Hoe streng zijn met wel of niet starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:50

jury schreef:
En daarom heb ik destijd getwijfeld oKim0miKo (lastige boktnaam om over te typen).

Sorry :(:) :Y)

jury schreef:
En daarom heb ik destijd getwijfeld oKim0miKo (lastige boktnaam om over te typen).
Even later had een andere jury een zware discussie met een deelnemer die niet mocht starten en toen ben ik er eens helemaal ingedoken maar incl. de website van knhs bleef het wat vaag.
Mag je nu wel al in een andere klasse starten dan dat je startgerecht bent (even een klasse hoger starten als je in je huidige klasse wel als 10 winst hebt bv) en of met zweep rijden in het M/Z? Op dat laatste weet ik het antwoord maar voor de andere klasse steek ik mijn handen niet in het vuur.

kleinvosje schreef:
a. Hors concours (buiten mededinging) starten is toegestaan in de klasse waarin
men reglementair startgerechtigd is, in een lagere klasse of in één klasse hoger,
dit laatste na toestemming van de jury op grond van de gereden proef in de eigen
klasse. Indien de combinatie in de rubriek waarin zij startgerechtigd is zowel voor
klassering als hors concours wil starten, dan dient de proef voor klassering als
eerste te worden verreden.

Je mag HC starten in de klasse waarin je normaal mag starten, een klasse lager en een klasse hoger. Wat ruimte geeft in deze definitie is dat je bijvoorbeeld L1 bent met 10 winstpunten, dan mag je L1 starten, maar je mag regulier ook over naar de L2, daartoe ben je startgerechtigd. Op deze definitie zou je het zo kunnen spelen dat je L1 regulier start, maar dat je dus ook M1 HC start (mag want je bent L2 startgerechtigd). Als het omschreven wordt als de ´klasse waarin regulier gestart wordt´ wordt het verhaal al veel duidelijk. Dan zou je in dit geval alleen B en L2 HC kunnen starten, naast je eigen klasse.

kleinvosje schreef:
Het zal voor iedereen die HC start, training en ervaring zijn, maar dan nog gelden er regels. blijkbaar worden die dus op grotere schaal aan de kant geschoven...

Helemaal mee eens. Het is goed dat de mogelijkheid tot HC starten er is, ik maak er zelf ook graag gebruik van. Maar ik vindt dat er meer op een lijn gezeten moet worden met het toepassen van de regels. Als er zo makkelijk met deze regels omgegaan wordt, hoe doen we dat dan met andere regels? Ontwetendheid zal vast een factor zijn, maar dit is geen excuus.

coke schreef:
Het zal zeker niet de bedoeling zijn maar ik denk ook dat iemand toch niet eeuwig HC start, meestal is het bij mij 2 of 3 keer.

Waarom niet? Er staat nergens in het regelement dat je niet eeuwig HC mag starten. Als jij en je paard daar blij van worden, waarom niet?
Al kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die eeuwig HC gaan starten.

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:10

Wat mij dan wel opvalt (in onze regio) dat er vrijwel nooit coupons ingeleverd worden en als ze dan al ingeleverd worden krijg je ze onbeschreven weer terug.
Zeker met springen waar, in onze regio, veel ruiters niet meer mogen starten in de klasse B zie je nog veel HC starts in B (zelfs hele rubrieken). Vaak zijn het jonge paarden die een eerste parcours lopen en waarbij nog geen startkaart is aangevraagd.
De organisatie resp (spring)juryleden helpen dit ook in de hand door het "oogluikend" toe te staan.
Ik ken zelfs ruiters die HC L of zelfs M starten in het springen maar nog steeds geen startkaart hebben.
Wie is er verantwoordelijk voor? HC starts worden niet genoteerd in de uitslagen, dus de KNHS kan achteraf nergens op beroepen (hoewel ze staan wel op de startlijsten). Waarom doet de KNHS daar dan ook niks mee?
De m.n. springruiters weten niet anders dan dat het gewoon gebeurd en dus toegestaan wordt (al is het dan niet volgens de reglementen)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:10

Ik heb het verleden jaar voor mezelf nagevraagd toen ik in de naasthogere klasse HC wilde starten voordat ik definitief overging. Volgens de KNHS was dit gewoon toegestaan maar zoals ik het hier lees, is het pas toegestaan nadat de jury je heeft zien rijden in je eigen klasse?? Zo interpreteer ik het althans.

Vwb HC starten zonder coupons, ik heb het in het verleden wel toegestaan maar de laatste tijd niet meer. Het mag gewoon niet.

kleinvosje

Re: Hoe streng zijn met wel of niet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 19:17

Zo lees ik het ook Fitzroy, de jury moet je eerst een je eigen klasse hebben zien rijden, voordat je HC een klasse hoger zou mogen starten. Ook apart eigenlijk...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:28

Ik heb in de ring nog geen hc starts meegemaakt dus daar kan ik niks over zeggen.

