waneer met hoofdstel beginnen bij een jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: waneer met hoofdstel beginnen bij een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:23

Heb mijn pony vanaf half jaar oud, sindsdien ook regelmatig in handen.. Eerste half jaar paar keer per week, beetje wandelen over het erf en zo nu en dan naar buiten, voor de rest lekker buiten spelen. Nu staat ie lekker op t land en heeft hij even heerlijk vakantie (al twijfel ik eraan of ie t nou wel wat vindt, staat steeds te dringen bij t hek := ) na in 1,5 jaar tijd van alles geleerd te hebben.. Na de zomer nog wat spelen en doen en na de winter rustig aan oppakken.
Maar heb al die tijd gewoon, tsja, aangeleerd wat er op mn pad kwam denk ik. Lag er ergens een plastic zak te zwerven? Mooi moment om aan te leren dat die niet bijt. Was er een evenement op stal? Herrie en drukte overleef je wel. Handen vol en je dekje niet kwijt kunnen? Bis is een mooie plek, kijken wat ie doet.

Zo heb ik t iig aangepakt en dan gaat het inderdaad op een rustig tempo. Omdat ik nauwelijks een plan heb getrokken was er ook nooit haast en druk, en kon hij alles op zn eigen tempo leren :) Met zn 2 jaar oud issie nu bomproof en kent de hele basis al (natuurlijk geen longeren, sturen, enz enz enz, de volwassen bezigheden zeg maar dus, daar beginnen we na de winter pas mee). Heb ook eigenlijk nooit ergens problemen mee gehad met aanleren of ergens aan laten wennen, tot dusver is alles van een leien dakkie gegaan :D

Zo lang je rustig de tijd neemt en geen verwachtingen hebt (want met verwachtingen komt vaak druk) zou t prima moeten gaan hoor :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:55

Denk dat je nu wel kan beginnen om het hoofdstel in te doen hoor. Begin met alleen in en uit doen en steets wat langer neem bijv. een oud hoofdstel en zet hem daarin mee in de paddock. Als hij het bit niet in wilt kan je er wat stoop op doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:09

Pfoe, vindt dat wel erg vroeg allemaal. Ik zou pas op z'n 4e beginnen met inrijden (bitloos ivm wisselen) daarna weer ff vakantie geven om op z'n 5e echt te beginnen.

Longeren zou ik nog niet doen voor het paard 4 is. Je kunt hem natuurlijk wel leren dat ie een rondje moet lopen aan dat touw, maar nog niet echt aan het werk zetten.

Bit zou ik pas indoen na een bezoek van de tandarts zo rond 5 jaar. Het is niet alsof je een bit nodig hebt bij de basis.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:47

Jong geleerd is oud gedaan zeg ik...

Wij doen is 2jarigen al een hoofdstel om tijdens het poetsen, over het halster... Zodat je ze aan het halster kan binden. Zo kan je paardje al wennen aan het bit, zonder dat er druk op zit (dus zonder dat je trekt in de mond enz)

Als veulen binden wij onze paarden (veulens) al naast de moeder tijdens het poetsen. Na een poosje poetsen we hen ook en nog voor ze gespeend worden, worden ze eens samen met mama gewassen. We beginnen ook vroeg met voetjes nemen enz (is handig voor de hoefsmid als ze dat al gewoon zijn) We vervoeren ze als veulen ook al een paar keer samen met mama in de trailer.

Als jaarling worden ze ook een paar keer alleen met de trailer vervoerd, en gaan we aan de hand stappen. Zodat ze braaf leren meelopen aan het halster. Ook nemen we ze mee op vreemde terreinen met andere paarden (bv een keuring) daar leren ze ook erg veel van.

Uiteraard lopen ze verder altijd op het land bij de andere paarden.

Als 2jaar doen we ze eigenlijk hetzelfde als bij een veulen of jaarling, alleen doen we dan al eens een hoofdstel om, en een deken, eens een dekje op de rug leggen,... Dat kan helemaal geen kwaad.

Als ze 3 zijn al eens beenbescherming om doen en zelf al longeren, dan eigenlijk ookal iets vroeger. Hoe meer ze aan alles kunnen wennen hoe beter eigenlijk, maar doe alles op een vriendelijke en rustige manier zodat je ze geen schrik aanjaagd. Pas na 3jaar zou ik er voor het 1st op gaan zitten. Maar voor zijn 3 jaar (dus na 2j 6maand) mag je al eens het zadel op de rug leggen, daar kan ie best wel tegen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:53

1997suus schreef:
Denk dat je nu wel kan beginnen om het hoofdstel in te doen hoor. Begin met alleen in en uit doen en steets wat langer neem bijv. een oud hoofdstel en zet hem daarin mee in de paddock. Als hij het bit niet in wilt kan je er wat stoop op doen.

Wil er even bij zeggen: Als je paard nog jonger is dan 2.5 jaar niet longeren! Daar word je paard scheef van.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:13

ik heb er al eens een zadel opgelegd als jaarling :+ hoofdstel idem :Y)
hoe meer ze spelenderwijs gewend raken hoe makkelijker het straks is bij het inrijden..
Hij is nu 3, hij kent de commandos aan de longe vrij goed stap-draf,draf-stap(maar een keer of 5 gedaan)
, kijkt nergens meer van op, sta te springen naast hem, al enkele keren over zijn rug gehangen, aai hem met de zweep etc
en nu is het lekker wachten tot volgend jaar :j

edit: hij doet al zijn mond vanzelf open als ik met het hoofdstel kom aanlopen, heerlijk :D

Sonar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:41

me beste vriendin heeft een 3 jarige en we waren begonnen met hoofdstel toen ze 2,5 jaar was ofzo en dat ging prima!!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:58

Ik heb geen ervaring met eerste keer hoofdstel indoen bij een paard (binne kort wel :D ), maar ik hoorde van iemand met ervaring dat je dit kunt doen:
doe honing op je vingers en laat hem dat aflikken, doe dat een par dagen. Dan honing op het bit smeren en hij hapt het vanzelf op

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 16:56

Ik heb mijn paardje (3 jaar) een rubber bitje ingehad.. ze gaan er namelijk flink op kouwen!

er zit ook een groot verschil in bit in doen, en druk uitoefenen op een bit!

Het bit zelf is al gek genoeg voor een paardje.. niet gelijk aan een longe hangen! halster erover en wandelen bijv.. laat ze eers maar eens wennen aan iets in hun mond nog zonder druk ;)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:30

Klijntjuh schreef:
Ik heb mijn paardje (3 jaar) een rubber bitje ingehad.. ze gaan er namelijk flink op kouwen!

er zit ook een groot verschil in bit in doen, en druk uitoefenen op een bit!

Het bit zelf is al gek genoeg voor een paardje.. niet gelijk aan een longe hangen! halster erover en wandelen bijv.. laat ze eers maar eens wennen aan iets in hun mond nog zonder druk ;)

ook helemaal waar :j ik longeer de mijne nu heel af en toe (3j) met hoofdstel in, maar longe hang ik nog aan het halster(zit eronder)