Impuls valt 'weg' in de proef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosborstel

Re: Impuls valt 'weg' in de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:15

Probeer inderdaad een beetje te ´spelen´ (voor jezelf ontdekken) met het inrijden.
Zorg ervoor dat je paard een goede warming-up heeft gehad, maar vraag daarna niet teveel met losrijden zodat ze mss meer kan knallen in de ring.
En inderdaad, filmen & fotgraveren!
Probeer bij elk onderdeel te kijken wat er gebeurd, wat jij doet en hoe je paard erop reageert.
En bespreek de foto's+filmpje(s) ook met je instructeur.
Er zijn speciale ruiter(dag)boeken, misschien een handige tip?
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:30

Don_Zhivago schreef:
Relaxed schreef:
Ik snap niet waarom zoiets met suplementen en voer opgelost moet worden.. :n Ga werken aan je rijden, let er een tijdje goed en consequent op en je zult zien dat het beter wordt..

ben al 1,5 jaar bezig met mijn paard.
ga min 2x per maand op wedstrijd en hij heeft het nog.
MIJN paard mist op wedstrijd gewoon net dat beetje extra.. en dat los ik op met voer.. (nu nog in test fase)
sommige paarden zijn gewoon zo..

TS moet indd KM maken omdat ze nog niet zo vaak op wedstrijd zijn gegaan..
maar goed voeren kan helpen.
(paard verbruikt meer energie op wedstrijd, dus mogen ze ook meer energie krijgen)

Mijn paard was ook zo, moest er ook keihard aan rijden.. Maar hij moest het doen met gras, hooi en gewone brokken.. Hij kreeg zelfs geen sportbrok, gewoon basis.. Soms een zak muesli omdat ie dat lekker vond..
Ik heb het in mijn rijden opgelost. Zoals ik al eerder zei, dan maar af en toe een proef verknallen zodat ie ff weer weet dat ie toch ook in de ring door moet lopen.. Heeft altijd super geholpen, zonder supplementen ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:45

Don_Zhivago schreef:
MIJN paard mist op wedstrijd gewoon net dat beetje extra.. en dat los ik op met voer.. (nu nog in test fase)

Als je paard thuis prima loopt en op concours inkakt, dan zit dat echt niet in het voer, maar in je manier van rijden.
Leg de schuld niet zo makkelijk bij je paard of bij het voer.

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 18:46

Ik rij 20 tot 30 min. in. Dan is ze wel lekker los.
Ik moet wel toegeven dat mijn pony echt een mak schaap is, nooit ergens van onder de indruk, eigenlijks net wat te mak.
Ze heeft niet dat 'pittige' wat er misschien wel wat meer in mag. Thuis heeft ze dit niet, op wedstrijd en ander terrein niet, alleen in het bos word ze wat pittiger.

Maar eigenlijk hoor ik niet te klagen, ik heb liever een wat braver paard dan een stuiterbal in de ring.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:54

KarinvdM schreef:
Don_Zhivago schreef:

Als je paard thuis prima loopt en op concours inkakt, dan zit dat echt niet in het voer, maar in je manier van rijden.
Leg de schuld niet zo makkelijk bij je paard of bij het voer.

Ik doe voor mijn gevoel niks anders..
(met andere paarden heb ik dit nooit gehad)
zelf ben ik niet gespannen.

Mijn paard wel, dat uit zich bij hem niet in "paniek" maar hij sluit zich af..
Mijn paard is net zo als TS omschrijft een mak schaap..
nooit ergens snel van onder de indruk..

ondanks alle wedstrijden die we aflopen blijft hij zo..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:59

Voor JOUW gevoel... Dat dacht ik ook, totdat ik er eens wat bewuster op ging zitten en mezelf eens goed bekeek op de filmpjes. Toen was het duidelijk dat IK het probleem was en niet mijn paard.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:01

KarinvdM schreef:
Voor JOUW gevoel... Dat dacht ik ook, totdat ik er eens wat bewuster op ging zitten en mezelf eens goed bekeek op de filmpjes. Toen was het duidelijk dat IK het probleem was en niet mijn paard.

Ja maar als het aan mij lag had ik hier toch al vaker last van moeten hebben (met andere paarden)
thuis is hij ook niet altijd de vlotste, ene dag gaat het super, andere dag iets minder..
Maar wel altijd iets fijner dan op vreemd terrein..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:05

Nee waarom? Met andere paarden heb ik dat probleem ook nooit gehad.
Mijn paard is wat flegmatiek, om hem aan de praat te houden in de proef ging ik steeds meer zitten te drijven en te duwen en daar werd het alleen maar slechter van. Hoe meer ik ging doen, hoe minder m'n paard ging lopen.
Die dingen doe je vaak juist in de proef omdat je op dat moment wilt dat het goed gaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 19:10

mijne is ook wat flegmatiek..

en indd elk paard is anders..

mijn instructrice zegt altijd, hoe moeier jij wordt, hoe minder hij doet!
dat is voor mij een ezels bruggetje.. als ik moe wordt, moet hij meer voor me gaan doen.. dan wordt ik feller met mn hulpen.. wil ook best gebeuren dat ik hem een keer wakker tik in mn proef
(nu niet meer want mag geen zweep)

ik zal eens gaan filmen en samen met mn instructrice gaan kijken.. misschien dat er wat uitkomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:50

Ik zag zelfs bij mijn eigen juf het verschil tussen hoe ze thuis reed en hoe ze op wedstrijden reed.. En ook zij had dus wel eens het probleem dat ie het in de proef af liet weten.. Ik heb toen wel eens gezegd dat ik het verschil ook in haar rijden zag.. Dus thuis eens je rijden opnemen en een proef op wedstrijd opnemen en ik vermoed dat je dan wel verschil zult zien in JOUW rijden :)

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:18

Hier ook dit probleem, al weet ik dat hte 90% aan mij ligt en dat de rest mijn paard ook dankbaar gebruik weet te maken van de situatie. Afgelopen week zei een jury nog terecht: je miet wel blijven ademhalen tijdens de proef!! Hhahaha, wat heeft ze gelijk. Thuis, en met losrijden en zelfs tussen de proeven door gaat het goed. Het is bij ons een kwestie van meters maken ( we gaan maar hooguit 1x per maand). Het gebeurde bij ons ook eigenlijk vanaf de M2, Z1....