Hoeveel parcoursen is nog eerlijk voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 18:05

horsefan96 schreef:
ho we vallen je niet aan hoor... we proberen alleen maar te helpen. en wat je nu verteld heb je ons eerder niet verteld. als wij vinden dat het te veel is mogen we dat zeggen. dan moet je geen topic openen. het vergt veel van een paard die wedstrijden. en de L1 gaat denk ik erg tegenvallen als je alles zo gehaast wilt doen. je paard meot er ook de tijd voor krijgen.

waar moet mijn paard de tijd voor krijgen?

Voor mijn paard is dit een eitje..
Die heeft nog nooit van z'n leven zo weinig hoeve doen..

Ik heb ook niet gevraagd om de discussie of het te veel is of niet ik vroeg enkel of het mogelijk was..
Daarbij niet eens zeggend dat ik elk weekend hem compleet afbeul

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:05

In het springen mag je in de B beginnen. Je hoeft dus geen BB te starten.
Als jij met je trainingen al voldoende ervaring op hebt gedaan zou ik lekker B beginnen. Als je 10 winstpunten in de B hebt mag je L springen. Daarbij mag je dan gecombineerd springen dus B en L. Het is dus niet zo dat als je 1 winstpunt in het L hebt je geen B meer mag starten.
Dat mag tot je een keer M hebt gestart (wat natuurlijk pas mag als je L + 10 bent) dan mag je gecombineerd L en M starten maar dus geen B meer!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:06

Wie heeft het over afbeulen?
Als ik jouw was zou ik bij B+10 niet direct overgaan.
En als hij zijn hele leven nog nooit zo weinig heeft moeten doen, moet je wel goed trainen voor wedstrijden :))

ponyparadijs

Re: Nog nooit ge start in het springen welke klasse??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:12

Waarom zou je niet direct overgaan bij +10 in de B? Juist door het gecombineerd starten kan ze overgaan en bijvoorbeeld 1ste parcour B starten en de 2de L.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:13

Nou het hangt wel vanaf hoe makkelijk je de 10 winstpunten haalt. Maar extra oefening kan natuurlijk geen kwaad.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:14

Maar juist door de eerste in de B te starten en de tweede in het L krijg je toch meer oefening en ga je juist opbouwend voort!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:21

Ja oke, maar het hangt er wel vanaf hoe het gaat in de B. Dat is mijn mening. Maar van B naar L1 lijkt me eigenlijks nog niet zo'n hele moeilijke overgang.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:30

In de dressuur bedoel je nu Janine?

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:32

Ja eigenlijks wel :o

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:35

Bij het springen is het ook niet zo'n grote overgang hoor. Maximaal 10 cm hoger verder staat er 1 dubbel extra in het L. Dubbels heb je in het B ook al. Dus ik zie de moeilijkheidsgraad nog niet echt. Kijk naar het M wordt wel moeilijker hoor!

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:16

Ja dit mag gewoon, ik denk dat een paard het ook wel aan kan mits je goed opbouwd en afbouwd naar de wedstrijden toe.
En zou maandags niet helemaal stil zetten, maar bijv rustig wat longeerwerk, en dan dinsdag rust, dat bedoel ik met een beetje op en af bouwen.

Tiggs

Re: Hoeveel parcoursen is nog eerlijk voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:55

Ik denk dat je ook moet kijken naar hoe dit paard verder in training staat. Als je er doordeweeks twee keer kort op rijdt, zou ik in het weekend geen 4 parcoursen rijden. Is hij daarentegen wat meer gewend, dan kan hij in het weekend ook wat meer doen.

Daarnaast, zoals hier al is gezegd, op maandag geen vrij geven, maar lichte beweging.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 20:25

japielover schreef:
Ik rijdt elk weekend wedstrijd..
ene keer springen dan weer dressuur..
Ik zal ook wel moeten want ik moet binnen nu en 4 maanden minimaal L2 met winst en L met winst rijden..
Anders kan ik mijn opleiding niet voortzetten

Er zijn heel veel ruiters die het op jouw manier zo doen hoor, je bent niet de enige. Maar de instelling van: "Ik moet, want anders..." is misschien niet juist. Daarnaast moet je je paard ook een beetje rust kunnen gunnen, dus misschien iets minder parcoursen of een weekje geen wedstrijd? Ook moet je er niet vanuit gaan dat je alle springwedstrijden succesvol af zal ronden (niet dat ik geen vertrouwen in je heb hoor ;)). Je hebt succesvolle dagen, maar ook dagen met tegenslagen. Iedere combinatie heeft dat, zelf de succesvolste combinaties! Denk er niet al te luchtig over maar stel een reëel plan op. Zou je misschien niet iets kunnen overleggen met je school? Als dat lukt, gun je jezelf en je paard wat meer tijd en rust en je gaat met een betere instelling de wedstrijdsport in.

Succes! :D

mohica

Re: Hoeveel parcoursen is nog eerlijk voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:59

een paardje kan makkelijk 2parcourtjes rijden op een wedstrijd.
Op mijn oude manege ( gingen wel niet elke weekend op wedstrijd) werd de paarden bijna elke dag gereden ( elk paard had andere rust dagen ( te zien van eigenaar tot eigenaar)) , waarvan 2/3uur per week les.
Deze reden op zondag 2parcoursen.
VB. springen: 7O-80 cm voor de ene en voor de andere kon dit 1m10- 1m20 zijn
dressuur : E7-E5, E5 niv1- A6 of L6- M3

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:05

Ik vind het behoorlijk meevallen hoor? Snap niet waar dat gemiep vandaan komt.
Paard staat heerlijk hele dagen buiten, rustdagen, dagen op de weides, word getraind en dat in het weekend wedstrijdjes..
Wat ik uit de TS der berichten begrijp is dat hij hiervoor veel hoger en zwaarder is getraind?
Dan zou dit toch een luizeleven voor dat paard moeten zijn?

Ooit wel eens aan manege paarden gedacht die 3 a 4 uur op een dag lopen, waarvan 'dressuur', buitenrijden en springen aan bod komen? Op 1 dag?
En dan nog niet te praten over de F proefjes en springwedstrijden elk weekend waarbij een paard rustig 3 a 4 keer mee doet.