Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:24

Ik doe het ook met regelmaat.

Heb wel een pony die echt 200 % verkeersmak is. Aan de hand nog wel is eigenwijs, maar zodra ze naast de fiets loopt weet ze dat ze zich moet gedragen. Ze volgt mijn hand kerug. Stemcommando's zijn ook erg belangrijk.

Tip is wel: fiets met achteruittraprem ! Dan heb je altijd je hand vrij om je paard beet te kunnen houden.

_00_0

Re: Paard mee aan de fiets, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:26

ik heb liever een mountainbike met handrem, de linkse gebruik ik

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:26

Geloof het of niet, maar hier in het dorp is er zelfs een oude man die zijn 2 grote tuigpaarden wel eens naast de fiets heeft. (tegelijkertijd uiteraard) Hard draven en dat kleine mannetje ertussen met de fiets. Toch ziet er altijd heel beheerst uit. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:29

Ik fiets ook met shet en fjord (niet tegelijk) Mn shet vind het prachtig, mn fjord is iets minder overtuigd van het nut ervan :+
Ik heb ook handremmen, beide pony's luisteren goed, shet wil soms nog wel eens wisselen van links naar rechts (komt vaak goed uit ivm wisseling van fietspad/zandpad) Beide hebben halster om.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:33

Ik heb weleens mensen met een step gezien.
Dat lijkt me wel veiliger daar je daar zo van af kunt springen en je bereikt er eigenlijk hetzelfde mee als op de fiets

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:36

Steppen lijkt mij niet veiliger, ik kan niet steppen met 1 hand aan het stuur, fietsen met 1 hand aan het stuur gaat prima. En hand met touw aan het stuur vind ik weer niet prettig, als het paard dan net even iets beweegt met zijn hoofd, heb je meteen een slinger aan je stuur te pakken, in plaats dat je mee kunt veren met je arm.

En ik zie het voordeel van achteruittraprem overigens echt niet. Ik heb goed werkende handremmen, en ik rem dus gewoon met links, heb rechts het paard vast. Vind ik zelf prettiger dan achteruittraprem, die ik vroeger had, remde lang zo degelijk niet als mijn huidige handrem.

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:40

Gewoon een keer oefenen, desnoods op het erf? Als je het niet vertrouwt misschien ergens een oudere fiets vandaan halen zodat als er wat gebeurd niet meteen je nieuwe fiets kapot is.
En misschien hoofdstel in dat je net wat meer te vertellen hebt dan met halster?
Bij ons hebben we nooit echt geoefend ofzo, ze gingen er gewoon naast.
Vaak zelfs nog met 5 a 6 pony's (varierend van A tot D pony's) tegelijk. (Even afkloppen) maar nooit ongelukken gehad.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:41

Ik deed het ook wel met m'n 2 oudere paarden. Ging prima. Een paard springt echt niet zomaar bovenop een fiets. Hij springt toch ook niet zomaar op een auto? Mits gewoon opgevoed uiteraard.

Eerst met hoofdstel geprobeerd, omdat je dan wat meer te vertellen hebt. Maar later ook gewoon aan halster.
Ik reed wel altijd met m'n oude oma-fiets, mocht ik eraf moeten springen, is het niet erg dat die fiets valt.
En zo'n achteruit trap rem is veel handiger, als je al 1 hand vol hebt!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:44

Ik zie de voordelen van een terugtraprem eigenlijk niet zo. Beide pony's lopen met hangend touw naast mij, ik heb vaak 2 handen aan het stuur, soms 1, ik laat mn shet ook naast de fiets galoperen, mn fjord niet. Ik kan gewoon remmen met 1 hand, dus waarom die terugtraprem?
Lijkt mij juist dat je daar instabiel van word, 1 hand aan het stuur, 2 voeten die hard naar achteren remmen en 1 hand voor het touw naar je paard.

Met handremmen, 1 of beide vastgehouden, raak ik echt niet uit balans :n

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:47

Het ligt eraan aan welk wiel je handrem is gekoppeld, maar meestal is de linkerhandrem voor het voorwiel en dat kan levensgevaarlijk zijn als je plotseling moet remmen, dan kun je over de kop slaan of je schiet voorover over het stuur. De rem op het achterwiel is een stuk veiliger, vooral in noodsituaties.

En buiten dat vind ik het iig een stuk fijner als er bijvoorbeeld plotseling iets spannends voorbij komt en ik heb geen tijd om af te stappen dat ik mijn fiets stil kan houden met de achteruittraprem (1 voet op de grond, andere op de trapper/rem) en beide handen vrij heb om het paard gerust te stellen zonder af te hoeven stappen of een fiets die onder je vandaan rolt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:48

Links is altijd achter, rechts is voor.
En dan nog sta ik sneller stil met handrem en stabieler met handrem, want ook daar zet ik mn voet aan de grond en houd mn rem vast. Gelukkig heb ik dan ook 2 (te) nuchtere pony's en kruipt mijn shet het liefste in me als er al iets engs is.
Laatst bijgewerkt door Onali op 31-05-11 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:49

Ja? dan heb ik zeker precies weer rare fietsen gehad want 4 van de vijf waren links voorrem :+ .

