verder willen in de dressuur sport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 22:27

Illusion schreef:
sorry, maar ik denk niet dat je dit op een manege gaat bereiken. ongeacht welke manege.
als je echt hoger wil komen met de dressuur is de beste keuze denk ik toch echt een eigen pony/paard die geschikt is voor de hogere dressuur, een goede instructrice&prive les en veel wedstrijden rijden(KNHS) ook zul je over 'n dosis talent moeten beschikken.

Elise95, vragen of je mag helpen met uitmesten? haha sorry maar dit gaat je niet helpen om de hogere dressuur te halen?
wake up, ziet iemand ooit 'n manegepaard Z+ rijden? nee. niet aanvallend bedoeld, maar de realiteit zit gewoon niet zo in elkaar. overigens praten mensen hier over manegepaarden die nu of ooit Z gereden hebben. ja heel knap, maar ieder gezond paard zou dat moeten kunnen. manegelessen&paarden zijn gewoon niet te vergelijken met de hogere dressuur.. 1x in de week 'n manegelesje is niet te vergelijken met de wedstrijdsport.

Precies. Een manegepaard in het M/Z, leuk en aardig, maar bij de Z begint het eigenlijk pas, al denken sommige mensen dat dat het eindstation al is.

stalposmus

Re: verder willen in de dressuur sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:34

Als je zelf geen geld hebt voor een eigen pony.. Ga dan op zoek naar een verzorgpaard, Bij mensen die het beste met je voor hebben( zelf niet meer kunnen rijden)
Maar FFies hoger komen in de dressuursport gaat hem niet worden! Dit word een jaren plan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:29

evamontfoort schreef:
Ik zou graag verder willen in de dressuur sport, maar hoe doe ik dat? Er worden wel regelmatig fnrs-wedstrijden op de manege georganiseerd.

xx

Hoe je dat doet?

Je hebt verschillende manieren, afhankelijk van de situatie waar je in zit.

1; alles zelf moeten doen, ouders vinden het leuk maar willen (/kunnen) je niet naar wedstrijden rijden, de {dure} instructeurs betalen etc. Wel staan ze achter je, maar je hebt een aantal beperkingen en moet veelal varen op hulp van buitenaf.

-> Blijf lekker op de manege rijden (en wees kritisch naar je eigen rijden toe, probeer te verbeteren!) tot je een leuke bijrijdpony hebt gevonden en daarmee bij de club gaat lessen. Ook mee blijven doen aan de FNRS wedstrijden raad ik je aan! ;)
Waarom op de manege blijven rijden? Je komt daar toch in contact met andere mensen die wellicht een adresje voor weten, ook kun je vragen of je buiten de lessen om mag helpen. Vraag veel! Je ziet dan ook wat o.a. de dagverzorging van een pony inhoude, stel bv. ook vragen over het voer of het tuig. En ja ik weet dat lang niet alle maneges hier de juiste kennis in hebben maar er lopen ook mensen rond die die kennis wel hebben! Gewoon veel vragen, alle beetjes zijn mee genomen. ;)

-> Eenmaal die leuke bijrijdpony gevonden? Zorg dat je veel begeleiding krijgt van bv. de eigenaar, vraag of je lessen mag volgen (privéles, clubles...)
Ook hier leer je weer veel van, al rijd je misschien nog niet eens op concours als jij open staat voor het beter leren rijden (en daarmee ook kritiek aanvaard en open staat voor andere manieren) daar leer je gewoon zo veel van en heb je altijd profijt van!

-> Blijf toch opzoek naar een adresje waar je verder kan komen, maar wees hierin wel kritisch en stop niet zomaar. Als je eenmaal iets aangeboden krijgt waarmee je ook echt op concours kunt gaan en het is inderdaad ook te realiseren zou ik hierheen gaan. Blijf wel opletten dat je nog altijd de juiste begeleiding hebt (dit kan vanuit alle hoeken zijn, hoeft ook niet altijd duur te zijn, blijf ook zo veel mogelijk lessen volgen).
En dan is het vooral km's maken, ervaring op doen.....

-> Tja en zo blijf je doorgroeien, weet dat je nooit uitgeleerd bent en probeer je zelf dus ook constant te verbeteren. Blijf kijken naar mogelijkheden waarin je nog meer kunt doorgroeien.. Succes!

2; je ouders staan volledig achter je, willen ook bv. een pony voor je aanschaffen en je overal naar toe rijden zijn ook bereid tijd, energie en geld in je te steken.

-> Ga met je ouders opzoek naar een leuke pony voor jou, eentje waar jij in de sport ook echt wat aan hebt.
Dit is lastig zeker, maar als je eenmaal die pony gevonden hebt is het vooral belangrijk veel lessen te nemen en km's te maken. Voordeel van zo'n eigen pony is natuurlijk dat jij (en je ouders natuurlijk) bepalen wat er met de pony gebeurd.

-> Neem erg veel lessen, privé lessen, clublessen.. Kritisch zijn naar jezelf en ook hier weer open staan om te leren, andere manieren aan te nemen. Het hoeft niet duur te zijn, ook met een instructie uit de regio van zegmaar 25 euro per uur kun je zeker in het begin al een heel eind komen. :j
Lessen is ook hier weer gewoon zo belangrijk, je hebt nu immers geen eigenaar die je kan helpen..

-> Op concours gaan, km's maken en gewoon veel ervaring op doen. Je ziet dan vanzelf waar het schip strand, zit je opgevemoment op de top van het kunnen van de pony? Word je er te groot voor? Kun je over op een groter, wellicht betere pony of paard en zo kun je proberen steeds hoger in de sport te worden.
Ik zou hier alleen niet denken van, ik heb lekker mijn eigen pony wel nee mocht je toch een aanbod krijgen waaraan je zelf ook gewoon veel hebt, veel van kunt leren (dit kan bv. ook zijn voor een handelaar gaan rijden bv. ;) ) zou ik dat niet direct afwijzen maar wel overwegen of je dat er niet bij kan doen.

Meid heel veel succes! Wilskracht, doorzettingsvermogen, kritische blik naar je zelf, en altijd willen leren en verbeteren zijn denk ik voor jou sleutelwoorden. ;) +:)+

evamontfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:07

Paddenpad schreef:
Een rijke kerel trouwen als je 18 bent! 8-)

hahahaha :P

lola_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:54

ik wil echt niet negatief overkomen hoor ! maar, miss eerst veel meer km's maken ( ik had gezien dat je nog maar ongeveer 1 jaar rijd )
en dan zoals hier voor mij al gezegd is op zoek gaan naar een goed (verzorg)paard ! dan kom je al een hele weg ! :D

mjba

Re: verder willen in de dressuur sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:08

ik zou ook wel kijken of je ergens een leuke verzorgpony kan vinden, Maar ik vind het wel leuk dat je zo ambitieus bent!! En dan gewoon kijken of je ergens een wedstrijdje mee kan doen, en dan thuis weer verder oefenen om de volgende keer het beter te doen. Maar vooral dr ook veel plezier in houden, en dan wie weet... ben jij de volgende anky :o