Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met de trailer gewoon t gas intrappen?

Poll eindigt op

Heb geen ervaring met het rijden van zo'n combinatie
6 (3%)
Ik heb geen BE rijbewijs maar dit zou ik zeker niet doen
31 (17%)
Ach m'n auto heeft er geen probleem mee als ik 110km rijd met een gevulde trailer
6 (3%)
Wat is er mis mee om 100km te rijden maar 10km meer dan de toegestane snelheid!
18 (9%)
Ik houd me aan de snelheid omdat ik graag m'n paard nog een keer in de trailer wil krijgen
100 (54%)
Toegestane snelheid 90km nou ik rijd op de snelheid liever 70km
17 (9%)
Kom zeg wees geen moraalridder harder met die kar!
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 182

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:41

Utixo schreef:
Ikke, geld dat toerenverhaal ook nog als je de overdrive uitschakelt?

Om OT te blijven, daar waar het kan rijd ik op cruise lekker door, ik scheur niet, maar ga ook niet iedere 10 seconden op de meter kijken of ik wel echt 90 rijd. Blijf meerijden met het vrachtverkeer, en invoegen doe ik als de mogelijkheid zich aanbied rustig met 110, en laat hem daarna aflopen. Anders creeer je mijn inziens enkel maar onveilige situaties. Ter info, 4 van mijn paarden gaan regelmatig mee op pad, 3 hiervan lopen er fluitend op (als het moet lopen ze er los op), en komen er droog af. Nummer 4 is een etter en vind trailerrijden doodsaai. Niet eng.

Tegenwoordig kun je daar inderdaad veel meer mee, maar deze auto is 20 jaar oud en heb ik alleen de keuze om terug naar 3 te gaan of 'm in D te houden. Het is kiezen uit twee kwaden; de lock komt in op 83km/h, maar zou ik aan 80km/h gaan rijden, loopt de motor ook maar 2000 toeren en moet de olie bovendien door de koppelomvormer, hetgeen veel meer warmte in de olie brengt (die weer weggekoeld moet worden). In lock komt de motor ergens net boven de 90km/h in de buurt van een fatsoenlijk toerental. Op die manier moet ik dus een beetje schipperen tussen wat mag van de wet, wat kan op de weg en wat verstandig is voor de bak. Het heeft een reden waarom ik eigenlijk helemaal geen automaten-mens ben; dit dus.... :D

Daarnaast rijdt ik bij voorkeur op Cruise Control (pas vanaf 1993 ook op handgeschakelde Range Rovers) om op die manier binnen die 3km/h correctiegrens te blijven. Het voordeel is dat ik door de cruise heen kan trappen voor een inhaalactie om daarna het gas los te laten en de wagen weer gewoon op de cruise verder gaat. Het nadeel van de cruise samen met de automaat is dat ie zelf terugschakeld wanneer je heuvelop rijdt (brug of zo) en dat eigenlijk wat lomp doet (van 4-lock ineens terug naar 3). Je merkt op zo'n moment wel waar de power vandaan komt; de motor heeft er geen moeite mee om de 4500kg wegende combi op snelheid te houden.

ElCamino

Re: Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:28

hier hetzelfde....auto is 36 jaar oud, automaat....dus moet minstens 90 rijden om hem in zijn 3 te houden, anders schakelt hij terug bij elk bubbeltje in de weg.
De Chevy 1500 en Ford F350 lachen erom...gaat prima, welke stand dan ook. ( meestal schakel ik wel
TOW/HAUL in )

Maar ik rij gewoon op de rechttoerechtaan stukken snelweg 100.
Belangrijkst is de bochten en rem/optrekwerk...

