Hoe/waarmee paard vastzetten tijdens stop buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:21

De keer dat ik mijn halster mee heb genomen onderweg heb ik hem om haar hals gehangen.
Afbeelding

Angela

Re: Hoe/waarmee paard vastzetten tijdens stop buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:23

Ik doe het halstertouw gewoon rond de nek, en het halster over het hoofdstel heen.

Of ik neem de zadeltassen mee, vooral als ik onderweg ook iets wil kunnen drinken ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:42

Ik heb het handigste halster: een met een gesp OP de neus! Deze neem je gewoon mee, dus niet over of onder je hoofdstel.
Je doet hem om de hals, met touw eraan, doet hoofdstel uit, en maakt de gesp OP de neus vast!
Echt super handig, nooit kans dat je paard zomaar weg kan lopen, want je hebt het halster dan al om zijn hals, op het moment dat je het hoofdstel uitdoet ;)
Zal even kijken of ik er een foto van heb.... :D

[edit] Foto heb wel, maar is aan de verkeerde kant van het hoofd genomen, en dus zie je alleen 'een halster'... [/edit]
Laatst bijgewerkt door Dabo op 18-05-11 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:03

Touwhalster onder het "hoofdstel" (=riem achter de oren langs) en kluisters mee.
Lint tussen de bomen heb ik aan gedacht, maar tussen de bomen staat vaak geen gras en dan heeft pony geen respect voor draadje wat niet bijten kan.
Daarnaast is een kluister veel sneller en simpeler. Helemaal als je 2 pony's bij je hebt en dus geen handen vrij om wat om een stel bomen te gaan knopen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:13

Kluisters?? :oo
Jouw paard is daar zeker aan gewend dan.. om in de kluisters te staan?
Daar hoef ik bij die van mij niet mee aan te komen, denk dat ze d'r rot schrikt en omvalt. Gevaarlijk lijkt me dat hoor... Of zie ik dat nou helemaal verkeerd? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:36

Niks gevaarlijks aan, maar je moet het goed voorbereiden (grondwerk oefeningen als leiden aan been o.a. ik heb instructies hier vandaan : http://www.thinklikeahorse.org/index-12.html ). En 1e keer midden in stuk lekker lang sappig gras doet wonderen (zeker voor pony die op hooi staat in paddock) alle eventuele stress is meteen foetsie, want gras is veel belangrijker. Kluisteren is niet meer dan wijken voor druk voor gevorderden en erg handig voor paard om te kunnen. Ik zie wel dat ene pony er al zo handig mee uit de voeten kan dat ik niet te ver weg moet gaan en stukje gras moet groot genoeg zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:37

sorry maar naar mijn idee is er echt wat mis met je als je op een leuke buitenrit je paard in de kluisters gaat zetten als je even een stop houd, gewoon halster met touw meenemen, simpel
halster over hoofdstel en touw om de hals

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:42

Miepie77 schreef:
sorry maar naar mijn idee is er echt wat mis met je als je op een leuke buitenrit je paard in de kluisters gaat zetten als je even een stop houd, gewoon halster met touw meenemen, simpel
halster over hoofdstel en touw om de hals

Mag jij hier komen lunchpauze houden met 2 pony's die je vast moet houden. 1 wil rechts van je graspol die 10cm verder staat dan het touwtje lang is en andere aan je linkerkant draait touw om zijn benen, gaat trekken om uit de knoop te komen. Leuk lunchen toch?

Nee dan zet ik ze lekker beide in kluisters, kunnen ze rustig grazen en ik ook uitrusten/eten.
Laatst bijgewerkt door tamary op 18-05-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:44

waarom moet je ze vasthouden, je kan ze toch gewoon aan een boom/hek binden, kluisters blijven onzinnig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:46

Miepie77 schreef:
waarom moet je ze vasthouden, je kan ze toch gewoon aan een boom/hek binden, kluisters blijven onzinnig

Geen hek, boom is te dik, dus geen ruimte om te grazen en er staat geen gras.

Kijk eens verder dan je neus lang is, een goed gebruikt hulpmiddel is niks gemeens of onzinnings aan.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:47

Dik touw om een boom heen binden en dan vast zetten aan het halster. Dat werkt prima hield zelfs mijn stijgerende en trekkende haf tegen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

tamary schreef:
Miepie77 schreef:

Kijk eens verder dan je neus lang is, een goed gebruikt hulpmiddel is niks gemeens of onzinnings aan.

ik denk dat jij eerder maar 1 optie ziet, blijft onzinnig wat je ook allemaal uitsluit

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:51

beauisvancie schreef:
Dik touw om een boom heen binden en dan vast zetten aan het halster. Dat werkt prima hield zelfs mijn stijgerende en trekkende haf tegen.

