Bruine steekvlieg is bijna niet dood te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Bruine steekvlieg is bijna niet dood te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:39

Veluwe, 20 jaar geleden hadden wij ze niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:05

In Epe waren er begin juni er al een boel.

filou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 23:40

Oke vandaar dat ik ze dus ook nog nooit gezien heb! Lijken me zeer vervelende beesten als ik lees hoe menig paard er op reageert...

tom94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:34

Hertluisvlieg, zeer vervelend maar met dat regenweer zijn ze met minder, toch?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:59

ik heb zo'n beest ook nog nooit gezien(gelukkig!!)

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:03

Noorwegen zitten ze ook :(
Ze kruipen zelfs bij mijn paarden onder de dekens.Vorig jaar hadden we minder last dan het jaar ervoor.
Ben benieuwd hoe het met dit jaar is.Gelukkig verhuizen we straks het bos uit,dus hopelijk minder last.
Ze gaan trouwens niet alleen op paarden zitten.Honden,mensen,alles is de klos.En het erge is nog : ze vliegen,dus ze kunnen overal komen.En ze zijn idd erg hardnekkig.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:01

Citaat:
Weten jullie hoe dat beestje heet? Deze heeft een soort schildje waardoor deze moeilijk dood te krijgen is. Paarden worden er helemaal gek van omdat hij niet weg te krijgen is en hij kruipt onder de staart. (volgens mij om eitjes te leggen)

Het diertje is bruin, rond en zo groot als een vlieg.

(ik wil graag even wat lezen over dat rot beest op wikipedia maar dan moet ik eerst de naam weten....)

Ik denk dat je de Hippobosca Equina bedoeld. Een bruine bijtvlieg, die ook, en vooral, in Frankrijk voorkomt. Daar worden ze Mouches Plattes genoemd. Ze nestelen zich onder de staart, vlak boven de anus van het paard en bij ruinen/hengsten in de koker. Bij merries vooral tussen de kwartieren van het uier. Plekken waar de staart ze niet weg kan jagen. Tijdens het bloedzuigen kan je ze makkelijk pakken en doodknijpen of op de grond vermorzelen. Tijdens mijn trektocht door Frankrijk heb ik er wel honderden dood gemaakt.

De herteluisvlieg is niet veel groter dan een onweersvliegje en ik denk dat je die niet bedoeld.

HG.A3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:08

Adrian schreef:
Ik denk dat je de Hippobosca Equina bedoeld. Een bruine bijtvlieg, die ook, en vooral, in Frankrijk voorkomt. Daar worden ze Mouches Plattes genoemd. Ze nestelen zich onder de staart, vlak boven de anus van het paard en bij ruinen/hengsten in de koker. Bij merries vooral tussen de kwartieren van het uier. Plekken waar de staart ze niet weg kan jagen. Tijdens het bloedzuigen kan je ze makkelijk pakken en doodknijpen of op de grond vermorzelen. Tijdens mijn trektocht door Frankrijk heb ik er wel honderden dood gemaakt.

De herteluisvlieg is niet veel groter dan een onweersvliegje en ik denk dat je die niet bedoeld.

HG.A3

Ik denk dat ze hetzelfde zijn, of iig heel dicht familie zijn:
http://www.dierenbeeldbank.nl/displayim ... 10&pos=337
Afbeelding
Dit is de hertenluisvlieg bij een paard, hier kun je zien hoe groot ze zijn, en je kunt ze dus niet makkelijk doodknijpen omdat ze een sterk schild hebben.

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:34

Volgens Google is de herteluisvlieg tussen de 3 en 5 mm groot. De vliegen die ik bedoel zijn ongeveer 1 centimeter groot. De vliegen afgebeeld op jouw foto herken ik en die bedoel ik ook, maar ik betwijfel of de naamgeving herteluisvliegen juist is. Volgens mij zijn dit paardenluisvliegen.(Hippobosca Equina) Als je op Herteluisvlieg googled in afbeeldingen, krijg je een geheel andere vlieg die niet lijkt op de paardenluisvlieg. |Maakt niet uit.. het zijn en blijven lastige parasieten !!!

HG. A3

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:39

Gadverdarrie! Ik ken wel de blinde platte paardenvlieg, maar deze jongens heb ik niet eerder gezien ( gelukkig )

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:40

miponyfreak schreef:
Huh, dat zijn toch dazen?
Teminste bruine steekvlieg, dan denk ik aan een daas.
Die gaan ook heel moeilijk dood.
Die moet je gewoon dood knijpen, of hard slaan..

dazen moet je dood rollen dus je slaat en rolt gelijk. als je alleen skaat is ie alleen bewusteloos ;)

bij ons zijn echt enge beesten het is net een hele grote daaz ong 2,5 3 cm lang en 1 cm breed die zijn pas eng.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:42

Hele vervelende vliegen! Deze week met paard op vakantie geweest in gelderland en hebben er 1 dag heel erg last van gehad!
Ze gaan idd onder de staart zitten en tussen de uiers en zijn niet dood te krijgen.
Mijn pony bleef maar slaan met haar staart dus keek ik even onder haar staart, daar zat z'n beest en ik dacht dat het een spin was. Daarna bij haar tepels gekeken en daar zater er een stuk of 7, die beestjes weggeslagen en je zag precies waar z'n beest gezeten had ivm kleine wondjes.
Zijn toen heel snel het bos uitgegaan omdat we echt aangevallen werden door die beesten.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:56

Gatsie..ik had er ook nog nooit van gehoort. Ik heb ze ook nog nooit gezien overgens.

