kan ik paard kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:03

En even het geld terzijde, wat als je over een paar jaar elk weekend wilt uitgaan? Dan word het niet tot 7 uur in de stad rond lopen en elke nacht helemaal lazerus worden. Want je kan immers niet met een kater/dronkenkop naar je paard toe. Nu zeg je: 'Dat doe ik niet.' Maar eerst zien dan geloven. Een paard hebben is echt een levenstijl dat begin ik nu ook te merken (niet dat ik het niet leuk vind hoor)
Prijs indicatie van het paard/pony die jij wilt kan je zelf op zoeken op marktplaats bijvoorbeeld, maar ik betaal in provincie Utrecht 355 voor stalling per maand. 40 lesgeld kosten, per twee maanden hoefsmid 65 (volgensmij?) en dat is nieuwe ijzers en bekappen. Aanschaf spullen zou ik inieder geval nu een zadel, zadeldekje, dekentje, betadiene achtig iets, iets om het leer te onderhouden (heel belangrijk!), hoofdstel peeskappen, martingaal. Dat ongeveer, de rest koop je aan in de loop van de tijd, dat doe ik ook. Ik heb het geluk gehad om een goedkoop een goed kieffer zadel op de kop te tikken (wel wat ouder). Ik schrijf overigens bewust dat iets om het leer te onderhouden belangrijk is want zoals bijvoorbeeld bij mij, het is een oud maar erg goed zadel en daar wil ik geen scheuren is want dat vind ik gewoon dom, elke week gaat dus mijn hoofdstel en zadel in het vet.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:04

Nee, voor pension, hoefsmid, tandarts is het echt te weinig, zeker pension moet je verdubbelen. Opzij leggen voor dierenarts is ook niet al te veel, heeft je dier 1 keer op zondag een snee die gehecht moet worden, ben je zo 150 euro of meer kwijt. En dan is het niet eens ernstig...

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:05

50 p.m. voor de dierenarts is echt te weinig.
We hebben het over enkele duizenden euro's ;)
Je kan wel een jaar lang alles opzij zetten wat je verdient en het jaar daarop eens kijken hoeveel je dan hebt gespaard voor de dierenarts :)
Je bent zelf dan ook weer wat ouder en krijg je voor je baantje ook meer betaald.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:05

Nee, want je hebt geen rekening gehouden met ontworming en spullen die aan vervanging toe zijn. Daarnaast is 50 euro in de maand voor dierenartskosten wel heel weinig, en kun je een medische klap niet opvangen...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:06

Heb je een hond? Reken dezelfde dierenarts kosten maal tien, dat is redelijk reeel (trema doet het niet op de laptop)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:08

Danique_G schreef:
En even het geld terzijde, wat als je over een paar jaar elk weekend wilt uitgaan? Dan word het niet tot 7 uur in de stad rond lopen en elke nacht helemaal lazerus worden. Want je kan immers niet met een kater/dronkenkop naar je paard toe. Nu zeg je: 'Dat doe ik niet.' Maar eerst zien dan geloven. Een paard hebben is echt een levenstijl dat begin ik nu ook te merken (niet dat ik het niet leuk vind hoor)

Ik heb ruim 10 jaar een paard maar ben jarenlang 1-2x per week flink gaan stappen. En ja ik ben weleens direct door gefietst naar stal omdat ze het land op moesten, even op je tanden bijten en gaan :D Moet je alleen niet fanatiek willen gaan rijden (en/of werken)..

Ik denk dat het op jouw leeftijd zonder fulltime baan niet te doen is om zelf dierenartskosten op te hoesten, daar heb je echt je ouders (met spaarpot) voor nodig. Die 50 euro in de maand zijn leuk voor de entingen en als ze een keertje een antibioticakuur nodig hebben ofzo...

ElineVh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:11

Ik zou er niet aan beginnen. Een paard kopen is eenmaal een groot bedrag, maar alle bijkomende kosten daarbij zijn wel blijvend (stalling, ontworming, eten, hoefsmid,...). Waarom niet gewoon een verzorgpaardje? Doe ik nu al 2 jaar, en kan ik hopenlijk blijven doen tot na mijn studies.

