Paarden en auto's op de weg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:59

Macs schreef:
Valeriej schreef:
Mijn mening is dat mensen die niet werken met paarden, er ook geen rekening mee houden! Ondanks dat het vermeld wordt in de verkeersregels..

Daar ben ik het niet mee eens.. Ik kom ook vaak zat mensen tegen die er wél goed rekening mee houden hoor! En denk niet dat al die mensen werken met paarden. :P

Ik heb het (jammer genoeg) nog niet vaak meegemaakt ! Ik ben echter blij dat er toch nog mensen bestaan die het wel doen!
Ooit zelfs meegemaakt dat mensen die WEL met paarden omgingen kwaad werden omdat onze paarden bang hadden van hun koets..

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:28

Hier ook meerdere vervelende ervaringen. Aso's die je van de weg drukken, of keihard rakelings langs je scheuren. Maar ook heel vervelend zijn de wielrenners. Zij minderen absoluut geen vaart, roepen van verre al: aan de kant!!! En ja, voor dat heel Bokt over me heen valt: ik weet het, je mag niet met je paard op het fietspad. Maar ik ga absoluut niet op een 80 km weg rijden. En op de 60 km wegen rijdt iedereen 80, dus dat maakt geen verschil helaas. Op zondagochtend heel vroeg is het hier nog het best te doen, voor de wielrenners beginnen.
Als we nu allemaal een beetje rekening met elkaar houden, dan past het allemaal prima.

Vankje

Re: Paarden en auto's op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:36

Oh, wielrenners kom je ook tegen als je wél op de weg rijdt :j Hier in de omgeving vinden wielrenners vaak dat zij niet op het fietspad hoeven te fietsen en gebruiken gewoon de weg, liefst met 5 renners naast elkaar :roll:

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:43

Pfff ja wielrenners...mijn paard vindt alles wat hij niet ziet, maar wel hoort eng. Dus als er zo'n wielrenner van achter komt en roept dat ik aan de kant moet gaan lig ik ernaast en is mijn paard thuis :+

Ik vind van die motorcrosserts wel altijd heel sociaal. Die rijden gewoon ff om als ze je zien, of zetten hun motor af als ze er toch langs willen.

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:48

Hier nog een die daar weleens last van heeft, één keer was het zelfs zo dat een groep jongens in een sportauto langs kwamen en met blikjes op mn paard begonnen te gooien.
Daar kan ik zo ongelofelijk kwaad van worden!
Maar zo zijn er ook fietsers die er niet langs durven, die blijven dan zo vlak achter je paard fietsen, dat ie dr gewoon zenuwachtig van wordt omdat ie ze niet zien kan...
Daar word ik dan zo moedeloos van.
Nou, heb ik hier ook weer mn beklag gedaan :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:56

quintolover schreef:
Het gaat hier vaak goed, maar hebben een mega drukke weg waar we overheen moeten.
Maar heb liever een drukke weg dan een rustige, want op een rustige dag, geen auto op de weg
komt er 1 aan, en die rijd me volledig aan, mijn paard liep met een boogje om iets heen, auto kwam mega snel, paardje schrok ervan en doet 1 stap ofzij, verder van de stoep want die was eng. En naja te hard en te kort afgewend en pats boem lagen we op de motorkap.
Het is afschuwelijk hoe mensen afentoe rijden, maar houden ze geen rekening met mij dan ga ik letterlijk midden op de weg rijden.

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt.

Reed met paard langs de weg (op een dijk, reed al half in de berm, zover het kon), die schrok idd ook van een kabouter oid, draaide haar achterhand net iets naar binnen. Net toen er een auto vlak langsreed, tegen haar achterbeen aan dus. Een auto met een trailer met paard er in nota bene. Snap dat je dan niet keihard remt of uitwijkt, weet ook niet zeker hoeveel ruimte er was aan de andere kant, maar dit vond ik het ergst: die man stapt uit, ziet dat ik van mijn paard ben gesprongen, omdat ze op drie benen staat, bekijkt zijn trailer (daarmee had hij haar aangereden) en stapt weer in zijn auto, om zonder iets te zeggen weer weg te rijden!

Stond echt met mijn bek vol tanden.

Sommige wielrenners kan ik ook wel wat aandoen! Paard wordt al een beetje oud, dus hoort ook niet meer alles even goed. Ze schrikt zich dus vaak dood (en ik ook) als er ineens zo'n wielrenner van achter geruisloos voorbij komt zeilen met een rotvaart.

