E rijbewijs. Dagcursus of losse lessen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:44

boemel schreef:
Als ik koel in de kop ben kan ik de trailer keurig achterwaarts insturen, maar als 't even niet lukt dan zie ik het ook helemaal niet meer :o
Een dagje oefenen met m'n vriend samen zie ik helemaal niet zitten, daar krijg ik pas echt stress van, ha ha.

Vlak de zenuwen idd maar niet uit. Tijdens de les reed ik hem zo achteruit voor een hek. Uur later tijdens het examen moest ik hem voor hetzelfde hek zetten en ik wist gewoon niet meer of ik links of rechts moest sturen. Puur zenuwen.

Jes

Re: E rijbewijs. Dagcursus of losse lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:08

Inderdaad netjes beide handen aan het stuur :=
Dat was het eerste wat mij verteld werd toen ik weg reed :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:30

je moet idd heel netjes weer kijken! ik denk dat de meeste mensen zakken op het spiegels kijken weer ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 08:57

Je moet inderdaad precies weer zo als bij je B examen rijden. Spiegels kijken, precies in de goede volgorde enzo.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:31

Scum schreef:
Je moet inderdaad precies weer zo als bij je B examen rijden. Spiegels kijken, precies in de goede volgorde enzo.

Das niet helemaal waar, door je achteruit kijkspiegel zie je nu immers niks, ja alleen de kar :P

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:36

hmm ik lees toch dat de meerderheid gekozen heeft om het op te splitsen, en dat dat goed bevallen is!
ik heb nu ook een trailer gekocht.
Mijn vriend rijdt er nu mee (heeft geen rijbewijs, maar goed :P)
Ik wil het toch wel halen, dus ik ga nu regelmatig oefenen (zonder paard) en dan ook een het rijbewijs halen, met een paar lessen ;)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 22:17

Moet je ook weer opnieuw theorie halen? Dat vertelde vandaag iemand me, maar daar had ik nog nooit van gehoord.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:30

nee, voor aanhanger heb je geen theorie nodig, je krijgt wel wat theoretische les maar je hoeft geen theorieexamen te doen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:32

ik heb een dagcursus gedaan. het is goed bevallen, maar was wel érg vermoeiend.

ik heb daarvoor wel samen met mijn vriend geoefend met achteruit rijden en bochtje achteruit, dat kon ik dus al voor 95 %
als ik dat niet vooraf had geoefend dan was het voor mij niet haalbaar geweest in één dag.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:34

Opgesplitst in 2 dagen, beviel me prima! Heb het dan ook in 1x gehaald :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:36

Ik heb in totaal 10 uur les gehad in 3 dagen. Had er totaal geen ervaring mee en het was tot het laatste moment oefenen, oefenen en oefenen. Heb het gelukkig wel in 1x gehaald :)

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:37

Het verschild erg per persoon.
Zelf heb ik losse lessen gedaan, simpelweg omdat ik na anderhalf uur niks meer opneem ;)
Een dag cursus is voor mij ook te vermoeiend, dus lekker losse lessen en dat beviel prima.
Overigens met mijn auto en motor ook zo gedaan.
Een dag cursus vind ik in het algemeen geen aanrader, zou het dan liever uitsmeren over enkele dagen 2, 3 of 4 dagen bijvoorbeeld.
E-rijbewijs kun je hoe dan ook wel snel halen onder normale omstandigheden :)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:49

Ik wil deze zomer ook m'n E gaan halen en mij is door de rijschoolhouder aangeraden om losse lessen te nemen. Voornamelijk omdat ik nog niet veel ervaring heb met met een aanhanger rijden. Omdat je dan nog veel moet leren zou zo'n dagcursus waarschijnlijk te vermoeiend zijn en heb je minder kans van slagen bij het examen aan het eind van de dag.
Moet zeggen dat ik het wel met m eens was en dat losse lessen voor mij wel de beste oplossing zijn. Denk wel dat ik weer even ga moeten wennen aan het veel in je spiegels kijken enzo =/
Moet je eigenlijk de bijzondere verrichtingen binnen een bepaalde tijd uitvoeren of mag je er de tijd voor nemen zolang je maar niemand hindert? Daar ben ik wel eens benieuwd naar. Al hinder je natuurlijk wel snel mensen als je ergens in een straat stilstaat met zo'n megakar achter je auto :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:56

Voor dochter zijn we ook op zoek naar een cursus voor rijbewijs E. ik vraag me af wat het prijsverschil is met een dagcursus of dezelfde aantal lesuren verspreid over 2 of 3 dagen. Zijn er nog grote prijsverschillen in de verschillende dagcursussen? Je kan ook zo'n dagcursus doen en vooor die tijd een aantal losse lessen. Moet alleen nog eens nakijken wat dat gaat kosten. :$ :$ veel van deze ben ik bang.

