2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Re: 2 jarige onopgevoede pittige merrie.. wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:40

ik heb er vertrouwen in dat het wel goed gaat komen
ik zat er even doorheen maar ze herinnert me steeds hoeveel ze me leert over paarden
ik ben verlieft geworden op haar karakter dat bij me past
dus ik hoop dat ik nog een heel fijn sport paard aan haar ga hebben

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:41

Een paard van 2 hoort in de opfok te staan tussen de andere paarden.(met voornamelijk leeftijdsgenoten) je moet er ook niet al te veel mee doen. Het zijn nog kleutertjes die echt niet de concentratie kunnen om van alles te oefenen.
Eens in de zoveel tijd eventjes vaststaan en voetjes optillen is alles wat ik nu zou doen. En dan niet alleen staan pielen maar'samen met iemand die ervaring heeft.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:45

ik doe het juist liever alleen maar ben eigenlijk nooit alleen op stal omdat dat niet verantwoordelijk is (stel dat ie is over me heen loopt) maar ik wil haar het zelf leren niet met zn 2en omdat ze van mij t accepteert en gestrest raakt alks er meer mensen met haar bezig zijn
ze is ook n nogal eenmans paardje
ik ga haar niet tot haar 3e in de opfok zetten, bij andere paarden probeer ik te regelen maar ze gaat niet in de opfok tot ze nog sterker is, ik ga haar opvoeden tot ze 3 is en dan beleren op weg naar sport paard

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:47

Waar woon je?

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:48

dat staat ook gepost in een bericht van mij hier Enkhuizen in Noord-Holland

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:50

funnygirl1 schreef:
ik doe het juist liever alleen maar ben eigenlijk nooit alleen op stal omdat dat niet verantwoordelijk is (stel dat ie is over me heen loopt) maar ik wil haar het zelf leren niet met zn 2en omdat ze van mij t accepteert en gestrest raakt alks er meer mensen met haar bezig zijn
ik ga haar niet tot haar 3e in de opfok zetten, bij andere paarden probeer ik te regelen maar ze gaat niet in de opfok tot ze nog sterker is, ik ga haar opvoeden tot ze 3 is en dan beleren op weg naar sport paard

De andere paarden voeden haar juist op....Daar wordt ze braaf van. In de opfok laten staan is echt een van de balangrijke dingen die je voor een jong paard kunt doen. Veel beweging en andere paarden waarvan ze kan leren. Dat is wat ze nodig heeft.

Niet iemand die iedere dag met haar tut...daar worden het geen brave paarden van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:53

Okee nee das te ver voor mij.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:54

ik ga haar niet in de opfok zetten
dat kan hier niet want dat is hier niet
ik ben bezig met kijken naar een groep waar ze bij kan ergens
maar ik wil dat ze aan mensen gewend raakt ze heeft tot een maand geleden in een groep gestaan maar dat waren allemaal jonge paarden en dat heeft dus geen nut
ik ben al aan het kijken maar het gaat hier niet over opfok of niet
ik wil haar een sport paard laten worden geen grasmaaier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:59

Jonge paarden kunnen juist goed bij jonge paarden, die voeden elkaar op, en leren elkaar wat respect is.
maar in een groep is hartstikke goed hoor! en juist lekker in de hand houden dat paard en veel mee doen, als je haar nou op het land zou laten en niet mee zou bemoeien krijg je het gezeur als ze nog sterker is.....

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:00

funnygirl1 schreef:

Geloof mij maar,jij hoeft haar helemaal niet op te voeden.Dat doet de kudde voor je als je haar gewoon in de
opfok neer zet.
Als ze 3 is kan je beginnen met de basis dingen en dat gaat veel makkelijker dan waar je nu mee bezig bent.
Als hier hier mee door gaat wordt je paard wrs steeds moeilijker(niet leuk maar wel waar)
Verdiep je eens in kudde gedrag.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:01

funnygirl1 schreef:
maar ik wil dat ze aan mensen gewend raakt ze heeft tot een maand geleden in een groep gestaan maar dat waren allemaal jonge paarden en dat heeft dus geen nut

Dus paarden die lekker tot hun 3e in de opfok paard mogen zijn en door elkaar opgevoed worden, worden grasmaaiers?! Als jij je 2jarige nu aan gaat longeren dan heb je meer kans dat ze vroeg een grasmaaier is dan wanneer je dr nog even met rust laat.. Maargoed, dat is mijn mening.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:02

funnygirl1 schreef:

Opfok is overal in Nederland. Daar is nou echt helemaal niet zo heel moeilijk te aan te komen.
Juist sportpaarden horen in de opfok te staan(of in een andere groep met jonge paarden.)

