Vaccinatie verloopt bijna, enten vlak voor wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Vaccinatie verloopt bijna, enten vlak voor wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:52

Kaoticjinga: in nl hoevrn wedstrijdpaarden 1 x per jaar geent te wirden. Bij internationaal 2x per jaar.

Bienotje ben je er al uit wat je doet?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:55

140509 schreef:
je kunt volgensmij ook een dierenarts verklaring vragen aan je dierenarts voor de inenting

Ik zou niet weten wat hij dan zou moeten verklaring.
Maar wat hij dan ook verklaart dat wordt niet meegenomen bij de beoordeling van van het paspoort en de daarin vermelde entingen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:00

Volgens mij heb je maar 2 opties:

1) enten en niet op wedstrijd gaan
2) afspraak maken voor het enten zaterdag na je wedstrijd. Zo zit je nog in het jaar en kan je starten, vraag is alleen of je op zaterdag en dan waarschijnlijk ook nog laat op de dag een DA wilt laten komen om te enten.

Overige opties met data in een paspoort verschuiven enz vind ik geen optie. Dat is gewoon fraude. Niet netjes en hopelijk werkt een DA daar ook niet aan mee. Dan hoeft de KNHS ook niet meer te controleren.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

jury schreef:
Je word niet uitgesloten maar gediskwalificeerd en krijgt een waarschuwing van de knhs
.... als ze je papieren controleren.

De knhs wordt hier wel steeds feller op (en terecht want je wilt niet weten hoeveel er fout geent zijn). De regels zijn tenslotte niet voor niets verzonnen. Dat doen ze echt voor het welzijn van het paard en niet om jou te pesten.

Dit klopt helemaal!!
2 weken geleden gehad bij ons op de vereniging!! ze werd gediskwalificeert!!

140509

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

je kunt ook de knhs bellen en het hele verhaal vertellen over het inenten dat scheelt zaterdag er heen rijden en dan niet mogen rijden

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:04

Als je belt weet ik nu al het antwoord. Dat is echt verspilde moeite.
Het gaat er gewoon om of je wilt (laten) frauderen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:06

Als je nooit erger gaat frauderen dan een enting drie dagen eerder laten aftekenen, heb je mijn zegen.
De entingen zijn langer dan een jaar werkzaam, en ik snap dat je als sportbond ergens een regel die makkelijk te controleren is moet stellen. Maar hier zou ik dus geen seconde van wakker liggen.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:08

jury schreef:
En ik hoop toch zo dat die DA stoppen met het frauderen van papieren omdat eigenaren niet de moeite nemen om goed te plannen.

_/-\o_ ... Volledig mee eens, maar helaas lopen die eigenaren die dit vragen bij weigering door hun eigen dierenarts, gewoon nr de volgende dierenarts, waardoor dit probleem blijft bestaan.
Concurrentie is veel te groot.
De enting is trouwens mss wel langer dan 12 maanden werkzaam, maar de optimale werking is effectief maar 10 maanden...

In mijn ogen kan je gewoon beter je wedstrijd afzeggen en een volgende keer eerst controleren of je nog met alles in orde bent...
Laatst bijgewerkt door Flappie30 op 31-05-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:09

Niet alle dierenartsen doen makkelijk, had het 2 jaar geleden ook, door drukte helemaal vergeten in de agenda te kijken. Ze waren het jaar ervoor geënt op de 17de en het jaar erop, kwam de DA op de 18e. Ik vraag het nog zo en wat doet de DA schrijft zo de 18de op ;( . Dus kon nieuwe afspraak maken en de 2de afspraak kostte weer bijna 50 euro. Heb het nu duidelijk in me agenda staan, overkomt me niet nog eens!
Ik rij geen wedstrijden, maar wil wel gewoon netjes alles op orde hebben, mocht ik ineens met een spoedje het paard weg moeten brengen dan kan ik veilig de weg op.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:12

Pytje schreef:
Kaoticjinga: in nl hoevrn wedstrijdpaarden 1 x per jaar geent te wirden. Bij internationaal 2x per jaar.

Bienotje ben je er al uit wat je doet?

:n Nee hoor, in de drafsport moeten Nederlandse dravers ook om de 6 maanden geënt worden.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:15

Tip, laat 2 keer in het jaar enten, mocht je dan een keer "te laat" zijn dan heb je toch nog een paar maanden :D

Ik heb het dus ook een keer gehad, ik had een datum in mijn hoofd dat de da moest enten, en niet in mijn papieren gekeken had de 1e proef gestart, jury had nog in boekje gekeken, maar niet gezien.
Bij de 2e kon ik zonder te starten naar huis.

Maar sindsdien let ik echt wel beter op, en laat ze 2 keer per jaar enten

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:16

Daar heb ik geen verstand van :) dank je! Weer wat geleerd. Dressuur en spribgpaarden iig eens per jaar.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 15:19

Hoe dat idd zo even mis kan lopen met die datum.. Gaat niet om eigen paard en op één of andere manier (ondanks herinnert te hebben) is de situatie vlak voor wedstrijd toch zo ;)

Omdat paard behoorlijk heftig op vaccinatie kan reageren doe ik het liever niet ervoor nog. Afspraak op de zaterdag na de wedstrijd gaat verwacht ik nog wel lukken trouwens, dus ik overweeg dat nog even naast afmelden.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:53

kabwan schreef:
Ik rij geen wedstrijden, maar wil wel gewoon netjes alles op orde hebben, mocht ik ineens met een spoedje het paard weg moeten brengen dan kan ik veilig de weg op.

ik weet niet waar je woont,
maar volgens mij mag je overal gewoon met een niet geent paard de weg op hoor, enten is niet verplicht
alleen op wedstrijden is het verplicht, maar voor een trailerritje niet :)

(of zit ik nou zo fout? :=)

Jessy_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:07

Naaltje je zit niet fout hoor, je hoeft niet te enten zolang je geen wedstrijden rijd.
Ik heb hier ook nog over gezocht en je mag 6 dagen na het enten niet meedoen aan wedstrijden.
Het wordt zowiezo daarna, maar een enting is eigenlijk een halfjaar geldig. dus bij de meeste paarden werkt het nu ook niet. Ik zou gewoon na die wedstrijd op diezelfde zaterdag laten enten. of fraude plegen en vragen an VA of hij de datum wil aanpassen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:10

volgens mij kan je hem gewoon na de wedstrijd laten enten bv maandag
dan is het oficieel zaterdag nog geldig .
want tot en met zaterdag is die enting geldig .
laat je hem daarna niet enten en heb je weer een wedstrijd heb je dan wel een probleem

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:31

Dit kun je zelf gemakkelijk opzoeken in de reglementen.
En daarom plaats ik hier een slotje, zie voor meer informatie KNHS en Bokt Wedstrijdregels