Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik een pony voor mijn kind ga kopen

1. Doe ik dat zonder dat het kind het weet en zoek ik zelf een geschikte uit
49 (20%)
2. Doe ik dat samen met mijn kind en gaan we eerst enkele pony's bekijken en rijden
128 (54%)
3. Laat ik dat aan de instructrice van mijn kind over om een goede te zoeken en verras kind met die pony.
11 (4%)
4. Instructrice zoekt een goede match en daarna ga ik met kind proefrijden.
46 (19%)
5. Zet het op de verlangslijst voor de verjaardag en kijk wel waar familie mee aan komt zetten
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 234

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:06

Of! zoals mijn ouder een beetje hebben 'gespeeld' (ik was 12 :+ ).
Kijken op een kleine manege waar ik een vaste les-pony zou krijgen. Dus 'proef'-lesje en ik helemaal idolaat. Jaaaa, leuke pony! Hier wil ik wel vaker op lessen!
Dus eenmaal thuis aangekomen werd mij verteld: nou kind, dat mag, hij is namelijk voor jou. :Y)
Ze hebben eerst mn reactie afgewacht & toen de knoop doorgehakt.

Ook een beetje een soort 'pony van kennissen' verhaal :j
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-06-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:06

Ik heb voor optie 2 gekozen, zou een voorselectie maken en dan vertellen dat we gaan kijken naar een paar ponys om te zien wat zij/hij ervan vindt. Ik vind zelf een klik/combi belangrijk en zou de pony daardoor niet snel als verrassing geven door het met een strik op stal te zetten zonder dat het kind de pony heeft ontmoet/gereden.

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:07

Zou een mix van 1 en 3 doen,
Je kan zelf opzoek gaan, heb je er 1 gevonden laat je em aan der juf zien.
Wat misschien ook kan al ben je al een paar keer wezen kijken of ze hem een x naar der lesje willen halen, zodat ze erop kan rijden en dan zeggen ja is nieuwe manage pony, hoe vind je em, is die niet leuk?
Denk wel dat je wel weet wat je kindje wil toch?

Toen ik mijn a welshje verkocht kwam er ook een vrouw voor haar dochtertje kijken, die vond der helemaal geweldig en had der gekocht terwijl der dochtertje er helemaal niets van af wist. Toen we der daar gingen brengen was dat meisje echt helemaal door het dolle heen. Zo schattig!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:12

Optie 5 lijkt me duidelijk genoeg :P

Ik zou twijfelen tussen optie 1 of 2, als je weet dat het kind overal blij mee is en gevoelig voor teleurstelling mocht het afgekeurd worden dan ga je voor optie 1 MAAR ik zou dan wel een ander kind zoeken om te checken hoe de pony op kinderen reageert.
Als het kind kieskeurig is, duidelijke voorkeur heeft of wellicht niet met alle pony's even goed zou matchen dan neem je 't kind uiteraard mee.

Ik heb nu optie 2 ingevuld omdat dat de voorkeur heeft maar dan is het verassingseffect er wel af, moet je proberen het zo te draaien dat het kind het niet door heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:13

claud31 schreef:
Toen mijn dochter haar eerste pony kreeg wist ze dit niet,
wij hadden een pony uitgezocht, en vertelde onze dochter dat ze bij een vriend van papa mocht rijden op een pony....kind dolgelukkig natuurlijk (verkopers speelde het spelletje wel mee)

Zo zijn we nog 3 x gaan rijden bij de desbetreffende pony, om te kijken of de klik er was.
De pony was er en afgesproken dat de pony op de dag van haar verjaardag thuisgebracht werd.

Op de bewuste dag kwam er een trailer voorrijden, ons dochtertje en wij met camera naar buiten....en ze hoorde gehinnik in de trailer....Toen die mensen uitstapten zei ze hee dat zijn de mensen van Flosje...toen ging de trailer open en daar stapte Flosje uit met een strik om de hals....ze begreep er niks van totdat we zeiden die is voor jou.....helaas door ontroering niet kunnen filmen.....maar dat vergeet ik nooit meer, ze vloog de pony om de hals en ze was echt zoooooo gelukkig, ze heeft er 3 jaar mee gereden, toen werd ze te groot helaas.