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:49

Ik weet niet beter dat links achter is en rechts voor :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:50

Links is bij mij ook achter. (batavus + gazelle).

ijspret

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:56

En ik zie het voordeel van achteruittraprem overigens echt niet. Ik heb goed werkende handremmen, en ik rem dus gewoon met links, heb rechts het paard vast. Vind ik zelf prettiger dan achteruittraprem, die ik vroeger had, remde lang zo degelijk niet als mijn huidige handrem.[/quote]
Misschien ben ik gewoon onhandig, maar vind het prettig dat ik alleen hoef te sturen en mijn pony vasthouden met mijn handen. Met handrem rem ik ook met twee handen, als ik met 1 rem gaat het heel abrupt, terugtrap is bij mij verfijnder.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:58

Ik heb het gewoon gedaan hoor met mijn 3 jarige knol, voor het eerst naast de fiets, klein zweepje erbij en gaan met die banaan! Ging prima :d

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:02

Ik vind het sowieso rotdingen, je moet altijd een hand aan het stuur hebben om te remmen of je fiets stabiel te houden, heb liever mijn handen vrij voor eht paard en om te sturen.

Enige keer dat het ook fout ging met een paard fietsen was met een handremfiets, paard ging er vandoor en moest dus met rechts remmen omdat links de voorrem was en ik zo al eerder bijna over de kop was geslagen, touw uiteraard in de rechterhand, touw raakte klem tussen de handrem en ik kon daardoor dus niet meer remmen. Was doodeng maar hij stopte gelukkig vanzelf aan het einde van de weg. Sindsdien ook nooit meer zonder achteruittraprem gaan fietsen en rkijg de kriebels als ik andere wel zo zie fietsen, vooral als ze beide handen aan het stuur hebben, zo'n ongelukje is helaas snel gebeurd :\ .

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:09

Met mijn fjord doe ik het ook, maar die reageert redelijk netjes op mijn stem. Ik fiets alleen in stap, nooit harder. Met mijn mini doe ik het niet meer, zij luistert niet goed en gaat steeds harder rennen.

Een tip: neem een fiets met terugtraprem, want handremmen is te onhandig (ik fiets daar wel mee, maar mijn voorkeur gaat uit naar terugtrap). Met terugtrap heb je een hand echt aan het stuur, dus ben je stabieler als je remt. Bij handremmen ben je veel minder stabiel op het moment dat je remt.

Maar je moet wel een bomproef paard hebben, want een ongeluk zit in een klein hoekje

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:12

Die van mij doet het echt geweldig. Heel braaf naast de fiets en luistert dan ook goed. Maar Neem wel een terug trap rem, want als je remmen het ineens begeven word je niet vrolijk. Maar zolang je paard goed naar je stem luistert gaat het wel eerst gewoon oefenen in stap daarna wat veder opbouwen. Het is wel een heerlijke manier om ze ook beweging te geven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:13

Ik denk dat het remsysteem een kwestie van voorkeur is, want ik kan dus echt niet remmen met een terugtraprem, dus ik geef de voorkeur aan handremmen :Y)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:58

bitchiej00 schreef:
Maar Neem wel een terug trap rem, want als je remmen het ineens begeven word je niet vrolijk.

Terugtraprem kan het natuurlijk ook begeven, spreek ook hierbij helaas uit ervaring :') . Ik wil remmen, ploef, ketting eraf en kan dus niet meer remmen. Gelukkig is mijn eigen pony wel goed opgevoed en ik kon me aan hem vastgrijpen en stil laten staan om veilig te remmen :+ .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:01

Ik kan niet remmen met een terugtraprem en 1 hand aan het stuur.
Helemaal niet als ik "hard" moet/wil remmen.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:06

Ik fiets ook met mijn bijna 3jarige!! Ik fiets wel altijd op de fiets van mijn zoontje. Volgens mij is het een 24inch fiets. Zo kan ik altijd met mijn voeten op de grond. Ook het ik handremmen en achteruitremmen. Het is echt heerlijk om te doen. Kyran heeft ook nog nooit aan de lijn getrokken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:15

met een goed opgevoed paard kun je het doen.

ik doe het niet. lijkt me wel handig als je verweg moet na wei ofzo
als het mis gaat.. vraag ik me nog af doen jullie dat allemaal zonder cap?

wat ik vaak doe is soort van hardlopen flinke bos manen beet en je zelf beetje daar aan laten mee trekken.. met een hele brave paard ren je zo heel hard.. zelfs in galop.. als ik ho zeg stopt die ook direct.
je maakt hele grote passen dan draf is makkelijker dan galop.

VdBA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:15

Is er dan niemand van op de hoogte dat dit volgens het algemeen verkeersreglement verboden is?
Art 43.1.4° betreft: Het is de fietsers verboden te rijden terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

Bovendien is het ook best gevaarlijk