Paard teveel energie op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 15:48

Iriz712 schreef:
Ik heb hier niet heel veel ervaring mee, maar wat ik altijd doe als ik aan de hand geen controle over het paard heb (gevoel dat ie me voorbij wandelt) idd stilstaan zoals jij ook doet, maar ik vraag haar dan ook terug. Het is namelijk zo, als het paard met zijn schouder voorbij jou schouder loopt hij de leidin over jou neemt. Dus net zover terug vragen tot hij met zijn schouder achter jou schouder staat.

Als ze echt dramt, zet ik haar inderdaad een stapje achteruit. Dat gaat eigenlijk wel goed, maar is ook zo weer verdwenen. Wat ik nu dus doe is rustig lopen, als ze alleen al denkt dat ze me voorbij gaat lopen stil zetten, stapje naar achter en wachten tot ze wat relaxter wordt. Dan weer verder lopen.

Vandaag geprobeert na het rijden, gewoon op het erf (is een lang pad naar de 'echte' weg toe zeg maar), daar loopt ze prima naast/achter me. Kijkt wel alert om zich heen maar dat is normaal natuurlijk. Als ik een keer 'hoo' zeg staat ze stil...het zit er dus wel in :D Nu maar steeds iets verder uitbreiden en oefenen.

Petraa14 schreef:
Mischien kan je voor dat je op beuitenrit gaat hem even longeren in de bak zodat hij zijn energie kwijt kan? :D

Het is handig als je eerst even leest voordat je een reactie geeft. Dit is namelijk al eerder gezegt....

Spoekie: Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Fijn om te lezen dat er wel gewoon hoop is dat ze het vanzelf goed gaat doen met veel oefenen. Dat dribbelen en snuiven doet die van mij ook.
Het is alleen een beetje frustrerend dat ze het wel kan...maar ik het er dus niet zo uit krijg. En dat het eerder beter is gegaan.
Iemand anders erop is een goed idee, doe ik nu wel af en toe maar helaas zijn er niet veel mensen die tijd hebben om mee te gaan. Maargoed, alles is beter dan niks!

petitparis

Re: Paard teveel energie op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:00

TS ben je zeker dat je paard niet "angstig" is buiten het vertrouwde terrein?
Dat je paard "buiten" energieker" lijkt heeft niks te maken met het echte energiepeil, maar alles met dat je paard opgewonden is stijf van de adrenaline en hierdoor weinig aandacht heeft voor jou...

Mijn advies iemand met een rustig en ervaren paard zoeken voor op buitenrit te gaan, liefst eentje dat jou paard kent en vertrouwt. Eenmaal vertrokken, zo snel mogelijk gaan draven...
Mijn paard en dat van mijn vriendin kunnen op de eerste buitenrit van het jaar niet stappen, hen tegen houden of stilzettten resulteert in steigeren, trippelen of ter plaatse galopperen, hoofdslaan,... allesbehalve relax dus. Bij hen helpt het om onmiddellijk te gaan draven en zo de spanning en energie te laten afvloeien. Na enkele 100'en meters zijn ze al een pak rustiger en meer attent op hun ruiter...

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:29

hmm angstig...ik denk het niet echt. Ik ga wekelijks naar de les (met trailer, lessen op vreemd terrein dus) en dat gaat goed. Wel groepsles dus met meer paarden.
Ze lijkt het wel echt leuk te vinden, oortjes naar voren enz.

Dat zo snel mogelijk aandraven...daar zit ik wel een beetje mee want ik krijg juist advies om alleen maar te gaan stappen, net zolang tot dat ze 'normaal' naar buiten gaat. Gewoon ontspannen dus. Dat kan weken/maanden duren en vind ik geen probleem. Ik hoef niet persee hard en al helemaal niet als ik het gevoel heb dat ik het niet meer onder controle heb. kan het wel eens proberen met iemand anders erop. Misschien is ze wel prima te houden en daarna relaxter.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:33

Ik zet paarden nooit alleen stil maar zet ze in de achteruit. Want ze moeten voor jou opzij gaan. En op t moment dat je paard weer op je focust, lopen. Reageert hij/zij weer, meteen naar achteren. Werkt bij alle paarden waar ik het tot nu toe bij heb gebruikt. Ook bij mijn dominant puberende merrie van 6. Loopt nu als een lammetje naast me en houdt mijn tempo aan. Staat stil als ik het zeg, en loopt naar achteren als ik me omdraai.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:36

ik begrijp je standpunt en dat was vroeger ook mijn idee, controle controle controle, stap is stap,...
Maar aangezien mijn paard ronduit "gevaarlijk" begon te doen en het "probleem" zichzelf aflost door ze even in de mate van het mogelijke "hun tempo" te laten kiezen, waardoor ze spanning laten afvloeien, tja dan kies ik daar voor natuurlijk.

