IJzers...wie heeft er gelijk ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Re: IJzers...wie heeft er gelijk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:16

Ik vind het persoonlijk geen fijn gevoel geven als mijn pony zonder ijzers springt op nat gras.
Vandaag gleden er ook een paar uit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:27

Ik vind alle paarden beter lopen mét ijzers. En dan bedoel ik eignelijk gewoon dat ze meer beweging krijgen, de draf wordt vaak net krachtiger. Anderzijds, als je zand blijft starten heb je geen ijzers nodig.

Mijn paarden staan rondom op ijzers ivm. glijgevaar op gras wedstrijden. Mijn moeder start alleen zandbodem en heeft dus geen ijzers.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:35

terwijl ijzers juist voor enorme glijproblemen zorgen vaak.. (zonder kalkoenen)
Een stalgenote had een paard waarbij ze ging rijden, was nat asfalt en dat paard gleed echt ^ zo in een split. Paard scheurde zn hele buik open.. Ik rijd zonder ijzers met ruwe straal over ijsweggetjes :) Met het nodige geglibber, maar snel genoeg weer grip.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:38

Ja, ik bedoel ook met stiften natuurlijk. Dacht dat dat wel logisch was. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:44

Als je paard zonder kan : prima, vooral doen !!! Als ijzers niet nodig zijn om bv een medische reden of door hoefproblemen zou ik het niet doen, gewoon blote voetjes.
Maar: wedstrijden op gras gaan ze vaan op eieren lopen omdat ze in de bochten uitglijden wanneer je ze er niet goed onder rijdt. Ik bedoel, wanneer je rijtechnisch voldoende kennis hebt om je paard goed te laten dragen, niet naar binnen te laten vallen etc etc, dan kan je op gras starten, wanneer je echter je paard nog niet zo goed kunt ondersteunen worden ze bang wanneer ze een keer uitglijden en gaan ze voorzichtig lopen. Dan kun je beter éérst ijzers eronder ( met stiften op gras), dan starten totdat je goed genoeg je paard kunt ondersteunen en ze er dan weer onder vandaan halen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:46

Maar als je bijvoorbeeld snel moet wenden in de barrage meteen na de sprong lijkt het me best gevaarlijk ook al heb je je paard rijtechnisch goed.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:50

Ik praat eigenlijk alleen over dressuur, Springen zou ik NOOIT doen zonder ijzers met stiften op gras !!!

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:51

Even op je:
Waarom ben ik dan de uitzondering als blote voeten beter is:

Veel paarden worden ook veelzijdig gebruikt. Mijn merrie waarmee ik dressuur staat ook voor de kar. Dan moet ze wel ijzers hebben gezien ze ruim een uur op asfalt loopt. De andere diens hoeven slijten super hard, waardoor zijn hoeven sneller slijten dan aangroeien. Daarom staat hij op ijzers. Ook dat kan een reden zijn om wel ijzers te nemen.
Als je hoger in de dressuur komt. M en Z en op grasbodem start is een stift vaak ook wel aan te raden.

Dus slijtende hoeven, buitenritten, springen en hoge dressuur kunnen een reden zijn!
Ik zou zonder doen als ik kon!

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:53

Ik zou zeggen kijk naar je paard. Gaat het goed dan laat je het zo gaat het niet dan gooi je de ijzers erweer onder. Kijk naar je paard en voel wat hij doet op de wedstrijd alleen jij weet dan of dit het beste is.

De mijne staat 's winters ook blootvoets maar in de zomer op rondom op ijzers. Loopt veel over straat zomers en met de wedstrijden loopt ie zonder heel voorzichtig en met ijzers niet.

HaffieIngrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 19:58

Heb je wel weer een goede reden om je paard op ijzers te zetten (dus niet alleen omdat het erbij hoort) zorg dan wel voor een andere hoefsmid, want als hoefsmid moet je als je weet dat een paard zijn ijzers snel aftrapt maatregelen daar tegen nemen, bijv achter inkorten of dubbele lip voor. Heb meerdere paarden die bij vorige eigenaren hier altijd problemen mee hadden en nu met ander beslag staan ze er met gemak 8 weken op. Succes ermee:)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:04

Kijk idd naar je paard :)
Buitenrijden hoeft nieteens een oorzaak voor snelslijtende hoeven te zijn hoor, mijn paard, ook vrij snelslijtend, met hem rijd ik makkelijk 4/5 uur buiten op schuurpapierwegen :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:05

Chaos schreef:
Ik vind alle paarden beter lopen mét ijzers. En dan bedoel ik eignelijk gewoon dat ze meer beweging krijgen, de draf wordt vaak net krachtiger. Anderzijds, als je zand blijft starten heb je geen ijzers nodig.

Mijn paarden staan rondom op ijzers ivm. glijgevaar op gras wedstrijden. Mijn moeder start alleen zandbodem en heeft dus geen ijzers.

