Kont opheffen en dreigen met slaan bij correctie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re: Kont opheffen en dreigen met slaan bij correctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:25

succes. Wat denk je dat je paard van een ander paard in de kudde zou krijgen bij zulk gedrag? juist een trap. Dus persoonlijk denk ik dat je dit met wortels uit moet rukken.
Bij ons kwam een jaarlingetje wat niets geleerd had, zodra ik die corrigeerde draaide ze zich om en haalde vol uit. Eerst denk je nog ah ze heeft t zo slecht gehad, maar toen dat 3x was gebeurt heb ik haar toch echt flink op de plek gezet (sorry voor de tere zieltjes, maar ik heb haar geslagen met een harkje zodat mijn arm langer was dan het bereik van haar achterhoeven, net zolang tot ze niet meer terug sloeg) Daarna was het over, nooit meer problemen mee gehad.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:33

chipieke schreef:
Ok bedankt voor de tip!

Als ik draaf stapt ze een meter of 2 achteruit en draait zich dan om.
Terwijl ze zich draait slaat ze met haar hals en draaft ze weg van mij.

Dan dus doorgaan met drijven, nu is het haar keuze om weg te draven, dit moet JOUW keuze zijn. Al gaat ze in rengalop door de bak, jij drijft totdat jij ziet dat ze overgeeft en dan pas stop je met drijven. Het kan handig zijn om hiervoor een zweepje/wortelstokje/touw mee te nemen, anders loop je jezelf misschien buiten adem voordat je het gewenste resultaat hebt. Zolang zij de correctie niet accepteert als terecht zul je het probleem houden en het ook bij andere gelegenheden tegenkomen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 14:36

Hmm dit kan ik inderdaad beter hanteren met een carrotstick of dergelijke.

Dus blijven drijven (zij gaat dan cirkels lopen) tot ze half naar beneden geeft?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:19

Nooit mee beginnen als je niet weet op welke tekenen je moet letten!! Anders kun je heel je paard verpesten, zeker als het zo'n gevoelig ding is. Die breek je als je het niet goed aanpakt.
Er zijn zo ontzettend veel tekenen van 'overgeven', dat kan ontzettend klein zijn, als je zo'n teken mist en je gaat door kan je alles kapot maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:36

chipieke schreef:
Hmm dit kan ik inderdaad beter hanteren met een carrotstick of dergelijke.

Dus blijven drijven (zij gaat dan cirkels lopen) tot ze half naar beneden geeft?

Ze zal zakken, maar het is per paard verschillend naar wel niveau precies. Als het goed is zie je haar uitdrukking ook veranderen, verzachten. Wat Britt zegt klopt, het kan heel subtiel zijn, dus wees wel alert.

Dihilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:22

Britt schreef:
Nooit mee beginnen als je niet weet op welke tekenen je moet letten!! Anders kun je heel je paard verpesten, zeker als het zo'n gevoelig ding is. Die breek je als je het niet goed aanpakt.
Er zijn zo ontzettend veel tekenen van 'overgeven', dat kan ontzettend klein zijn, als je zo'n teken mist en je gaat door kan je alles kapot maken.

Mag ik vragen wat dan precies het breken van een paard is, en wat dan de gevolgen zijn...?