ikke schreef:fransje23 schreef:Over het rijden met de automaat en de trailer an sich hoor ik geen problemen maar wel dat de automaat erg snel aan zijn eind komt oftewel dat je die aan "gort trekt".
Ik heb voor mijn E achter b gelest met een automaat en dat ging inderdaad er soepel. Maar ook mijn handgeschakeld auto heb ik geen problemen met rustig optrekken enzo. Heb nu alleen een fysiek probleem waardoor koppelen weleens pijnlijk is.
Het punt is dat je de olie aan gort rijdt, die vervolgens de automaat "vernietigd"
De meeste automaten schakelen op een laag motortoerental en precies dat is wat je NIET wil bij het trekken van (zware) aanhangers.
Wil je dus dat de automaat heel blijft, dan zet je de automaat vast en schakel je met de hand, bij hogere motortoerentallen. Hoe hoger het toerental, hoe harder de motor draait, hoe sneller de olie door de bak en de koeler loopt. Dat geeft een betere koeling van de olie en daarmee het behoud van de bak.
Er zijn ook speciale oliekoelers voor automatische versnellingsbakken beschikbaar (ik weet dat je die bij Volvo kunt bestellen in ieder geval). Ik hoor vaak mensen die met caravans op vakantie gaan zo`n koeler er onder laten zetten. Zou dit ook een optie zijn voor het trekken van trailers?