Aansprakelijk of niet???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 12:43

LDRD schreef:
Dit is op zich niet zo lastig hoor, maar vrij duidelijk zelfs.

Het gaat om een eigen gedraging van jouw paard en daarmee ben jij gewoon aansprakelijk.
De vraag is of je ook een volledige schadevergoedingsverplichting hebt. In theorie zou de automobilist
(juridische) eigen schuld kunnen hebben. Dat is wel theorie, want dat is iets dat jij keihard zal moeten gaan maken. En ik vrees dat dat je niet gaat lukken wanneer zijn verhaal nét wat anders in elkaar steekt en er geen getuigen zijn.

Dat er geen getuigen zijn, is voor beide partijen erg lastig. Zowel voor hem als voor mij. Het blijft zijn woord tegen de mijne denk ik dan. Ik ben heel nieuwsgierig hoe de verzekeringen hiermee omgaan. Als ze beslissen dat het mijn schuld is, dan vind ik dat best (daarvoor ben je immers WAverzekerd).
Maar de aansprakelijkheid waar paarden zijn betrokken ivm een aanrijding zijn behoorlijk veranderd. Dus zomaar toe geven dat ik aansprakelijk ben, is niet slim.
Ik heb trouwens nog steeds niets van de man gehoord.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:58

Ik zou sowieso niet toegeven dat je aansprakelijk bent als je niet eens gemerkt hebt dat je paard op die auto heeft gezeten. Misschien komt de schadeexpert er wel achter dat het een oude schade is. Een paard heeft een breed gezichtsveld, en het is niet heel logisch dat hij tegen iets engs aan loopt. Mijn paard gaat ook weleens in zijn achteruit als ik net de buitenbak uit komt omdat hij het stukje erf daar spannend vind. Maar hij stopt altijd 1 cm van de omheining af, die raakt hij echt niet. Maar je weet het nooit en in een panieksituatie kunnen dingen raar lopen en heel snel gaan, dus ik vind het verstandig dit lekker door de verzekeringen uit te laten zoeken. Daar ben je tenslotte voor verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:32

yarrah schreef:
Dat er geen getuigen zijn, is voor beide partijen erg lastig. Zowel voor hem als voor mij. Het blijft zijn woord tegen de mijne denk ik dan. Ik ben heel nieuwsgierig hoe de verzekeringen hiermee omgaan. Als ze beslissen dat het mijn schuld is, dan vind ik dat best (daarvoor ben je immers WAverzekerd).
Maar de aansprakelijkheid waar paarden zijn betrokken ivm een aanrijding zijn behoorlijk veranderd. Dus zomaar toe geven dat ik aansprakelijk ben, is niet slim.
Ik heb trouwens nog steeds niets van de man gehoord.

Dat begrijp je verkeerd. Jij bent aansprakelijk dat staat vast; ik neem tenslotte aan dat je niet gaat ontkennen dat het gebeurd is?
Dat betekent dat de bewijslast vervolgens bij jou ligt om aan te tonen dat er sprake is van (juridische) eigen schuld bij de andere partij. En dát gaat je niet lukkken zonder getuigen o.i.d.

Klinkt misschien een beetje hard, maar dit is wel zoals het gewoon zit, ik kan er niet veel anders van maken.
Laatst bijgewerkt door LDRD op 12-06-11 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:41

Nooit schuld bekennen aan de tegenpartij na het voorval. Laat de betrokken verzekeringsmaatschappijen dat maar uitzoeken. Die hebben er in de regel meer verstand van.

Als jij er zeker van bent dat je paard de auto niet heeft geraakt en als ik lees hoe de man zich heeft gedroeg, dan zou ik ook een oude schade die hij via jou en je paard vergoed hoopt te krijgen niet uitsluiten. Er lopen rare mensen rond op deze wereld.

CoRiNa1983

Re: Aansprakelijk of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:54

ik heb jaren geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt, ik was toen aan sprakelijk, omdat als je met een dier op pad bent jij ten alle, maar dan ook ten alle tijden je dier in toom moet houden, dus in welke situatie je ook komt jij met je dier bent in principe aansprakelijk. maar soms maken ze wel een uitzondering, maar dat ligt aan de situatie.

alleen als ik jouw verhaal lees vraag ik me af zat die deuk er al niet en heeft hij dit gedaan om het verzekert te krijgen................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:03

Aansprakelijk ben je sowieso, dat staat 100% vast. Het zal er alleen om hengen of jij ( jouw verzekering) ook 100% van de schade moet betalen.

