Tong uit de mond, toch starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Re: Tong uit de mond, toch starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:33

Nee, maar ik probeer aan te geven dat je niet altijd alles moet gaan melden bij de jury.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:34

Nee ik doe het normaal nooit, maar dit paard is soms nogal problematisch, die 2e proef is ze ook HC gestart.

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:10

Een tong uit mond is normaal gesproken een vorm van verzet en moet als jury toch echt per onderdeel afgestraft worden.
In dit geval blijkt het een lichamelijk probleem te zijn.

Als je dat van te voren aan mij zou melden krijg ik toch het gevoel van een smoes gebruiken.
Ik word altijd een beetje kriegel van die meldingen vooraf.

Ik weet nu dat het bij jou niet zo is maar het blijft een moeilijk geval.
Als het alleen om een puntje gaat om te gaan springen lijkt het mij niet zo'n probleem om die te rijden als je je paard verder goed voor elkaar hebt en aan de hulpen enz.
Als je geen compensatie krijgt, zou ik wel zorgen voor een verklaring van een dierenarts.

Wat ik me wel afvraag is of je paard niet op zijn tong zal bijten bij het springen.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:13

het is en blijft een jury sport dus bij de een krijg je wel min punten en bij de ander niet.

maar bij springen, als er wat fout gaat bijt hij dan niet op z'n tong?

gewoon ff bij KNHS navragen ;)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:30

Hey,
Ik heb hetzelfde. Paardje had voor de kar gelopen met stang en opeens bij mij (dressuur met dubbelgebroken bitje) deed ze haar tong IETSJE naast haar lippen (die overigens nogal 'los' hangen :p). Ik was als de dood dat ik overal -1 zou krijgen op mijn coupon als dit gebeurde. Na de wedstrijd keek ik en ja...ik zag en klein stukje vd zijkant vd tong. Maar ik heb er geen strafpunten voor gekregen gelukkig! (In de M1). Nu ben ik - als ik het mag zeggen - behoorlijk voorzichtig en stil in mn hand en paardje liep verder keurig. Maar ik vind het ook echt niet leuk!! |(
Dus ik denk dat het eraan ligt hoe ver de tong naar buiten komt. Bij mij hebben 2 jury's er niets over vermeld of gezegd, dus ik neem aan dat het niet noemenswaardig genoeg was (gelukkig!!!!). Als ik merk dat ze pijn heeft of dit blijft dan ga ik er echt werk van maken want het moet geen gewoonte worden.
Ik denk dat ik ook een beetje veel geoefend heb, de volgende keren gaan wel lekker relaxen!

lizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:46

Wij hebben ook een paard dat zijn tong eruit gooit, eerste wedstrijd had ik gewoon winst, maar de jury mag je op elk onderdeel een punt minder geven, het is geen strafpunt maar ipv een 7 een 6. Wij zijn toch naar de tandarts geweest, bleek dat het foute boel was. Nu doet hij het bijna niet meer. Je kan ook proberen met een lepelbit te rijden, hier mag je ook wedstrijden mee rijden.

Ziertje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:08

Inderdaad een dierenarts verklaring aanvragen. Dan kan het gewoon neem ik aan :).

Verder, ik weet niet of het werkt maar ik ken iemand die had een pony en die deed de tong ook uit de mond en die had een rolletje met een soort van speciaal papiertje en die rolden ze dan om het bit heen (iets van zeem ofzo? ik weet het niet meer.) en dan hield de pony de tong naar binnen. Geen idee of dit met verlamming ook werkt, maar wie weet is het het proberen waard?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 22:16

Ziertje_ schreef:
Inderdaad een dierenarts verklaring aanvragen. Dan kan het gewoon neem ik aan :).

Verder, ik weet niet of het werkt maar ik ken iemand die had een pony en die deed de tong ook uit de mond en die had een rolletje met een soort van speciaal papiertje en die rolden ze dan om het bit heen (iets van zeem ofzo? ik weet het niet meer.) en dan hield de pony de tong naar binnen. Geen idee of dit met verlamming ook werkt, maar wie weet is het het proberen waard?

Helaas een foute aanname. Een dierenartsverklaring is geen papiertje waarmee je altijd maar mag starten of zo.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:27

Dan kan je overal wel een DA verklaring voor aanvragen :')