Ooo prachtig verhaal!
Ik denk dat ik het zo ook zou doen, gewoon een smoes zoeken om toch kind een keer te laten proefrijden maar dan toch ineens die pony in de tuin zetten.
Lijkt me eerlijk gezegd ook de droom van elke verkoper :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:15

Zou inderdaad ook iets doen met combineren.. De verassingsaanval is wel té fantastisch voor een kind natuurlijk :D

Idd iets proberen met smoesjes (instructrice voorselectie laten maken vind ik een hele goeie!). Kind misschien wat stiekem vragen stellen (babbel de babbel de babbel ennuh, wat is jouw droompony dan?) beetje vissen iig.. Proefrijden kan je idd ook heel goed doen zonder dat ze weet dat ze aan het proefrijden is voor een eigen pony :D

Gut wat leuk zeg in elk geval! :d

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:15

Ik was 8 jaar en heb mijn 1e pony van mijn eigen verjaardagcentjes gekocht, dus ik heb haar ook zelf uitgezocht. Ze was misschien n iet helemaal de ideale pony, een jaarling merrie, niet te groot, een touw aan haar halster want je kon haar niet aanraken niks.

Maar ik heb er in 2 jaar wel mijn pony van gemaakt, zelf ingereden en zelfs nu nog, is ze mijn grote droommerrie.
Ze is niet makkelijk, een neuroot maar een vreselijk gaaf dier om te zien.
Was er snel uitgegroeid maar toch heb ik er nooit 1 tel spijt van gehad, ze was dan ook echt 'mijn'pony, zelf gekozen en betaald :D Na wat jaartjes niksen loopt ze nu aangespannen, heb haar na 17 jaar nog steeds!

Wij krijgen binnenkort een dochter en ik hoop van harte dat zij ooit gaat rijden en dezelfde klik met deze dame krijgt als ik had. Pony is nu 18 dus in theorie zou dat moeten kunnen :D Ze is dan wel ouder en hopelijk ook braver en wijzer haha.

Ik heb dus optie 2 geselecteerd!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:17

amyz schreef:
Idd iets proberen met smoesjes (instructrice voorselectie laten maken vind ik een hele goeie!). Kind misschien wat stiekem vragen stellen (babbel de babbel de babbel ennuh, wat is jouw droompony dan?) beetje vissen iig.. Proefrijden kan je idd ook heel goed doen zonder dat ze weet dat ze aan het proefrijden is voor een eigen pony :D

Ah dat hoeft niet eens, kinderen van die leeftijd kunnen d'r klepje toch niet dicht houden en wanneer ze ergens komen waar ze verschillende pony's zien hoor je snel genoeg wat ze mooi en lief vinden :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

claud31 schreef:
Toen mijn dochter haar eerste pony kreeg wist ze dit niet,
wij hadden een pony uitgezocht, en vertelde onze dochter dat ze bij een vriend van papa mocht rijden op een pony....kind dolgelukkig natuurlijk (verkopers speelde het spelletje wel mee)

Zo zijn we nog 3 x gaan rijden bij de desbetreffende pony, om te kijken of de klik er was.
De pony was er en afgesproken dat de pony op de dag van haar verjaardag thuisgebracht werd.

Op de bewuste dag kwam er een trailer voorrijden, ons dochtertje en wij met camera naar buiten....en ze hoorde gehinnik in de trailer....Toen die mensen uitstapten zei ze hee dat zijn de mensen van Flosje...toen ging de trailer open en daar stapte Flosje uit met een strik om de hals....ze begreep er niks van totdat we zeiden die is voor jou.....helaas door ontroering niet kunnen filmen.....maar dat vergeet ik nooit meer, ze vloog de pony om de hals en ze was echt zoooooo gelukkig, ze heeft er 3 jaar mee gereden, toen werd ze te groot helaas.

Dit lijkt mij echt een super optie! Heel goed idee :j

Heb geen kinderen, maar dit is een hele leuke voor de verassing :)

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:23

Precies een jaar geleden ging ik op zoek voor een pony voor mijn zoon samen. Toen wij onze turbo-welsh ging kopen hadden we al wat pony's gezien. Maar zoon was echt niet blij met mijn keuzes! Totdat wij bij een Welsh fokker ging kijken. Ik had afgesproken om een stuk of drie merries te proberen. Ze waren allemaal leuk, lief en brave pony's, maar zoon wou er niets van. Nee, meneer had een heel stoer, alert, sensibel ruin gezien in de stal en wilde perse die proberen. Ik werd steeds door de fokker verteld dat die ruin niet echt een kinder pony was. Maar vooruit, kind er op in de bak, pony meteen in galop rond de bak schuren. Pony eindelijk terug in draf en kind met een enorm glimlach op zijn gezicht "dit is hem mama!!". Sinds dien geen spijt van gehad, pony is super lief en brave (nog steeds sensibel, maar dat zijn we gewent). Dus wij hebben niet echt onze verstand gebruikt bij het uitkiezen van een pony, maar wel onze gevoel!

Mijn advies (die niet op veel ervaring gebaseerd is!) is om samen met je kind opzoek te gaan. Kijk goed hoe je kind reageert op de pony, is er een klik of niet? En rij ervaring is ook niet alles, met goede les komt dat nog, zolang de pony een eerlijke type is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:24

Voor mij geldt optie 1;
Maar dat komt ook omdat mijn kinderen nog niet kunnen rijden (dus zij konden hem toch niet uit proberen).