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:11

nee heb geen hond.
helaas ( me vader is alergisch) |(

joy1996

Re: kan ik paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:14

hoeveel zou ik voor dierenarts nodig hebben?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:18

Ik zou zeggen zorg dat je voor aankoop van het paard minimaal 1000 euro beschikbaar hebt, en vervolgens 100 euro per maand kunt sparen. Puur voor dierenartskosten dus. Dan kom je een heel eind :)

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:21

ik vind 1000 euro voor aanschaf al aan de lage kant hoor. Maar goed, wie weet heb je geluk en vind je een leuk dier voor dat geld!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:22

Ik doelde op 1000 euro als spaarpot voor de dierenartskosten, aankoopbedrag komt daar dus nog bovenop, dat hangt helemaal af van de eisen die TS heeft.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:22

ok, andere manier van lezen toepassen hihi!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:23

Reken minimaal 1000 euro per jaar, en dan hopen dat je geen grote tegenslagen krijgt...(wellicht moet je dan een lening nemen om je paard te kunnen helpen)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:24

En mag ik vragen hoe je woont/geld verdient??? want over een paar jaar wil je misschien gaan studeren, op kamers, of gaan samenwonen... en dan??

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:26

oke dank je
Ik ga heel hard sparen en dan zie ik over een jaar of 2 jaar wel weer.
Misschien heb ik dan een leuk baantje.
Maar vind het wel jammer (het liefst zou ik nu meteen de deur uitstappen om een paard te kopen)
Ik ben nogal ongeduldig.
Maarja ik ga idd dan advertentie's op pensionstallen ophangen en nog rustig afwachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:26

joytje333 schreef:
hoeveel zou ik voor dierenarts nodig hebben?

Koliekspuit = 100 euro (en dan moet het daarna wel over zijn)
Operatie loopt al gauw richting 2500 euro incl verblijf kliniek.
Achter de hand hebben wil je zeker 2500 euro en dan moet je gezonde dieren hebben. En met die bedragen zit ik hier aan de goedkopere kant van het land, Delft is een stuk duurder.

Je prijslijstje per maand:
Pension zeker 200 euro bij boer, buitenbak en zelf uitmesten
Smid : 20 (mits alleen bekappen elke 8 weken klopt dat redelijk)
Tandarts : (Ik heb hier nog niet meer betaald dan 50 euro en dat 1x per jaar)
Les : goede instructeur die je huiswerk geeft kan je toe met om de week 30min. In en uitstappen zelf doen, na half uurtje lessen ben je dan beide flink moe. 2x25 euro
Verder 3-4x per jaar ontwormen en 1x inenten is ook iets van 100-150 euro
Ik mis trouwens je tuigage in dit plaatje, dat verslijt ook.
Maak van het opzij zetten (bovenop die 2500) 100 per maand voor DA en vervangen tuigage.
Totaal afgerond : 400 euro per maand en dan moet er eigenlijk niks gebeuren.

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:29

Ik zal even de kosten die voor mij gelden op een rijtje zetten:
Aanschaf pony,tuigage en alles: 3200,-
stalling per maand, all inclusief: 180,-
Dierenarts is minimaal 100,- per jaar
Hoefsmid (30,- per keer) 270,- per jaar
En dan nog overige kosten van de DA of als er wat kapot gaat. Dit is echt veel meer dan je denkt.

Per jaar ben ik dus ongeveer..... 2700 euro kwijt aan één D-pony in volpension ín een dorp.

Ik zei ook steeds dat ik niet uit zou gaan, nu ga ik wel uit, maar nooit een hele nacht doorhalen, puur omdat ik naar m'n pony ga, en die me altijd nog veel meer waard is dan wat domme drank.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :) xxx

edit: ik les ook nog is 1x per week, dus het totaal bedrag komt dan op: 3950,- per jaar....

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:30

Stal Poot kost volgens mij ook al rond de 250 maar voor exacte prijzen moet je even vragen. En ik kan je 1 ding vertellen; goedkoper vind je niet in deze omgeving.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:31

joytje333 schreef:
Lessen doe ik al 1 keer per week dus dat is geen probleem mischien kan ik dan bij mijn huidige manege stoppen en op die stal waar ik dan mijn paard zou gaan zetten meestal krijg je dan toch korting zou je de lessen halen voor :130 euro per maand?
Zou dit kunnen:
pension:100
voeding: 40
lessen:100
hoefsmit:20
tandarts:20
opzijleggen voor dierenarts:50

Dit zijn allemaal maandelijkse kosten en NIET de aanschaf.
Deze kosten zou ik kunnen halen, zou het dan lukken?

nee hier red je het echt niet mee! je kan het lijstje beter zo maken:

pension:200
voeding: 60
hoefsmit:35
tandarts: weet ik niet presies
opzijleggen voor dierenarts:500 (en dat is nog weinig)

joy1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:33

Angela schreef:
En mag ik vragen hoe je woont/geld verdient??? want over een paar jaar wil je misschien gaan studeren, op kamers, of gaan samenwonen... en dan??