Alle paarden die ik gehad heb kwamen rechtstreeks uit de opfok. Ook mijn huidige merrie. Daar is niet mee getut op jonge leeftijd en ik heb er een superbraaf paard aan.....en dan bedoel ik ook echt super braaf.

Miijn eerste eigen fokproduct heb ik ook in de opfok gezet tot 3 jaar. 1 x in de maand ging ik er even naar toe. Dat is ook een heel braaf dier geworden.

Echt waar van tutten krijg je brutale vlegels.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:03

noura schreef:
funnygirl1 schreef:

Dus paarden die lekker tot hun 3e in de opfok paard mogen zijn en door elkaar opgevoed worden, worden grasmaaiers?! Als jij je 2jarige nu aan gaat longeren dan heb je meer kans dat ze vroeg een grasmaaier is dan wanneer je dr nog even met rust laat.. Maargoed, dat is mijn mening.

Ja wat een onzin,dat het een grasmaaier gaat worden :D
Ik heb mijn paard als 3 jarige zo uit de opfok gekocht en dat is nu een prima sportpaard,hoor ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:05

Opfokken tussen leeftijdsgenoten genoten is echt onmisbaar voor een sportpaard.

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:08

Weetje wat ik eigenlijk erg jammer vind (en daar kan de TS niets aan doen!) is dat bokt allemaal roept dat het paard de opfok in moet en dat je er niet mee moet gaan tutten..maar waarom zegt niemand in de omgeving van de TS dat?! Ik begrijp uit de post dat het paard op een stal staat, lijkt me dat daar zat (oudere/ervaren) paardenmensen rondlopen...

Ik vind ook hoor dat een jong paard lekker de opfok in moet en dat mensen een 2jarige willen longeren vind ik ook erg bijzonder... Mijn paard is jong aan het werk gezet, en geloof me: daar wordt je niet blij van!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:22

Ben ik helemaal met je eens noura....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:23

Opfok is ook niet altijd in de buurt, verder weg kan ook.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:26

Ik heb intussen via pb eea aan informatie gekregen en ik begrijp dat het hier iets verder gaat dan geen voetje willen geven (en uit wat ik begrepen heb vind ik het echt een wereldprestatie dat ze je intussen een voetje gaf!).

Ts, haal hier écht professionele hulp bij. Ik kan me voorstellen dat ze op jou goed reageert maar ze zal ook tegen anderen zich moeten gedragen. Afgaande op hetgeen ik intussen heb begrepen ga je dit niet zelf afkunnen, dus zou me echt even gaan oriënteren op iemand die hier een heel ruime ervaring mee heeft en die jou en je paard kan helpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:28

Dan nog zou ik haar ook in een groep jonge paarden zetten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:44

Opfok vindt ik niet direct zo noodzakelijk voor een 2 jarige maar sociale contacten wel. Ze moet wel kunnen spelen en rauzen. Dat is erg gezond voor een paard. Maar goed, ik lees dat je een groep voor haar aan het zoeken bent. Ik duim voor je dat je dat vlug vindt, daar kon je merrie nog wel eens flink van opknappen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:50

troi schreef:
Opfok vindt ik niet direct zo noodzakelijk voor een 2 jarige maar sociale contacten wel. Ze moet wel kunnen spelen en rauzen. Dat is erg gezond voor een paard. Maar goed, ik lees dat je een groep voor haar aan het zoeken bent. Ik duim voor je dat je dat vlug vindt, daar kon je merrie nog wel eens flink van opknappen.