Ruiterbewijzen ed hebben helemaal niets met dit verhaal te maken. Paard valt onder WA-verzekering, ruiterbewijs of niet.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:48

CoRiNa1983 schreef:
alleen als ik jouw verhaal lees vraag ik me af zat die deuk er al niet en heeft hij dit gedaan om het verzekert te krijgen................

Dat was ik me ook al aan het afvragen. De motorkap zit volgens mij aan de voorkant. Anders raak je de spatborden. Als je dan al ter hoogte van de bestuurder bent kun je de motorkap eigenlijk niet raken als je niet voor de auto komt. Als je paard dan teruguit gaat zou hij het spatbord kunnen raken.. :? :? vreemd.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:09

CoRiNa1983 schreef:
ik heb jaren geleden ongeveer hetzelfde meegemaakt, ik was toen aan sprakelijk, omdat als je met een dier op pad bent jij ten alle, maar dan ook ten alle tijden je dier in toom moet houden, dus in welke situatie je ook komt jij met je dier bent in principe aansprakelijk. maar soms maken ze wel een uitzondering, maar dat ligt aan de situatie.

Daar zat ik ook al aan te denken, want lijkt me dat je dit wel moet merken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 14:39

Als je er meer over nadenkt, hoe meer je gaat denken.... dit klopt niet.
Zoals, als hij in de auto zat en een paard loopt achterwaarts tegen de auto aan. Dan ga je als bestuurder toch meteen heel duidelijk maken dat mijn paard op of tegen de auto heeft gezeten. Want mijn paard is zeker geen kleintje de auto moet behoorlijk in beweging zijn geweest. Dan doe je heel snel de deur open of de raam en roep je me dan terug. Ik ging gewoon stapvoets verder. Waarom komt hij veel later zo'n 5 minuten achter mij aan. Ik zou bijna denken dat inderdaad die deuk er al in zat. Hij hoopte misschien dat ik me aansprakelijk zou voelen.

Daarom LDRD en Sonja, jullie kunnen niet meteen zeggen dat ik 100% aansprakelijk ben. Ik ben me niet bewust dat mijn paard de auto heeft geraakt als dat wel was gebeurd dan ga ik niet moeilijk doen. Als hij meteen had gezegd dat mijn paard er tegenaan heeft gezeten dan was het klaar. Nu moet hij maar met bewijzen komen dat het mijn paard was. En dat wordt voor hem verdomd lastig zonder getuigen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:48

yarrah schreef:
Als je er meer over nadenkt, hoe meer je gaat denken.... dit klopt niet.
Zoals, als hij in de auto zat en een paard loopt achterwaarts tegen de auto aan. Dan ga je als bestuurder toch meteen heel duidelijk maken dat mijn paard op of tegen de auto heeft gezeten. Want mijn paard is zeker geen kleintje de auto moet behoorlijk in beweging zijn geweest. Dan doe je heel snel de deur open of de raam en roep je me dan terug. Ik ging gewoon stapvoets verder. Waarom komt hij veel later zo'n 5 minuten achter mij aan. Ik zou bijna denken dat inderdaad die deuk er al in zat. Hij hoopte misschien dat ik me aansprakelijk zou voelen.

Daarom LDRD en Sonja, jullie kunnen niet meteen zeggen dat ik 100% aansprakelijk ben. Ik ben me niet bewust dat mijn paard de auto heeft geraakt als dat wel was gebeurd dan ga ik niet moeilijk doen. Als hij meteen had gezegd dat mijn paard er tegenaan heeft gezeten dan was het klaar. Nu moet hij maar met bewijzen komen dat het mijn paard was. En dat wordt voor hem verdomd lastig zonder getuigen.

Dan blijft het alsnog jou woord tegen de zijne.. het isnatuurlijk inderdaad een raar verhaal!
Maar jij hebt ook geen getuigen dat het niet zo is. Echter heb je natuurlijk wel dat hij pas veel later terug kwam en het moet je echt wel opgevallen zijn als jou paard op zijn moterkap was beland.. niet alleen de beweging maar ook reactie van paard + geluid ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:38

yarrah schreef:
Daarom LDRD en Sonja, jullie kunnen niet meteen zeggen dat ik 100% aansprakelijk ben.

