Kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:55

gefeliciteerd!

mijn paard was ook ineens veel rustiger en minder lomp, nog voordat ik getest had. hij was dus eigenlijk mijn zwnagerschapstest! ;)
de hond had het trouwens ook haarfijn in de gaten, zowel bij de eerste als bij de tweede. bijzonder, toch?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:56

fjordowner18 schreef:
dat zijn je hormonen bregje.
van het moment dat je zwanger bent, produceert je lichaam hormonen en dat zorgt ervoor dat je je anders gaat gedragen, sommige zwanger hebben dit zelfs zo erg dat ze het wel merken en soms blijft de verandering, andere merken hetzelf niet, maar dieren merken dat zeker wel :D

Zo snel al? Daar sta ik echt van te kijken. Alleen dat anders gedragen..... daar ben ik het echt niet mee eens eerlijk gezegd gezien ik nog volop wilde crossen en hij niet, ik sportte ook nog gewoon en had nérgens last van. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:57

fargo schreef:
Ik denk dat de gewijzigde hormonen en de (gewijzigde) geur die je lichaam afscheidt voor honden en paarden duidelijk waarneembaar is. Dus niet zozeer dat wij door de hormonen anders gaan doen, maar anders gaan ruiken!
Net als iemand anders opmerkte dat ze ook waarnemen als we ongesteld zijn of niet, dat zullen ze ook merken/ruiken doordat ons lichaam gewoon andere geuren aanmaakt op zo'n moment.
Honden en paarden kunnen geuren op meerdere km's waarnemen schijnt het, dan zullen ze onze veranderende hormoonhuishouding ook wel kunnen ruiken (en voelen ;-) ) .

Edit zie dat Fjordowner net hetzelfde vertelt ;-) :j

Ah!! Met geur kan ik idd heel veel, daar kan ik inkomen!

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:02

Wat ik meegemaakt heb is dat mijn drachtige merrie van toen 15 jaar bij mijn zus die ook zwanger was heel voorzichtig met haar neus rondjes draaide over de buik van mijn zus. Dat was zo bijzonder om te zien. Ze deed dit wel 5 minuten.....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:13

klopt, van de verandering van geur, maar ook het anders gedragen, maar dan onbewust.
wel of niet crossen is een bewuste keuze en aangezien je niet weet dat je zwanger bent, wil jij het wel.

net zoiets als dat je ineens dingen erg lekker vind of juist heel vies terwijl voor je zwangerschap dit niet het geval was ;)

ook is het iedere zwangerschap anders, bij mijn eerste had ik heel heel heeeeeeeel erg last van mijn hormonen en ben ik erg verandert en sommige veranderingen zijn nooit meer weggegaan.

bij deze zwangerschapo heb ik eigenlijk weinig last van hormonen :j

aerdenhout1

Re: Kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:19

Vraag was........kan mijn paard aanvoelen dat ik zwanger ben!
En dan is het antwoord, JA dat kan hij!
Natuurlijk denkt hij niet, voorzichtig baasje is in verwachting, maar of het nu de geur of je eigen gedrag is, ze voelen dat wel aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:21

fjordowner18 schreef:
klopt, van de verandering van geur, maar ook het anders gedragen, maar dan onbewust.
wel of niet crossen is een bewuste keuze en aangezien je niet weet dat je zwanger bent, wil jij het wel.

net zoiets als dat je ineens dingen erg lekker vind of juist heel vies terwijl voor je zwangerschap dit niet het geval was ;)

ook is het iedere zwangerschap anders, bij mijn eerste had ik heel heel heeeeeeeel erg last van mijn hormonen en ben ik erg verandert en sommige veranderingen zijn nooit meer weggegaan.

bij deze zwangerschapo heb ik eigenlijk weinig last van hormonen :j

Alle symptomen kwamen bij mij pas toen ik eenmaal wist dat ik zwanger was _O- ... hoezoooooo psychisch? Maar daarna heb ik ook trouw 3 maanden de pot omhelsd, en toen was het klaar. Gelúkkig. :)) Ik heb maar één zwangerschap gehad en dat kind is idd gek op de Mac, is mijn schuld overigens want ik was gék op de BigMac...Hormonen viel wel mee geloof ik bij mij. Maar het is ok al dik 12 jaar geleden dus daar kan ik geen eerlijk antwoord meer op geven. :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-11 15:20

Ik weet ook niet of hij echt door heeft dat ik zwanger ben, maar ik denk wel dat hij voelt dat er iets anders is aan mij.

