welke maat pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:16

ik zou voor een grote C gaan ,
\niet te oud.. want ze kunnen er nog langer mee doen ..
denk rond de 10 jaar?
16 jaar is eigenlijk al te oud dan ,
want de kinderen kunnen daar minder lang mee doen .

ik heb een 3 jarige pony , er rijd iemand van 9 op ..
dat is ook een C pony , en gaat heel erg goed !

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:22

Ik denk dat je beter een d-pony kan kopen, dan kunnen ze er ook langer mee doen. ;)

Dniekje

Re: welke maat pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:39

nooit denken dat je een grote pony moet kopen om er langer mee te kunnen doen!!

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 19:07

als ik een grotere pony zou kopen dan zou dat zijn om zelf af en toe een buitenritje te maken.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:53

Je geeft aan dat je kinderen rond de 1.50m zijn? Die passen volgens mij al erg net op een D-pony... (mijn nicht past met haar 1.58m zelfs al heel net op haar paarden van 1.64m en 1.69m). Als je over de maat twijfelt: ga naar beide maten kijken en probeer, je ziet meteen of het 'past' of niet. Iets te groot kopen is doenbaar, iets te klein kopen moet je zeker niet doen, daar ga je spijt van krijgen. Je dochters zitten op een leeftijd waarop ze nog razendsnel groeien, een pony die nu net iets te klein is, is binnen een half jaar/jaar echt te klein.

Qua prijs, zet zeker niet te laag in. Een brave kinderpony (die dan ook nog eens iets kan, zodat je dochters er ook nog samen mee kunnen groeien) is goud waard. 1500€ is al een leuk bedrag, maar ik zou ook naar de 2000€ durven gaan.

Voorbeeldje van wat ik toffe kinderpony's vind:
http://nl.kapaza.be/oost-vlaanderen/uit ... 918538.htm
http://nl.kapaza.be/limburg/lieve-mooie ... 773790.htm
http://link.marktplaats.nl/453144335

Voor kinderen moet je een pony hebben die én wat kan (kwestie van uitdaging te blijven hebben), én braaf is in omgang, én liefst alles al gezien heeft (zee, water, springen, dressuur, cross, spelletjes, verkeer, verschillende omgevingen, trailer,...). Gewoon eentje die alles kan, zonder ergens in uit te blinken en dat allemaal zonder een kik te geven als het ruitertje iets fout doet. Maar goed, die vind je niet al te veel hoor :+ . Ik zou zeggen: wegblijven van de advertenties waar staat aangegeven "veel potentie" of "is kinderen gewend maar moet nog verder doorgereden worden" of "ideale sportpony". Dat wil je niet voor twee beginnende kinderen...

Leeftijd zou ik zeggen: niet jonger dan 7 en niet ouder dan 18.

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 08:55

he tantjeuh denk dat ik me aardig kan vinden in je adviezen fijn dat de mensen hier op bokt echt proberen elkaar op weg te helpen. echt een top site

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:02

Ik zou zeggen een kleine D-pony,
Een ruin van ongeveer 8/9/10 jaar oud.
Succes met zoeken!

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:40

Ik denk dat je voor een grote C-pony moet gaan en gewoon moet kijken hoe
die pony is met kinderen, hoe de pony is met rijden. Ik bedoel elke pony is
anders. Sommige pony's van 5 kunnen echt schatjes zijn en heel lief onder
het zadel, maar er zijn ook pony's van 5 die echt lekker eigenwijs zijn.

Ik denk dat je dus gewoon voor een grote C-pony (D-pony?) moet gaan van ongeveer
8 jaar? zoiets? Gewoon lekker rond kijken en zoeken :)

Iriz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:45

Heb net topic doorgelezen.
Het lijkt mij het verstandigst om een d pony te kopen van een jaar of 8-10.
Hier kunnen je kinderen nog een tijd oprijden en hoeven ze hem niet over een paar jaar weer te verkopen.
Mijn voorkeur zelf zou uitgaan naar een ruin gezien die vaak wat braver zijn.

Bij ons op de manege hebben ze nog een leuke d pony staan.
Is een ruin van 1.47 hoog kan leuk springen maar doet ook met dressuur leuk mee.
Is heel lief voor kinderen(meisje van 10 huurt de pony en gaat ermee naar wedstrijden en ponyclub), maar je zou er zelf ook nog op kunnen rijden. Voor meer vragen pb me ffe

WouterSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:55

Ik zou zeggen een grotere C!
Wel eentje die ong tussen de 12-15 is

haikelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:10

ik zou voor een kleine D-pony gaan.
Een grote c en een kleine D scheelt niet veel van elkaar maar kan wel het verschil maken.
Ideale leeftijd zou zo van de 12 tot 16 liggen, en natuurlijk fijn ingereden en braaf.
Als je een wedstrijdpony koopt heb je er qua ervaring veel meer aan, ook is het zo dat die pony's meestal al wat meer gewend zijn. ;)
Hopelijk heb je er wat aan!

jansilas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 09:24

beste bokkers bedankt voor de vele goede tips. we hebben besloten om toch onze haflinger merrie van 5 jaar te houden en dan maar veel samen te oefenen. vind het zo jammer om haar weg te moeten doen.

LiekeLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:51

waarom een c? ik heb precies het zelfde gehad, en ik moest mijn pony weg doen omdat ze te klein werd dit heb ik zo erg gevonden! maar ik mocht er geen 2.

ik zou echt voor een flinke D gaan!

oh sorry! lees net je laatste berichtje

Fenne_Ponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:03

Ik wou net een advies geven maar ben blij dat ik toch nog even gewacht heb!
Veel succes met oefenen, hebben jullie lees met haar? Zo nee , ik zou het dan toch wel doen!

Off-topic:
Bokt kan ook heel anders zijn hoor! Dus bij deze ben je gewaarschuwd! Maak je nog een topic aan met foto's van de Haf?!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:19

jansilas schreef:
beste bokkers bedankt voor de vele goede tips. we hebben besloten om toch onze haflinger merrie van 5 jaar te houden en dan maar veel samen te oefenen. vind het zo jammer om haar weg te moeten doen.

Misschien wel zo verstandig.. deze pony kennen jullie goed en met goede begeleiding gaat dat vast goed komen. Zoek wel een goede instructeur die jullie kan helpen. Dan kan er weinig mis gaan.

BaukjeSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:06

Ik zou voor een superbrave D pony gaan, daar kunnen ze ook langer mee doen :j

EDIT: oeps, lees net je laatste berichtje :P

litleangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:11

een c en dan eentje die goed met kinderen is maar d kan ook zoals de vorige 2 berichten zeiden dan kun je er langer mee door

xarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:15

Ik zou een wat oudere C pony nemen, of een kleine D. Kinderen groeien natuurlijk hard. Maar nog belangrijker lijkt me een vriendelijk dier waar je kinderen gek op zijn;)

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:58

C is idd leuk maatje, maar dan wel een beetje een 'brave' zeg maar. Voor een meisje van 8 moet je wel een betrouwbare pony hebben. Als ik jou was zou ik lekker gaan zoeken, veel succes!!

Phoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 01:22

Grote C, kleine D kun je er nog ven mee door :). Braaf qua karakter, goed in de omgang met kinderen. Een ruin, rond de 12-16 jaar :). Zo iets? :D

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:45

Een c pony lijkt mij een leuke maat, misschien tegen een d pony aan?
En ik zou een pony nemen die niet al te jong is. 16 jaar misschien? Dan wordt de pony wat sneller oud en als je dochters eraf groeien kun je een nieuw paard gaan kopen. En pony's van 16 jaar hoeven ook niet altijd de makkelijkste te zijn :9

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:14

jansilas schreef:
Vraagje nu kan ik een pony van 1,50 kopen 24 jaar oud helemaal gezond. voordeel is dat ik zelf dan ook af en toe een buitenritje op kan maken. maar kunnen mijn dochters hier wel wat mee. of is hij dan echt veel te groot. of is 24 jaar sowieso te oud en waarom?

Ik kreeg na mijn welshje (die had ik gekregen toen ik 3 was) ook een D pony, hij was toen 25 jaar. Ik heb er nog 5 jaar mee kunnen doen en ik heb echt super veel van hem geleerd. Ik ben blij dat ik hem gehad heb! Het was zo'n braverd hij deed nooit een pas verkeerd, ik heb zelfs nog oefenparcoursen met hem gesprongen en ging alleen op buitenrit! Ik was toen een jaar of 9.
Ik denk dat je kinderen er nog erg veel plezier van kunnen hebben en er veel van kunnen leren.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:41

Ik denk een D, 12-14 jaar. Bij voorkeur zou je een new forest kunnen nemen, ik heb hele goede ervaringen met het karakter. heel erg lief.

Estribo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:04

Dat was ik erbij vergeten te zetten, die oude pony van mij was idd een new forest.

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:07

ik zou voor een kleine D pony gaan, zo rond de 1.42 ofzo
dan kunnen je dochters er lekker lang mee doen ! Vooral ook omdat je 2 meiden hebt, de oudste zal flink gaan groeien. De jongste kan er nog wel lang op maar voor de oudste is het wel leuk als ze tot haar 15e ofzo lekker door kan rijden.
Mijn zusje van 11 en nu 1.50m heeft nu ook een kleine D pony. Hij is 1.40 en echt een super pony ze kan hier nog jaren mee vooruit.
Ik zou niet kiezen voor een TE oude pony, tussen de 12 en 17 vind ik een mooie leeftijd, onze pony is 14 :)