Auto: automaat en trailertrekken, problemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:56

ikke schreef:
fransje23 schreef:
Over het rijden met de automaat en de trailer an sich hoor ik geen problemen maar wel dat de automaat erg snel aan zijn eind komt oftewel dat je die aan "gort trekt".

Ik heb voor mijn E achter b gelest met een automaat en dat ging inderdaad er soepel. Maar ook mijn handgeschakeld auto heb ik geen problemen met rustig optrekken enzo. Heb nu alleen een fysiek probleem waardoor koppelen weleens pijnlijk is.

Het punt is dat je de olie aan gort rijdt, die vervolgens de automaat "vernietigd"
De meeste automaten schakelen op een laag motortoerental en precies dat is wat je NIET wil bij het trekken van (zware) aanhangers.
Wil je dus dat de automaat heel blijft, dan zet je de automaat vast en schakel je met de hand, bij hogere motortoerentallen. Hoe hoger het toerental, hoe harder de motor draait, hoe sneller de olie door de bak en de koeler loopt. Dat geeft een betere koeling van de olie en daarmee het behoud van de bak.

Er zijn ook speciale oliekoelers voor automatische versnellingsbakken beschikbaar (ik weet dat je die bij Volvo kunt bestellen in ieder geval). Ik hoor vaak mensen die met caravans op vakantie gaan zo`n koeler er onder laten zetten. Zou dit ook een optie zijn voor het trekken van trailers?

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:58

Wij hebben ook wel eens een automaat voor de trailer gehad (BMW) en dat rijdt echt super, vooral in de file is het ideaal in plaats van telkens optrekken.
Als de auto het zwaar krijgt, kan je toch ook overgaan op schakelen? Tenminste, dat hadden wij toen wel..

Quinn

Re: Auto: automaat en trailertrekken, problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:01

Wij hebben een Kia Sorento met 4 wieldrijf voor de trailer. Automaat. Ideaal en je merkt amper dat er een trailer achter hangt.

fidodido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:04

Ik heb een semi automaat Citroen C5 station.
Heb er absoluut geen problemen mee.
Als het even te zwaar word kan ik hem een versnelling terug zetten.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:28

We gebruiken voor de trailer en aanhanger een Chrysler Grand Voyager 3.3 automaat.
Als we een lege aanhanger rijden, gebruiken we de D en bij trekken de 3.
In het Chrysler boekje staat wel wat je max mag trekken ivm de automaat..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 23:25

Leuk veel reacties!

ikke schreef:
Het punt is dat je de olie aan gort rijdt, die vervolgens de automaat "vernietigd"
De meeste automaten schakelen op een laag motortoerental en precies dat is wat je NIET wil bij het trekken van (zware) aanhangers.
Wil je dus dat de automaat heel blijft, dan zet je de automaat vast en schakel je met de hand, bij hogere motortoerentallen. Hoe hoger het toerental, hoe harder de motor draait, hoe sneller de olie door de bak en de koeler loopt. Dat geeft een betere koeling van de olie en daarmee het behoud van de bak.

Kan dat met de hand schakelen bij alle automaten of moet ik ergens speciaal op letten? :)

Ik ga niet heel vaak met de trailer op pad maar als ik ga zijn het wel altijd stukken van ruim 150 kilometer of nog veel meer in 1 keer. Richting meer heuvelig gebied enzo. Ik neem aan dat ik dan eerder problemen zou kunnen hebben met die koeling dan iemand die kortere stukken rijd?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:10

De automaten die ik tot nu toe ben tegen gekomen hebben allemaal wat keuzemogelijkheden. De gewone stand (D) schakelt vrij vroeg op, maar als je hem in 1, 2 of 3 zet (of sportstand enzo) schakelt hij pas bij een hoger toerental. Moet je even mee spelen om gevoel bij te krijgen, maar het is erg nuttig in heuvelachtig terrein.

fja37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:45

fransje23 schreef:
Leuk veel reacties!

ikke schreef:

Kan dat met de hand schakelen bij alle automaten of moet ik ergens speciaal op letten? :)