Mijn ouders zijn gescheiden (als ze nog samenwoonde zouden ze het geld er wel voor hebben)
Dan had ik wel 800-900 euro voor paard gehad.
ik heb een kleine krantenwijk waar ik dan 2 uurtje per week aan werk en 50 euro i.d. maand verdien.
Als zakgeld krijg ik 100 euro.
Studeren kan toch wel samen met een paard?
Er zijn heel veel mensen die dat zo doen.
Op kamers wonen wil ik ECHT NIET!
Samenwonen? waarom zou dat een probleem zijn?

thofvaneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:36

joytje333 schreef:
Lessen doe ik al 1 keer per week dus dat is geen probleem mischien kan ik dan bij mijn huidige manege stoppen en op die stal waar ik dan mijn paard zou gaan zetten meestal krijg je dan toch korting zou je de lessen halen voor :130 euro per maand?
Zou dit kunnen:

De kosten voor pension zijn veel te weinig, dit is de prijs om op de weide te lopen, maar daar moet je dan niets extra voor verwachten. Voor voeding kost een zak van kwaliteitsvoeder toch snel 14 euro, dus daar mag je ook extra rekenen. Lessen volgen gaat misschien voor 100 euro. Hoefsmid is zeker meer, zeker 60 euro voor rondom ijzers, tandarts zal wel gaan denk ik , maar opzijleggen voor dierenarts: inderdaad starten met een spaarpotje van 1000 euro en iedere maand bijsparen.
Een ernstige ziekte/ ongeval/ koliekaanval kost toch snel 3000 à 3500 euro.
Zolang je ouders er niet echt achter staan en kunnen bijbetalen als het nodig is, vind ik het persoonlijk niet verantwoord om zelf een paard te kopen.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:39

Vooral niet denken dat het na het paard kopen gedaan is !
Zadeldoek , eten , stalling , zadel , getten , hoofdstel , halster etc
en wat vele mensen vergeten goede reserves voor de dierenarts .
Je kan wel zeggen mijn paard word niet ziek , maar vergeet dat maar een paard kan altijd heel erg ziek worden ,
hopelijk gebeurd dit niet maar het kan altijd. Ik wil je niet bang maken
maar je er gewoon op wijzen :) dierenarts is duur en zeker als er iets ernstig is & dan heb je ook nog hoefsmid,
dekens als je dat gebruikt , eventueel tandarts 1xper jaar etc x

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:41

thofvaneden schreef:
joytje333 schreef:
Zou dit kunnen:

De kosten voor pension zijn veel te weinig, dit is de prijs om op de weide te lopen, maar daar moet je dan niets extra voor verwachten. Voor voeding kost een zak van kwaliteitsvoeder toch snel 14 euro, dus daar mag je ook extra rekenen. Lessen volgen gaat misschien voor 100 euro. Hoefsmid is zeker meer, zeker 60 euro voor rondom ijzers, tandarts zal wel gaan denk ik , maar opzijleggen voor dierenarts: inderdaad starten met een spaarpotje van 1000 euro en iedere maand bijsparen.
Een ernstige ziekte/ ongeval/ koliekaanval kost toch snel 3000 à 3500 euro.
Zolang je ouders er niet echt achter staan en kunnen bijbetalen als het nodig is, vind ik het persoonlijk niet verantwoord om zelf een paard te kopen.

Pension is inderdaad te laag ! De kosten zijn meestal 250 , ofz dit is toch bij ons je hebt er goedkopere en duurdere.:)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:42

Sjors493 schreef:
joytje333 schreef:
Zou dit kunnen:

Hiermee ben ik helemaal eens ;)

nee hier red je het echt niet mee! je kan het lijstje beter zo maken:

pension:200
voeding: 60
hoefsmit:35
tandarts: weet ik niet presies
opzijleggen voor dierenarts:500 (en dat is nog weinig)