De perfecte trailer gezocht. Graag veel ervaringen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:31

Bij een aluminum bodem kun je alumminium'rot' (om het maar even zo te zeggen) krijgen. Net zoals een houten vloer kan je paard hier na verloop van tijd doorheen zakken. Eea. hangt af van je trailerconstructie, kwaliteit, behandeling, gebruikte legering aluminium (en onderhoud aan de kitnaden, wat men vaak vergeet) maar ook van de frequentie waarmee je de trailer gebruikt, ga je bijvoorbeeld 1x/2wk op pad en je zorgt verder goed voor je trailer, lijkt mij dat dit geen probleem geeft, maar voor een trailer voor dagelijks gebruik zou ik geen alu bodem willen hebben. Royallady @ [TAO] Ifor Williams 2 paards trailer? Graag jullie éérlijke mening

Ik kan je aanraden om het hele TAO forum eens door te spitten en alle topics van het afgelopen jaar over trailerkeuzes te gaan doorlezen, dat kost je denk ik een of twee avonden, maar je bent heel wat wijzer en ook kun je dan gerichter vragen gaan stellen bij de verschillende trailerleveranciers.

@josie: ik kan je aanraden om de kogeldruk ook te gaan meten als er een paard instaat. Bij een aantal bekende trailermerken kom je met een gemiddeld paard boven de 80kg uit... (ook 1,5 paards). Dat is ook een van de redenen dat Böckmann de trailers aan de voorkant tegenwoordig lichter heeft gemaakt. Maar het is natuurlijk helemaal aan je zelf om daar wel of niet wakker van te liggen. Geef mij maar een iets zwaardere kogeldruk dan een te lichte. De kogeldruk kun je wel wat aan doen door bijvoorbeeld het reservewiel op een specifieke plek te bevestigen of te werken met stukken lood. In de praktijk ligt echter vrijwel niemand hier wakker van.

Mocht je voor een volpolyester trailer gaan: bij de meeste trailers zit tussen de 2 lagen polyester hout. Als daar water tussenkomt en het gaat rotten ben je de klos, behalve als je een goede klusser bent is je trailer dan vrijwel totallos, want dat hout vervangen is vrijwel niet te doen.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:38

@ Royallady,

tnx voor de uitleg :j , dit zijn idd de problemen die je KUNT krijgen met aluminium vloeren, vooral bij de wat oudere vloeren die door, bv. versleten tussenringen, contact maken met andere metalen of degenen die aluminium gebruiken wat niet geanodiseerd is. Onderhoud en controle is zeker bij een aluminium vloer erg belangrijk. De zogenaamde "altijd goed blijvende vloer" geeft zo'n veilig idee, dat veel eigenaren het -echt noodzakelijke- onderhoud en de contole van de vloer vergeten. Tot het misgaat.

@ Jade,

een "vloer tussen de wanden" is als de wanden eerst en rustend op het chassis geplaatst worden en dan daarna de vloer "tussen de wanden" op het chassis. Deze is dan makkelijker te vervangen als dat nodig is.
Sommige trailerbouwers plaatsen éérst de vloer op het chassis en daarna, op de vloer de wanden. Als je die vloer wilt vervangen, heb je het probleem dat je dan (meestal) met een naad, de nieuwe vloer moet plaatsen, omdat je anders geen steun (en afdichting) meer voor je wanden hebt of je moet een andere oplossing zoeken voor ondersteuning van je wanden én zorgen dat je die goed af kunt dichten. Want insijpelend water/urine/vocht is funest voor je hout.
Er zijn goede kitten voor te krijgen (zuurbestendige PU-kit) die, samen met een antislip betonplex vloer, veel beter bestand zijn tegen urinezuren e.d. dan de gemiddelde gietvloeren constructie en beter te controleren en te onderhouden. De losse rubberen mat is goed te verkrijgen.

Grtz.

Jade

Re: De perfecte trailer gezocht. Graag veel ervaringen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:51

baretta; en de vloer tussen de wanden is dan antislip betonplex die netjes in afgekit? bedoel je dan enkel de 'standaard' bodem hebt (met een losse rubberen mat erover)? biedt een gietvloer bovenop een betonplex bodem tussen de wanden niet juist nog meer bescherming?
In het verleden hebben wij altijd een gietvloer gehad met 2 losse rubberen mat eroverheen die we buiten vervoer om dubbel klapten of over de middenstang gooiden zodat de vloer kon drogen indien nodig; bodem is elke servicebeurt (1x p/j) gecontroleerd en zijn nooit problemen mee geweest, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe grondig zo'n controle is en al helemaal geen idee of de vloer of de wanden eerst zijn geplaatst := (paard was een beetje een sloper, rubberen mat was meer ter bescherming van het paard dan de trailer, maar het heeft ongetwijfeld beiden goed gedaan :+