Ohja, dat doet me nog aan een ander verhaal denken. Ik reed een keer door een natuurgebied, wel op een pad waar mensen ook fietsen. Reed samen met een ander meisje en we stonden net stil, naast elkaar. Ik wilde net afstappen toen er een wielrenner TUSSEN ONS DOOR schoot. Hij raakte ons ook allebei aan onze benen, zoveel ruimte had hij dus.
Ik vraag me nog steeds af waar die ineens vandaan gesneld kwam, want ik kijk altijd achterom voor ik op zo'n pad stil ga staan. Als hij een seconde later was geweest had hij zomaar mijn been voor z'n kanis kunnen hebben, omdat ik dan net aan het afstappen was.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:01

Hier nog iemand met een hele vervelende ervaring met een automobilist... Wij zitten op een éénrichtingsstraatje waar ook een voetbalvereniging aan zit. Helaas houden lang niet alle voetbalvaders en moeders zich aan de verkeersregels. Ik werd te paard rakelings gepasseerd was door een auto die even snel van de verkeerde kant de straat in schoot, mijn merrie schrok zich een ongeluk en dribbelde wat.. Een tegenligger zag dat mijn merrie zenuwachtig was en besloot flink gas te geven om ons zo snel mogelijk te passeren. :?
Hij botste vol op mijn paard terwijl ik nog gebaarde naar hem even stil te blijven staan. Gelukkig heeft mijn paard het er, op een flinke kneuzing op haar schouder na, goed van af gebracht..De bestuurder vond het achteraf ook geen slimme actie maar dacht op dat moment alleen maar aan "snel passeren"...
Veel automobilisten schatten situaties met dieren (en soms ook kinderen) totaal verkeerd in..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:24

Ik heb gelukkig enkel en alleen zeer positieve ervaringen, de mensen zijn hier blijkbaar erg vriendelijk :)
Maar als ik heel eerlijk mag zijn snap ik soms niet wat ruiters op een drukke weg zoeken... Ik zie hier aan een 70 km/uur baan soms ruiters voorbijhobbelen (smal fietspadje) en dat vind ik alleen maar levensgevaarlijk...juist omdat veel mensen niet weten (of niet willen weten) hoe sensibel paarden zijn.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:10

Ik woon hier aan de bosrand en zie hier meerdere malen per dag (groepjes) paarden voorbij komen.
Ik zelf rijd altijd stapvoets voorbij, en op de grotere weg ga ik stukken langzamer rijden.
Vaak wordt er hier op de bostoegang zelfs "driftig" gewuifd dat ik toch maar gewoon in moet halen :')

Ik zag een poos terug wel weer tijdens een springevent (manege aan de weg), dat men van de trailerparking over het voetpad richting bak moesten.. Goddank was het rustig, want paard stoof wel mooi even de weg op (de reden waarom ik echt liever stapvoets voorbij rijd, desnoods om uit te kunnen stappen en in te kunnen grijpen :') )..

Ik zelf kan me in mijn auto groen en geel ergeren aan auto's die deze ruiters zonder blikken of blozen voorbij stuiven.. Maar aan de andere kant erger ik me ook als ze bijv geen cap dragen (eigen keus blabla)..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:18

Helaas al twee keer een aanrijding gehad met zo´n asociale rijder. Een keer zelfs expres, hij reed door een plas vlak naast mij, op een smalle weg met zon 40 km te hard dan toegestaan. Ik heb toen dan ook aangifte gedaan van een aanrijding met intentie.

Ik moet hier veel tussen het verkeer door, dat doe ik enkel met een paard welke dat veilig kan. Ik ga netjes aan de kant, doe geen gekke dingen en zorg voor een voor zover dat kan, veilig paard. Ze maken het je alleen zo moeilijk soms! Laatst was ik het zo zat, er reed iemand zo verschrikkelijk hard dat ik echt bang was op dat moment. Ik stak uit frustratie mn middelfinger op, en dat is misschien ook dom. Ik wil geen frustratie kweken tegen mensen met paarden. Maar een reactie van mn paard opzij, en we zijn er allemaal geweest. Ongelovelijk he, dat mensen dat risico nemen!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:24

Tjaldur schreef:
Ik vind van die motorcrosserts wel altijd heel sociaal. Die rijden gewoon ff om als ze je zien, of zetten hun motor af als ze er toch langs willen.

Ja, dat doen ze hier in de buurt ook. Heel netjes :j Terwijl dat dat dan weer de mensen zijn waarvan ik het niet zou verwachten :o (hoezo vooroordelen := ).