Ik ga niet heel vaak met de trailer op pad maar als ik ga zijn het wel altijd stukken van ruim 150 kilometer of nog veel meer in 1 keer. Richting meer heuvelig gebied enzo. Ik neem aan dat ik dan eerder problemen zou kunnen hebben met die koeling dan iemand die kortere stukken rijd?

dat valt met een automaat ook wel mee hoor, ik rijd al 15 jaar met automaat en rijd door omstandigheden altijd met mijn auto mee als passagier wanneer er een trailer achter ligt ik heb nog nooit gemerkt dat er problemen door onstaan zijn door het vele "geschakel" van de automaat. misschien is het wel zo dat het trailer trekken van de auto waar jij het over hebt aan het einde zijn kunnen is... m.a.w. de auto zou kwa kracht te licht kunnen zijn??

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:58

fransje23 schreef:

Wij kunnen de pook naar links drukken en zo handmatig schakelen dmv tikje omhoog (versnelling hoger) en tikje omlaag (versnelling lager).
Naar mijn weten heeft iedere automaat wel een mogelijkheid tot handmatig schakelen, of een mogelijkheid tot het regelen van het schakelpunt (door bijvoorbeeld sportstand).

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:02

Zolang je niet dagelijks uren met geladen trailer op pad bent, schijnt dat geen (groot) probleem zijn. Zelf rijden we ook met automaat en zijn daar erg tevreden van. Moet wel zeggen dat als er twee paarden op staan en het heel zwaar trekken is (bergop) we gebruiken maken van de handgeschakelde mogelijkheid van de automaat (zeer zelden). Zo een klik systeem.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:09

Met een automaat mag je meer trekken dan een handgeschakelde uitvoering van dezelfde type!

Let er wel op dat de automaat netjes zijn olie/filterwissels heeft gehad.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:12

Hier een Jeep voor de trailer.
Ook automaat...gaat prima! :) Je merkt niet eens dat er een trailer achter zit.

Verder heb ik geen verstand van auto's.

Tattini1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:18

Tegen ons is gezegd dat een automaat niet gemaakt is voor het zware werk (rijden met trailer/caravan).

Je kan dan beter een handgeschakelde auto hebben.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:20

hetty007 schreef:
Met een automaat mag je meer trekken dan een handgeschakelde uitvoering van dezelfde type!

Let er wel op dat de automaat netjes zijn olie/filterwissels heeft gehad.

Dat is lang niet altijd zo! Vaak is het zelfs omgekeerd. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:33

Wij hebben een 'oudje' een Volvo 940 automaat uit het jaar 1995 en trekt de trailer en caravan wel zo makkelijk.Zelfs in de bergen mét caravan erachter trekt die heel gemakkelijk.We hebben ook nog nooit problemen gehad met de auto,het is starten en wegrijden.[ook bij -15].
Er zit wel een 'berg' stand op,weet niet of die ook op de nieuwe auto's zit?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:39

gohya schreef:
Wij hebben een 'oudje' een Volvo 940 automaat uit het jaar 1995 en trekt de trailer en caravan wel zo makkelijk.Zelfs in de bergen mét caravan erachter trekt die heel gemakkelijk.We hebben ook nog nooit problemen gehad met de auto,het is starten en wegrijden.[ook bij -15].
Er zit wel een 'berg' stand op,weet niet of die ook op de nieuwe auto's zit?

Zalige trekauto`s. Ik heb zelf geen ervaring met de automaat, maar wel met de handbak.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:11

Tattini1 schreef:
Tegen ons is gezegd dat een automaat niet gemaakt is voor het zware werk (rijden met trailer/caravan).