Afstand houden doe ik uiteraard, schiet alleen niet op met die mongolen die je ruimte steeds opvullen met hun auto's.... met de Chevy en de Ford rem ik wel maar de Camino remt een beetje poedersuiker....als een echte ouwe yank...niet dus!!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:32

Op de snelweg houd ik 'm ook gerust tegen de 100 km/h aan.
Je snelheidsmeter wijkt altijd wat af en ik heb liever dat ik dan ongeveer 95 km/h echte snelheid rijd dan dat ik de teller tegen de 90 aanhoud, maar in werkelijkheid dan maar 85 km/h rijd.
Dan heb je nl direct een vrachtwagen in je nek te hijgen, en daar houd mijn paard dus echt niet van.

Belangrijker vind ik het bochtenwerk, remmen en optrekken.
Goed ver vooruitkijken en daarop anticiperen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:37

Ik rijd met het verkeer mee en daar kijk ik meer naar als op mijn teller :7 Zit ik achter een rij vrachtwagens die 85 rijden ofzo blijf ik daar rustig achterhangen als ik de ruimte achter me heb. Heb ik achter mij echter een bumperklever vrachtwagen zitten die als ie geen voorruit had de kont van mijn paard kan aaien dan ga ik toch echt inhalen!

annastasia schreef:
Belangrijker vind ik het bochtenwerk, remmen en optrekken.
Goed ver vooruitkijken en daarop anticiperen.

Precies! Daar hebben paarden meer last van als op een gelijke snelheid wat harder rijden...

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:40

Ik rijd ook wel door als dat kan, denk niet dat een paard op de snelweg minder comfortabel staat.
Wel kruip ik bochten/rotondes over, en remmen doe ik ook heel rustig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:44

Rianneke schreef:
Ik rijd met het verkeer mee en daar kijk ik meer naar als op mijn teller :7 Zit ik achter een rij vrachtwagens die 85 rijden ofzo blijf ik daar rustig achterhangen als ik de ruimte achter me heb. Heb ik achter mij echter een bumperklever vrachtwagen zitten die als ie geen voorruit had de kont van mijn paard kan aaien dan ga ik toch echt inhalen!

Daar heb ik een uiterst simpele methode voor: een aantal keren heel kort achter elkaar de rem aantikken, zodat wel de lampjes aan gaan, maar je niet daadwerkelijk remt (gewoon gas blijven geven met de andere voet). Die boodschap wordt meestal wel begrepen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:54

ikke schreef:
Daar heb ik een uiterst simpele methode voor: een aantal keren heel kort achter elkaar de rem aantikken, zodat wel de lampjes aan gaan, maar je niet daadwerkelijk remt (gewoon gas blijven geven met de andere voet). Die boodschap wordt meestal wel begrepen

Meestal ja... Heb een keer meegemaakt dat ik na 2 keer "remmen" een vette toeter kreeg :( Maar over het algemeen werkt het wel! Er zijn altijd nog genoeg beleefde mensen die je wel je plekje op de weg gunnen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:56

Rianneke schreef:
ikke schreef:
Daar heb ik een uiterst simpele methode voor: een aantal keren heel kort achter elkaar de rem aantikken, zodat wel de lampjes aan gaan, maar je niet daadwerkelijk remt (gewoon gas blijven geven met de andere voet). Die boodschap wordt meestal wel begrepen

Meestal ja... Heb een keer meegemaakt dat ik na 2 keer "remmen" een vette toeter kreeg :( Maar over het algemeen werkt het wel! Er zijn altijd nog genoeg beleefde mensen die je wel je plekje op de weg gunnen :j

Een telefoontje naar het betreffende transportbedrijf doet wonderen.........

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:54

Waar is onze TS gebleven in dit verhaal??

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 01:00

TS hoe laat was dat? O:)

Wij rijden over het algemeen gewoon 90, hooguit 93/94.
Maar idd goed vooruit kijken en niet te hard remmen etc.
Maar laatst reed er een auto met aanhanger 80, met nog een rij auto's er achter. Ja sorry, maar dan halen we wel ffe in.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:10

Wij rijden op de snelweg geen 90 km per uur met ons paard erin. Met de pony reden we dat wel. met die zware buffel
achterin niet.