Maar dat is toch precies wat opfok is. Een groep met leeftijdsgenoten waar ze kunnnen spelen en rauzen?
Ideaal is een gemengde groep met een paar oudere en wat 2 jarige.
De oudere zullen minder spelen en rauzen dan de jongere maar haar wel op haar plaats zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:14

Voor dit paard is een gewone opfok met alleen leeftijdsgenoten GEEN goede keuze. Gooi haar in een gemengde groep met wat volwassen paarden met degelijke karakters, zodat die de scherpe kantjes voor je wegwerken.
Ik denk dat een aantal van de mensen in dit topic de merrie behoorlijk onderschatten en daarmee ook de TS.
Er zijn een aantal adviezen die ik je wil geven, naar aanleiding van mijn eigen ervaringen met een bria-merrie en ook de ervaringen van een vriendin met meer bria's.
1. Regel een groep met volwassen paarden waar ze in kan staan en hou die zo stabiel mogelijk. Liever niet een groep waarin veel wisselingen zijn. Op deze manier geef je een stabiele achtergrond waarin jij bepaalt wat de afwijkende activiteiten zijn.
2. Laat haar iemand voor haar nagaan of ze ondersteunt kan worden met een Bach-remedie. Zorg dat je daarvoor een echt kundig persoon neemt en niet een goedbedoelende hobbyist.
3. Wees duidelijk bij het stellen van grenzen, soms moet je daar niet te subtiel in willen zijn, een schop onder hun kont kunnen paarden soms erg dankbaar voor zijn want het schept duidelijkheid voor ze. Geduld en liefde zijn belangrijk, maar duidelijkheid nog veel meer.
4. Neem contact op met Licorne hier op Bokt, zij kent de lijn bijzonder goed en kan je zeker adviseren in voorkomende gevallen.
5. Als je twijfelt of je dit aankunt, neem dan ook contact op met Licorne, mogelijk kan zij je helpen met het vinden van een koper die het wel kan of wellicht een tijdelijke opvang/trainingsplek bemiddelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 23:17

NatasjavE schreef:
Maar dat is toch precies wat opfok is. Een groep met leeftijdsgenoten waar ze kunnnen spelen en rauzen?
De oudere zullen minder spelen en rauzen dan de jongere maar haar wel op haar plaats zetten.

Klopt, maar ook een reguliere pensionstal kan ook prima voldoen. Bij een opfok is het toch gebruikelijk dat je dier niet uit de kudde mag vanwege het groepsproces en zijn er vaak veel minder voorzieningen. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:11

tjaaaa tis idd niet makkelijk als het paardje eens gaat tegenwerken, tis idd ook niet echt verstandig om zo'n jong en niet echt makkelijk dieer te kopen, als je zelf niet echt super sterk in je schoenen staat, zo'n paard vraagt echt wel mega veel leiderschap, en dan pas zal een basis training kunnen van start gaan.
Wat je wel hebt is dat je een paard hebt met karakter, en dat zijn nu net die genene die mssn ooit wel eens ergens kampioen zullen kunnen worden, dus niet alles is verkeerd aan zo'n paard hé, maar tis mssn net toch wel ietsje moeilijker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 07:39

troi schreef:
NatasjavE schreef:

Klopt, maar ook een reguliere pensionstal kan ook prima voldoen. Bij een opfok is het toch gebruikelijk dat je dier niet uit de kudde mag vanwege het groepsproces en zijn er vaak veel minder voorzieningen. Ik kan me voorstellen dat TS daar niet op zit te wachten.

Nee in een reguliere pensionstal staan ze in een box en gaan ze overdag in het land....ALS je geluk hebt.

Dit paard heeft een groep nodig waar tenminste een aantal ervaren wat oudere (fok)merries zijn en jonge paarden in verschillende leeftijden en nog een twee jarige. En dan gewoon 24/7(in de zomer) op de wei en bij slecht weer in een grote groepsstal (wanneer ze echt niet naar buiten kunnen)

Ik kon mijn jonge dier eruit halen warneer ik maar wilde..