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:57

ik jheb sinds enkele maanden een nieuw XXtrail twee paards trailer.
En ben er super blij mee
Is een hoge trailer en veel ruimte
Deze is te verkrijgen met en zonder zadelkamer.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:11

Ik heb in 2006 een nieuwe bockmann classic gekocht (dit was toen 1 van de laatsten van dit type)
Deze is van volpoleyester en een alu vloer, met zadelkamer.
Ik heb van deze trailer nog geen moment spijt gehad. Als extra optie voor veulens en jaarlingen
heb ik voor en achter in hoogte verstelbare stangen en een veulenrek achterop de trailer.
Ook deze trailer hangt echter wel een prijskaartje aan. Maar gebruikt van een paar jaar
oud vindt ik de prijs wel te doen.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:32

Jade schreef:
baretta; en de vloer tussen de wanden is dan antislip betonplex die netjes in afgekit? bedoel je dan enkel de 'standaard' bodem hebt (met een losse rubberen mat erover)?

Idd, als je een 24 mm antislip-betonplex erin legt, de gezaagde kanten afwerkt met 3 of 4 lagen "randsealer" en de naden echt goed afkit met een zuurbestendige Polyeurythaankit (van bv Tremco Illbruck, http://www.tremco-illbruck.nl/products/02218_index.html , ook in andere kleuren), dan heb je een goed controleerbare, herstelbare bodem, zonder grote kosten. Een goede betonplex vloer ( 24 mm, NIET MINDER) vind je bij een goede houthandel (3.00 mtr x 1.50 mtr x 24 mm = rond de 160 euro) Die kunnen je evt ook helpen met op maat zagen, maar maak één mal van het hele puntstuk (bv. van een grote kartonnen doos) dat voorkomt fouten bij het op maat zagen en té veel speling tussen vloer en wand.
De kitten zijn wat moeilijker te verkrijgen, maar bij een echte BOUWmarkt (niet bij de doe-het-zelf boumarkt) of via contact met de leverancier, moet je een heel eind kunnen komen.

Jade schreef:
biedt een gietvloer bovenop een betonplex bodem tussen de wanden niet juist nog meer bescherming?
In het verleden hebben wij altijd een gietvloer gehad met 2 losse rubberen mat eroverheen die we buiten vervoer om dubbel klapten of over de middenstang gooiden zodat de vloer kon drogen indien nodig; bodem is elke servicebeurt (1x p/j) gecontroleerd en zijn nooit problemen mee geweest, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe grondig zo'n controle is

Een gietvloer heeft als nadeel dat, als er lekkage ontstaat, de vloer van boven naar beneden begint te rotten. Dus als je dan op de brug controleert, dan zit er nog een schijnbaar harde bodem in, maar je merkt niet dat dat van bovenaf al een heel eind verrot en verzwakt KAN zijn, dat zie je alleen maar als je de gietvloer loshaalt, en dat is geen optie.
Lekkage onstaat door (oa) werking van de wanden en vloer tijdens beweging en zwakke kitnaden. Als bij geconstateerde lekkage de kitnaden vervangen worden. dan heb je grote kans op vochtinsluiting. Met als gevolg, agressieve schimmels (de microscopïsche vorm, niet "een boos paard" :+ ) die je bodem heel snel aan kunnen tasten.
Een extra mat over een gietvloer verzwaard alleen en verminderd alleen je laadvermogen.

Als je een goed afgekitte, "kale" betonplex vloer erin hebt, met een losse mat van minimaal 10 mm dik en dit consequent reinigt en laat luchten, kun je vele jaren vooruit met je vloer, met gering onderhoud.

Jade schreef:
en al helemaal geen idee of de vloer of de wanden eerst zijn geplaatst := (paard was een beetje een sloper, rubberen mat was meer ter bescherming van het paard dan de trailer, maar het heeft ongetwijfeld beiden goed gedaan :+

Je dealer of de fabrikant kan je zeker vertellen wat de constructie is.

Grtz.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:58

ondertussen is het paard dood en de trailer verkocht, ik heb een vage hoop dat het volgende peerd een trailer wat minder moordlustig behandelt :+ , maar dan weet ik iig waar ik bij de volgende trailer op moet letten :D dankjewel voor alle info!