Klopt... :j
Is ook wel logisch als je bedenkt wat de verschillen zijn. ;)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:29

VW Touareg 3.2 V6. Rijdt als een zonnetje en mag 3500kg trekken. Heerlijke auto!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:42

Branca schreef:
Tattini1 schreef:

Klopt... :j
Is ook wel logisch als je bedenkt wat de verschillen zijn. ;)

Wat is daar logisch aan?? Welke verschillen zijn er dan volgens jou??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:47

Misschien was het in 1806 beter om een handgeschakelde auto te hebben, dit ivm gebrek aan techniek, maar nu? Nee, techniek is nu zo hoogstaand dat je misschien wel beter een automaat kan hebben.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:47

FlyAway schreef:
Er zijn ook speciale oliekoelers voor automatische versnellingsbakken beschikbaar (ik weet dat je die bij Volvo kunt bestellen in ieder geval). Ik hoor vaak mensen die met caravans op vakantie gaan zo`n koeler er onder laten zetten. Zou dit ook een optie zijn voor het trekken van trailers?
Ik wilde er net over beginnen... een automaatbak is vaak helemaal niet berekend op regelmatig de extra last van een trailer (tenzij je een terreinauto met een dikke zes- of achtcilinder en automaatbak neemt.. dan is het verhaal anders), de olie oververhit dus al snel.
Tegen de tijd dat ie daardoor merkbaar slechter gaat schakelen is het kwaad vaak al geschied en is de bak overleden. Een nieuwe automaatbak is een dure hobby.

Dus: Automaat met trailer: Zeker wel, maar zorg dat de olie koel genoeg blijft.

Gerobotiseerde handbakken (bijv. DSG van VAG) zijn hier volgens mij een uitzondering op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 22:22

HLPhoto schreef:
Ik wilde er net over beginnen... een automaatbak is vaak helemaal niet berekend op regelmatig de extra last van een trailer (tenzij je een terreinauto met een dikke zes- of achtcilinder en automaatbak neemt.. dan is het verhaal anders), de olie oververhit dus al snel.
Tegen de tijd dat ie daardoor merkbaar slechter gaat schakelen is het kwaad vaak al geschied en is de bak overleden. Een nieuwe automaatbak is een dure hobby.

Dus: Automaat met trailer: Zeker wel, maar zorg dat de olie koel genoeg blijft.

Gerobotiseerde handbakken (bijv. DSG van VAG) zijn hier volgens mij een uitzondering op.

Kijk aan dat soort info heb ik wat :j Klopt dus toch een beetje het verhaal dat je met een automaat als trekauto je de bak "aan gort" rijd. Ik zou er dus voor de zekerheid dus zo een koeler bij moeten laten plaatsen. Verder dus "handmatig schakelen" met de automaat zodat het toerental wat hoger blijft.

Kans dat ik weer voor een Volvo kies is aanwezig en daar heb je dus van die koelers voor.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:18

fransje23 schreef:
Kijk aan dat soort info heb ik wat :j Klopt dus toch een beetje het verhaal dat je met een automaat als trekauto je de bak "aan gort" rijd. Ik zou er dus voor de zekerheid dus zo een koeler bij moeten laten plaatsen. Verder dus "handmatig schakelen" met de automaat zodat het toerental wat hoger blijft.
Dat doen de meeste wat modernere automaatbakken zelf sowieso al: Toerental (en dus versnelling) bepalen op basis van hoe ver jij je voet omlaag houdt. Weet bijv. van de Peugeot 607 2.7 HDi dat ie niet naar de hoogste versnelling wilde schakelen met een trailer erachter.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:45

Automaat en trailer is de beste combi die er is.
Wij rijden al jaren zo, halen speciaal automaten zodat ze fijn trekken. :j

Wij begonnen met een Lancia type weet ik niet.
Nu 7 jaar lang een grote Jeep grand Cherokee Limited gehad. Jeep was een 4wheel drive en v8 geloof ik.

Sinds vorige week hebben we een supervette, hele mooie, gave nieuwe auto om onze paardjes mee te nemen. :D
Wel minder vermogen enzo, maar trekt nog steeds super. Ben al naar les en concours geweest, beiden met 2 paarden erachter. :)
Zie hier onze nieuwe Ssangyong Kyron:

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:51

fransje23 schreef:

Kans dat ik weer voor een Volvo kies is aanwezig en daar heb je dus van die koelers voor.

Veel moderne automaten hebben die koeler er al standaard op zitten. Check dat eerst, voordat je allerlei onnodige opdrachten uitzet.
Ik merk aan mijn automaat dat ie prima trekt. Het enige punt is dat ik eigenlijk iets te hard moet rijden voor een fatsoenlijk motortoerental (en daarmee oliestroom door de koeler).