Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:10

Joto schreef:
Hier zitten jaarlijkse meerdere nesten.. Zowel in het land, schuilstal als in gaatjes bij de ijzeren hekken.. Als de daar bestrijding voor moeten bellen.. Zijn ze aankomende weken niet werkloos :D.

Ik ga ze te lijf met een bus vee-rust, en dat werkt tot nu toe nog steeds perfect.

Hoe doe je dat dan precies? Zo'n bus veerust en dan gewoon op een rustig moment (in het donker bijv.) helemaal leegspuiten in de opening in de grond??

Ik bedoel maar, als je veel nesten hebt dan ben je dus de sjaak als je dat iedere x moet laten weghalen....

Bluppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:10

als je een val maakt moet je hem vullen met limonade en wat dreft zijn ze gelijk dood. Is zeg maar ook gif voor ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:12

Maar als er honderden zitten, dan heb je het niet breed...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:13

JoyCiej007 schreef:
Zand er op storten ga ik niet proberen, heeft ook geen zin. Op inet staat overal duidelijk beschreven dat dat absoluut niet werkt; ze worden dan erg kwaad en gaan zich dan gewoon een weg naar boven vreten, om ergens anders weer omhoog te komen.

"onze" wespen waren ook niet agressief met langslopen. Maar hebben een kitten die te dicht bij de ingang kwam wel te grazen genomen (gelukkig niet ernstig)

Bij ons was de grond erop gooien een oplossing die naast het water inlopen kwam. We hebben ze erna nooit meer gezien. Helaas was bij onze de poeder geen oplossing aangezien we er niet bij konden komen ivm een grote struik die eroverheen stond. Ik zou voor zo'n poeder gaan die je bij ingang strooit of zo'n bus schuim. Dit doe je in de schermering of donker erin/op want dan zijn ze niet actief. En verder afzetten totdat je zeker weet dat het nest niet meer actief is. Als je paard per ongeluk op het nest gaat staan heb je de poppen aan het dansen.

Bij een wespennest onder onze dakrand, heeft mijn vriend zich ook nog eens extra ingepakt. Maar dat was ook omdat hij op een ladder moest 4 meter hoog... dan ga je geen risico nemen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:14

Ja precies.. en wij zitten op de perfecte plek voor wespen..als je goed op let, wordt je niet geprikt.. Maar vaak wordt je geprikt als je de nesten niet ziet en ze dan stoort..Dan zijn het karate wespen (Ben vorige week ook 3 x geprikt, maar krijg er gelukkig! Geen reactie op)

Hier hebben ze een groot nest onder de palen " opslag" gebouwd. Links van paal zit ingang, rechts uitgang.. Ik spuit er eerst op..of heel snel beide kanten wat in.. Ze worden er suf van, dan even wachten tot de gene die weg komen ook koest zijn, en dan gewoon door spuiten in het nest.
Als het moet spuit ik een hele bus leeg.. Maar doe vaak een dag later nog eens spuiten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:15

ik heb iets gelezen over een nep nest die je kan ophangen. De wespen denken dan dat er een nest is en zullen vertrekken. Ik weet alleen niet of dit werkt als er al een echt nest is... Google maar even.
Vervelend probleem! Wees maar voorzichtig met de rakkers ..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:16

In principe kunnen de pony's er niet op gaan staan, omdat hij precies in de lijn van de middenomheining zit, die bestaat uit houten paaltjes, gaas en (helaas) prikkeldraad.
Precies in die lijn van de omheining zit zo'n gat. Dus ze kunnen er wel langs lopen, maar er echt op/overheen kan niet. Ga vanmiddag voor de zekerheid toch maar even een extra draadje spannen, zodat ze nog minder dichtbij kunnen komen.

Edit: voor zover ik heb gezien, hebben ze maar 1 gat en dat is volgens mij in- en uitgang tegelijkertijd. Je ziet ze er terug inkomen terwijl er anderen tegelijkertijd weer uitkomen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 27-06-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:17

verschilt gewoon heel erg per gemeente, ik heb ze hier ook weleens gehad voor een nest in de boom, nooit een rekening van gezien :n Dus er misschien toch maar gewoon eens een belletje aan wagen? Bellen kost "niks"

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:17

Ik had ook zo'n nest 'brave' wespen, tot ik op een dag vergeten was dat ze er zaten, en een weidepaal door het nest heb geramd.. dat is dus wel een afrader ,-)
Achteraf gezien denkt ik toch wel dat ik het preventief zou aanpakken. Waar ik toen woonde was een dag of twee rook produceren genoeg geweest om ze te doen verhuizen naar het bos, maar waar ik nu ziet is de kans te groot dat ze dan in de bewoonde wereld terecht komen en iemand last bezorgen. Hier zou ik ze ook met poeder vergiftigen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:19