Zouden ze al wel kunnen rijden, dan zou ik zelf eerst gaan kijken, lijkt het mij wat... dan kan mijn kind gaan proefrijden/kennismaken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:28

Wat dochter WIL weet ik wel haha. Jippe (onze Fries ) in het klein :D en dan als merrie. Maar ze wil vooral ook een lieve pony :j

Ik vind het heeerlijk om al die verhalen zo te lezen en kan me er een beeld bij vormen hoe wij het gaan doen. Verrassing moet het dus toch wel blijven lees ik, al gaan wel veel voor de optie van OOK de combi kind-pony bekijken, al is het dan onder vasle voorwendselen etc.

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:29

myn moeder kwam aanzetten met de smoes; ik weet een leuk verzorgpaardje voor je! Uiteindelyk bleek het dus dat mn ma van plan was om het paardje te kopen voor my als er een klik was. Gelukkig heeft ze dat niet van te voren gedaan want er was totaal geen klik! Sterker nog ik was toen zelfs wat bang van die pony haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:41

Ik ben zelf eerst geweest om te kijken,Ik zei haar dat ik hem wilde kopen met nog iemand, die ook al een pony op de wei heeft staan.Toen ik hem op haalde wist zei het niet, toen kwam ze bij de wei en zei is dat hem nou, de pony van Linda en jou.Nee zei ik hij is van jou, huh van mij? Het klikt heel erg,maar heb ook steeds gekeken naar wat zei leuk vind bij de zoek tocht.Ik heb een jonkie, of beter gezegd zei.Dus proef rijden was niet aan de orde.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 16-06-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:44

Leuk! Samen paardje uitzoeken. Zij of hij moet er tenslotte op gaan rijden en het paardje verzorgen.
Maar ik zal wel eerst zelf een voor selectie maken van welk ras, leeftijd, geslacht e.d.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:48

Ik zou doen wat een aantal hierboven mij al zeggen. Zelf pony uitzoeken en dan je dochter met een smoesje een keer laten proefrijden en 'm dan stiekem in de stal zetten met een grote strik erom. Een kind kun je toch niet helemaal laten meebeslissen in de keus welke pony, en het zou heel teleurstellend zijn als de droompony van je dochter niet geschikt blijkt te zijn voor haar. Of je zou maar met een verwachtingsvolle dochter aankomen bij een ondervoedde pony met veel te lange hoeven.

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:55

Fleurtje100 schreef:
Ik zou doen wat een aantal hierboven mij al zeggen. Zelf pony uitzoeken en dan je dochter met een smoesje een keer laten proefrijden en 'm dan stiekem in de stal zetten met een grote strik erom. Een kind kun je toch niet helemaal laten meebeslissen in de keus welke pony, en het zou heel teleurstellend zijn als de droompony van je dochter niet geschikt blijkt te zijn voor haar. Of je zou maar met een verwachtingsvolle dochter aankomen bij een ondervoedde pony met veel te lange hoeven.

dat lijkt me indd ook een goed idee.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:59

Ik heb met mijn dochter afgelopen zomer meegemaakt ( en die is 9 jaar) dat ze stampvoetend voor me stond en perse de pony wilde hebben waar we voor kwamen en was geen andere optie meer voor haar. Als de pony geschikt was had ik uiteraard ja gezegd maar de pony schuurde en was niet helemaal regelmatig dus ik heb direct duidelijk aangegeven dat het die pony niet werd. Het ergste was dat ze ook een reden eiste van me waarom ik die pony niet wilde en de eigenaar steeds met haar mee praatte dus ik voelde me behoorlijk banketstaaf. ( ik heb daarna in de auto dan ook een heel hartig woordje met mijn dochter gesproken en normaal doet ze gelukkig niet zo)

Een paar weken geleden heb ik met mijn moeder een hele leuke pony gekocht zonder dat dochterlief erbij was en jawel ze was meteen verliefd, wat ik wil zeggen ik denk dat de meeste kinderen meteen een pony leuk vinden en dan bepaalde mindere dingen aan de pony als geen probleem zien, dus welke pony je ook koopt en je hebt als ouder er zelf een goed gevoel bij dan is kindlief ook erg blij met de pony. Alleen lastig is wel dat je idd zonder kind niet kunt proefrijden.

