proef laten voorlezen of uit het hoofd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mltex

Re: proef laten voorlezen of uit het hoofd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:24

Alle proeven lijken zo op elkaar (binnen dezelfde klasse dan) meestal 1 afwijkende.
Ik ben te chaotisch daarvoor, voorlezen is mijn redding. Ik ging altijd met stalgenoot op wedstrijd dus of elkaar voorlezen of iemand van onze club even vragen die er dan toch was.

Moet bekennen dat ik zelden *kuch* eigenlijk alleen in het Z mensen uit hoofd zie rijden. Verder nooit.
VInd ook bijzonder dat hier zoveel mensen zeggen dat ze uit hoofd rijden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:29

mltex schreef:
Alle proeven lijken zo op elkaar (binnen dezelfde klasse dan) meestal 1 afwijkende.
Ik ben te chaotisch daarvoor, voorlezen is mijn redding. Ik ging altijd met stalgenoot op wedstrijd dus of elkaar voorlezen of iemand van onze club even vragen die er dan toch was.

Moet bekennen dat ik zelden *kuch* eigenlijk alleen in het Z mensen uit hoofd zie rijden. Verder nooit.
VInd ook bijzonder dat hier zoveel mensen zeggen dat ze uit hoofd rijden.

Dat vind ik juist het voordeel, wat je rechtsom krijgt, krijg je bijna identiek linksom ook. Daarnaast rij je 3 maanden dezelfde proef, scheelt ook al weer een hoop. Heb ook uit het hoofd gereden dat je iedere maand 2 nieuwe proeven kreeg. Bij de eventing heb je per klasse maar 2 proeven. Is ook niet heel moeilijk uit het hoofd te leren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:30

Dat klopt hoor, je ziet het idd heel weinig. Pas vroeg een jurylid aan mij of ik het echt zeker wist en waar mijn backup was. Ik zei tegen haar dat ik altijd uit het hoofd reed en ze was echt heel verbaasd. Ik vind het echt veel rustiger, zelfs als ik mensen bij me heb rijd ik ze nog uit het hoofd.

anneivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 16:31

ik zorg er altijd voor dat er iemand voorleest en dat regel ik altijd al van te voren. dan weet ik ook zeker dat er iemand is en dat geeft minder stres.
:)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:21

Is dat nu veranderd? ik ken de proeven alleen nog van het blauwe boekje en de opvolger daarvan (die alleen L hadden en geen L1 L2 ) en idd elke maand nieuwe proeven.
Nu per 3 maanden?

gr_roos schreef:
Dat vind ik juist het voordeel, wat je rechtsom krijgt, krijg je bijna identiek linksom ook. Daarnaast rij je 3 maanden dezelfde proef, scheelt ook al weer een hoop. Heb ook uit het hoofd gereden dat je iedere maand 2 nieuwe proeven kreeg. Bij de eventing heb je per klasse maar 2 proeven. Is ook niet heel moeilijk uit het hoofd te leren.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:41

Ja het is nu per 3 maanden, was ook voor mij een aangename verassing toen ik voor het eerst sinds 15 jaar weer een officiele dressuurproef reed. Heb alleen maar gedressuurd met SGw wedstrijden. Dat was eerst het ene half jaar proef 1 en 2de halfjaar proef 2 (of hoe je het ook noemen wilt, gaat om het voorbeeld) Nu wordt dat dacht ik om de maand gewisseld, maar je blijft maar 2 proeven per klasse houden.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:45

xxrossiexx schreef:
Allebei, als je de proef uit je hoofd leert kun je je beter concentreren op het rijden en minder van oh wat nu,
En als je het dan effe niet meer weet heb je altijd een spiekvoorlezer!