Bandida schreef:
Ik had ook zo'n nest 'brave' wespen, tot ik op een dag vergeten was dat ze er zaten, en een weidepaal door het nest heb geramd.. dat is dus wel een afrader ,-)
Achteraf gezien denkt ik toch wel dat ik het preventief zou aanpakken. Waar ik toen woonde was een dag of twee rook produceren genoeg geweest om ze te doen verhuizen naar het bos, maar waar ik nu ziet is de kans te groot dat ze dan in de bewoonde wereld terecht komen en iemand last bezorgen. Hier zou ik ze ook met poeder vergiftigen.

wei ligt aan de rand van het dorp, met er tegenover nog wel huizen... denk niet dat die mensen blij zijn als ik zorg dat ze bij hen terecht komen.
Ik denk dat ik de gemeente toch even bel, vragen kost idd niets.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:20

JoyCiej007 schreef:
De gemeente zal er echt niet zomaar wat aan doen...... daarnaast gaat het ook niet om een wespennest in huis oid, maar 'gewoon in een weiland'. Die kwamen ook niet toen we op de wei last hadden van een (water)rattenplaag. Mag je helemaal zelf en op eigen kosten oplossen.

voor 50 euro niet laten.... tsja weet je wat het is, de afgelopen tijd heb ik zó veel onvoorziene kosten gehad, dat het haast niet meer te overzien valt. En dat vind ik erg jammer, daarnaast zijn er nog een aantal dingen die hoognodig moeten gebeuren en die ik ook wat 'uitgesteld' heb. Dus voor mij is op dit moment die 50 euro wel eventjes veel geld.

Qua agressiviteit.... ik heb geen idee. Ik kan vlakbij het nest staan, zonder dat ze me iets doen, ze hebben me helemaal niet in de gaten dan, lijkt wel. Maar dan sta ik ook stil en doe ik ook niets.
Een plek waar ik vaak moet zijn.... tsja, ligt er aan, het zit wel precies bij een doorgang die ik van stroomdraad heb gemaakt, maar dat zal toch gaan opschuiven (ivm. strookbegrazing).

Het ligt helaas wel centraal in de wei, en niet ergens in een hoekje waar je het makkelijk zou kunnen vermijden.

Zand er op storten ga ik niet proberen, heeft ook geen zin. Op inet staat overal duidelijk beschreven dat dat absoluut niet werkt; ze worden dan erg kwaad en gaan zich dan gewoon een weg naar boven vreten, om ergens anders weer omhoog te komen.

Ik kan aannemen dat veel onvoorziene uitgaven niet leuk zijn en soms ook erg moeilijk.

Maar heb je dan liever dat er effectief iets gebeurt en je paarden lek gestoken worden?
2 jaar terug hadden we ook een wespen nest, brandweer gebeld, voor 10 euro waren we er vanaf.
Je kan ze gerust bellen en vragen hoeveel dat kost, maar uiteindelijk is het veiliger en beter gedaan door de brandweer dan dat je zelf een beetje gaat klooien.

Better safe than sorry

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:22

JoyCiej007 schreef:
De gemeente zal er echt niet zomaar wat aan doen...... daarnaast gaat het ook niet om een wespennest in huis oid, maar 'gewoon in een weiland'. Die kwamen ook niet toen we op de wei last hadden van een (water)rattenplaag. Mag je helemaal zelf en op eigen kosten oplossen.

voor 50 euro niet laten.... tsja weet je wat het is, de afgelopen tijd heb ik zó veel onvoorziene kosten gehad, dat het haast niet meer te overzien valt. En dat vind ik erg jammer, daarnaast zijn er nog een aantal dingen die hoognodig moeten gebeuren en die ik ook wat 'uitgesteld' heb. Dus voor mij is op dit moment die 50 euro wel eventjes veel geld.

Qua agressiviteit.... ik heb geen idee. Ik kan vlakbij het nest staan, zonder dat ze me iets doen, ze hebben me helemaal niet in de gaten dan, lijkt wel. Maar dan sta ik ook stil en doe ik ook niets.
Een plek waar ik vaak moet zijn.... tsja, ligt er aan, het zit wel precies bij een doorgang die ik van stroomdraad heb gemaakt, maar dat zal toch gaan opschuiven (ivm. strookbegrazing).

Het ligt helaas wel centraal in de wei, en niet ergens in een hoekje waar je het makkelijk zou kunnen vermijden.

Kun je niet overleggen met de persoon waar je het landje van huurt of dat hij die 50 euro betaald (jij betaald immers ook zodat je pony veilig kan grazen? (denk aan goede omheining etc.) Of anders om de kosten te delen?

Hopelijk kom je er met een belletje aan de gemeente al uit :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 27-06-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:23

Wat de ratten betreft lost de gemeente het hier voor ons op, let wel..de ratten zitten niet in huis maar af en toe komen we er één tegen in het kippenhok of paardenstal, telefoontje naar de gemeente en ik kan gratis bestrijdingsmiddelen halen, als ik wil komen ze het zelf hier plaatsen, zelf nog geen last van bijen/wespen gehad maar achterburen wel, ook niet in huis maar in hun boomgaard, ook daar heeft de gemeente het opgelost!! Jullie moeten dus verhuizen :D

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:28

In mijn flat hadden we ook een nest hangen maar dan met bijen of hommels volgens mij. Die mag je niet bestrijden omdat ze beschermd zijn. Die is ook gratis weg gehaald.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:30

Ik zal de gemeente en evt. brandweer gaan bellen.
De eigenaar van de wei zal dat écht niet gaan betalen, en dat ga ik die beste man ook niet vragen. Ik betaal qua weidehuur vrij weinig, alle verdere kosten qua omheining e.d. zijn voor mij, daarnaast heeft hij laatst nog een grote investering gedaan in de omheining.

