18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

littlediva

Re: 18 jarigen die al met de trailer rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:52

Het kan natuurlijk wel maar zelf zou ik het niet doen maar goed als je verantwoordelijk bent en al aardig met iets achter je kan rijden zou het kunnen maar wel met iemand ernaast.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:28

Vjestagirl schreef:
Nee, ik zou als 18 jarige nooit met de trailer gaan rijden. Als je eenmaal op de weg zit met je rijbewijs ga je namelijk pas gevoel krijgen voor het verkeer...

Ach, sommige mensen hebben die na 20 jaar nog nieteens.
Net als met paardrijden, je hebt er aanleg voor of niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:32

ik stem ook voor eerst een jaartje met alleen de auto de weg op :j toen ik op m'n 18e net m'n rijbewijs had en alleen de weg op ging, was dat toch wel heel erg anders dan met een instructeur naast je, en je leert nog een hele hoop qua inzicht in het verkeer. Nu ik bijna 20 ben durf ik het aan m'n E rijbewijs erbij te halen, ik voel me zeker genoeg op de weg om met mijn paard in de trailer op stap te gaan.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:35

Is allemaal persoonlijk. Ik had er namelijk geen moeite voor, dus een goed advies is in deze geen goed advies, als je al bang bent alleen in een auto moet je niet met een trailer gaan rijden nee.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:37

Ik heb net mijn rijbewijs en mag met onze auto de 1,5 trailer trekken, maar ik doe het niet. Ik vind dat je zéker een jaar eerst goed alleen auto moet rijden want als je je rijbewijs hebt betekent dat niet dat je goed kan rijden (viel mij vies tegen in andere auto's, en alleen).

De regelens wat betreft aanhangwagens gaan in 2013 veranderen, hoe en wat weet ik verder niet maar mij werd aangeraden ook dat af te wachten en als ik dan persé zou willen rijden dan de 1,5 paards te pakken waar ik dus met B mee mag rijden.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:41

superlise schreef:
Ik heb net mijn rijbewijs en mag met onze auto de 1,5 trailer trekken, maar ik doe het niet. Ik vind dat je zéker een jaar eerst goed alleen auto moet rijden want als je je rijbewijs hebt betekent dat niet dat je goed kan rijden (viel mij vies tegen in andere auto's, en alleen).

De regelens wat betreft aanhangwagens gaan in 2013 veranderen, hoe en wat weet ik verder niet maar mij werd aangeraden ook dat af te wachten en als ik dan persé zou willen rijden dan de 1,5 paards te pakken waar ik dus met B mee mag rijden.

Dat is toch tegengesteld? Je trekt iets, en het is geladen. Dat veranderd echt niks aan de situatie.... Even riskant als een tweepaards trailer of een 1.5 paards trailer waar je niet met een B mee mag rijden.

Het gene waar ik me altijd zorgen om maak is dat mensen er altijd maar een auto voor knallen die het net mag trekken dat is levensgevaarlijk! Of je nu 20 jaar je rijbewijs hebt, of twee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:41

Ik zou eerst enkele tienduizenden km's op de teller zetten met autorijden, voordat ik er een trailer met paard achter zou hangen.
Echt leren autorijden doe je pas ná het halen van je rijbewijs.

Tijdens je rijopleiding leer je de basis, het begin. Maar het échte werk komt pas na het halen van je rijbewijs.
Het ontwikkelen van een goed verkeersinzicht, jezelf niet overschatten, wat doe je in bepaalde lastige situaties...
En autorijden moet een "routine" klusje worden.

Dán pas zou ik een levend beest in een aanhanger achter de auto hangen.
Want met trailer rijden vergt véél verkeersinzicht, een goed vermogen om vooruit te kijken, en goede rijvaardigheden.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:47

Vienna2007 schreef:
superlise schreef:

Dat is toch tegengesteld? Je trekt iets, en het is geladen. Dat veranderd echt niks aan de situatie.... Even riskant als een tweepaards trailer of een 1.5 paards trailer waar je niet met een B mee mag rijden.

Het gene waar ik me altijd zorgen om maak is dat mensen er altijd maar een auto voor knallen die het net mag trekken dat is levensgevaarlijk! Of je nu 20 jaar je rijbewijs hebt, of twee.