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:28

Als ik je een tip op basis van eigen ervaring mag geven: Wij zijn ooit op de snelweg aangereden van achteren (met een tweepaardstrailer van Ifor Williams), de trailer is toen achter de bus weggeslagen en is 3 keer over de kop gevlogen. Beide paarden zijn hier levend vanaf gekomen, mede doordat Ifor een stalen rolcontructie heeft in hun trailers. Je begrijpt: wij raden iedereen een Ifor aan, en we hebben zelf ook alleen 2 Ifor Williams trailers.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 22:38

Ik lees mee! Ik zat trouwens ook te kijken voor zo'n Ifor Williams. Lees er goede dingen over.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:38

hm dat is dan wel weer een plus voor de ifor.. heb er recentelijk eentje gezien, net nieuw, maar erg slecht afgewerkt, zelfs de mat op de laadklep zat niet netjes vastgekit en begon na 10x laden al helemaal naar beneden te trekken, eigenaar was ook van plan ermee terug te gaan, weet niet wat ze er verder mee gedaan hebben, en dus ook niet of hier nou echt iets mis was gegaan in de productie of dat dit standaard (gebrek aan) kwaliteit is die ze leveren :o

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:45

nou ik heb momenteel een impex trailer wel een 1/3 kwart net ff groter als een 1,5 maar zeer tevreden met gietijzeren boden de trailers met merk hija (sorry weet niet de goede naam beschrijving) en de wesco heb ik gehad beiden erg snel rot dus daar zou ik niet naar kijken mijn impex is één van 1999 voor 1500 euro.

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:27

je kunt ook een keer kijken naar thiel. duits merk.
heb zelf de thiel Chess, dubbele trailer, alu bodem, zonder zadelkamer te krijgen, redelijk geprijsd en max 2000 kg zwaar. bij pierre kennis te valkenswaard.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:29

Ik vind de nieuwe Ifor Williams trailers erg mooi, maar veel te laag. Stom van Ifor om het nieuwe model nog lager te maken dan het oude type. Voor ons een reden om voor de Henra Adventure met een binnenhoogte van 2.35m te kiezen. Deze trailer heeft ook nog extra ruimte tussen de borst- en bilstangen. De Adventure is een hele mooie en functionele trailer. (heeft ook een designprijs gewonnen) Maar de keuze heeft natuurlijk ook te maken met het budget dat beschikbaar is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:53

Jol1 schreef:
Ik vind de nieuwe Ifor Williams trailers erg mooi, maar veel te laag. Stom van Ifor om het nieuwe model nog lager te maken dan het oude type. Voor ons een reden om voor de Henra Adventure met een binnenhoogte van 2.35m te kiezen. Deze trailer heeft ook nog extra ruimte tussen de borst- en bilstangen. De Adventure is een hele mooie en functionele trailer. (heeft ook een designprijs gewonnen) Maar de keuze heeft natuurlijk ook te maken met het budget dat beschikbaar is.

De Range Rover is de enige auto die ooit in het Louvre heeft gestaan...... Goh.......

Heb je bij Ifor gevraagd of het mogelijk was een hogere trailer te bestellen. Het is een Engelse trailer en die Britten zijn nogal van het slag: "kan-niet-bestaat-niet"

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:54

Ik heb sinds 4 jaar een Westfalia trailer, 2 paards, vol polyester, met zadelkamer midden voor (onder de voerbakken). Ik heb deze trailer 2e hands kunnen kopen en het is een heerlijke trailer. Kwaliteit is prima. Trailer is inmiddels 10 jaar oud en geen enkel gebrek. De trailer rijdt perfect achter de auto of hij nu vol of leeg is (dankzij de Westfalia vering). De voor- en achterstangen kun je in hoogte en afstand verstellen. Het maximum laadgewicht is 2000kg, inclusief eigen gewicht. Ik ga zeker minimaal 2 keer per week met de trailer op pad. Een aanrader wat mij betreft. Enig mogelijk nadeel is dat hij niet erg hoog is, dus een heel groot paard past er niet goed in. Mijn eigen paarden van max 1.70m hebben geen enkel probleem.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:26

@ikke, volgens de dealer waren de Ifors niet hoger leverbaar. Ik heb ook nog op de website van Ifor gekeken en daar bleek ook uit dat de trailers minder geschikt zijn voor hele hoge paarden.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:17

Even ter info, wij houden als hoogtemaat voor een trailer/paard combinatie altijd als maatstaf aan, SCHOFTHOOGTE + 60 cm = voldoende hoogte.
Dus met een trailer met een BINNENhoogte van 2.25 mtr kan een paard van < 1.65mtr zich comfortabel verplaatsen voor langere ritten (> 15 minuten).