Ook had ik dus wel degelijk al kwaaltjes voor ik wist dat ik zwanger was. Het was door die kwaaltjes dat ik begon te vermoeden dat ik zwanger was en een test gedaan heb ;)
Ik was enorm vermoeid, had veel buikpijn en krampen (soort steken aan de eierstokken leek het) voelde me misselijk, had opeens geen zin meer in redbull (dan wel de redbull van de aldi :P ) iets wat ik vroeger bijna dagelijks dronk, wou opeens veel fruit en groentjes eten vooral appelen, en had enorme zin in zuurtjes. Nu heb ik ergens gelezen dat appelen en zuurtjes helpen tegen de misselijkheid, dus dat verklaard waarschijnlijk waarom ik daar zo'n zin in heb :)

Het is ook zo dat ik enkel aan mijn pony merk dat hij anders doet, mijn merrie is nog steeds zoals anders ;) Het hangt dus waarschijnlijk ook af van paard tot paard? Misschien wel omdat ik nu bij mijn pony meer oplet en bij mijn merrie niet omdat zij eigenlijk altijd wel braaf is. Of omdat ik mijn pony al super lang heb en hij mij echt goed kent. Het kan zoveel redenen hebben ;)

Mijn shet hengstje loopt ook wel constant overal achter me aan (als ik op de wei ben) soms moet ik hem echt wegduwen omdat hij in mijn weg loopt of staat :P bv tijdens het mesten.

haffiekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 22:11

Zelf heb ik een ontzettend braaf paard. Ik heb doorgereden tot 6 maanden zwangerschap en toen heeft ze mij eraf gebokt. Gelukkig kwam ik goed terecht en was er niks aan het handje met mijn zwangerschap. Dus echt voorzichtiger doen ze echt niet met je, het blijven paarden dus als ik jou was zal ik toch voorzichtiger zijn je zal het jezelf nooit vergeven als er wat met je kindje zou gebeuren.
Geniet heerlijk van je zwangerschap en als je na de bevalling weer op je paardje stapt geeft dat ook een heerlijk gevoel. :j

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:16

Ik ben nu ook 10 weken zwanger, ik rij nu wat minder, maar iedere keer als ik bij haar kom lijkt het net of ze wil zeggen knuffelen is ook goed hoor, dan legt ze haar snuit tegen mijn schouder aan. Mijn shet die zit de laatste tijd veel te ruiken aan mijn buik, nou is die pas 2 en nog erg nieuwschierig dus weet niet of het specifiek daardoor komt. Maar ik denk zelf wel dat ze wel een verandering waarnemen.

van harte gefeliciteerd met je zwangerschap by the way:-)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:22

100% zeker dat dit voor jouw paard geldt.

Het verschilt wel per dier. Bij de meeste merk je weinig tot niets in hun gedrag (terwijl ze het misschien wel weten).

1 van mijn zusje d'r honden was echt een adhd hond die altijd en tegen iedereen opsprong. Over de bank rende terwijl die volzat met mensen e.d. :+ Tijdens haar beide zwangerschappen heeft hij geen enkele keer tegen haar opgesprongen oid. Hij was mega voorzichtig.
En direct (30 min) na de bevalling sprong hij weer tegen haar op (terwijl dat nou niet bepaald fijn was.. :+ )

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:26

Gefeliciteerd!

Ik denk zeker dat hij het aanvoelt, zoals al eerder is gezegd door geuren en subtiele gedragsveranderingen waar wij ons zelf niet eens bewust van zijn. Dus hij merkt het wel en gaat zich anders gedragen, omdat de situatie anders is. Maar ga er alsjeblieft niet op vertrouwen dat hij jou nu geen kwaad kan doen, want het blijft een paard en hij gaat echt geen complete karakterverandering ondergaan alleen omdat jij zwanger bent. Dus blijf wel voorzichtig!

momaxes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:32

Zo las ik pas ook een verhaal van een meisje wiens Fjord eerder dan zijzelf 'aanvoelde' dat haar suikerspiegel te laag werd... (ze was diabeet)

Van harte met je zwangerschap!!! :D

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 20:17

Ja ik blijf zoiezo voorzichtig, het blijft inderdaad altijd een dier. Maar vind het wel leuk :o

ShanelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:20

Een vriendin van me gaat intussen ieder moment bevallen ( :D *\o/* :D *\o/* ) maar toen ze nog maar 'net' zwanger was, meende zij ook dat haar paard anders deed. Ze was plots veel voorzichtiger met d'r, terwijl ze gewoonlijk weleens de mallerd dierf uit te hangen.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:32

Mijn expaard voelde beide keren heel goed aan dat ik zwanger was en was in die periode ook een super mak paard terwijl hij altijd er een kop op heeft zitten.
Als ik ook maar een beetje scheef zat ving hij dat gewoon op terwijl dat ik niet zwanger was en scheef zat dan maakte hij daar echt misbruik van
Dus ik geloof er wel degelijk in dat hij dat aanvoelt

Naomi_JRSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 12:13

Ja dat voelt een paard zeker wel aan!:)
Het si precies het zelfde als je bang bent, doet een paard rustiger.
Ben je nerveus? Grote kans dat hij het ook word.
Bne je blij?Hij word het ook!:)

x
P.S Gefeliciteerd! En veel suc6!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:05