Zo onlangs nog moest ik een stukje langs een heel drukke baan, waar sommige onbeschofte chauffeurs rakelings langs je rijden. Ik wilde ook een rustige stap met veel controle. Dat was zonder mijn paard gerekend, die probeerde langs alle kanten uit te breken, sprong bijna onder een auto... uiteindelijk toch maar teugels fractie losser en haar in haar sneltreintempo laten stappen. Ze heeft geen 1x meer geprobeerd uit te breken en ook het ter plaatse galopperen is gestopt. Ok het voelde niet aan als volledige controle, maar paardlief kalmeerde en het was veel veiliger dan in een rustig stapje

Misschien dat grondwerk en wat schriktraining ook bevorderlijk is voor jullie vertrouwensband...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:53

DJB schreef:
hmm angstig...ik denk het niet echt. Ik ga wekelijks naar de les (met trailer, lessen op vreemd terrein dus) en dat gaat goed. Wel groepsles dus met meer paarden.
Ze lijkt het wel echt leuk te vinden, oortjes naar voren enz.

Dat zo snel mogelijk aandraven...daar zit ik wel een beetje mee want ik krijg juist advies om alleen maar te gaan stappen, net zolang tot dat ze 'normaal' naar buiten gaat. Gewoon ontspannen dus. Dat kan weken/maanden duren en vind ik geen probleem. Ik hoef niet persee hard en al helemaal niet als ik het gevoel heb dat ik het niet meer onder controle heb. kan het wel eens proberen met iemand anders erop. Misschien is ze wel prima te houden en daarna relaxter.

Het is de kunst om een gulden middenweg te vinden. Constant inhouden maakt je paard nog heter, dus een beetje meegeven is wel gewenst. Maaaarrr jij moet wel de uiteindelijke controle houden.
Ik begon met: het standaard tempo voor mijn paard, dat was een dribbel in het tempo van een verrekkes snelle stap. Dat was prima, dan ging ik zitten en ontspande ik. Ging ze echt draven: ook teugels erbij en even echt melden dat dit niet gewenst is. Zo controleer je het tempo zonder dat het een compleet gevecht wordt. Als het al stappen is ipv dribbelen (hoe hard die stap ook is) belonen met een beetje meer lange teugels. Hoe rustiger de stap des te langer de teugel en natuurlijk belonen! Mijn paard is op die manier rustig geworden met buitenrijden. Bij haar is het ook puur enthousiasme.
Maar rijdt je paard terug door ontspannen op je paard te zitten en haar alleen met je zit terug te rijden. Dat ze dan iets te hard gaat, maakt niet uit. Je teugels moeten de noodrem blijven en die verlies als je die constant gebruikt.
Dus: met de zit terugrijden (zwaar maken, kruis aanspannen) en als ze dan toch nog in draf, terwijl jij stap wil, kort de teugel erbij pakken en ook meteen weer los als ze weer het goede tempo heeft.
Vermijd een gevecht, want dan werd mijn paard iig gevaarlijk (stijgeren en al die onzin) en dat wil je al helemaal niet.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 16:55

petitparis schreef:
ik begrijp je standpunt en dat was vroeger ook mijn idee, controle controle controle, stap is stap,...
Maar aangezien mijn paard ronduit "gevaarlijk" begon te doen en het "probleem" zichzelf aflost door ze even in de mate van het mogelijke "hun tempo" te laten kiezen, waardoor ze spanning laten afvloeien, tja dan kies ik daar voor natuurlijk.

Zo onlangs nog moest ik een stukje langs een heel drukke baan, waar sommige onbeschofte chauffeurs rakelings langs je rijden. Ik wilde ook een rustige stap met veel controle. Dat was zonder mijn paard gerekend, die probeerde langs alle kanten uit te breken, sprong bijna onder een auto... uiteindelijk toch maar teugels fractie losser en haar in haar sneltreintempo laten stappen. Ze heeft geen 1x meer geprobeerd uit te breken en ook het ter plaatse galopperen is gestopt. Ok het voelde niet aan als volledige controle, maar paardlief kalmeerde en het was veel veiliger dan in een rustig stapje

Misschien dat grondwerk en wat schriktraining ook bevorderlijk is voor jullie vertrouwensband...