Zelf heb ik met springen wel hc gestart en en toen had ik heel mooi een kopie van een coupon ingeleverd en toen kreeg ik dus wel een waarschuwing van de KNHS.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:35

waarom kreeg je toen een waarschuwing?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:43

Omdat het een kopie was en je dus een orginele coupon moet gebruiken. Ik vind het toch echt een beetje onzin dat dat moet hoor, ik vind het wel netjes dat juryleden zich eraan houden maar vanuit knhs vind ik die regel gewoon stom. Overigens is de knhs inderdaad erg streng op coupons, ik had pas ook een officiele waarschuwing omdat ik gestart was met een ponycoupon terwijl dat een paardencoupon had moeten zijn (was 18 geworden, dus ging met mijn pony tussen de paarden). Ik heb het idee dat die coupons puur geld klopperij is (ik kon mijn ponycoupons namelijk ook niet omzetten naar paardencoupons, terwijl enkel je verenigingsnummer en het woordje ''pony'' anders is.

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:53

Ben al een paar keer bij dezelfde vereniging geweest die gewoon mensen van eigen vereniging HC laten starten, om te zien of ze er al klaar voor zijn, normaal starten ze dan F proeven. beide keren werd ik overvallen doordat de combinatie al in de ring kwam en er geen coupons waren nagebracht. Als ik informeerde waar de coupons waren, antwoordde het secretariaat heel nonchalant dat die er niet zijn, want persoon X had geen startkaart. Ik heb ze medegedeeld dat het niet toegestaan is, maar de eerste keer door de vingers gezien. De wedstrijd erna was het weer het geval. De discussie die volgde was niet fijn, blijkbaar staan veel juryleden die daar jureren het wel toe. Dat vind ik jammer, het is toch belangrijk om 1 lijn te trekken. Ik kom daar niet meer. Het is me ook weleens van tevoren gevraagd door secretariaten. Dan ben ik meteen heel duidelijk en geef aan dat het niet is toegestaan en ik er dus niet aan meewerk. Of het nou geldklopperij is of niet, wij juryleden hebben ons aan de regels te houden en secretariaten ook. Laten zij zich dan beklagen bij de KNHS ipv onbeleefd tegen ons te worden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:56

Klopt, ik had een kopie ingeleverd en geen coupon. Ik dacht van die sturen ze toch niet naar de de KNHS en ik vond het zonde van mn dure coupons. Maar helaas die vlieger ging dus niet op.

Ik heb trouwens wel al bij 2 verenigingen gejureerd die leden laten starten "voor de vereniging". Ze worden niet opgenomen in het klassenment maar krijgen wel een lintje. Inderdaad zoals eva_h zegt, om te proberen. De leden mogen zo 1 keer starten. Het werd bij mij vooraf gemeld en ik vond het geen probleem.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:11

Ja daar ben ik het mee eens hoor eva_h, ik vind het heel terrecht en goed dat een jury zich aan de regels houdt, dat hoort ook in mijn ogen. Maar de regel opzich zelf vind ik niet zo ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:54

Maar TeeGee, als jij het geen probleem vindt, is dat wel heel vervelend voor juryleden die zich wel aan de regels houden. Die zijn dan ten onrechte de gebeten hond, terwijl jij het reglement aan je laars lapt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:57

TeeGee schreef:
Klopt, ik had een kopie ingeleverd en geen coupon. Ik dacht van die sturen ze toch niet naar de de KNHS en ik vond het zonde van mn dure coupons. Maar helaas die vlieger ging dus niet op.

Ik heb trouwens wel al bij 2 verenigingen gejureerd die leden laten starten "voor de vereniging". Ze worden niet opgenomen in het klassenment maar krijgen wel een lintje. Inderdaad zoals eva_h zegt, om te proberen. De leden mogen zo 1 keer starten. Het werd bij mij vooraf gemeld en ik vond het geen probleem.

Fijn dat je dat aanhaalt, dit was een volgende vraag die bij me opkwam.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:01

Dat klopt helemaal Fitzroy. Eerlijk gezegd was ik me er helemaal niet van bewust dat het helemaal niet mag. Het werd bij mij gemeld op het moment dat ik de map kreeg met coupons. Ik vind het dan wel erg lastig om dat te zeggen dat ik het niet doe, helemaal omdat dan de (jonge) deelnemers de dupe worden.
Maar het is zeker iets op bij een volgende keer over na te denken. En ik vind het toch wat anders als HC starten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:36

Maar dat is dan een soort van onderlinge rubriek op een officiële wedstrijddag, daar zou ik ook anders naar kijken. Ken meer concoursen waar dat gebeurt, ook vooraf aan de springwedstrijd bijv een oefenrubriek die ook open is voor manegeruiters/mensen zonder startkaart. Dat zou je dan als impulsrubriek kunnen aanmerken en daarvoor hoef je alleen lid van de vereniging te zijn en geen startkaart ed te hebben.

Mbt punt 3d spreekt dat de eerdere punten helemaal niet tegen. Daar staat dat je geen rechten kunt ontlenen aan een HC-start mbt klassering. Dus dat als je een klasse hoger winstpuntwaardig HC-gestart bent is het paard niet ineens geklasseerd in die klasse.