Gekantelde hoefbeentjes & Drachtig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:54

dynamiek schreef:
Tja persoonlijk zou ik het niet doen, het schijnt ook dat nageboorte bij bevangen paarden er moeilijk vanaf komt.

Raadpleeg anders je DA?

Het is omgekeerd: een paard dat aan de nageboorte blijft staan, heeft risico op hoefbevangenheid....

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:58

cissy schreef:
mijn eerste reactie? die is alleen bedoeld om je na te laten denken, jij komt later met info die je eerder nog niet hebt gegeven en daaruit blijkt dat je er wél over hebt nagedacht. Maar dat kon ik niet weten op basis van jouw eerste reactie. Dat nadenken doet niet iedereen nl en dan zijn dit soort dingen toch wel zaken die je mee moet pakken in je overweging. Lees maar eens hier en daar op bokt over het ondoordacht fokken en weer een veulen op de wereld zetten omdat het zo leuk is....

Jouw laatste reactie staat vlak na mijn qoute en dan ga ik er van uit dat het mij betreft want anders hoef je mij nl niet te quoten. Ook weer zo'n misverstand.

Dat is het vervelende van Internet en tekst, je hoort de intonatie niet en die is toch wel belangrijk.
Ik bedoel het in ieder geval goed maar wil je ook tot nadenken zetten.

Nu je het uitlegt begrijp ik het maar toen ik het gewoon zo las vond ik het inderdaad een beetje naar klinken omdat je, naar mijn mening, zo doorhamerde op dat speciale.
Waarschijnlijk is ze voor andere gewoon een doorsnee haflinger. :P
Maar de emontionele band die ik haar heb vind ik wel heel speciaal!

Maar je heb gelijk Internet en tekst kan soms verkeerd over komen en ook van mijn kant uit is het niet aanvallend bedoeld!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:19

Mandy1990 schreef:

Hier geen ervaring met hoefbevangenheid, maar wel met veulens uit een speciale merrie. Mijn merrie heeft 2 veulens gehad, de eerste (hengstje) is bij de oude eigenaar gebleven, de tweede (merrietje) is 'op bestelling' gefokt voor een goede kennis. Het eerste veulen was in heel veel opzichten een kopie van zijn moeder en daar kon ik best leuk mee uit de voeten, het tweede veulen was veel meer een kind van haar vader gecombineerd met het korte lontje van moeder en totaal niet 'mijn paard'. Ik was dolblij dat dit veulen niet voor mijzelf was, want we lagen elkaar niet. Op zich niets mis met dat veulen, leuk paard, maar voor een ander.
Ook van een vriendin weet ik dat een veulen fokken uit je favoriete merrie geen garantie geeft op een paard dat je ligt. Zij had exact het veulen gefokt dat ze wilde, perfect de juiste genen van vader en moeder gecombineerd en ze had er absoluut geen klik mee.......

Zoals Cissy al aangaf, fokken is gokken en in jouw geval gok je ook nog eens met een extra risico voor de moeder. Dracht is altijd al een medisch risico, met een paard dat hoefbevangen is geweest is dat alleen maar sterker. Bedenk ook dat hormonen de stofwisseling van de merrie kunnen veranderen, ook dat zou ik niet gokken bij mijn favoriete merrie. Je weet wat je aan haar hebt zonder dracht en hoe je haar gezond kunt houden, of het ook lukt tijdens de dracht moet je maar afwachten.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:47

Waratje schreef:
Mandy1990 schreef:

Hier geen ervaring met hoefbevangenheid, maar wel met veulens uit een speciale merrie. Mijn merrie heeft 2 veulens gehad, de eerste (hengstje) is bij de oude eigenaar gebleven, de tweede (merrietje) is 'op bestelling' gefokt voor een goede kennis. Het eerste veulen was in heel veel opzichten een kopie van zijn moeder en daar kon ik best leuk mee uit de voeten, het tweede veulen was veel meer een kind van haar vader gecombineerd met het korte lontje van moeder en totaal niet 'mijn paard'. Ik was dolblij dat dit veulen niet voor mijzelf was, want we lagen elkaar niet. Op zich niets mis met dat veulen, leuk paard, maar voor een ander.
Ook van een vriendin weet ik dat een veulen fokken uit je favoriete merrie geen garantie geeft op een paard dat je ligt. Zij had exact het veulen gefokt dat ze wilde, perfect de juiste genen van vader en moeder gecombineerd en ze had er absoluut geen klik mee.......

Zoals Cissy al aangaf, fokken is gokken en in jouw geval gok je ook nog eens met een extra risico voor de moeder. Dracht is altijd al een medisch risico, met een paard dat hoefbevangen is geweest is dat alleen maar sterker. Bedenk ook dat hormonen de stofwisseling van de merrie kunnen veranderen, ook dat zou ik niet gokken bij mijn favoriete merrie. Je weet wat je aan haar hebt zonder dracht en hoe je haar gezond kunt houden, of het ook lukt tijdens de dracht moet je maar afwachten.

Zoals ik in mijn beginpost al aangaf verwacht ik zeker geen kopie van mijn paard!
Dat is geen reële verwachting vind ik.
Wel heb ik haar 6 vorige veulens ontmoet en ze hebben duidelijk eigenschappen van haar, maar dat bied natuurlijk geen garantie voor de toekomst!

De hormonen heeft ze bij eerdere drachten weinig tot geen last van gehad maar dat ga ik zeker nog bespreken met m'n DA!
Bedankt voor je reactie!

aerdenhout1

Re: Gekantelde hoefbeentjes & Drachtig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:53

Ga heel goed kijken naar je merrie, als die nu al behoorlijk moeite heeft met lopen omdat het hoefbeen is gekanteld, wat verwacht je dan dat er gebeurd als ze zeg 9 maanden drachtig is?
Wat doe je momenteel met haar, hoe loopt ze, staat ze op medicatie??

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:03

aerdenhout1 schreef:
Ga heel goed kijken naar je merrie, als die nu al behoorlijk moeite heeft met lopen omdat het hoefbeen is gekanteld, wat verwacht je dan dat er gebeurd als ze zeg 9 maanden drachtig is?
Wat doe je momenteel met haar, hoe loopt ze, staat ze op medicatie??
Ze loopt super sinds ze van de medicijnen af is! Dat is nu 1,5 jaar geleden.
Ik rij buiten met haar, door de duinen, het bos of lekker naar het strand.
Verder dressuurmatig in de bak en vrijheidsdressuur.
Alleen springen doe ik niet meer want dat durf ik zelf niet meer maar volgens de DA mag dat wel weer.
Ook springt ze stiekem wel eens over het hek van de bak!
Dus het gaat echt goed met rijden en ke merkt er niks van.
Ook nooit meer kreupel geweest!