Dat mag dus niet. Als je er voor kiest uit het hoofd te rijden, wat je overigens niet hoeft te overleggen met de jury, mag er niet halverwege ineens weer wel voorgelezen worden door iemand. Of helemaal voor laten lezen, of helemaal niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:48

Overleggen hoeft niet maar het meedelen is wel handig, kleinvosje. Anders zit de jury misschien te wachten op een voorlezer die niet komt ;) Ik meld me altijd aan en zeg direct dat ik de proef uit het hoofd rijd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:01

Ik overleg het ook nooit, ik deel het alleen mee. Ik ben altijd alleen en als je gaat overleggen dan zou een jury kunnen zeggen dat je met voorlezer moet starten. Dit is natuurlijk een heel zwartgallig scenario, maar ik vraag nooit aan een jury of het goed is dat ik de proef uit mijn hoofd rij.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:05

Dat is ook inderdaad wat ik bedoel, het hoeft niet overlegd te worden, even zeggen kan altijd.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 18:43

ik rij mijn proeven altijd uit mijn hoofd
in belgië hebben we ook minder proeven per niveau, dus dat scheelt wel een pak

nadat ik gereden had (uit het hoofd) kwam er ooit eens een jury naar mij en hij zei dat hij het knap vond als ruiters geen voorlezer hebben
sindsdien heb ik nooit meer iemand laten voorlezen :P

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 18:51

Ah, plan is wel de proef uit het hoofd te kennen... Stel dat de voorlezer het verkeerd zegt, dan rij ik de proef niet zomaar verkeerd. Goed is het wel iemand bij je te hebben die kan souffleren, stel dat je een blackout krijgt. Het verbaast me inderdaad ook wel dat er zoveel mensen zeggen de proef uit het hoofd te rijden. Die zie ik (als ik ga groomen) erg weinig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:12

Ja, meestal gaat mijn zus mee :j
En anders dan gaat mijn instructrice mee, of regel ik daar iemand, er zijn genoeg mensen die wel willen voorlezen.
10 min. van te voren ga ik altijd ff vragen, anders staan die mensen echt zo lang te wachten, of zijn al naar huis terwijl ze mij nog moesten voorlezen..

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 22:22

Ik probeer ook wel een beetje uit mijn hoofd te kennen, maar meestal heb ik het iig wel door als mijn moeder fout zit.. als ik na de stap moet aangalloperen (in de B) dan denk ik......; mam, bedoel je aandraven??? :P
Mijn moeder doet altijd die makkelijke dingen vet overdreven zeggen en die moeilijkere dingen 1x..
Ik zei nog zo: mam, je hoeft ECHT maar 1x te zeggen; A-K-E-H-C binnenkomen in arbeidsdraf,
ja hoor wat doet ze..... zegt ze het 4x :P:P (nouja kan niet missen, keurig langs A K E H C :+)
Dan neemt ze ook echt 2 seconde de tijd voor een letter, zo van AAAAAA KKKKKKKK EEEEEEE HHHHHHH CCCCCCC enz.. :P

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 12:44

Nienke96 schreef:
Ik probeer ook wel een beetje uit mijn hoofd te kennen, maar meestal heb ik het iig wel door als mijn moeder fout zit.. als ik na de stap moet aangalloperen (in de B) dan denk ik......; mam, bedoel je aandraven??? :P
Mijn moeder doet altijd die makkelijke dingen vet overdreven zeggen en die moeilijkere dingen 1x..
Ik zei nog zo: mam, je hoeft ECHT maar 1x te zeggen; A-K-E-H-C binnenkomen in arbeidsdraf,
ja hoor wat doet ze..... zegt ze het 4x :P:P (nouja kan niet missen, keurig langs A K E H C :+)
Dan neemt ze ook echt 2 seconde de tijd voor een letter, zo van AAAAAA KKKKKKKK EEEEEEE HHHHHHH CCCCCCC enz.. :P

Haha! Je kunt je moeder dan in ieder geval niet de schuld geven als je de AKEHC lijn verkeerd loopt... Vind het zelf wel prettiger als een handeling 1 x herhaald wordt.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:48

Ik heb gister wedstrijd gereden met die storm en ik had dus 2 weken lang mn proeven in mn kop zitten stampen en met rijden ben ik ze totaal vergeten.
We heel erg balen en sneu voor mn voorlezer want door die wind moest ze zo hard schreeuwen dat ze nu last heeft van haar stem :o
Ik wil het dus ook zeker gaan proberen om ze uit mn hoofd te rijden want met die storm vind ik het voor mijn voorlezer ook niet prettig