We worden ingehaald door vrachtwagen, prima toch.

We zijn van de week nog 2 uur onderweg geweest maar niets geen last gehad van bumperklevers. Haalden ons netjes in
en paard bleef rustig staan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:45

Ik probeer altijd aan te haken bij een vrachtwagen die vlot doorrijd. In praktijk zit je dan zo tegen de 100 km per uur op je teller.

Klagen dat vrachtwagens zo bumperkleven heb je over het algemeen toch zelf in de hand. Je bent verkeersdeelnemer en moet dus mede zorg dragen voor de doorstroming in het verkeer. Dat doe je nu eenmaal niet door langzamer te rijden dan je medeweggebruikers. Ook zodanig langzaam rijden dat de vrachtwagens je continu inhalen is in mijn ogen hinder, voor de vrachtwagen, maar ook voor het verkeer wat ervoor in de remmen moet.

Rijden moet verantwoord blijven, maar je hoeft echt geen slak te zijn. Op de binnenwegen zul je hier veel meer rekening mee moeten houden dan op de snelwegen. Daar is het gewoon een kwestie van ruimte houden.

Mijn paarden staan op de snelweg gewoon te dutten en worden eigenlijk pas weer alert op de afrit. Ik haal ze er vervolgens kurkdroog en met een rustige ademhaling vanaf, ook al staan ze niet zo vaak lang in de trailer.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 04-06-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:53

Op de snelweg maakt het voor het paard geen jota uit of je nou 90 of 120 rijd. Ik rij altijd gewoon met het verkeer mee. Ik heb ook de auto om dat te doen, mijn auto kost 585 euro per kwartaal in de wegenbelasting en loopt 1 op 8. Mag 3500 kilo trekken.

Voor paarden maakt het op het rechte stuk helemaal niks uit hoe hard je gaat, voor paarden gaat het om het remmen, gas geven en het bochtenwerk of ze wel of niet het trailerrijden meer of minder onprettig vniden

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:38

simongek schreef:
Wij rijden op de snelweg geen 90 km per uur met ons paard erin. Met de pony reden we dat wel. met die zware buffel achterin niet.
We worden ingehaald door vrachtwagen, prima toch.

Als je auto niet het vermogen heeft om met een paard erachter de 90 te halen op de snelweg dan is deze imo niet geschikt als trekauto.
Stel er gebeurd iets onverwachts, dan moet je auto wel het vermogen hebben om bij te kunnen trekken. Dus net even dat beetje gas extra.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:40

Ik vind het best schokkend dat meer dan de helft van de mensen dit antwoord geeft

Citaat:
Ik houd me aan de snelheid omdat ik graag m'n paard nog een keer in de trailer wil krijgen

Is dat onwetendheid?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:56

tjoppie schreef:
Ik vind het best schokkend dat meer dan de helft van de mensen dit antwoord geeft

Citaat:

Is dat onwetendheid?

Ja........

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 11:50

tjoppie schreef:

Citaat:

Is dat onwetendheid?

Van de opties waaruit je kan kiezen de meest voor de hand liggende. Ik weet ook wel dat zolang de snelheid gelijk blijft het voor een paard weinig uitmaakt of je 70 of 140 rijdt met de trailer. Alleen kan je met 70 veel sneller afremmen zonder dat je paard daar last van heeft en je niet in de vangrail eindigd.

Verder kijk ik dusdanig ver vooruit dat in het geval van het naderen van een kruising degene achter me niet de kans krijgt om er voorbij te gaan; ik ga gewoon middenop de weg rijden. Overigens heeft het overige verkeer alleen last van me als ik bochten moet nemen. Dan rijd ik langzamer dan de gemiddelde auto. De rest van de tijd rechtuit rijd ik gewoon dezelfde snelheid als het overige (vracht)verkeer en probeer ik te voorkomen dat ik als rijdende chicane gezien word.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:06

fjordnina schreef:
Klagen dat vrachtwagens zo bumperkleven heb je over het algemeen toch zelf in de hand. Je bent verkeersdeelnemer en moet dus mede zorg dragen voor de doorstroming in het verkeer. Dat doe je nu eenmaal niet door langzamer te rijden dan je medeweggebruikers. Ook zodanig langzaam rijden dat de vrachtwagens je continu inhalen is in mijn ogen hinder, voor de vrachtwagen, maar ook voor het verkeer wat ervoor in de remmen moet.

