Nieuwe trailer: welk merk??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:02

ingvdh schreef:
humbaur heeft als optie een alu-comb vloer, zit ook in mijn trailer, deze heeft een rubberen toplaag en kan niet doorrotten, wat overigens wel kan gebeuren met een houten vloer met gietrubber top.

Ik heb idd ook gewoon een gietrubberen vloer in mn humbauer :j , ik wilde perse geen hout in de vloer hebben.

Als je een polyester vloer neemt dan kan die zelfs ook nog rotten omdat het middengedeelte nog steeds hout is wat alleen een polyester laagje heeft gekregen. Bij een beschadiging van het polyester kan het hout alsnog gaan rotten doordat er door de beschadiging vocht bij het hout kan komen. Een volledig polyester trailer zal qua gewicht niet super licht zijn.

Maar het is voor mij ook al weer een jaar of 6 geleden dat ik deze hele zoektoch heb gedaan dus misschien is er inmiddels wel wat veranderd :o

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:09

Melanie_R schreef:
Rumpleteaser schreef:
@ TS: welkom bij de groep! :D Ook ik ben me aan het oriënteren op de trailermarkt.
Merken vind ik altijd maar een beetje lastig, omdat het altijd afhangt van wat je wil.
Dus: heb je specifieke eisen of wensen aan je trailer? (materiaal, afmetingen, vering, opties, constructie)

Bedankt :D
Ik zoek dus een 1.5 paards van 600kg (mogen maar 1400kg trekken) met zadelkamer, een ruime binnenbreedte en een goede baanligging. Ééntje waarin mijn paard zich op haar gemak voelt, ze is een echte zenuwpees. Geen aluminium, want dit ligt boven ons budget.

Ik ken de belgische regelgeving niet, maar in Nederland kun je een trailer 'terug laten keuren' ofwel het maximale gewicht op het kenteken laten verlagen, dan mag je auto hem wel trekken.. Dat verruimt de keuze qua trailer nogal.. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 09:23

Ik lees even mee, ben me ook aan het oriënteren ;).

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:44

Dressuurgek schreef:
ingvdh schreef:
humbaur heeft als optie een alu-comb vloer, zit ook in mijn trailer, deze heeft een rubberen toplaag en kan niet doorrotten, wat overigens wel kan gebeuren met een houten vloer met gietrubber top.

Ik heb idd ook gewoon een gietrubberen vloer in mn humbauer :j , ik wilde perse geen hout in de vloer hebben.

Een gietrubberen vloer wordt juist over een houten vloer gelegd. Dat is juist het gevaar met de gietvloeren, je ziet namelijk niet zo gemakkelijk als hij rot.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:46

martichr schreef:
Ik ken de belgische regelgeving niet, maar in Nederland kun je een trailer 'terug laten keuren' ofwel het maximale gewicht op het kenteken laten verlagen, dan mag je auto hem wel trekken.. Dat verruimt de keuze qua trailer nogal.. ;)

Dat is alleen relevant als je met B rijbewijs alleen rijdt, dan moet je namelijk het totale laadvermogen ook meerekenen. Ik neem aan dat dat hier niet het geval is.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:01

mellamoshan schreef:
martichr schreef:

Dat is alleen relevant als je met B rijbewijs alleen rijdt, dan moet je namelijk het totale laadvermogen ook meerekenen. Ik neem aan dat dat hier niet het geval is.

Dat is niet alleen relevant als je met een B rijbewijs rijd... Op het kenteken van je auto staat namelijk het maximaal te trekken gewicht, dit kan minder zijn dan het gewicht van de trailer en ondanks dat je dan een E rijbewijs hebt mag je niet met de combinatie de weg op..