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:08

Wij hebben hier ook alleen dazen...
Veder niet die beesten.
Waar zitten ze dan?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:50

Citaat:
Veder niet die beesten.
Waar zitten ze dan?

Ze komen voor in heel Europa en ze zitten bij een paard onder de staart(zoals op de foto hierboven) in de koker bij een ruin/hengst en tussen het uier van een merrie. Je kan ze zo pakken en doodknijpen. Wegjagen helpt niet, want ze vliegen direct weer terug. Ze hebben een hekel aan vettigheid. Die plaatsen dus insmeren met sla-olie o.i.d. helpt.

HG.A3

Seine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:55

Komen ze ook in Overijssel, omgeving van zwolle voor???

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:06

komen ze bij de veluwe voor (voor de duidelijkheid kootwijkerbroek (bij putten in gelderland))??

kkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:58

Dat is echt vervelend! Heb ze gelukkig nog nooit gezien hier in de randstad, hoop dat het wat minder is met dit "prachtige" zomerweer!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:13

he bah wat een smerig dier zeg! Die heb ik nog nooit gezien (gelukkig), brrr...

SmulSmurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:22

Adrian schreef:
Citaat:
Veder niet die beesten.
Waar zitten ze dan?

Ze komen voor in heel Europa en ze zitten bij een paard onder de staart(zoals op de foto hierboven) in de koker bij een ruin/hengst en tussen het uier van een merrie. Je kan ze zo pakken en doodknijpen. Wegjagen helpt niet, want ze vliegen direct weer terug. Ze hebben een hekel aan vettigheid. Die plaatsen dus insmeren met sla-olie o.i.d. helpt.

HG.A3

Ik heb ze hier nog noooit gezien...

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:13

Omdat ze op plekken zitten, waar ze niet direct opvallen, zijn ze bij veel paardenliefhebbers onbekend. Ze komen overal in Europa voor en mijn ervaring is, dat ze vooral voorkomen op weiden waar koeien lopen of hebben gelopen. De familie van de Luisvliegen is erg uitgebreid. Ze zijn soms erg verschillend van vorm, maar één ding hebben ze gemeen... ze drinken bloed. Zo zijn er de paardenluisvlieg, de hertenluisvlieg, de gierzwaluwluisvlieg etc. Als de paarden, tijdens onze trektochten naar hun buik sloegen, dan wist ik het al en vond ik altijd wel zo'n kreng in de koker, die ik dan, met toch wel een tevreden gevoel pakte en spattend doodkneep :( :D . Als een paard, tijdens een buitenrit, veel zwiept met zijn staart of naar zijn buik schopt zonder dat je een daas ziet rondvliegen, is de kans groot, dat hij gebeten wordt door zo'n vlieg en is controle aan te raden.

HG.A3

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 10:47

Ik heb ze hier (Noord Holland) ook echt nog nooit gezien, maar paard had er 1 meegenomen uit Vierhouten toen ik daar eind April was (hij liep daar inderdaad al behoorlijk te trappen, wat nogal ongewoon voor hem is).

Ik heb hem 3 dagen achter elkaar verwijderd en weggejaagd, maar de volgende dag zat hij weer doodleuk onder mijn paard zijn staart. Na dag 3 dus maar gewoon met grof geweld dood getrapt...

Dat ze ook in de koker gaan zitten wist ik niet, dus dat is iets om zeker in de gaten te houden als ik weer die kant op ga.

@Adrian Smeer je die olie dan gewoon rond de anus en koker, of ook echt in de koker?

Adrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 12:33

Ja klopt, wegjagen heeft geen zin, want ze vliegen gelijk weer terug naar de veilige plekjes. Om te voorkomen dat ze bijten, een vingertje sla-olie o.i.d. op de voorhuid iets in de koker smeren bij een ruin of hengst. Bij een merrie vooral tussen de twee helften van het uier. Bij allemaal ook een vingertje olie in de staartholte vlak boven de anus zoals boven op de foto van de Dierenbeeldbank. Je kan ze ook heel makkelijk pakken, want ze zitten vastgezogen in de huid. Als je olie heb gesmeerd bijten ze niet meer, maar gaan als een gek heen en weer lopen rennen, wat ook weer erg kriebelt voor het paard en ze zijn dan ook weer moeilijker te pakken. Krengen zijn het...

Suc6. A3

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:22

Ik heb deze 1 keer op mijn dekje gehad! Wist tot nu toe niet wat voor iets het was. Dacht dat het een spinnetje was, ben daar als de dood voor dus wou 'm snel weghebben, wat dus niet ging :o Heb t toen met een takje van mn dekje af kunnen halen en idd met moeite kunnen doden. Wat een vreselijke beestjes, wist niet dat ze zo'n invloed hadden!