:j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:54

LizzyLover schreef:
De keer dat ik mijn halster mee heb genomen onderweg heb ik hem om haar hals gehangen.
Afbeelding

:D Zo nam ik vroeger ook altijd het halster mee als ik met de pony naar concours reed.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 23:57

Ik ken ook een 'echte' cowboy (nou ja paarden "boy" dus) die kluistert, en hij zweert erbij: door de "hobble training" zullen zijn paarden nooit hun benen aan flarden trekken, mochten ze eens in draad terechtkomen. Als ze vast komen te zitten, blijven ze braaf wachten op de baas. Hij bezwoer me, dat iedereen die ècht om paarden geeft, zijn paarden die basistraining zou moeten geven, het redt letterlijk paardenlevens, zei hij...

In NL is het not done, heb ik hem gezegd, en hij snapt maar niet waarom we dat dan niet doen.
Hij krijgt van zijn kopers complimenten dat zijn paarden ècht mak zijn, en betrouwbaar...

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:03

Als ik lang ga rijden heb ik een touwhalster onder mijn (western)hoofdstelletje, het touw opgerold langs het zadel. Tijdens de pauze houd ik hem gewoon vast, kan best m'n broodje eten met 1 hand en het touw is vrij lang.
Paardlief gedraagt zich prima (hij vindt picknicken echt supertof) en weet hoe lang het touw is, dus ook geen getrek wat dat betreft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:09

Miepie77 schreef:
tamary schreef:

ik denk dat jij eerder maar 1 optie ziet, blijft onzinnig wat je ook allemaal uitsluit

Nee ik zie tijdens het rijden zat plekken met gras waar pony pauze kan houden, maar jouw nodige bomen en hekken staan daar echt niet bij/omheen. Staan er wel bomen dan is er niks te grazen als ik pony er aan vast knoop. Om nog maar te zwijgen van de ellende met lang touw op de grond wat vast zit aan een boom en aan pony. Dat gaat echt 1 knoop worden met paniekende pony in het midden.

Hoeveel ervaring heb jij met buitenrijden? En dan langere ritten dan 2 uurtjes of wat uitstappen?
Ik ga volgende maand op trektocht. Even iets anders dan wat langer buitenritje of zelfs dagje weg. Dan moet ik langere graaspauzes kunnen houden en dat gaat niet met vast houden of aan boom binden (als er wel gras omheen staat is dat na 5 min. op, dan blijf je aan het rotzooien met verplaatsen, etc. en ipv 1 uur grazen krijgt pony 30-40 min. gras binnen).

Lint, etc. overwogen incl. mobiele paddock meenemen, maar tussen beperkingen aan gewicht, flexibiliteit qua opzetten, en al maanden altijd rondkijken naar mogelijkheden om pony's los te laten grazen door lintje te spannen kwam ik tot de conclusie dat die mogelijkheden ernstig schaars zijn tot gewoon niet voorkomen. Maar niemandsland stukjes gras kom ik zat tegen.

Als jij vast besloten bent om kluisters gemeen/onzinnig te vinden ga je gang en kies/zoek een andere oplossing, maar stop met mij voor kortzichtig uit te maken, omdat mijn oplossing niet de jouwe is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 00:24

Zoolgangster schreef:
Ik ken ook een 'echte' cowboy (nou ja paarden "boy" dus) die kluistert, en hij zweert erbij: door de "hobble training" zullen zijn paarden nooit hun benen aan flarden trekken, mochten ze eens in draad terechtkomen. Als ze vast komen te zitten, blijven ze braaf wachten op de baas. Hij bezwoer me, dat iedereen die ècht om paarden geeft, zijn paarden die basistraining zou moeten geven, het redt letterlijk paardenlevens, zei hij...

In NL is het not done, heb ik hem gezegd, en hij snapt maar niet waarom we dat dan niet doen.
Hij krijgt van zijn kopers complimenten dat zijn paarden ècht mak zijn, en betrouwbaar...

