Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:52

Wat ik eigenlijk altijd deed, misschien doe je dat ook wel, is eerst even lekker aan de gang in de bak en daarna buiten uitstappen, om mee te beginnen. Dat stukje 'voorrijden' in de bak maak je dan steeds korter en voor je het weet ga je zomaar op een dag naar buiten zonder eerst in de bak te hebben gereden.
Probeer het halthouden / terugkomen maar ook voorwaarts vooral op je stem te laten doen en gewichtshulpen ipv op je teugels/handen. Jonge paarden zijn toch vaak wat moeilijker in de mond door wisselperikelen en ze moeten gewoon nog wat wennen aan het bit / de druk. Dus als je met stemhulpen / gewichtshulpen veel kan doen scheelt dat weer.
En daarvoor geldt ook weer dat je daar de rest van de tijd met je paard echt profijt van hebt.
Ik hou zelf helemaal niet van een lijn eraan vast, ben een keer gruwelijk opzij gevallen doordat de begeleider (we waren aan het longeren met jong paard, ik 2e / 3e keer erop of zoiets) het lijntje net te vast hield en paard echt uit zijn stekker ging van de druk. Dus voor mij geen lijntjes meer.

intel_1x

Re: Wie gaat met jong paard snel naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 12:14

Goede tips van je.
Ik rij mijn jonge paard overigens bitloos momenteel, hij is nu nl enorm aan het wisselen en heeft daar ook echt last van. Hij reageert daar super op gelukkig.
Eerst ging ik ook vooraf kort longeren, maar inmiddels stap ik er op zonder eerst te longeren. Ik kan zo vanaf de bak een rustig straatje in, dus dat gaan we idd gewoon eens proberen.
We staan nu even stil in de rijbak omdat hij niet voorwaarts genoeg is, buiten wel.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:23

Fijn dat je het geprobeert hebt en dat het goed gaat *\o/* .
Wij zijn ook direct met mijn paard naar buiten gegaan, het verslag staat in mijn profiel.
Ik heb het idee dat het zo allemaal veel sneller gaat.
Heel veel succes en plezier verder.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:45

Ik neem ze als 2 of 3 jarige geregeld mee als handpaard en zodra het paard aan mijn gewicht gewend en zadel en er enigsinds een rem opzit gaan we naar buiten sturen komt dan vanzelf ,vaak neem ik een ander rustig paard mee waar ze dan steun aan heeft ,doe ik al jaren zo en bevalt prima :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:47

Ik hem met Valentijn gewoon 2 of 3 keer aan de hand gelopen de oprijlaan op en af. Dit toen hij een paar keer onder het zadel geweest is ook gedaan (eerst de helft en daarna helemaal) Nu ga ik ook nog een deel langs de weg. Gaat harstikke goed. Loop aan de hand nu ook langere stukken en hij loopt als een mak schaap achter me aan, terwijl hij eerst erg springerig was :')

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:48

Na 1 maandje ong. was toen 10x gereden ofzo.
Paard ging alsmaar klote in de bak en sloom, buiten braaf :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:52

Leuk dat het nu al zo goed gaat! :) Ik denk dat het voor een paard logischer is als hij in een veld moet lopen, dan in een klein bakje. Ik wil ook graag met mijn jonge paardje naar buiten (woon zo'n beetje in een natuurgebied) maar ik heb nog geen stuur, haha :P

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:55

Amigo, dat is bij mijn paard ook zo. Hij vindt de rijbak echt niet leuk en was vandaag voor het eerst zelfs zwaar gepikkeerd toen ik hem voorwaartser wilde hebben. Buiten heeft hij de oortjes erop, dat vindt hij hartstikke leuk.
Maarja ik baal daar wel van hoor, hij hoeft van mij niet in de rijbak te rijden straks maar wil de basis wel graag goed hebben.
Maargoed ik wil ook geen chaggerijnig paard...

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:00

Ik ging na twee weken met m'n hafje naar buiten, wel samen met de andere paarden op stal maar we hebben toen een leuk stukje buiten gereden. Met een hafje is het denk ik wel makkelijk maar als je samen gaat met iemand of een ander paard moet het wel kunnen, gewoon zelf bekijken of jullie er klaar voor zijn en doe geen onverantwoordelijke dingen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:12

Verschilt per paard, het moet natuurlijk wel goed voelen.
Voordat ze uberhaubt het zadel gewend zijn wandel ik met ze buiten aan de hand, na de 8/9x ga ik meestal buiten een uitstaprondje maken. Na echt goed zadelmak ga ik langere buitenritten maken (2de paard mee).

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:14

mijn eigen paardje heb die ik al sinds hij geboren is heb :') daar liep ik dagelijks mee langs de weg zowieso wel elke week 3 a 4x met lekker weer natuurlijk. En toen ik hem heb ingereden en er een stuur en rem opzat ben ik ook zo naar buiten gegaan en hij was super braaf!! <3 Maar ik zou niet zomaar met een jong paard die ik niet goed ken of niet weet hoe die buiten is zo ineens onder zadel naar buiten gaan.

Saphira1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 11:32

ik wel, je hebt er (vind ik) ook veel voordeel mee op wedstrijd, als er weer eens een ring langs de weg ligt...
ik zou zeggen zodra je een beetje kan sturen en er een rem op zit. zou ik met een paard wat (bijna) altijd braaf is buiten lekker naar buiten gaan!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:10

Een paar jaar terug was ik op een stal waar we met 5 "baby's" en een voorpaard naarbuiten gingen.
De baby's hadden dan net een zadel op de rug, allemaal 3 of 4-jarig, kenden beenhulpen nog niet echt.
Maar onze ervaring was altijd heel positief, ze kregen gewoon zoveel indrukken tegelijk dat ze super braaf achter elkaar bleven en achter het voorpaard.
Het gebeurde ook weleens dat eentje wel ergens van schrok en opzij sprong, maar zolang het voorpaard doorliep sloot die ook snel weer aan en was er niets aan de hand.
Die paarden zijn nu allemaal goed te rijden buiten.

