2 proeven uit het hoofd rijden - gevolgen bij foutief rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:59

Tyke schreef:
Mensen die fout rijden snap ik ook niet altijd. Leer je proeven en ken je proef.

Ik ken altijd mijn proeven van buiten, ik heb altijd een voorlezer en toch ben ik wel eens verkeerd gereden...... :D
Op een moment dat het niet goed gaat (bijvoorbeeld toen paard schrok van een hond en er vandoor schoot) dan is mijn concentratie weg en dan ben ik mijn proef helemaal kwijt. Ik hoorde zelfs mijn voorlezer niet meer omdat ik zo druk was met paardlief weer rustig te krijgen.

Anoniem

Re: 2 proeven uit het hoofd rijden - gevolgen bij foutief rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 20:52

Wat ik wel slecht vind is dat zodra mensen de voorlezer niet verstaan (vooral buiten bij veel wind) dat ze het dan zelf ook totaal niet weten en dan tegen de voorlezer gaan lopen katten dat ze het niet horen.. Bij die mensen zet ik steevast op de coupon dat ze zelf de proef horen te kennen.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:39

uit hoofd rijden is zeer goed voor de concentratie! ik doe meestal alleen de 1e uit mijn hoofd, die gaat dan zo'n 20 punten beter dan de 2e die voorgelezen wordt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:44

Ik oefende mijn proeven altijd door ze uit te tekenen op papier keer op keer en in mijn hoofd voor me te zien hoe ik ze rijden moest.

Ooit heb ik een voorlezer gecorrigeerd door door te rijden zoals het wél moest terwijl zij de fout in ging. Altijd handig dus om hem zelf te kennen, ook als je een voorlezer hebt.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:47

Als ik uit mijn hoofd ging rijden dan ging ik eerst de proeven leren uit het boekje, en als ik ze dan dacht te kennen ging ik ze lopen in de woonkamer :D
Dus gewoon een denkbeeldige baan en dan doen alsof je aan het rijden bent.
Wat ook fijn is, is om de plattegrond van de baan die in het proevenboekje staat erbij te pakken en dan met je vinger de lijnen langs te gaan waar je te paard ook langs moet.

Ezelsbruggetjes zou ik zo niet weten, maar je moet gewoon zorgen dat de beide proeven in je hoofd twee verschillende dingen blijven, zodat je ze niet gaat mixen. Vaak zijn de lijnen trouwens wel logisch en doe je dezelfde onderdelen op de linker- en op de rechterhand, dat geeft ook weer houvast.

Ik heb inderdaad ook weleens iets anders gereden dan de voorlezer zei, omdat diegene bijv per ongeluk een onderdeel oversloeg. Mijn vader verwisselde altijd de V en F met voorlezen, dus dat was ook altijd opletten voor mij :D.
Ben ook weleens de fout ingegaan, maar als je de proeven van te voren kent, heb je er in elk geval alles aan gedaan om dat te voorkomen.

HanneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:43

Wanneer je fout rijd zal de jury gewoon het totaal -2 doen.
Dit probleem kan je oplossen door vlak voordat je gaat rijden je proef helemaal herhaalt.
Wanneer je echt iets vergeet zal de jury je normaal gezien wel zeggen wat je verkeerd reed en wat het dus eigenlijk wel moest zijn.
Verkeerd rijden is menselijk, zeker wanneer je 2 proeven uit het hoofd moet kennen geloof mij !

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:19

moi22 schreef:
Dacht dat ze dat niet meer deden omdat mensen zich dan expres uit laten sluiten om bijv. langer in een klasse te kunnen blijven rondrijden. Of was dat alleen met afgroeten zo?

Ik rijd mijn proeven alleen maar uit mijn hoofd en wil niet meer anders. Alleen nog maar op mijn paard letten en rijden en geen paard die naar de voorlezer luistert :+.

Ik ben tot nu toe 1 keer "verkeerd" gereden door een wissel die bij een Z letter moest na een appuyement op de e of b te rijden. Verder nooit een fout gemaakt.

Zo hé, dan ben je sneu bezig!! :')

Simone_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 09:15

Er is toch in geval van nood altijd wel iemand op het wedstrijd te vinden die even voorleest?