Nee dat bedoelde ik ook, ik heb het een beetje onhandig verwoord. Ik bedoel dat wanneer je iets gaat trekken ongeacht of het een 1 of 2 paards trailer is, je eerst sowieso een jaar rij ervaring moet hebben vind ik. En dat dat E-rijbewijs heel leuk is maar dat houdt dus niet het ''snel een trailer pakken'' van jonge mensen tegen en ik dus we benieuwd ben naar de regels die in 2013 komen.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:48

superlise schreef:

ik vraag me toch af waar je deze informatie dan vandaan haalt.. de mannen van de verkeerspolitie en de KLPD weten hier nog niets over.. mocht het trouwens veranderen (dat gaat dan via ons burgers mond-op-mond) zeggen ze dat ze de regels alleen maar willen gaan versoepelen.. en dus alleen nog maar de maximum massa onder 3500 kg houden en niet meer gaan kijken naar ledig gewicht etc..

ik heb nu 1,5 jaar me rijbewijs en ben aan het oefenen op de weg met een lege trailer.en ik heb geen E rijbewijs die heb ik niet nodig voor mijn combinatie.. ik zou zeggen eerst wat kilometers maken.. is alleen maar in je voordeel.. en daar zit niet echt een bepaalde tijd aan vast als jij idere dag 100 km maakt dan denk ik dat je al snel zelf kan gaan oefenen met bijv. een boedelbakje achter je auto en natuurlijk je vader er naast;)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:52

Ik heb het gehoord van een rijschool. Maar jij hebt dus ook gehoord dat ze het gaan veranderen, en dan zouden gaan versoepelen, waarom is het dan zo gek dat ik het gehoord heb? Nu lijkt het alsof ik onzin zeg terwijl jij het ook gehoord hebt..

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:56

Ik heb een week na mijn 18e verjaardag mijn rijbewijs gehaald. Daarna direct erachteraan mijn E. Ik ben altijd alleen weggeweest. Niets aan de hand, nooit ongelukken gemaakt. (Afkloppen). Onzin dat je 1000den kilometers moet maken. Je hebt gevoel voor trailerrijden of niet. Gewoon met heel veel verstand de weg op, dan komt het allemaal goed. Ik nam ook gerust 2 paarden mee. Ik vond dat het kon.
Destijds woonde ik in Den Haag, en daar is het toch niet bepaald rustig. Kan zat.

Nou moet ik wel zeggen dat ik op wedstrijd altijd al de trailer keerde voor mijn moeder die totaal niet achteruit kon rijden met een trailer. Dus achteruitrijden zat er al in.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:58

Ik heb mijn rijbewijs gehaald toen ik 19 was (bij de ANWB in 2,5 week) en heb 8 maanden later mijn aanhanger rijbewijs erbij gehaald. Ik was dus dik 19 en mocht met een trailer rijden :) :j Nooit spijt van gehad!

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:10

superlise schreef:
Ik heb het gehoord van een rijschool. Maar jij hebt dus ook gehoord dat ze het gaan veranderen, en dan zouden gaan versoepelen, waarom is het dan zo gek dat ik het gehoord heb? Nu lijkt het alsof ik onzin zeg terwijl jij het ook gehoord hebt..

ik heb pas een nieuwe auto aangeschaft etc. rekening gehouden met de gewichten en alles. dus vandaar dat ik het heb uitgezocht.. maar ik zei al in de wandelgangen word zoiets gezegd maar bij de verkeerspolitie etc weten ze van niets.. ik wil alleen maar zeggen hou er niet teveel rekening mee.. aangezien niemand van "hogeraf" er iets vanaf weet...

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:11

Volgens de nieuwe regels, die uiterlijk 19 januari 2013 ingaan, worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger:

het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kilo, of
het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is 4.250 kilo.

Voor een totale combinatie die meer dan 3.500 kilo weegt (de verruiming van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Deze moet een aanvullend examen afleggen. Slaagt de bestuurder voor dit examen, dan krijgt deze hiervoor een speciale code op het rijbewijs.

Bron :http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html#anker-nieuwe-regels-rijbewijs-b-met-aanhanger-in-2013

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:14

ohh oke, haha dan waren die agenten koekenbakkers aan wie ik het vroeg!! bedankt ;)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:17

golddigger08 schreef:
ohh oke, haha dan waren die agenten koekenbakkers aan wie ik het vroeg!! bedankt ;)

Meeste agenten zijn koekenbakkers hoor met dit soort regeltjes. Ben een keer beboet voor het rijden met een trailer zonder BE rijbewijs terwijl mijn auto 1600 kilo woog, 1800 mocht trekken en mijn trailer maximum massa 1350 kilo was. Uiteraard heb ik bezwaar gemaakt en hoefde ik de boete niet te betalen

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:21

Ik ben ook van plan om zsm mn trailer te halen als ik m'n rijbewijs heb. Ook ik mag volgend jaar beginnen en het lijkt me juist handig om gelijk de trailer te halen want als je al een jaar voor jezelf rijd heb je toch gauw je eigen gewoontes.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 17:22

LOCA schreef:
golddigger08 schreef:

Meeste agenten zijn koekenbakkers hoor met dit soort regeltjes. n

helaas wel ja |( hoor wel eens mensen die de weg opgaan die helemaal niet de weg op MOGEN gaan.. technische gezien niet en wettelijk niet..