Luclu

Woonplaats: Bosjesland, in de dozevilla, aan de koekiemonsterstraat met iloon, annie enn juudje <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:02

Of je zoekt een leuke pony uit, laat stiekem een keertje proef rijden en vraagt dat om een proefweekje, dan kan je haar. Verrassen en als het dan toch minder vind kan hij nog terug.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:04

Ik heb de pony van mijn dochters samen met hen uitgezocht. Wel eerst voorwerk gedaan maar ze telkens meegenomen en laten rijden. Ik vond het heel belangrijk dat ze zich veilig voelden op de pony :j Een pony als verrassing vind ik bij een dergelijk groot kado een te groot risico dat het niet klikt.

Ilsemarie

Re: Pony voor kind: ongezien kado of samen zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:06

Ik zou eerst zelf op zoek gaan en je kan bv altijd als je er 2 gevonden hebt waar je zelf achterstaat, kijken met welke je dochter de meeste klik heeft!
maar ik denk dat het voor kinderen op die leeftijd wel lastig is om overal mee heen te gaan en dan zit je inderdaad met teleurstellingen enzo. Dus wel zelf inbreng geven maar uit een selectie die jij als verantwoordelijke hebt gemaakt (jij kan er ook objectief naar kijken)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:08

Goldyp: nou voor dat soort taferelen ben ik dus ook bang over 2 jaar := Bedoel... ze is goed opgevoed enzo hoor. Maar zelfs de juf zegt dat ze bij tijd en wijlen een echt Diva is....en dat is ze ook als ze de kans krijgt (hier in huis dus 0% kans ~~}> )

Dit is haar NU;
Afbeelding

En dit een paar jaar geleden:
Afbeelding

zegt me genoeg denk ik :+

Dus ik denk dat we idd een duidelijke voorselectie maken (wrs ruin, want dat is toch een stuk stabieler vaak dan een merrie. En stabiliteit is iets wat zij moet hebben) en dan eerst zelf zonder kinderen gaan kijken (we hebben ook nog een zoon van nu 9, miss kan die wel in het complot meedoen, die heeft een geod gevoel bij paarden) en dan zijn er 2 mogelijkheden denk ik.
OF ik heb meerdere pony's op het oog en moet dochter op wat voor manier ook meegelokt worden om de klik te bekijken (en erop rijden) OF we komen al uit op eentje en gaan we die bekijken zonder dat zij weet waarom.

Probleem is dat ze best slim is ;) dus zal met een verhaal moeten komen van: we gaan misschien eerdaags kijken voor een pony, nu nog niet (geen stal, te kort op vakantie, het is winter, weet ik het) maar we gaan bij kennissen van papa kijken (of van de instructrice) om te kijken wat voor soort/ grootte/ etc pony er bij jou zou passen... Ze weet dat we voor mijn (sorry, ONS) huidige paard ook eerst rond gekeken hebben etc. En dan bepalen welke het wordt, laten keuren, kopen, strikkie erom en meenemen :D En dan haar verrassen op stal. Denk zelf aan een versierde stal, pony erin, naambordje met als naam eigenaar zij zelf erop en dan: oh wat leuk, iemand heeft een nieuwe pony (gebeurt vaak genoeg op een pensionstal)... even kijken... ga maar lezen van wie die is :D OOOOO Ik heb NU al voorpret en moet nog anderhalf jaar wachten := Als ze pony-rijden dan nog leuk vind natuurlijk :o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:09

Ik zou ook voor de verrassing gaan. Waarom?
Nou... :D

1. Dan is het een èchte echte verrassing, als je snapt wat ik bedoel.
2. Je hebt zelf kijk op paarden en weet wat voor karakter er bij je kind zou passen.
3. Je hebt kans dat je kind vooral naar uiterlijk kijkt of bijvoorbeeld een pony ziet die eigenlijk qua karakter minder bij haar past.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:10

Ik zou zelf eerst naar een paard pony's gaan kijken (indien je er zelf
niet in thuis bent, samen met de lesgever(ster)) en als je er een paar
hebt waar jij van denkt dat ze goed en ok zijn, er met het kind gaan naar kijken.
Eigenlijk dus optie 2.
Het zijn misschien maar kinderen maar ik vind dat ze best inspraak en
keuze mogen hebben in een beestje waar ze zelf gaan moeten voor
zorgen en mee rijden.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 17:13

Martine_R: ja, maar je veilig voelen erop vind ik ook belangrijk hoor. En ik weet wel wat ze wil (als ze ziek is kijken we op MP pony-foto's bijv) en we hebben het er vaak genoeg over. Ze weet ook dat een pony later tot de mogelijkheden behoort. Daarom leert ze NU al met Jippe alles wat betreft verzorging, hoe vaak je erheen moet etc.

En zo te lezen uit ervaring als je goed kunt voorliegen dat de pony niet voor haar bedoeld is, kan ik haar best erop laten proefrijden...terwijl zij dan niet weet dat het proefrijden is :D