Juryleden: M1 proeven, waar op letten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 14:28

Annekeee schreef:
Kan goed zijn dat ik er over heen gelezen heb hoor O:)
Maar mij is altijd geleerd om schoudervoor aan te springen ;) Het lijkt op jou zo genoemde 'stelling' maar is het indirect niet.

Dus het paard moet een lekker / stoer tempo hebben maar wel beheerst en op jouw hulpen. Ja, hoe hoger je komt hoe moeilijker het wordt :')

Ik snap het.
En ja ik bedoelde ook schoudervoor, dat deed ik dus ook maar blijkbaar te veel.

MeFlower

Re: Juryleden: M1 proeven, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 10:17

Bedankt voor alle reacties, vanmidddag weer 2 proefjes dus ben benieuwd.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:55

en hoe heb je ze gereden?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:37

nou het was heeeeeeeel erg aan het regenen haha, dus er werd 2 keer gestopt. wij naar binnen....gelukkig kon dat (binnenmanege). het onweerde ook heel erg, en hagel....toen we 2 uur gewachten hadden mochten we weer....mijn paardje was al moe haha, de 1e proef ging superslecht en de 2e wel aardig en daar had ik een winstpunt. vanavond weer 2 proefjes :) hopelijk met beter weer.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:34

en gister 1e geworden in de M1 met 18 deelnemers :D :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:04

Gefeliciteerd! je heb dus echt wel wat aan de tips gehad :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 09:25

nou ik was deze week een keer 1e en op een andere wedstrijd een keer 2e met mijn fries, dus volgens mij gaat het goed :o

lovewynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:49

maak veel gebruik van de hoeken zodat je je paard goed kan voorbereiden op het volgende onderdeel.
durf fouten te maken, dan heb je minder snel kans op fouten als dat je op eventuele fouten gaat letten. dan heb je nog meer kans op fouten omdat je te gefocust bent op dat onderdeel.
je maakt dan jezelf onzeker ofdat het wel lukt of niet.
houd je paard voor de rest niet teveel tegen, laat m gerust maar een beetje doorlopen.
voor middendraf wat smokkelen door in de hoek wat terug te rijden. dan lijkt het alsof er meer verschil in zit.
met middengalop echt duidelijk vooruit rijden en weer duidelijk terug.
met een links- of rechtsomkeert mag je gerust stelling laten houden zodat hij/zij niet omspringt en goed je binnenbeen eraan houden (in contragalop, dus voor de normale galop is dat je buitenbeen)
voor de rest je oefeningen netjes afwerken, niet afraffelen, dan krijg je snel een 5 of 6.
wil je schouderbinnenwaarts niet te ver doen, hij/zij hoeft maar in 3 sporen te lopen. als je te veel schouderbinnenwaarts rijden, in 4 sporen (wat geen goede schouderbinnenwaarts is), heb je kans dat je paard van de hoefslag afkomt met zijn achterhand en dan kan je gauw een 5 of 6 verwachten terwijl als je in 3 sporen rijdt en een nette stelling hebt (dat je zijn oog kan zien), je al snel een 7 krijgt!
rij ook na verruimingen terug met je bekken, die kantel je naar voren en je sluit je hand heel lichtjes.
als je te veel spanning op je teugels krijgt, komt je paard al snel met zijn hoofd omhoog en dan wilt een jury natuurlijk niet zien.
als je paard iets verkeerd doet of irritant met zijn hoofd is of wat dan ook, negeer het maar gewoon.
veel jury's straffen je er op af als je een strenge ophouding geeft.
en je paard kan er ook boos om worden en zoiets hebben van: 'bekijk het, ik ga lekker dwars doen.' (weet niet ofdat dit voor jou paard van toepassing is, maar het is altijd wel handig om in je oren te knoppen als je paard een keer perongeluk iets fout doet.
want als je je paard afstraft, kan hij/zij opstandig blijven en als je het negeert heb je de rest van je proef er geen last meer van.

als je nog vragen hebt hoe je iets aan moet pakken in je proef met een bepaalde oefening, mag je me altijd een pb sturen!