Het paard wat ik daar altijd reed was trouwens ook geen fan van de bak. Hij was moeilijk voorwaarts te krijgen, liep niet lekker. Ik heb hem ook weleens flink zien bokken in de bak als het hem te lang duurde.
Buiten was hij heerlijk te rijden, voorwaarts, de enige bok die daar heb meegemaakt was een laag huppeltje bij het aanspringen in galop. Oortjes naarvoren.
Het was gewoon een buitenpaard en ik ben een buitenmens, dus why bother trying to change him ??

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:11

die van mij was wel al een dik half jaar onder het zadel.
Steeds gevraagd aan mensen of ze meewilde maar het kwam steeds niet uit.
Ik ben toen eens na het rijden, gewoon de weg op gegaan en toen het veld in.. Super braaf
Keer erna gewn gegaan.. Tja je moet doen wat je gevoel zegt, als er een stuurtje en een HO op zit
Wrm niet, gezien hij braaf aan de hand is.
Moet zeggen ik was ook wel 1 keer aan de hand buiten geweest..
En al een 3x op wedstrijd.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:13

Ik weet niet of je het echt jong kunt noemen maar mijn pony was 5. Voordat ik haar kocht is ze wel verkeersmak gemaakt maar heeft daarna alleen in het bos gereden en hoefde hiervoor niet langs de weg. 200% verkeersmak vertelde de oude eigenaren. Nou dat heb ik geweten! :+ Hoe vaak ik er wel niet naast heb gelegen omdat mevrouw weer van iets opzij schoot..
Maar ach, lekker veel buiten gereden en nu is ze een mak lammetje. Kijk dat schrikachtige zit toch wel in haar karakter maar daar kan ik wel om lachen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:18

Ik ben een van die mensen die een jong paard zo snel mogelijk mee naar buiten neemt.

De basis moet er op stem inzitten. Dus de overgangen sneller en terug. Als ze dit beheersen (tenminste stap/draf en andersom) dan neem ik ze mee. Voorwerk als longeren en veel aan de hand wandelen zodat ze niet schrikken van verkeer is voor mij wel een must.

Ik ga met een fietser er naast maar zonder lijn er aan.

De eerste keer galop doe ik ook buiten, puur omdat ik het fijner voor een paard vind dat zo jong is om rechtuit te gaan ipv in de bak rond te moeten.

Tot nu toe geen problemen op afgelopen woensdag na, toen ben ik er lelijk naast gekletterd maar goed, dat kan altijd gebeuren, jong of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:23

Ik ga vrijwel meteen naar buiten (en alleen), heb zelfs paarden ingereden zonder gebruik van een bak. Opstappen oefen ik een keer, stoppen en gaan een keer en dan gaan we naar buiten. Draven enzo komt gaande weg wel. Dit kan heel goed als je niet het verkeer in hoeft.

elisaalovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:01

dat is ook gedaan met onze haflinger, zadelmak maken
en dan vooral eerst lekker buiten genieten enzo! :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 22:22

Ik ga ook snel met een jong paard naar buiten. Voor dat ik erop stap heb ik dan al een paar maandjes lekker met paard aan de hand de honden uitgelaten. Ze zijn dan al erg ervaren buiten. Ook ga ik dan alleen. Mijn ervaring is dat je vaak door een ander in de stress komt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:23

Ik ga ook altijd snel met jonge paarden naar buiten.

Reed voordat ik mijn eigen paard kocht jonge paardjes in voor de verkoop en reed ook onwijs snel buiten ermee.

Met mijn eigen paard was de derder keer dat ik erop zat een buitenrit geworden. Tijdens een wandeling erop gestapt, dus ook aan een touwhalster. Ging goed, half uurtje gereden.

Daarvoor werk ik veel aan de lange lijnen, ga buiten wandelen en aan de dubbele longe werken. Dus in principe zit alles er al op voor ik ga inrijden, enige nieuwe is dan dat er iemand op de rug zit

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:49

Ik koop mijn paarden als veulen en ga al snel met ze wandelen in het verkeer.
Mijn jaarling is inmiddels zo mak dat er naast hem 2 vrachtwagens kunnen starten, laden en lossen en hij kijkt
er niet naar.
Mijn land bij mijn ouders ligt langs een erg drukke weg, en de buurman is loonwerker. Het verkeer is geen enkel probleem!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 20:00

Ik ging ook snel met jonge paarden naar buiten.
Na 1 a 2x in de bak al even de oprit op en af (opa mee op de fiets).

Daarna deed mijn opa zijn Gelderse voor de kar en reed ik achter de kar aan mee naar buiten.
Eerst de rustige stukken... richting het bos en daarna de drukkere plakken opzoeken.

xkarlijn96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:03

Mooizo dat het goed gegaan is!
Ik denk dat het juist wel goed is inderdaad, om een jong paard mee naar buiten te nemen.
Hoort inderdaad bij de opvoeding haha

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:12

ikke schreef:
Myrna_Kyra schreef:
Ik heb een jaarlinger, en hier probeer ik elke dag een buitenrit mee te wandelen
om haar zo al verkeersmak te maken! ;)

Goh, er zijn toch meer mensen die het ECHT begrepen hebben..........

eeeeuhm en wat bedoel je daar mee?

wietske98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:19

ik bouw het op door eerst veel aan de hand door het dorp heen te stappen en door het bos enz. niet zo overhaasten als je dan het vertrauwen breekt is het moeilijk om het weer terug te krijgen..