@Unicorn_kiss: Ik persoonlijk hobbel nooit lang langs zo'n weg, maar soms ontkom je er niet aan. Ik moet hier in de buurt ook wel eens een stukje (100meter ofzo) langs een 70km-weg rijden, over het fietspad om weer op het pad richting stal te komen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:30

Vankje schreef:
Tjaldur schreef:

Ja, dat doen ze hier in de buurt ook. Heel netjes :j Terwijl dat dat dan weer de mensen zijn waarvan ik het niet zou verwachten :o (hoezo vooroordelen := ).

Hier zijn er ook vaak van die jonge, stoere gastjes die netjes, langzaam met hun scooter inhalen. :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:53

Of het passeren van paarden in de autotheorie staat zou ik niet weten, bij mij stond het er in elk geval niet in en ik kreeg er ook geen vragen over op het examen. Heb voor de zekerheid mijn oude boeken er nog even op nageslagen. Het is op zich dus niet verbazingwekkend dat niet iedereen weet hoe een paard te passeren. Heel veel mensen hebben daar nooit iets over geleerd.

Daarnaast maken ruiters het ook niet makkelijk. De een wil dat alles en iedereen aan de kant gaat, motor uitzet en wacht tot ze minstens 500 meter ver weg is, de ander wil dat je gewoon passeert zonder veel af te remmen, weer een ander wil dat je op een slakkengangetje inhaalt, de een wil dat je als automobilist nog net niet in de sloot rijd om maar zoveel mogelijk ruimte te maken... Ieder heeft z'n voorkeuren. Ik persoonlijk heb liever niet dat mensen hun motor uitzetten, en zie het liefste dat mensen niet inhouden, zeker niet als ze van achteren komen. Paard hoort de auto eerder dan ik, en zolang die niet versnelt of vertraagt, dus het geluid hetzelfde blijft, blijft zij het meest rustig. Maargoed, voor mij zijn alle opties goed, zelfs rakelings passeren kan zonder dat madam onbestuurbaar word. Hoewel ik bij dat soort figuren wel de neiging heb m'n zweep even uit te steken zodat die net op het dak komt of zo. Als ik dan commentaar krijg vraag ik altijd of ze kinderen en honden ook zo passeren.

Die grap met de zweep moet je trouwens ook mee uitkijken. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard niet op of om kijkt van het feit dat er een vrachtwagen op minder dan 5 cm afstand passeert met een gangetje van 80, maar de klap van de zweep op het metaal reden vind om 3 meter de lucht in te springen en het daarna op een heel hard lopen te zetten.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 00:22

In mijn theorieboekje stond er wel een stuk(je) over paarden in. :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:24

Ik ga altijd midden op de weg rijden, dan moeten ze wel afremmen. Dan pas ga ik aan de kant.
Mijn paard interreseerd het niet, nu moet ik ook zeggen dat ze hier wel goed rekening met je houden. :j
Alleen gaan sommige mensen hier stilstaan, dat vind mijn paard dan wel weer eng want dat klopt niet volgens hem haha. Maar of ze nu met 80 km voorbij komen of met 30 km dat maakt mijn pony niks uit. Toch ga ik midden op de weg lopen omdat ik niet de enigste ruiter ben die hier rijdt. Er rijden er meerdere en wellicht dat hun paarden dit wel eng vinden.

Afsnijden etc heb ik weleens meegemaakt, gelukkig komt het niet vaak voor.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:59

Ik heb een keer bijna een ongeluk gehad met een halfinger met een koetsje door een onwijs asociale taxibus.

Maar wat ik ongelovelijk stom vind: Met koetsiers- / ruiterbewijs leren wij seinen, gebaren en dergelijke. Als daar dan ook een klein beetje aandacht aan besteed wordt tijdens autorijles, maar dat gebeurt niet. 9 van de 10 automobilisten die ik gesproken heb (jong/oud) hebben geen flauw idee wat het betekend als ik als koetsier mijn zweep de lucht in steek...
Waarom wordt ons dat dan aangeleerd, we zitten nu eigenlijk voor Jan met de korte achternaam te seinen en zo.

Edit, het passeren van paarden stond er bij mij wel in en was bij mij ook een vraag voor gevaarherkinning.

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:21

Ik rijd vaak buiten met m'n paard, en vaak ook met jonge paarden die nog geen verkeer kennen.
In het begin loopt of fietst m'n moeder mee, en wat die dan doe is gewoon midden op de weg fietsen, gewoon net zolang tot de auto afremt. (nouja als de auto écht doorrijd zal we op het laatste moment wel aan de kant gaan denk ik :P.)
Maar het werkt echt hoor.
Oohja en weetje wat ik ook vaak doe, werkt zeker goed met zo'n jong paard wat een beetje gespannen is. Gewoon een beetje mn buitenbeen naar achter leggen en drijven, dat hij lekker z'n kont naar binnen draait, dan remmen automobilisteren ook snel af hoor :Y) .