Grtz.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:41

Westfalia is inderdaad een fijne trailer. Kennissen hebben 1 van ongeveer 25 jaar oud en gebruiken hem nog wekelijks. De trailer is natuurlijk ouderwets om te zien maar heeft verder geen enkel mankement.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:58

hm ondertussen ben ik braaf bokt doorgebladerd en ook marktplaats, maar ik moet zeggen dat ik nog niet veel verder ben. Ik zie veel in advertenties staan dat de trailer een verlijmde rubber vloer hebben, of 'vloer met rubber'. Lijkt mij net zo ongewenst als een rubberen gietvloer, of vergis ik me daar in? Zijn er dan echt zo weinig trailers die een eenvoudige afwerking op het betonplex hebben, of interpreteer ik 'vloer met rubber' verkeerd? :+

ik herinner me van de vorige keer dat 2 gasveren wel gewenst zijn :D en ook dat de trailer min. 1.30 moet zijn (de perfecte maat voor het paard zou 1.70 zijn, maar het paard is er dus ook nog niet :+ ).
Indertijd hebben wij gekozen om geen trapbescherming te nemen (polyester trailer), maar eerlijk gezegd weet ik niet of rubber tegen de zijwand de constructie verzwakt door het gewicht of niet? Wat ik wel weet is dat een reservewiel tegen het zijpaneel de constructie verzwakt; wij hadden daarom een los reservewiel. Geldt dat nog steeds, of is dat concept achterhaald?

verder lees ik dingen over 0% en 5% graden assen, het klinkt alsof het gunstige ervan is dat de trailer laag ligt en daarom laden en wegligging makkelijker/beter zijn, maar scheelt een goede vering zoals bij westfalia dan niet meer?

er werd aangegeven dat een aluminium bodem ook nadelen heeft, hoe zit dat met een kunststof bodem?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:46

De meeste trailers hebben inderdaad een verlijmde rubber mat op het hout liggen of een rubber gietvloer. Je kunt ook een losse mat nemen en die elke keer omhoog zetten. Voor elke oplossing zijn wel voors- en tegens.

Het hoeft niet echt uit te maken of je 1 of 2 gasveren hebt, het is maar net welke sterkte gasveer er is gebruikt.

Trapbescherming van rubber zal je constructie niet verzwakken. Die kan dat extra gewicht wel hebben. Wel zal je trailergewicht omhoog gaan. Wat ik je af kan raden is die kunststof trapbescherming wat Böckmann tegenwoordig toepast. Heel mooi spul, sterk, superglad, maar door grote uitzetting en krimpverschijnselen bij temperatuursverschillen gaat het 'bobbelen' langs de wand ipv. dat het heel strak tegen de wand zit en mede doordat het spekglad is (en er geen primer is gebruikt) hecht de kit er niet goed op. Bij alle trailers (ook nieuwe in de showroom) die ik daarmee gezien heb laat de kitrand los tussen de trapbescherming en bodem met alle gevolgen van dien..

Elk gat wat je in de wand boort verzwakt je constructie, maar een reservewiel tegen de wand hoeft geen probleem te zijn, mits zo gemonteerd dat er geen water langs de bouten in je wand kan komen. Een grote montageplaat met brede voet heeft de voorkeur boven een klein smal beugeltje omdat de grote zegmaar de krachten meer verspreid op de wand.

De vering van Westfalia en wat bij Böckmann het WCF type vering heet is heel erg mooi en comfortabel. Er zijn een aantal jaren geleden in het blad Cavallo testen gedaan met verschillende typen vering, uit mijn hoofd kwam echter niet dit type, maar het type bladvering dat Ifor Williams toepast als beste uit de test.

Kunststof heeft ook nadelen. In verhouding met een houten of aluminium bodem schijnt het vrij slap te zijn (info van de constructeur van Weijer). Zij passen het daarom niet toe in hun trailers. Op een gespreide last op een groot oppervlak geeft dit geen probleem, maar op een puntlast (lees hoef) voldoet het materiaal volgens hem niet volgens de normen. Dit verhaal kan waar zijn, maar het is ook mogelijk dat de werklijke reden dat zij dit niet toepassen iets anders is. Aangezien ik zelf niet de benodigde technische gegevens kan vinden van dit soort vloeren, zoals de sterkte en stijfheid kan ik niet nagaan of dit correct is. Waar ik wel brood inzie zijn de composiet omgekeerde T liggers die wel voor kleine fiets en voetgangersbruggen worden toegepast. Echter heb ik nog geen trailer hiermee uitgerust gezien.
Laatst bijgewerkt door Royallady op 14-07-11 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:56

Wij hebben een Westfalia Jupiter.

Positieve punten:
Ruime trailer, goede ventilatie, voerbakken voor de paarden, afsluitbare zadelkamer, rubberen matten, laadklep wordt niet glad bij wat regen, licht van binnen door grote ruit.
Verder fijn in onderhoud en gebruik, kan goed buiten staan.

Wij hebben er een rek tussen, zodat de paarden niet bij elkaar kunnen. (bij het hoofd)
Dit is niet aan te raden!!
Wanneer je paard iets te los staat, draait hij zijn hoofd om en zit klem. Wij laten hem er nu uithalen.

Verder kan ik je niet veel meer vertellen dan dat wij een rubberen vloet hebben.
Wat voor materiaal etc. heb ik geen verstand van. :)