Mijn vader heeft me zojuist voor gestoord verklaard dat ik er misschien 'speciaal iemand voor wil laten komen', hij vind het allemaal maar onzin, maar dat is helaas al gauw zo als het de (veiligheid van) de pony's betreft.

Als het bijen waren geweest, was het imo ook een minder probleem geweest; die zijn lang zo agressief niet als wespen, normaalgesproken.
Zag laatst wel dat er een heel stuk verderop bijenkasten waren, heb die imker toen ook nog gesproken. Maar heb hem naderhand niet meer gezien, weet ik niet wie hij is of waar hij woont, anders had ik het hem kunnen vragen (hij heeft immers ook beschermende kleding e.d.).

LadyMadonna

Re: Wespennest (in de grond) in paardenwei; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:35

Bijen zijn misschien minder agressief, maar veroorzaken veel eerder allergische reacties.
Gewoon even bellen. Bellen verplicht je tot niks

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:37

Heb even op de site van de betreffende gemeente gezocht...... en denk echt dat bellen geen zin heeft, er staat duidelijk vermeld dat Circulus (die ook afval e.d. ophaald) ratten wel gratis bestrijd, maar dat als men van bijen, wespen oid last heeft, of van ander ongedierte, dat je dan zelf een (particulier) ongediertebestrijdingsbedrijf moet bellen, en dat de kosten dan voor jezelf zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:39

bel dan gewoon even wat het kost, voor hetzelfde geld ben je voor 2 tientjes klaar.... Sorry, maar dit had ik niet van jou verwacht. Je verteld als het om aangespannen rijden gaat altijd iedereen wat ze moeten doen, hoe ze dat het beste kunnen doen, etc. En ook als het dan om financieen gaat met bijv een goedkoop flut tuigje...
En nu zit je met een probleem, en is zelfs bellen om te vragen wat het kost kennelijk teveel moeite?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 13:44

stef schreef:
bel dan gewoon even wat het kost, voor hetzelfde geld ben je voor 2 tientjes klaar.... Sorry, maar dit had ik niet van jou verwacht. Je verteld als het om aangespannen rijden gaat altijd iedereen wat ze moeten doen, hoe ze dat het beste kunnen doen, etc. En ook als het dan om financieen gaat met bijv een goedkoop flut tuigje...
En nu zit je met een probleem, en is zelfs bellen om te vragen wat het kost kennelijk teveel moeite?

Pardon? :roll:
Heb op 't moment een hele hoop aan m'n hoofd, hoef ik verder geen verantwoording over af te leggen dacht ik zo :n
Kost niet teveel moeite, maar vind het nogal wat om de gemeente te bellen terwijl er ook duidelijk vermeld staat dat je dit soort dingen lekker zelf mag/moet gaan regelen, op eigen kosten. En ik weet uit ervaring ook een beetje hoe onze gemeente 'is'.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:49

je moet een busje gas van een aansteker in de wespen nest leeg spuiten dan gaan ze dood
ze gaan slapen en dan dood ze voelen hier niets van
:j :))
Laatst bijgewerkt door tiny_tiger op 27-06-11 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:51

je hoeft ook geen verantwoording af te leggen., dat klopt. Ik vind het alleen erg opvallend.
Ik heb het ook niet over naar de gemeente bellen, maar naar dat bestrijdingsbedrijf. Nogmaals, voor hetzelfde geld ben je misschien voor 2 tientjes klaar, weet jij veel

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:00

gemeentes hebben vaak wel goedde adresjes
onze gemeente heeft toen ook een particulier bedrijf gebeld en het heeft me toen 10 euro gekost en binnen een avond waren ze weg met hulp van een lading merels ed die allemaal lekkere hapjes zagen kruipen

(het poeder wat ie gebruikte was niet schadelijk voor de vogels)

en om eerlijk te zijn als je vader het onzin vind er iemand voor te bellen laat het hem dan lekker zelf doen
ik ben heel blij dat mijn ouders niet zo moeilijk zijn wat dat betreft

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:34

Gelukkig zijn het míjn pony's, míjn verantwoording, en heeft mijn vader daar niets over te zeggen.

Ik heb gemeente gebeld, ben doorverwezen naar Circulus. Die gebeld, en die vragen daar standaard €50,= voor, dat gaat hem dus even niet worden.
Brandweer dan toch ook maar gebeld, die doen dat niet, verwijst weer door naar de gemeente, dus naar Circulus.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 27-06-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:36

brandweer al geprobeerd?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 14:38

rommulus schreef:
brandweer al geprobeerd?

zie edit hierboven.