Tjsa, je schetst een situatie, stelt je vraag en ik leg uit hoe je dat moet zien.
En dat kan je geloven of niet natuurlijk. Zou verstandig zijn als je mijn antwoord serieus neemt :j

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:55

Als bestuurder van een auto, zie je toch direct dat het paard op de motorkap zit? Dat is niet bepaald iets onopvallends, volgens mij schrik je jezelf een ongeluk. Maar als ruiter zul je ook merken dat jou paard valt/struikeld ed en daardoor op een auto terecht komt. Daarom vind ik het ook vreemd dat de man jou niet meteen heeft aangesproken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 16:03

santie schreef:
Daarom vind ik het ook vreemd dat de man jou niet meteen heeft aangesproken.

Wellicht is de man gewoon geschrokken, gestopt, uitgestapt om te kijken. Daar gaat even overheen.
Maar als je toch wil redeneren dan kan je je ook afvragen waarom als het misgaat de ruiter niet even stopt en vraagt of alles oké is?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:44

Ik ken een situatie waarin een paard een trap heeft gegeven tegen de voorbumper van een auto. De automobilist werd wel degelijk volledig aansprakelijk verklaard, omdat die domweg niet genoeg afstand heeft gehouden en zo dichtbij kwam dat het paard hem kon raken, en dat paard heeft gewoon getrapt om zijn in zijn ogen belager weg te jagen. Meid reed ook gewoon op de weg, op een plaats waar ze mocht komen en de automobilist kwam gewoon te dichtbij. Bumper had een mooie hoefafdruk erin sindsdien. Als deze ruiter plotseling had moeten inhouden had die auto het hele paard op z'n motorkap gehad dus die is er nog goed van weggekomen (en de ruiter en paard ook).

De precieze omstandigheden, de kleine details die er wel toe doen, zijn in dit stukje niet volledig duidelijk, dus kan je ook via internet geen duidelijkheid geven over de aansprakelijkheid. Maar het is zeker niet zo dat de ruiter altijd aansprakelijk is voor geleden schade, hoewel het altijd makkelijk wijzen is naar een combinatie met een levend dier. Bovendien horen we hier maar 1 kant van het verhaal, het is dus praktisch onmogelijk om zo te oordelen over hoe het juridisch zou zitten.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:26

LDRD schreef:
santie schreef:
Daarom vind ik het ook vreemd dat de man jou niet meteen heeft aangesproken.

Wellicht is de man gewoon geschrokken, gestopt, uitgestapt om te kijken. Daar gaat even overheen.
Maar als je toch wil redeneren dan kan je je ook afvragen waarom als het misgaat de ruiter niet even stopt en vraagt of alles oké is?

Mijn "redenatie" is gebaseerd op dat de ts aangeeft niet gemerkt te hebben dat de auto geraakt werd.
Helaas heb ik zelf ook een ongeluk gehad, waarbij mijn paard op een auto heeft gezeten en dat merk je als ruiter en bestuurder van de auto echt wel.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:35

Je moet wel degelijk een ruiterbewijs hebben in dit soort gevallen.
Ik heb ooit 4 jaar geleden, ben ik aangereden door een auto.
En ze beweerden hoog bij laag dat ik niet op die weg mag rijden met een paard.
Maar geen idee waar zij hun theorie geleerd hebben want wij zijn gewoon bestuurder.
En op een weg van 50 mag je dan gewoon rijden, moet zelfs wel anders komen we nergens.
Ben overigens niet de enige die hier rijd met me paard.
Ze wouden eerst niks vergoeden, en uiteindelijk doordat ik me ruiterbewijs had hebben ze alles alsnog vergoed aan mij.
Ben benieuwd wie hier aansprakelijk is, en of die deuk er niet al in heeft gezeten.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:37

quintolover schreef:
Je moet wel degelijk een ruiterbewijs hebben in dit soort gevallen.
Ik heb ooit 4 jaar geleden, ben ik aangereden door een auto.
En ze beweerden hoog bij laag dat ik niet op die weg mag rijden met een paard.
Maar geen idee waar zij hun theorie geleerd hebben want wij zijn gewoon bestuurder.
En op een weg van 50 mag je dan gewoon rijden, moet zelfs wel anders komen we nergens.
Ben overigens niet de enige die hier rijd met me paard.
Ze wouden eerst niks vergoeden, en uiteindelijk doordat ik me ruiterbewijs had hebben ze alles alsnog vergoed aan mij.
Ben benieuwd wie hier aansprakelijk is, en of die deuk er niet al in heeft gezeten.