Tja, in sommige landen is paarden leren omgaan met al die rare dingen die mensen verzinnen onderdeel van de basisopvoeding. Hier is het gebruikelijk om bij alles wat een paard eng, gevaarlijk, enz. kan vinden het paard te ontzien en veel situaties te vermijden. Het is een punt waarop ik daarom zoveel kijk naar wat er in de westernwereld gebruikelijk is. En hoewel ik lang niet overal achter sta en de reden erachter wil weten is het voor mij juist iets om op te trainen als ik schrikreacties tegen kom op dingen die ik noodzakelijk vind om te kunnen met pony. In de usa zijn een hoop dingen gebruikelijk omdat 3 dagen zonder paard (en dus vaak bagage) alleen in de bush dodelijk (kan) zijn. In nederland kom je altijd wel mensen tegen, maar de kans dat een paard dat niet onder controle is ongelukken maakt is hierdoor zeer groot.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:11

toen die van mij nog niet zo goed luisterde als mijn honden nam ik altijd een longeer lijn mee gewoon vast houden en pony rustig laten grazen werkte meestal zo'n 30 min.
maar nu hup touw om nek knopen zodat ik meneertje eventueel nog snel vast kan grijpen en bij de honden gooien.
* moet ik wel melden dat het een pony van 1 m is *

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 13:09

tamary schreef:
Tja, in sommige landen is paarden leren omgaan met al die rare dingen die mensen verzinnen onderdeel van de basisopvoeding. Hier is het gebruikelijk om bij alles wat een paard eng, gevaarlijk, enz. kan vinden het paard te ontzien en veel situaties te vermijden. Het is een punt waarop ik daarom zoveel kijk naar wat er in de westernwereld gebruikelijk is. En hoewel ik lang niet overal achter sta en de reden erachter wil weten is het voor mij juist iets om op te trainen als ik schrikreacties tegen kom op dingen die ik noodzakelijk vind om te kunnen met pony. In de usa zijn een hoop dingen gebruikelijk omdat 3 dagen zonder paard (en dus vaak bagage) alleen in de bush dodelijk (kan) zijn. In nederland kom je altijd wel mensen tegen, maar de kans dat een paard dat niet onder controle is ongelukken maakt is hierdoor zeer groot.

Ergens ben ik het met je eens, in de zin van, sommige dingen zijn hier gewoon overbodig om aan te leren.
Maar iets als kluisters vind ik toch niet echt overbodig hoor, ik moet zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord tot nu toe, maar hoe je je paard ook vast zet, er zitten altijd risico's aan. Ik heb het in het verleden zeker weleens meegemaakt dat paarden een blessure kregen doordat ze zich los hadden getrokken uit paniek voor iets en zo hun nekwervels hadden beschadigd en dat waren paarden die al jaren gewend waren aan vast staan en ze hadden ook goede halsters om.
Als je je paard hebt aangeleerd om met kluisters te kunnen staan is dat toch hetzelfde als je paard aanleren om te blijven staan met halster om?
Ook bij kluisters kan ik inzien dat er flinke blessures opgelopen kunnen worden, maar een getraint paard zal dat niet overkomen behalve in uitzonderlijke situaties van paniek.

Het meest ideaal blijft natuurlijk om een paddock af te kunnen zetten, maar dat moet ook maar kunnen...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 20:07

Wij doen in Italie altijd touwhalster onder het hoofdstel (zonder neusriem), touw eraan vast en om de nek knopen. Paarden gaan tijdens een stop of 's nachts (bij meer daagse trekkingen) aan een boom.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 09:18

Wij zetten de paarden op dagtochten etc gewoon vast aan een halstertouw die we oprollen en aan het zadel klippen. het halster laten wij of onder het hoofdstel of halen de klip een aantal keer door de ringen van het halster waardoor het een kleiner geheel wordt en deze klippen we ook aan het zadel.
De paarden blijven opgezadeld en mogen bij ons niet eten.......dit ivm het vast draaien in het touw. het touw doen wij dan ook wat hoger zodat ze niet met het hoofd aan de grond kunnen. Ook kunnen ze dus niet gaan rollen. De stops zijn niet heel erg lang. even wat eten en weer wegwezen. de paarden krijgen onderweg altijd te drinken bij bronnen.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:02

Ik rol mn halstertouw altijd op en hang die aan mn zadel. Ik heb ook nog een halstertouw die je nog moet knopen zeg maar, die knoop ik ook valst aan de andere kant van mn zadel :)

NathalieFMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:13

Ik neem een halster (en touw) mee, in een rugzakje/zadeltas. Als ik een stop maak doe ik het hoofdstelletje af, en het halstertje om. Kan je paard/pony even wat gras knabbelen. Let wel op dat er geen giftige planten e.d zijn! Als je liever niet hebt dat je paard eet, dan kun je ook het halstertouw wat korter vastmaken, kunnen ze ook niet gaan rollen! ;)