Topicstarter noemt namelijk specifiek een maximum gewicht.. ik neem aan dat dit het gewicht is dat haar auto mag trekken..

mellamoshan

Re: Nieuwe trailer: welk merk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:44

Als je in bezit bent van een E rijbewijs is het sommetje: Leeg gewicht trailer + lading (paard dus) is het gewicht dat lager moet zijn dan het maximaal te mogen trekken gewicht van de auto. Voldoe je hieraan, dan zit je goed. Je kan je trailer dan niet terug laten keuren want dan haal je alleen het maximum laadvermogen naar beneden van de trailer en dat is bij het rijden met een E rijbewijs dus niet relevant.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 18:55

mellamoshan schreef:
Als je in bezit bent van een E rijbewijs is het sommetje: Leeg gewicht trailer + lading (paard dus) is het gewicht dat lager moet zijn dan het maximaal te mogen trekken gewicht van de auto. Voldoe je hieraan, dan zit je goed. Je kan je trailer dan niet terug laten keuren want dan haal je alleen het maximum laadvermogen naar beneden van de trailer en dat is bij het rijden met een E rijbewijs dus niet relevant.

Je hebt gelijk zie ik ineens.. mij is ooit verteld dat het maximum gewicht op het kenteken van belang is..

Hoofdstuk 5. Permanente eisenAfdeling 18. Gebruikseisen voertuigen§ 1. Afmetingen en massa’sA. Personenauto’s, bedrijfsauto’s, driewielige motorrijtuigen en daardoor voortbewogen aanhangwagens Artikel 5.18.18a1.De massa van aanhangwagens met een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan: a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij b. de laagste waarde van:
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 3500 kg. 1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa gebaseerd op de constructie van het trekkende voertuig of op de sterkte van de mechanische koppelinrichting, 2°. de toegestane maximum massa van het trekkende voertuig

Hieruit volgt:

Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken.

verkeert voorgelicht door nota bene mijn rijinstructeur rijbewijs E.. |(

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:39

Hihi door je rijinstructeur nog wel! :o
Moet ook zeggen dat de regelgeving nogal wazig is, althans vind ik persoonlijk omtrent het wel of niet mogen rijden zonder E. Dat maakt het ook onduidelijker omtrent het wél rijden met E. Ach... :')
Back ontopic dan maar :P

Melanie_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 10:42

De reden is idd dat onze auto maar max 1460kg mag trekken en mijn paard zo'n 600kg weegt.
Het is idd zo dat als je gietrubberen vloer neemt dat het een dik nadeel is dat je de staat van je vloer niet kan zien.
Zijn dan maar voor de IFOR WILLIAMS gegaan!! :D
Het voordeel is dat je wat bij andere trailers opties zijn, bij deze er al meteen bij hebt wat ze eigenlijk evenwaardig maakt qua prijs terwijl de kwaliteit van Ifor toch wat hoger ligt.
Hij is dan ook de beste in die Duitse test van Cavallo + een alu bodem!

Ik ben superblij met mijn aankoop en zal nog laten weten hoe hij is in het gebruik!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:50

Ik vind de nieuwe Ifor Williams ook een hele mooie trailer. Wij wilden in eerste instantie voor de HB511 kiezen, maar helaas is er een erg groot nadeel aan de nieuwe Ifor trailers en dat is de hoogte. De nieuwe modellen zijn maar 2.26m hoog en dat is nog lager dan de oude modellen. Onbegrijpelijk dat Ifor zijn trailers juist lager maakt, terwijl het lijkt alsof de paarden tegenwoordig steeds groter worden. Het vreemde is dat de HB511 juist voor grotere paarden bedoeld is, omdat de afstand tussen de borst- en bilstang heel groot afgesteld kan worden. Als je binnen in de trailer staat dan merk je het hoogte verschil met een trailer van 2.35 hoog goed.
Daarom hebben we voor een Henra Adventure gekozen. Supermooi ontworpen trailer (heeft ook een designprijs gewonnen), voorkant polyester, achterkant alu en met alu bodem en lekker ruim.

akreuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:31

Wij rijden al jaren met een Bockmann ,ruil hem elke 5 jaar in ,en wil nooit anders dan Bockmann