Dat is dan een mooi broodjeaapverhaal geweest van de tegenpartij, want het is niet verplicht in Nederland om een ruiterbewijs te hebben.
Klinkt meer als een smoes om niets te hoeven vergoeden :=

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:43

Dat zou ook kunnen, maar was blij dat ik hem had.
En naja ze moesten zich ook maar eens gaan verdiepen in de paarden op de weg, want ze weten
er niks vanaf.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:56

MAAR die auto reed op een bospad? Mogen daar auto's komen? En mogen er daar ruiters komen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 08:30

yvonnedv schreef:
MAAR die auto reed op een bospad? Mogen daar auto's komen? En mogen er daar ruiters komen?

Ruiters mogen over dit pad komen. Deze man is een jachtopziener en heeft ontheffing en mag overal in het bos rijden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:35

jij hebt geen schuld...maar ik ben bang dat je wel moet betalen.
Jouw paard heeft de schade aangericht.En dat die sukkel er zelf om heeft gevraagt heeft geen enkele verzekeringsmaatschappij boodschap aan.
Je W.A gaat in werking als het goed is.
Waren er evt. getuigen bij?Dan heb je misschien nog een poot om op te staan.
Gelukkig heeft je paard niets,dit had ook anders kunnen aflopen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 09:58

mick75 schreef:
Ik ken een situatie waarin een paard een trap heeft gegeven tegen de voorbumper van een auto. De automobilist werd wel degelijk volledig aansprakelijk verklaard, omdat die domweg niet genoeg afstand heeft gehouden en zo dichtbij kwam dat het paard hem kon raken, en dat paard heeft gewoon getrapt om zijn in zijn ogen belager weg te jagen. Meid reed ook gewoon op de weg, op een plaats waar ze mocht komen en de automobilist kwam gewoon te dichtbij. Bumper had een mooie hoefafdruk erin sindsdien. Als deze ruiter plotseling had moeten inhouden had die auto het hele paard op z'n motorkap gehad dus die is er nog goed van weggekomen (en de ruiter en paard ook).

Ik leg het nog eens uit.

Deze automobilist is niet aansprakelijk , de bezitter van het paard is wel aansprakelijk. Ook in dit geschetste geval.
Echter, de 2e vraag die aan de orde komt is de vraag of de automobilist (juridische)eigen schuld treft. Deze vraag moet worden beantwoord om vast te stellen of de bezitter ook een schadevergoedingsverplichting heeft. Deze eigen schuld kan variëren van 0 tot 100% en alles wat daar tussen zit. De schadevergoedingsverplichting vermindert met het percentage vastgestelde eigen schuld.
In jouw voorbeeld is het niet gek te veronderstellen dat het eigenschuldpercentage is vastgesteld op 100%.
Dat betekent dat de bezitter van het paard nog steeds aansprakelijk is, maar geen schadevergoedingsverplichting heeft.

maantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:11

hallo hoe is het afgelopen?

ik ben benieuwd

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 08:23

Ik ook :-)
De man heeft nog niets van zich laten horen. Ik kan wel gissen naar het hoe en waarom, maar dat heeft geen zin. Als hij vind dat ik aansprakelijk ben dan moet hij van me weten waar ik verzekerd ben.
Naja, we zien wel.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 08:34

yarrah schreef:
Ik ook :-)
De man heeft nog niets van zich laten horen. Ik kan wel gissen naar het hoe en waarom, maar dat heeft geen zin. Als hij vind dat ik aansprakelijk ben dan moet hij van me weten waar ik verzekerd ben.
Naja, we zien wel.

Zijn eerste stap zou moeten zijn dat hij je schriftelijk aansprakelijk stelt. Ik zou als ik jou was het wel alvast melden bij mijn verzekering want als ik het goed heb staat daar een bepaalde termijn voor.