Leuk dat je het noemt, daar ben ik namelijk ook wel mee bezig maar dat is allemaal geen probleem. Waar de rest van de paarden wegrennen als ik met een paraplu aan komt lopen, komt die van mij nieuwsgierig kijken of het eetbaar is (en rent ze dus niet achter de rest aan). Een zeiltje loopt ze na 1 keer kijken ook zo overheen. Maar zodra ik er buiten op zit is het helaas verdwenen...

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:37

He wat vervelend. Je geeft aan dat als ze je voorbij loopt (als je ernaast loopt) dat je haar even terugzet maar dat het dan zo weer gebeurd? Dat mag eigenlijk niet natuurlijk.... Ik ben nu met mijn "verse" paard ook aan de hand aan het oefenen. En ik moet hem nu (heb hem een week) nog constant terugzetten als we wandelen omdat hij me kennelijk nog niet serieus neemt als leider. Ik blijf wandelen en morgen gaan we met een groep van 5 paarden wandelen. Het zou wel fijn zijn om iemand bij je in de buurt te vinden die mee kan, twee voelt meestal toch wat fijner dan een en dan zouden de paarden elkaar ook kunnen helpen natuurlijk... Ik heb het geluk op een stal te staan waar 80% buiten wordt gereden en waar mensen ook actief bezig zijn met grondwerk buiten het terrein...

Poeh, mijn advies voegt eigenlijk niet veel toe als ik het nalees... Balen, ik hoop dat je snel vooruitgang merkt of een "wandelmaatje" vindt.

NB: ik snap trouwens niet waarom best veel mensen vaak reageren met "even longeren van tevoren". Als je dat gaat doen om energie af te bouwen, bouwt het paard enkel conditie op en maak je het sterker. Moet je binnen een paar weken 2 uur longeren wil je hetzelfde resultaat bereiken... en ga zo maar door....

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 11:04

@Angela, in het begin loopt ze me zo weer voorbij als we gaan wandelen, maar naarmate we langer op stap zijn wordt dit wel beter. Ze snapt het dus wel. Ik denk dat ik het nu gewoon vaker moet gaan doen, ben de winterperiode maar 2 keer buiten geweest dus kan natuurlijk ook daaraan liggen.
Met anderen samen is lastig, ze staan maar met z'n 2en namelijk. Ik zou vandaag een buitenritje gaan maken met iemand anders (andere stal) maar die heeft helaas afgezegt dus dat lukt ook niet. Misschien ander keertje.

Het longeren van te voren begrijp ik ook niet, het is niet zo dat ze letterlijk teveel energie heeft, maar een soort van hyperactief wordt buiten. Lastig te verwoorden maar ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik bedoel.

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:19

DJB schreef:
Oke, beetje een vage titel, maar het probleem is dat mijn paard echt teveel energie heeft zodra we op buitenrit gaan. Het wordt echt een bommetje. En laat ik nou net van relaxte buitenritjes met een lang teugeltje houden....
Hoe dit op te lossen?

Paard is in de bak braaf, heeft daar niet teveel energie. Schrikt soms wel eens maar dat is ook de leeftijd (5). Is ook goed terug te rijden en let op mij. Ook aan de hand in de bak heel braaf, ik ben wat bezig met grondwerk en ze loopt netjes naast me, staat stil als ik dat doe en reageert goed.
Maar zodra ik het erf af loop (ja ernaast want ondertussen zie ik het niet meer zo zitten om erop te gaan)...loopt ze me omver, dramt ze, schrikt van ieder grassprietje en schiet ervandoor als ze denk dat dat nodig is. Met hoofdstel of touwhalster wandelen maakt geen verschil. Steeds als ze me voorbij loopt zet ik haar stil, wacht tot ze relaxt is en loop dan verder. Dit werkt wel iets, de boodschap lijkt even aan te komen maar na 3 kwartier lopen is ze nog steeds niet relaxt.
Toen ik haar net had ging het wel iets beter en ik dacht dat het met gewoon veel doen wel beter zou worden. Ze was toen beter bestuurbaar buiten met minder energie. Moet daar wel even bij vermelden dat ze toen ondergewicht had en niet lekker in haar vel zat. Nu is ze goed op gewicht en zit lekker in haar vel.
Ik denk dat het een combinatie is van de leeftijd, ze vind het buiten leuk, energie teveel, zit lekker in haar vel. Helaas kan ik in de bak niet zo heel veel doen om haar beweging te geven, is erg klein en slechte bodem dus ik wil graag naar buiten.

Wie weet waar ik moet beginnen om dit probleem op te lossen?