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:29

Geen 18-jarige maar momenteel wel een voorlopig rijbewijs B-E.

TS ik raad je aan om eerst een tijdje rond te rijden met je gewone rijbewijs. Je hebt echt wel ettelijke km nodig om alles wat gewoon te raken. Denk dan ook goed na of je alles met de rijschool doet of dat je vader of iemand anders als begeleider fungeert.
Ik heb geen rijschool gevolgd voor BE en tis echt behoorlijk moeilijk... Heb zowat alles op mezelf moeten oefenen. Eerste examenpoging is al gebeurd en ben helaas gezakt voor mijn inparkeren.
Laat het nu drie maanden droog zijn en de dag dat ik examen ga doen om zeven uur smorgens, gieten waardoor alle zicht in mijn spiegel nihil was en ik buiten tijd was :(

Ik vind wel dat er een heleboel onzin is bij het systeem in België en dat ze voor paardentrailers aangepaste manoeuvers moeten inlassen. Wie gaat er zichzelf nu inparkeren tegen een stoep??? tot tegen een laadkaai? Waarom niet: je deftig van tussen twee obstakels kunnen manoeuvreren en keren??

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:50

Ik had een half jaar mn autorijbewijs toen ik m'n E haalde, was toen 19. Ben blij dat ik de E gewoon gehaald heb en niet ben gaan klooien met van die 'mag net' combi's- ik heb echt wel moeten leren rijden met zo'n ding erachter (vooral achteruit :P )
Mensen kijken je soms wel grappig aan als je nog erg jong bent, en ze zien je uit de auto stappen :7

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:56

Ik heb op mijn 19e mijn B rijbewijs gehaald, een jaartje rond gescheurd & daarna mijn E gehaald. Ging prima zo en ik was blij met de enige ervaring die ik had. Die kwam mij toch wel goed van pas, vooral het inzicht in situaties. :)

Ik adviseer toch eerst wat km's te maken en dan te gaan voor je E..
Maar het is ook per persoon verschillend.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:24

Ik zou met zo weinig rij-ervaring echt niet met een levend dier gaan rijden. Zorg eerst dat je echt een hoop ervaring gewoon met de auto hebt voordat je aan de trailer gaat beginnen. Je kunt al best je rijbewijs ervoor halen, maar wacht echt tot het super zeker met de auto kunt rondrijden voordat je met een levend dier op weg gaat. Je inschattingsvermogen moet groeien, en je zou maar eens verkeerd inschatten met een paard achterin... ik moet er niet aan denken!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:33

uletje schreef:
Nou moet ik wel zeggen dat ik op wedstrijd altijd al de trailer keerde voor mijn moeder die totaal niet achteruit kon rijden met een trailer. Dus achteruitrijden zat er al in.

Haha, dat doet mijn dochter ook. Weliswaar niet met de auto (ze is 14), maar met de trekker. Als daar een kar achter hangt, zet zij hem zo achteruit neer. Als ik met de trailer rij, moet ze me altijd aanwijzingen geven met achteruit rijden, soms pakt ze zelfs het stuur van me over. Ik kan dat écht niet, achteruit rijden met iets achter de auto, ik schaam me diep....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 01:26

Ik heb nu ruim een maand mijn rijbewijs. heb heel lang gelesd(i.v.m. weinig tijd en toch een beetje angstig) nu rij ik al een maand iedere dag rond en gaat het mij prima af. Ik ga nu ik vakantie heb een aantal keer met lege trailer en moeders ernaast rijden. dan zie ik wel waar het schip strand. misschien neem ik over een paar maanden mijn paard mee opstap of misschien rijd ik nog wel een tijdje met een lege trailer rond. ik zou het wel aanraden eerst gewoon met lege trailer rond te rijden voor je met je paard op stap gaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:51

Ik zou eerst mee rijervaring op doen voordat je met trailer (en paard(en)) op stap gaat.
Dit bedoel ik dan voor beginnend autorijders die direct ook BE gaan halen, ongeacht de startleeftijd want een 30 jarige kan ook pas beginnen met het behalen van een rijbewijs.