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:22

Er staat geen maximum tijd voor de verrichtingen. Juist rustig uitvoeren is in je voordeel. Het gaat voornamelijk om aan te tonen dat je de trailer/aanhanger beheerst. Verder belangrijk (onder meer): op de juiste plek opstellen voor kruispunten (denk aan fietspaden, zebra's); anticiperen; fietsers aan de zijkant van de aanhanger in bochten; goed voorsorteren; schakelen (!) wordt ook op gelet. Ik zakte overigens bijna doordat ik een blinde met stok te laat gezien had, en niet meer durfde te remmen. Ben toch maar doorgereden, maar heb de examinator wel laten merken dat ik hem gezien had.

Ik heb losse lessen genomen. Dit haalt de druk eraf: als je niet snel genoeg leert of onzeker bent kun je altijd nog een extra les inplannen.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:25

HobbyRobby schreef:
Er staat geen maximum tijd voor de verrichtingen. Juist rustig uitvoeren is in je voordeel. Het gaat voornamelijk om aan te tonen dat je de trailer/aanhanger beheerst. Verder belangrijk (onder meer): op de juiste plek opstellen voor kruispunten (denk aan fietspaden, zebra's); anticiperen; fietsers aan de zijkant van de aanhanger in bochten; goed voorsorteren; schakelen (!) wordt ook op gelet. Ik zakte overigens bijna doordat ik een blinde met stok te laat gezien had, en niet meer durfde te remmen. Ben toch maar doorgereden, maar heb de examinator wel laten merken dat ik hem gezien had.

Ik heb losse lessen genomen. Dit haalt de druk eraf: als je niet snel genoeg leert of onzeker bent kun je altijd nog een extra les inplannen.

Bedankt voor de info!

Hier kost een losse les trouwens 55 euro (anderhalf uur) en dan nog 195 voor het examen. Ik geloof dat de dagcursus 515 was (examen inbegrepen)

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:30

Ik heb het in 1 dag gedaan. Vond het best te doen :j. Ik vind het juist wel handig, want dan zit alles vers in je geheugen.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:39

Evelyne79 schreef:
nee, voor aanhanger heb je geen theorie nodig, je krijgt wel wat theoretische les maar je hoeft geen theorieexamen te doen

Ze gaan indd wat 'nieuwe' verkeersbordenlangs ( deze heb je ook al moeten leren voor je B, maar zijn specifiek van toepassing op voertuigen met aanhangers.) en ze geven wat theoretische informatie over de aanhanger en de auto die er voor (mag) zit(ten) ( laadvermogen, kentekenbewijs, kogeldruk, etc. )
Niet zo spannend dus! :)

@ Sheela; ik was voor de 2 x 3 lessen incl. examen evenveel kwijt als dat ik 1x 6 uren incl. examen had gedaan :)

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:25

Ik heb een dagcursus gesplitst over twee dagen. Tweede dag meteen examen erachteraan.
Vooraf heb ik nog een intake gedaan om te kijken of het haalbaar was in een dagcursus.

Intake: €75,- en dagcursus incl. examen: €440,-

Had totaal geen ervaring met het rijden met aanhanger. Na afloop van de intake was de rijleraar er wel van overtuigd dat ik dat in een dagcursus moest redden. Wel zou het makkelijker worden als ik in ieder geval recht achteruit kon rijden met een kar (dit ging tijdens de intake echt van geen meter), omdat er anders teveel tijd in het achteruit rijden zou gaan zitten en het voor de rest krap zou kunnen worden.
Heb het advies opgevolgd en heb voor de (tweedaagse-)dagcursus op een parkeerterrein geoefend met achteruit rijden (zowel recht achteruit als een bochtje). Eerst met een klein karretje, later met een grote. Als je het met de kleine kan, dan is een grote een eitje. Tijdens de twee dagen lessen beheerste ik het achteruit gaan met de kar dus al (al hebben we dat natuurlijk nog wel enkele keren geoefend), waardoor ik ruim de tijd had om me op alle andere dingen te concentreren.
Vond het op die manier heel goed te doen, ging echt met zelfvertrouwen dat examen in en heb het dus ook in 1x gehaald.