Ben ik het helemaal mee eens! Als je op de rechterbaan 80 rijd ofzo is dat voor vrachtwagens erg irritant lijkt me. Ze hebben de snelheid voor aanhangers ook niet voor niks naar 90 opgeschroeft...

fjordnina schreef:
Mijn paarden staan op de snelweg gewoon te dutten en worden eigenlijk pas weer alert op de afrit. Ik haal ze er vervolgens kurkdroog en met een rustige ademhaling vanaf, ook al staan ze niet zo vaak lang in de trailer

Hier precies hetzelfde :) En wat is lang? Ik maak ritjes van 1,5 uur trailer, maar dan is er nog steeds niks aan het handje...

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:11

Ik rij altijd net iets harder dan 90 op mijn teller. Voor de auto een fijne snelheid en voor mij ook, wel haal ik dan dus regelmatig iets in, vooral van die grijze dakduiven met megasleurhut.......heel jammer maar die zijn in mijn ogen een groter gevaar dan de trailerrijders!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:17

daffodil schreef:
vooral van die grijze dakduiven met megasleurhut

Maar die kom ik er ook nog een hele boel tegen die 80 rijden :(:) Vraag me af of hun geen nieuws of kranten zien want die regel is echt niet van de laatste maanden :(:)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:20

Als ze de 80 al halen........echt gruwelijk!!!

Ik kan me ook echt storen aan mensen die niet op kunnen trekken (ook met de trailer), zodra je combi recht is, kun je echt gas geven hoor en hoef je niet met een slakkegang er tien minuten over te doen om eindelijk richting de 80/90 te gaan.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:34

daffodil schreef:
Als ze de 80 al halen........echt gruwelijk!!!

Vergeet niet dat de meeste mensen denken, dat de weergave van de snelheidsmeter in de auto, zo goed als correct is.
Dat is hij meestal dus niet, standaard af fabriek wordt hij al iets te hoog ingesteld en door slijtage, vervanging of verandering van banden of velgen, neemt die afwijking alleen maar toe. Sommigen rijden dus, op hun teller, "netjes 80" ivm schrik voor bekeuringen of geringe ervaring (Je mag alleen maar 90 km p/u op 100 kmwegen of snelwegen en is een MAXIMUM snelheid, géén verplichte.) maar rijden dan amper 70. Met de huidige, steeds meer opduikende, vaste snelheidsweergavepalen (Je weet wel, die van ... U rijdt......) kun je bij een constante snelheid, heel goed het verschil bekijken tussen teller en meter, die palen zijn behoorlijk nauwkeurig (+/- 1 km).
Terwijl de vrachtwagenchauffeur (meestal) een geijkte tachograaf heeft met een maximale toegestane afwijking van 2 % (= gemiddeld 1,5 km bij 80+) en weet dat "de heren politie" pas beginnen te flitsen bij 87, dus al die 85 op zijn teller rijdt, kan hij in werkelijkheid 86,5 rijden en"de personenauto DENKT dat hij zich netjes aan de snelheid houdt, maar creeërt wel een snelheidsverschil van soms wel 16 km p/u. En dat levert veel vervelende situaties en onbegrip op. Mensen "pikken" tegenwoordig niet zo veel meer, zonder gelijk een mening te geven. Terwijl als je het uitlegt, het vaak allemaal wel meevalt en het begrip wat groter wordt. Wederzijds begrip en respect is (m.i.) het belangrijkste in het dagelijks verkeer.
En ja er zijn veel beroepschauffeurs/bouwvakkersbusjes/koeriers die zich niet altijd even netjes gedragen, maar feit is ook dat er bedrijven zijn die behoorlijk wat druk op een chauffeur kunnen leggen. Bovendien, wat "Ikke" ook zegt, als je een bedrijf op de auto (kunt) herkennen, met kenteken oid, krijg je vaak wel een antwoord of een duidelijke reactie, als je contact opneemt.
Bovendien als je als chauffeur/bedrijf gepakt wordt met een gemanipuleerde begrenzer, beginnen de boetes bij 1100 euro en wordt dit gezien als misdrijf. Als je geflitst wordt met de vrachtwagen (boven de 7,5 ton, bedrijfsmatig) met een werkelijke snelheid van boven de 95 geldt hetzelfde.
Feit is, dat veel mensen extra voorzichtig zijn met hun paard in de trailer of hun net aangeschafte "sleurhut" en dat geeft best wel irritatie, maar door de Nederlandse regelgeving, is het mogelijk dat er mensen op de weg zitten met heel weinig ervaring, want geen E achter B, dus nooit les gehad en ook niet weten wat ze er mee kunnen doen. Of (nog erger) wat dat ding met JOU kan doen. Of mensen die de maximale belading van auto en trekhaak flink overschrijden (b.v. 2 paarden in een 2 paards achter een auto die maximaal 1600/1700 kg mag trekken) Als je dan een flinke stop moet maken, kun je echt in de grote problemen komen.
We maken allemaal wel fouten op de weg, maar een beetje meer begrip en wat minder opgefokt reageren scheelt vaak een heleboel.