Dat komt omdat er extra gewicht aan die pootjes hangt. Maar of dat extra gewicht dan ook zo goed is voor de gewrichten enzo... :?

Uitglijden kan ook komen doordat het paard gewoon niet in evenwicht is (bij dressuur). Ik zie mijn beesten vaak genoeg rennen, springen en bokken op een natte wei/sneeuw/ijs. Geen ijzers en geen valpartijen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:12

Idd het extra gewicht. Bij ijslanders beslaan ze bij dieren met weinig kniewerk de achterbenen voor meer actie.. Een foefje dus.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:18

Ja, en dat extra gewicht van die ijzers, wat overigens reuze meevalt, doen de beweging dus mooier maken.
Snap niet wat je toevoeging aan mijn post nu wilt zeggen.

Verandert toch niks aant feit dat je meer krachtige passen ontwikkeld.

Ik kan bij vrijwel alle paarden een heel duidelijk verschil zien qua beweging met of zonder ijzers. Vooral omdat ik het winterseizoen de ijzers overal onderweg laat halen. :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:19

Dan zijn die passen dus niet natuurlijk. Ik zie liever een paard met een kniewerk tot over zn oren zonder ijzers, waarbij hij ipv 3 maandjes training dan 2 jaar training heeft gehad om dat te leren (ik geef een voorbeeld)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:20

Die laatste opmerking had ik nog niet gelezen, maar is nogal vragen naar bekende weg.

Tuurlijk hebben ze er op het land minder last van. Dan hoeven ze geen ruiter te dragen, en dan trainen ze niet. Ik cross kei-hard door het land met ijzers, gewoon omdat ik dat leuk vindt, maar ik ga niet in keiharde galop slangevoltes draaien. Daar zit het gevaar.

Slofje: Je slaat de plank geheel mis. :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:22

Uitglijden komt ook vaak door onbalans van de ruiter.
maar laten we eerlijk zijn dat is niet altijd te voorkomen.
Pfff en zoveel gewicht komt er niet bij op hoor, wat een nonsens.
kijk gewoon naar je paard en voel vooral wat voor je paard het beste is.
Ik heb er 1 4kant, 1 voor en 1 zonder ijzers lopen, maar met die laaste spring ik niet op gras.
En de beweging is van allen prima...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:23

Ik zie toch bij naturals mensen die zonder ijzers hun paard beter beenwerk aanleren, zonder ijzers. Dus de plank geheel misslaan is onzin.
Maar, nu dwalen we af. Ontopic heb ik mijn reactie duidelijk gemaakt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:33

Joh.

Dat bedoel ik dus, wie ervan uitgaat dat dressuurruiters die mét ijzers rijden niet meer trainen op beweging, heb je het dus geheel mis.

Het is niet zo dat je paard met ijzers meer punten loopt. :P

Haha, dat bedoel ik.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:34

na 4x te hebben gestart in de B dressuur zonder ijzers heb ik besloten om toch ijzers onder te laten zetten. mijn paard glijdt niet maar loopt erg vlak en kort en heeft moeite met de galop in de hoeken.
ik baal best wel want ik wou echt voorlopig zonder ijzers blijven rijden. het was voor mij de 1ste x dat ik ooit zonder ijzers een proefje heb gereden. in het verleden hadden mijn paarden altijd ijzers onder, ik wist niet beter, het hoorde zo.....
vol trots ging ik met mijn appie de wedstrijd in, zonder ijzers...
helaas kom ik hier toch op terug. maandag krijgt mijn appie ijzers onder....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:36

Ik starte vroeger altijd B en L op blote voeten. Tot ik over ging naar paarden, Friezen.
Ik ben zonder ijzers een keer goed uitgegleden in de galop in proef, daarna nog x zonder ijzers gestart maar mevrouw wilde helemaal NIET galopperen op concours op blote voeten. Nu ijzers en we gaan als een trein. :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:37

Het is ook een kwestie van wennen, zowel voor paard als ruiter!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:42

concetto schreef:

na 4x gestart te hebben zonder ijzers ben ik wel van overtuigd dat het niet beter gaat worden, ze heeft echt heel veel moeite met de galop, ik kan mij niet voorstellen dat ze nog ff moet wennen....

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:44

Al zou het er mooier uitzien, het is gewoon niet goed voor de voeten en gewrichten, dus waarom zou je als het niet noodzakelijk is?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:45

criollolover schreef:
concetto schreef:

na 4x gestart te hebben zonder ijzers ben ik wel van overtuigd dat het niet beter gaat worden, ze heeft echt heel veel moeite met de galop, ik kan mij niet voorstellen dat ze nog ff moet wennen....

Nee je begrijpt het verkeerd.
Ik bedoelde eigenlijk het lopen met ijzers, dat is voor beiden vaak wennen!
Ik begrijp juist heel goed dat je nu gaat starten met ijzers!