Utixo schreef:Ikke, geld dat toerenverhaal ook nog als je de overdrive uitschakelt?
Om OT te blijven, daar waar het kan rijd ik op cruise lekker door, ik scheur niet, maar ga ook niet iedere 10 seconden op de meter kijken of ik wel echt 90 rijd. Blijf meerijden met het vrachtverkeer, en invoegen doe ik als de mogelijkheid zich aanbied rustig met 110, en laat hem daarna aflopen. Anders creeer je mijn inziens enkel maar onveilige situaties. Ter info, 4 van mijn paarden gaan regelmatig mee op pad, 3 hiervan lopen er fluitend op (als het moet lopen ze er los op), en komen er droog af. Nummer 4 is een etter en vind trailerrijden doodsaai. Niet eng.
Tegenwoordig kun je daar inderdaad veel meer mee, maar deze auto is 20 jaar oud en heb ik alleen de keuze om terug naar 3 te gaan of 'm in D te houden. Het is kiezen uit twee kwaden; de lock komt in op 83km/h, maar zou ik aan 80km/h gaan rijden, loopt de motor ook maar 2000 toeren en moet de olie bovendien door de koppelomvormer, hetgeen veel meer warmte in de olie brengt (die weer weggekoeld moet worden). In lock komt de motor ergens net boven de 90km/h in de buurt van een fatsoenlijk toerental. Op die manier moet ik dus een beetje schipperen tussen wat mag van de wet, wat kan op de weg en wat verstandig is voor de bak. Het heeft een reden waarom ik eigenlijk helemaal geen automaten-mens ben; dit dus....
Daarnaast rijdt ik bij voorkeur op Cruise Control (pas vanaf 1993 ook op handgeschakelde Range Rovers) om op die manier binnen die 3km/h correctiegrens te blijven. Het voordeel is dat ik door de cruise heen kan trappen voor een inhaalactie om daarna het gas los te laten en de wagen weer gewoon op de cruise verder gaat. Het nadeel van de cruise samen met de automaat is dat ie zelf terugschakeld wanneer je heuvelop rijdt (brug of zo) en dat eigenlijk wat lomp doet (van 4-lock ineens terug naar 3). Je merkt op zo'n moment wel waar de power vandaan komt; de motor heeft er geen moeite mee om de 4500kg wegende combi op snelheid te houden.
Zit ik achter een rij vrachtwagens die 85 rijden ofzo blijf ik daar rustig achterhangen als ik de ruimte achter me heb. Heb ik achter mij echter een bumperklever vrachtwagen zitten die als ie geen voorruit had de kont van mijn paard kan aaien dan ga ik toch echt inhalen!
Maar over het algemeen werkt het wel! Er zijn altijd nog genoeg beleefde mensen die je wel je plekje op de weg gunnen

En wat is lang? Ik maak ritjes van 1,5 uur trailer, maar dan is er nog steeds niks aan het handje...
Vraag me af of hun geen nieuws of kranten zien want die regel is echt niet van de laatste maanden