Grtz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 14:54

Rij gewoon 90 wat mag op de snelweg, lekker cruise control erop en toef toef..
Toen je nog 80 mocht reed ik meestal 83.. vanwege toerental van die auto, dat was met die snelheid optimaal.

paard vind dat geen probleem, mits ik niet als zotte optrek en als malle ga remmen.
Een constante snelheid, ongeacht hoe hard (rond de 90 km/u), rijdt comfortabel. (als je goede combi hebt)
Heb het even niet over remweglengtes, of wat als je klapband xou krijgen...
(behalve uiteraard indien nodig.. met mijn andere paard 3 x noodstop gemaakt met 80 km/u...
niet fijn.... Wel goed gegaan, had gelukkig ruimte genoeg voor me om nog enigzins fatsoenlijk te remmen.)

90 op snelweg vind mijn paard stuk prettiger dan optrekken en remmen, drempels en bochten in N wegen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:00

Ligt beetje aan de situatie, ik heb ook een BE rijbewijs, en met 1 paard of lege trailer rij ik ook tegen de 100 aan soms, (als het rustig is op de weg). Met 2 paarden houd ik me mooi aan 90 omdat je remweg etc dan veel veranderd.
Ik rij wel door ja, maar in bebouwde kom etc rij ik gewoon rustig.
Inhalen met trailer doe ik amper, of er moet zo'n 70/80km tuffer op de snelweg zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:41

colette_007 schreef:
Ligt beetje aan de situatie, ik heb ook een BE rijbewijs, en met 1 paard of lege trailer rij ik ook tegen de 100 aan soms, (als het rustig is op de weg). Met 2 paarden houd ik me mooi aan 90 omdat je remweg etc dan veel veranderd.
Ik rij wel door ja, maar in bebouwde kom etc rij ik gewoon rustig.
Inhalen met trailer doe ik amper, of er moet zo'n 70/80km tuffer op de snelweg zitten.

Denk je nu echt dat die 700kg het 'm doet?
Wat zou het uitmaken in remgedrag of je combi 4200kg weegt of 3500kg? Neem van mij aan, dat maakt geen verschil. Dat verschil zit tussen je oren. Zeker wanneer je dat afzet tegen het feit dat de combi ontworpen is voor een treingewicht van 6600kg!