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik weet niet zeker of een paard het aanvoelt. Ik had het idee in het begin wel, maar eerder in de omgang dan in het rijden. Maar ondanks dat ze nog nooit echt wat verkeerd had gedaan, heeft ze me er flink afgelazerd toen ik drie maanden zwanger was. Ik bleef ook doorrijden, ze had nog nooit echt iets misdaan en ik vertrouw haar, maar het is en blijft een dier. Af en toe onberekenbaar. Gelukkig met de baby alles in orde, ik zit nu thuis met flinke rugproblemen (wsl een combi van vallen, veranderde bekkenstand en hormonen) die voorlopig niet opgelost geraken tot ik bevallen ben. Reken er dus niet op dat ze het weten en niets verkeerd zullen doen. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:07

Mijn paarden waren helemaal niet anders tijdens mijn zwangerschap, nog even lomp als altijd.
Het scheelde dat ik op dat moment al niet reed, dus dat heb ik zo voortgezet. Maar ook als ik wel gereden zou hebben, dan zou ik gestopt zijn tijdens mijn zwangerschap.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

beaniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:20

Bij mij op stal staat een paard waarvan de eigenaresse zwanger is, als zij er zelf is dan hoef je met geen enkel paard bij haar in de buurt te komen, omdat hij dan aan valt. Dit is haar 2e kindje en het schijnt bij die eerste ook zo heftig te zijn geweest. Als ze niet zwanger is is er niets aan de hand of ze moet haar kind bij zich hebben want die beschermt tie ook als er een ander paard in de buurt komt.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 11:32

beaniej schreef:
Bij mij op stal staat een paard waarvan de eigenaresse zwanger is, als zij er zelf is dan hoef je met geen enkel paard bij haar in de buurt te komen, omdat hij dan aan valt. Dit is haar 2e kindje en het schijnt bij die eerste ook zo heftig te zijn geweest. Als ze niet zwanger is is er niets aan de hand of ze moet haar kind bij zich hebben want die beschermt tie ook als er een ander paard in de buurt komt.

Nu je dit verteld...
Ik was dit weekend aan het rijden met mijn merrie en ik en een vriendin waren aan het uitstappen naast elkaar en wat aan het kletsen, het is gewoon dat mijn merrie af en toe haar oren in de nek legt, maar nu viel ze opeens mijn vriendin haar paard aan, ze sprong er bijna bovenop...
Dat doet ze anders nooit!

Ik weet nu niet of het iets met mijn zwangerschap te maken heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:27

Bijzonder topic dit :)
Of paarden echt weten dat je zwanger bent, ja dat denk ik wel...... dat is wel iets wat ze kunnen begrijpen. Dieren zijn heel goed in het interpreteren van geuren, voelen een hormonale verandering heel goed aan, dus dat ze dat weten, ja dat geloof ik zeker wel. Paarden zijn hypergevoelig ook op je stemmingen :j
Vond die foto dat het paard bij de buik zat te voelen erg mooi......... ik blijf het heel bijzondere dieren vinden.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:38

Gefeliciteerd! Ik denk wel dat ze het aanvoelen, mijn lastige merrie had ook feilloos in de gaten dat we met z'n drieen waren.
Ik vindt dat ook altijd mooi om te zien bij paardrijden met gehandicapten. Tuurlijk moet je dan brave paarden hebben maar ik heb wel eens dingen gezien :oo dat ik dacht dat moeten ze in de gaten hebben, zo braaf bestaat niet!

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:48

Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

Mijn mening is volmondig ja!
Ik ben nu 26 weken in verwachting van de vierde en mijn normaal draak van een paard is wederom als een blad aan de boom omgedraaid wbt gedrag en in de omgang.
Toen ik zwanger was van de derde was ( 1e en 2e zwangerschap heeft hij niet meegemaakt) was hij precies zo als hij nu op het moment is.
Zodra ik bevallen ben dan is hij weer de draak zoals we hem kennen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 09:50

Grappig topic wat ik nu tegenkom, gezien wat ik gisteravond met mijn merrie meemaakte..

Ik ben al een poosje zwanger en mijn merrie is wel redelijk gefocussed op mijn buik, ze wilt er graag aan snuffelen en tegen blazen, is lang zo lomp niet als eerder..

Maar gisteravond na de les (grondwerk, ik rij niet meer nu) had ik mijn paardje los op de voederplaats staan om lekker te eten. Het is een Tinker en muesli rules :Y) Het zoontje van een stalgenoot besloot in de daar hangende hangmat te gaan liggen en begon lekker te schommelen. Mijn merrie schrok, verliet haar muesli om tussen mij en de hangmat in te komen staan en vervolgens na wat verbaasde blikken maakte ze aanstalten om het joch te grazen te nemen :oo

Gelukkig zag ik bijtijds dat ze geen goede zin had en kon ik haar mee wegnemen, anders was het mannetje nu plat geweest :=