Haha, hetzelfde als mijn verzorgpony nikita _O- maar die heeft het nog tikkeltje erger die gaat als je erop zit ook nog met 4 benen in de lucht springen en bokken :+ Ik lees eem mee :P En ze wil in de bak ook nog wel eens een bok geven en snel gaan :P

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:15

Ik heb mijn quartermerrie van net 4 nu bijna 2 maanden. Ze was tot nu toe heel erg rustig buiten.Echter de afgelopen week begon ze met het hyperactief gedrag buiten. Ik dacht misschien komt het door voordrooghooi wat ik onlangs ben gaan voeren, maar kan daar niet veel over vinden...daarna dacht ik misschien komt het omdat ze hengstig is.......???? Als ik dit zo lees, denk ik dat ze aan het puberen is geslagen en aan het uitproberen. Ze reageert op van alles. Ik ben maar gaan draven, draven, draven en op een gegeven moment wilde ze niet meer, maar juist toen nog even doorgezet en werd ze rustiger. Ze was wel nog steeds alert, maar niet meer zo 'schrikkerig'. Weet ook niet zo heel goed wat ik er verder aan kan doen.....

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:20

Anders moet je in het begin geen toch opzich van maken, maar bijvoorbeeld gewoon een rondje om uit te stappen? :) Als ze eerst al gewerkt heeft in de bak zal ze waarschijnlijk al een beetje moe zijn en misschien wat minder heftig reageren. Samen met een ander paard gaan dat wél al ervaring heeft wil ook wel helpen :j

Edit: zie net dat het niet aan de hoeveelheid energie ligt :+ Denk toch dat als ze al wat moe is ze misschien wat minder heftig reageert :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:27

TS ik heb eigenlijk hetzelfde probleempje met mijn merrie van 5 jaar. Op een buitenrit was ze in het begin een drama (veel gehops en gestijger). Tegenwoordig is ze redelijk te doen, maar nog steeds veel te vlug en kan absoluut niet doseren. Soms zitten er stukken tussen dat ze juist denkt van "nou nu wil ik wel even rustig doen", alleen dat heeft dan blijkbaar weinig te maken met wat ik wil (ze kiest dat zelf, en terwijl zij druk is en ik rustig wil, krijg ik haar heel moeilijk rustig). Galopperen, vooral de eerste galop is erg lastig, ze gaat dan steeds sneller en op die momenten dat ze niet wil luisteren moet ik dan echt aan het bit gaan hangen om haar langzamer te krijgen. Doorgalopperen is dan echt geen optie bijvoorbeeld, want dat wordt één grote bokpartij waarschijnlijk, dan hou ik haar echt niet. Als ik haar inhoud terwijl zij harder wil, begint zij soms echt kwaad te grommen en zich op te blazen, ze wil dan harder en niet luisteren. Ik heb er weleens voor gekozen om haar echt flink aan te pakken en een wats voor haar hoofd te verkopen (kon even niet anders), maar hoewel het wel helpt wil ik dat eigenlijk niet (ik hou er niet zo van om m'n paard telkens een draai om de oren te geven als ze niet wil luisteren, na een tijdje merk je ook dat ze daar op gaat anticiperen en daar juist dan weer onrustig van wordt). Dus ik wilde op zoek naar een andere manier.

Ben nu begonnen haar de one-reign-stop aan te leren in de bak, eerst aan de hand, later vanuit het zadel. Ze kent'm nu een beetje, daarom gebruik ik dat nu in stap ook in het bos. Ik doe dat wel vanaf het eerste moment, dus als ik wegstap bij de trailer en zij gaat druk lopen doen dan vraag ik haar hoofd opzij naar mijn teen toe en laat haar een tijdje zo staan. Als je paard die stop goed kan, kun je het ook in galop doen (kunnen wij nog niet). Blijft ze druk dan doe ik het opnieuw en opnieuw, totdat ze het loslaat en dan stappen we pas verder. Ze vindt dat niet zo leuk, maar het is een ander "niet leuk" dan een wats voor je hoofd, en veel paardvriendelijker vind ik.

Ik hoop dat het voor mij een oplossing gaat zijn, want ik hou persoonlijk ook niet zo van dat gesleur en wil dat er zo snel mogelijk uit hebben!

NB voor mijn paard is longeren ook geen oplossing, ten eerste kan ze het in de bak meestal wel en ten tweede, al laat ik haar een uur aan de longe lopen voor het bosrijden, dan nog is ze daar snel en weinig genegen om te luisteren. Het zit'm gewoon in het willen luisteren bij haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:25

Hier ook eentje met een paard dat tot nu toe nog wat nerveus is op buitenrit. (Niet vreemd, ik heb haar pas een week en heb nu 3 ritjes gemaakt.) Ik laat haar gewoon lekker draven, spanning afvloeien. :j