Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:10

2,95 per uur, hoeveel uur werk je? Hou je rekening met de belastingdienst? Vaak is het zo als je meer dan 1 werkgever hebt, je bij de 2e of 3e relatief meer afdrachten hebt. Soms is het dan voordeliger om maar 1 baan te hebben.
Hou je rekening met de belastingdienst? Vraag je inkomstenbelasting terug via ee TJ-biljet? En je telefoonrekening, valt daar niet wat aan te sleutelen?

Ik ben het eens met je ouders dat je er zelf wat voor over moet hebben om een paard te onderhouden, maar vind het niet reëel dat ze je alles laten betalen, dat kan gewoon niet op jouw leeftijd.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:18

petitparis schreef:
als je paard nog herstellende is, dan vind ik een bijrijdster niet zo'n bijster goed idee.
ook heb ik het idee dat je baantjes onderbetaald zijn, tenzij je leeftijd hier een grote rol speelt. Maar toch...

Hij is niet herstellende meer.
Ik zit zelf met hem weer helemaal in training.
Hij krijgt voor de zekerheid nog extra brok, met meer vitamine's etc.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:32

Giolli schreef:
kleinvosje schreef:
Ik ga het even over een andere boeg gooien. Hoeveel geef jij uit per maand als je met drie banen niet rond kunt komen? Wat voor banen zijn dat dan? Misschien ook eens een kritische blik werpen op je uitgavenpatroon?

Als jij een bijrijdster wilt, betaalt zij voor het rijden. Dit kun je gebruiken als meebetalen voor hoefsmid en dierenarts.Zo doe ik het ook. Mijn bijrijdster betaalt 60 euro voor 2 keer in de week. Dit geld hou ik apart zodat ik daar de hoefsmid van kan betalen.
Ik vind de opmerking dat het niveau van het paard ook nog uitmaakt hoeveel iemand betaalt, een beetje krom. Ook de opmerking over benzine-kosten vind ik niet terecht, de bijrijder kiest er toch zelf voor om jouw paard te gaan rijden? Ik had een bijrijdpaard op 15 km staan, was mijn eigen keuze. Dat mag geen invloed hebben op de prijs die de eigenaar vraagt voor het bijrijden.

Ik verdien 2,95 per uur. Ik kan-mag niet vaker werken dan 2 dagen in de week.

Wanneer je gaat werken bij een bakker slager of groentenboer (GEEN KETENS gewoon een kleine ondernemer) of bijvoorbeeld op de markt, kun je vaak wel iets meer verdienen dan minimumloon. Ik verdiende €7,50 per uur toen ik 15 was.
dan hoef je al minder te werken. Ook kun je daar vaak in de vakantie wat meer werken zodat je een klein reservepotje kunt opbouwen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 14:35

Leasen, verhuren, bijrijder... Volgens mij is het allemaal een ander woord voor hetzelfde, hoewel ik juist bij verhuur het idee heb dat ik een paard helemaal tot mijn beschikking heb. Ik vind het trouwens wel knap hoe jij hier in staat, dat je er moeite mee hebt om geld van je ouders te lenen. Overigens zou ik daar niet al te veel wakker van liggen; heb het er eens over met je ouders hoe zij er over denken, maar ik kan me niet voorstellen dat zij het een groot probleem vinden. 100 euro is nu veel voor jou, net als 600 euro spaargeld veel was, maar ik denk dat het voor je ouders wel meevalt. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat ze die 'schuld' meteen terugwillen. Ik denk dat ze hartstikke trots zijn dat jij op je 15e al zo zelfstandig bent en zoveel over hebt voor je eigen hobby. Ik zou het daar wel eens over hebben; nu heb je geen spaargeld meer en de kans is groot dat je dus toch wel weer een keer wat zal moeten lenen. Als je dat goed bijhoudt en het uiteindelijk terugbetaalt lijkt dat me geen probleem. Het is ook gewoon wel heel lastig om op jouw leeftijd in je uppie een paard te onderhouden, zeker als het tegen zit. Je zegt trouwens dat de tandarts volgende week komt; moet je dan weer geld lenen? Ik schrok er laatst van hoe duur dat is. Hoe vaak laat je de tandarts komen?

Maar over je vraag: het lijkt mij dat je gewoon een vast bedrag moet prikken, bijv. 50 euro en dat je bijrijder daarvoor bijv. drie dagen mag komen rijden. Kosten die hij/zij zelf wil maken komen voor eigen rekening, bijv. les of als je paard ijzers zou moeten terwijl hij dat eerder niet had, maar de vaste kosten (hoefsmid, voer etc.) zitten daarbij in. Bedenk wel dat je iemand die betaalt om op jouw paard te rijden wel enige vrijheid moet gunnen; spreek goed af wat wel kan en wat niet. Het blijft jouw paard, maar als iemand niks mag als jij er niet bij bent bijv. kan ik me voorstellen dat ze daar niet te veel voor willen betalen.
Voor het bedrag zou ik eens in de buurt rondvragen (bij kennissen of op een manege ofzo) wat bij jou gebruikelijk is. 50 euro p/m lijkt veel, maar als je daarvoor drie keer kunt rijden... Kijk eens wat dat op een manege kost. Het verschilt per regio denk ik.

Nog een (kleine) besparingstip: je paard staat aan huis toch? Laat eens een mestmonster onderzoeken bij de dierenarts. Kost een keer 25 euro, maar in principe zou je waarschijnlijk helemaal niet structureel hoeven ontwormen. Dat wordt sowieso steeds vaker aangeraden, om resistentie te voorkomen, maar het scheelt nog geld ook. Gewoon 2 keer per jaar mest laten onderzoeken, ik ontworm nooit en ze hebben nooit wormen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 14:49

Bedankt. :)
Uhms. Tandarts komt nou voor het eerst dit jaar. Hij gaat twee keer per jaar naar de tandarts.
21,- + 7,- voorijkosten. Niet zo duur dus!