Maar oke als ik samen met een vriendin buiten ga rijden, dan rijden wij gewoon met z'n 2en langs elkaar, en dan blijven we ook gewoon zo rijden. Wij maken gewoon gebruik van onze weghelft, dus met een hoge snelheid langs ons afscheuren is al niet echt een optie.

En als ik alleen ben, tja ik ga pas echt alleen rijden als ik zeker weet dat m'n paard verkeersmak is, dus dan scheuren ze maar zo hard ze willen, mij hebben ze er dan niet meer mee.

En ik weet dat je het anders leert met je ruiterbewijs, want die heb ik zelf ook gehaald. Maar ik pas toch liever m'n eigen taktiek toe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:37

Susanne_ schreef:
Edit, het passeren van paarden stond er bij mij wel in en was bij mij ook een vraag voor gevaarherkinning.

Bij mij ook idd! :j

Denk alleen dat er wel nog veel meer aandacht aan besteed moet worden.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:50

Tjaldur schreef:
Zouden mensen nou asociaal zijn of gewoon echt niet in de gaten hebben dat een paard geen fiets is oid?

Maar fietsen moet je ook ruim passeren en soms ook nog met gematigde snelheid... maar dat even terzijde.
Er zitten echt gigantische rotte appels tussen het verkeer... mensen die denken dat de weg alleen van hun is :=

Nou moet ik eerlijk bekennen dat er ook wel bestuurders zijn die wél weten hoe het moet en dat mag ook wel gezegd worden :)
Een tijdje terug liep ik met één van mijn pony's over een smalle weg... de tegemoetkomende motor stopte netjes en vroeg of hij even moest wachten totdat ik gepasseerd was +:)+

Ik ben ook helaas bekent met jochies die zo nodig moeten bumperkleven en toeteren :n daar word je niet goed van inderdaad...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 17:55

Storm schreef:
Ik ken het... ik ga altijd midden op de weg rijden zodat de auto we af moet remmen. Als hij dat gedaan heeft, ga ik netjes aan de kant en steek ik mijn hand als bedankje op.
Hoe meer je aan de kant gaat rijden, hoe harder ze langs komen rijden is mijn ervaring. Daarom maar midden op de weg, dan hebben de bestuurders geen keuze dan af te remmen.

Hier netzo.

Wat ik trouwens laatst wel ontzettend lief vond was een boer die rustig wachte totdat Tinka en ik de brug over waren. Heb even vriendelijk gezwaaid en hij stak lachend zijn hand op. Zo kan het ook :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:31

Ragdollcat schreef:
Hahahahaaaaaaaa da's een goeie: een stijgbeugel uitsteken, als die auto het raakt zeg je gewoon, tja u reed erg dicht langs mijn paard, dom van u.

Alleen wat lastig als je met een aanspanning rijd.

Hier is het ook gewoon dagelijkse koek. 2 weken terug nog even met de zweep op het dak van de auto getikt. Ik had het gedaan voor ik er erg in had. Geen een menritje gaat zonder gevloek naar medeweggebruikers die nog even denken er snel langs te kunnen.

Ik heb godzijdank een super braaf paard.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:34

oh ja zwaar irritant die automobilisten! OF ze racen je keihard voorbij, OF ze gaan heel lang achter me rijden omdat ze niet durven te passeren.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:57

tsja, ik woon hier vlak bij rotterdam en daar weten ze het ook niet hoor.
Scooters/schakelbrommers/jongeren gaan lekker hard langs je en toeteren nog even lekker en geven extra gas en gaan al brullent langs je. Ik lach ze altijd maar lekker uit omdat ons paard toch niet schrikt.
Hier komen ook de grootste zwaartransporten en bussen toeristen achter je rijden en halen ook lekker dicht langs je in.
Met andere woorden: je paard moet tegenwoordig gewoon heel erg verkeersmak zijn, want mense houden er echt geen rekening mee... :n

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 20:45

[LZP] -> [BRT]

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:14

Och ik heb nu trekkers meegemaakt die stil gingen staan met de moter uit, maar ook mensen die gewoon langs je rijden alsof je er niet bent. Mij maakt het allemaal niet zo uit, zolang het niet extreem is en dat heb ik nooit gelukkig. Passeer mij maar gewoon alsof ik een fietser ben, die kunnen ook eens slingeren door een rukwind bv, dus daar ga je ook niet met 90 langs.
Waar ik nu rijd gaat eigenlijk alles meteen bovenop de rem staan als ik plots met m'n kasteel de hoek omkom. Tja ze is niet groot maar wel breed, zal op de een of andere manier intimiderend zijn? :')