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:21

Ja ik vind het ook knap van de mensen die uit hun hoofd rijden!
Stel dat je plotseling iets vergeet dan is het toch wel handig als er iemand is die voorleest.
Maar misschien scheelt het ook wel stress, ik moest vooordat ik ging starten altijd mijn voorlezer nog zoeken en ja das ook niet zo handig ;)

oKim0miKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:28

Een proef uit mijn hoofd rijden, geeft me meer rust dan wanneer ik voorgelezen wordt. Ik ben bezig met mijn paard en in mijn hoofd met de oefeningen die gaan komen. Als ik me tevens moet concentreren op de voorlezer, kan ik deze concentratie niet in mijn paard op dat moment stoppen. Daarbij hoor ik de voorlezer ook regelmatig niet door spanning en harde wind bijvoorbeeld.

De ultime manier om je proef eenvoudig uit je hoofd te leren, zonder dat je paard al weet wat er komen gaat (die rijdt die proef in die 3 maanden al vaak genoeg op concours, thuis rij ik nooit een hele proef), is het ´rijden´ van je proef met pen en papier.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:35

oKim0miKo schreef:
Een proef uit mijn hoofd rijden, geeft me meer rust dan wanneer ik voorgelezen wordt. Ik ben bezig met mijn paard en in mijn hoofd met de oefeningen die gaan komen. Als ik me tevens moet concentreren op de voorlezer, kan ik deze concentratie niet in mijn paard op dat moment stoppen. Daarbij hoor ik de voorlezer ook regelmatig niet door spanning en harde wind bijvoorbeeld.

Dit heb ik ook, ik rij dus altijd uit m'n hoofd. Maar dat is ook zodat mn moeder kan filmen :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:38

Ik heb altijd een voorlezer, maar ik leer mijn proef ook altijd uit mijn hoofd, mijn eerste wedstrijd ben ik zo dom geweest om dat niet te doen, en mijn zus moest voorlezen (had ze nog nooit gedaan), en ze had 2 oefeningen te laat voorgelezen :+
Dusja, ik kende mijn proef niet dus doodleuk gewoon de hoefslag volgen :')
Maarja, wat wel resulteerde op 2 keer een 0, waardoor ik ook schandalig lage punten had O:)

Dus ja, best je proef vanbuiten leren, is altijd zo handig :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:31

Ik vind het erg fijn om de proeven uit m'n hoofd te rijden, dan kan ik me veel beter concentreren dan als er iemand langs de rand staat te 'schreeuwen'. Ik oefen de proeven dan thuis wel een paar keer.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 08:49

Ik zou hem zo veel mogelijk uit je hoofd leren, en kijken of je op dat moment een voorlezer kunt vinden. Zo niet, dan kun je hem alsnog uit je hoofd rijden.

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:43

ik leer de proef altijd uit mijn hoofd en laat het voorlezen :+
ik vertrouw namelijk niet zo op m'n geheugen ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:47

ik heb in maart mijn debuut gereden en tot in den treure geoefend en kende de proef dus ook uit mijn hoofd. Mijn pensionhouder bood aan om voor te lezen en toen ik zei dat ik hem wel kende glimlachtte ze heel lief en vroeg toen of ik echt dacht dat ik die proef nog kende als ik daar al de hele ochtend mijn zenuwen in bedwang zat te houden (ze kent me... <<) ) en ik was dus heel blij met mijn voorlezer.
Maar wil het wel graag leren uit mijn hoofd..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:49

Jethafa schreef:
Ik zou hem zo veel mogelijk uit je hoofd leren, en kijken of je op dat moment een voorlezer kunt vinden. Zo niet, dan kun je hem alsnog uit je hoofd rijden.
'

dat doe ik ook inderdaad. Ik ken de proeven in principe gewoon uit mijn hoofd, maar vindt het vooral altijd lastig om dan precies te onthouden bij welke letter het is (dan weet ik bijvoorbeeld dat het op de korte zijde is, maar niet meer of het bij de k a of f is.) en dan is een voorlezer toch wel prettig :)