Bedankt, ga wat met de info doen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:00

Giolli schreef:
oOoKellyoOo schreef:
Ik neem aan dat je verhuren bedoelt, leasen wilt zeggen dat mensen een bedrag per maand betalen en gedeeltelijk operweek kunnen genieten van het paard, en als uiteindelijk de vraagprijs is afbetaald dat is het paard van hun , bij verhuur blijft het paard ten alle tijden van jou ,
Kortom; Leasen is iets aankopen op afbetaling

Nou dat moeten we absoluut niet hebben. :=
Gelijk de titel aangepast!

Ragdollcat: Ik had er ongeveer 500/600 euro op staan. Tja.. dat is voor mij wel veel.
Ik weet dat paarden duurder kunnen zijn als mijn spaar rekening.
Maar voor mij was dat wel veel, laten we het zo stellen. :D

Hahaha want ik dacht al van he??? 300 aan dierenarts kwijt en al geen spaargeld meer, dus erg veel kan het niet zijn, ik begreep er niets meer van, vandaar.

Kijk je toch je ma en pa lief aan? terugbetalen kan altijd nog als je een baan hebt als je ouder bent?

Zunzuncito

Re: Mijn paard laten verhuren. Wat komt hier bij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:11

Ik heb even in je profiel gekeken en ik herken die foto van een ander topic. Je hebt niet zo lang geleden een merrie erbij gekregen die je dit jaar laat dekken door een hengst? Begrijp ik het dan goed dat je op dit moment 2 paarden zelf onderhoudt?

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:16

Ik neem aan dat je bedoelt dat er Ongeveer 3dagen in de week jou paard komt rijden .
Het hoeft niet enkel rijden natuurlijk , ze kan helpen met de stal , verzorging etc .
Het best neem je iemand die al wat kan rijden , en ervaring heeft met paarden daarmee bedoel ik verzorging enzo weet hoe ze ermee om moet gaan , poetsen , rijden enzo natuurlijk moet het rijden niet percé op hoog niveau maar mss gwn wat ervaring ofz :)
Ik betaal voor mijn halve stal 100 euro per maand *D
Hopelijk kan je er wat mee !

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 17:23

Zunzuncito schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken en ik herken die foto van een ander topic. Je hebt niet zo lang geleden een merrie erbij gekregen die je dit jaar laat dekken door een hengst? Begrijp ik het dan goed dat je op dit moment 2 paarden zelf onderhoudt?

Dat klopt. Maar alleen mijn eerste paard moet ik zelf betalen.
Pistache is onze fokmerrie, en die is mede van mijn vader en die betaald dat dus ook. :)
Olivier is 100% van mij.

Overigens ben ik tot een antwoord gekomen dat ik het gewoon probeer.
Heel erg bedankt voor jullie reactie's/tips/hulp allemaal.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:30

Ik weet niet hoor, maar ben ik nu zo raar als ik vind dat je ouders je wel heel hard laten zwoegen?

Dat je een eigen bijdrage in een paard hebt...prima, maar is de 'les' dan al niet genoeg. Ik had op jouw leeftijd ook een eigen baan en betaalde hier mijn huur/ leasepaard van en werkte heus ook hard. Maar persoonlijk vind ik dat je op jouw leeftijd drukker moet zijn met school dan met 'hoe krijg ik de touwtjes elke maand weer aan elkaar' ...

Dat je je spaargeld op moet maken en 100 euro schuld hebt... dat vind ik persoonlijk ook een minpunt voor je ouders, ze hadden je anders nooit een paar moeten laten kopen. Ik weet wel hoe dat gaat; je mag een paard als je zelf de lasten draagt, maar aangezien je ouders verstand hebben van paarden (neem dat aan, anders zou je pa geen eigen fokmerrie houden) begrijpen ze neem ik aan ook dat er dit soort vervelende kostenposten om de hoek komen kijken en ik vind het dan verkeerd als ze jou die lasten laten dragen.

kortom...ik vind de lasten die jij draagt voor je paard niet helemaal reëel...maar misschien ben ik hier wel de enige in.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 17:42

Ik vind ook dat je ouders je hard laten werken, maar wij kunnen natuurlijk niet in hun beurs kijken. Misschien willen ze wel helpen maar kunnen ze eenvoudig niet. Het is daarbij misschien voor TS wel handig als ze niet elke dag haar paard zelf hoeft te doen, naast haar school en 3 banen.

En of je het nou verhuren, leasen, bijrijden wil noemen, ik denk dat je gewoon duidelijke afspraken moeten maken.
Zet een advertentie waarin je duidelijk omschrijft wat er van een bijrijdster verwacht wordt (hoeveel dagen kan ze rijden, wat voor niveau moet ze hebben, wil je dat ze les neemt, mag ze ook buitenrijden, verwacht je dat ze ook de verzorging op zich neemt) en wat de kosten zullen zijn. (dit is natuurlijk ook afhankelijk van wat zij mag met je paard en hoeveel 'klusjes' ze erbij moet doen)

Ik ben zelf jaren bijrijder geweest en door deze duidelijke afspraken is het altijd goed gegaan. En nu heb ik een eigen paard en ook ook bijrijdster en wij hebben ook duidelijk afspraken gemaakt en dat gaat prima.