Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
_Carowa_ schreef:en dat is niet slaan!,
slaan leren paarden niet van!
(weet niet hou jou paard op jou reageert? die houd zich vast goed! maar vaker worden ze zo bang en kunnen ook gebreken gaan ontwikkelen en kunnen ook hun baasje erg proberen te ontlopen omdat ze bang voor hun baas zijn!)
je maakt ze bang voor hun baasje en ze worden nog banger en gaan nog meer steigeren,
bij steigeren kun je het paard ook leren opcomando ALS dit paard het uit angst al doet!,
doet die het al op comando dan heb je mazzelveel mensen willen dat! en het is echt leuk!,
H_Nalanta schreef:nadiabritta schreef:je gaat je pony toch niet slaan , dat vind ik zo erg he!!
als jij gaat springen gaat je moet je toch ook niet slaan??
Sorry als ik zo kort door de bocht ben maar ik ben echt tegen slaaaaaaaan!
Dat is zeker kort door de bocht ja.

Pauline schreef:Niks mis met een welgemeende, goedgetimede klap. Niet te zacht dan ook bij voorkeur, het moet, als je een klap geeft, wel effect resulteren. Alleen is dus de vraag, is de pony stout of doet hij simpelweg wat geleerd is.

Laura_x_ schreef:H_Nalanta schreef:Dat is zeker kort door de bocht ja.
In bepaalde situaties kan het zeker nuttig zijn, als je het maar goed en consequent toepast
En dan bedoel ik niet 10x meppen, maar gewoon één goede mep.
Het moet veilig blijven voor jou & niet gevaarlijk worden.Pauline schreef:Niks mis met een welgemeende, goedgetimede klap. Niet te zacht dan ook bij voorkeur, het moet, als je een klap geeft, wel effect resulteren. Alleen is dus de vraag, is de pony stout of doet hij simpelweg wat geleerd is.
Dit is
Ik zou sowieso niet meer je vinger opsteken ;)

Urko schreef:@natalanta: Ja en dan. Je wilt van een vinger een alledaagse handeling maken, dus dat het paard dat moet negeren. KUn je ook simpel weg doen door het steigeren NOOIT meer te belonen. Maar als het gedrag zodanig geconditioneerd is maakt dat niet uit. Want dan is die 1 beloning op 10000 keer steigeren genoeg om het te blijven herhalen.
Dan maakt het dus ook niet uit dat je hem een paar keer een fikse klap of schop geeft. De volgende keer steigert hij gewoon weer. Want hij koopt gewoon een lotje en gaat weer voor de jackpot. Maar stel dat de hint wel aankomt! Dan kan het dus betekenen dat vinger in de lucht betekent voor dit paard iets heel naars betekent, dat het paard gaat uitvallen naar de begeleider of gaat vluchten.
ALlemaal situaties die kunnen ontstaan door gedrag te wilen ombuigen en zeker als je gedrag wat ontzettend geconditioneerd is wilt veranderen.
We weten uiteraard niet hoe diep het op commando staat.
H_Nalanta schreef:Elke keer als hij steigert een goede mep verkopen en even achteruit zetten. Dit consequent volhouden en dan moet het toch wel snel afgelopen zijn.Kunnen jullie niet in contact komen met haar?
friesiszwart schreef:H_Nalanta schreef:Elke keer als hij steigert een goede mep verkopen en even achteruit zetten. Dit consequent volhouden en dan moet het toch wel snel afgelopen zijn.Kunnen jullie niet in contact komen met haar?
Waarom moet het op deze manier opgelost worden. Zou je zelf niet kunnen afleren je vinger op te steken?