Ruin of toch hengst? apart geval...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:28

Sil_Bill schreef:
ow, ik meen me te herrinneren dat me ooit verteld is dat klophengsten niet vruchtbaar hoeven te zijn...Of dat ze zelfs met twee ballen waarvan 1 in de buik niet vruchtbaar zouden kunnen zijn.

Hij is een paar keer uitgebracht als zijnde ruin, toe geen problemen..
Ik snap idd wel dat het zou kunnen

Niet vruchtbaar hoeven te zijn is niet het zelfde als werkelijk onvruchtbaar zijn !!
Het valt niet uit te sluiten of hij nog wel of niet een merrie kan bevruchten zolang er wel een bal aanwezig is, is er risico!

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:29

Die van mij is ook gecastreerd maar niet verbeterd in het paspoort.. Lijkt mij ook dat alleen het stamboek dit soort dingen mag aanpassen. Overigens gewoon gestart en geen problemen hier mee gehad. Anders kunnen ze altijd nog even onder de buik checken lijkt mij :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:13

Ik heb even navraag gedaan bij de dierenarts mbt het geslacht veranderen in het paspoort.
Bij jongere paarden hoeft dit niet meer aangepast worden omdat de vermelding veranderd is ten opzichte van vroeger. Vroeger werd er in het paspoort bij geslacht hengst of merrie genoteerd. Nu staat er bij geslacht vermeld mannelijk of vrouwelijk. Dus ik hoef niets te laten veranderen aan mijn paspoort.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:18

Sil_Bill schreef:
ow, ik meen me te herrinneren dat me ooit verteld is dat klophengsten niet vruchtbaar hoeven te zijn...
Of dat ze zelfs met twee ballen waarvan 1 in de buik niet vruchtbaar zouden kunnen zijn.

Hij is een paar keer uitgebracht als zijnde ruin, toe geen problemen..
Ik snap idd wel dat het zou kunnen

Niet hoeven te zijn inderdaad, Doordat de bal binnenin zit wordt het zaad warm daardoor is de overlevingskans van het zaad kleiner, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook gelijk helemaal onvruchtbaar zijn.
Hij kan nog steeds dekken en zelf een merrie drachtig maken en alle hengstenstreken tonen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 11:30

amies100 schreef:
Ik heb even navraag gedaan bij de dierenarts mbt het geslacht veranderen in het paspoort.
Bij jongere paarden hoeft dit niet meer aangepast worden omdat de vermelding veranderd is ten opzichte van vroeger. Vroeger werd er in het paspoort bij geslacht hengst of merrie genoteerd. Nu staat er bij geslacht vermeld mannelijk of vrouwelijk. Dus ik hoef niets te laten veranderen aan mijn paspoort.

In paspoort van mijn paard staat inderdaad "mannelijk"
Er staat echter een speciaal blokje waar datum van castratie ingevuld kan worden, met handtekening en stempel van DA.
Vriendin van me heeft er problemen met KHNS mee gehad dat dat vakje leeg was, dus ik heb DA dat bij mij ook maar in laten vullen (bij mij was ook niets ingevuld, paard was op dat moment nog niet aangemeld bij KHNS)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:16

IKbenEllen schreef:
amies100 schreef:

In paspoort van mijn paard staat inderdaad "mannelijk"
Er staat echter een speciaal blokje waar datum van castratie ingevuld kan worden, met handtekening en stempel van DA.
Vriendin van me heeft er problemen met KHNS mee gehad dat dat vakje leeg was, dus ik heb DA dat bij mij ook maar in laten vullen (bij mij was ook niets ingevuld, paard was op dat moment nog niet aangemeld bij KHNS)

Dan ga ik vanavond dat blokje even zoeken in zijn paspoort, dan heb ik erover heen gekeken en de DA heeft gsiteren ook het paspoort in zijn handen gehad dus die is waarschijnlijk ook toe aan een bril :+
Weet jij zo op welke pagina dat staat?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:34

Even gecheckt... pagina 4! Bovenin bij signalementcorrecties!

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:10

IKbenEllen schreef:

Dank je! Ik ga straks meteen kijken :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:02

IKbenEllen schreef:

Bij mij is dat niet te vinden op pagina 4...

Waarschijnlijk heeft de dierenarts dan toch gelijk dat er nieuwe paspoorten zijn. Mijn paard is momenteel 2, is die van jou ouder want dat kan dan alweer een hoop verklaren....

Ik ga zo maar even het KNHS bellen denk ik...

Edit: gebeld en inderdaad de dierenarts hoeft niets aan te passen omdat er bij geslacht mannelijk is vermeld. Indien er hengst stond vermeld mag de dierenarts dit zelf aanpassen met een pen in het paspoort.

IKbenEllen

Re: Ruin of toch hengst? apart geval...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:58

Mijn paard is inderdaad ouder: 8 jaar.

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:22

Bij mijn jonge pony stond er ook nog hengst in, maar we zijden tegen de dierenarts dat dat niet zo was, en toen heeft hij hengst doorgestreept en er ruin neergezet.. Met een stempel van hem erbij..

cocochanel

Re: Ruin of toch hengst? apart geval...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:49

over je paspoort heb je genoeg reactie's zo te lezen ;)

Maar indien hij echt een klophengst is en nog een niet ingedaalde bal heeft moet je hem hiervoor laten opereren (castreren) omdat de bal die er nog is warm gaat worden en voor problemen kan zorgen ,o.a de kans op kanker is groter .
Zou dus toch even goed nagaan of hij een klophengst is!

Verder kan hij ook nog vruchtbaar zijn dus zeker niet bij de merrie's zetten!