Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Miepie77 schreef:sorry maar naar mijn idee is er echt wat mis met je als je op een leuke buitenrit je paard in de kluisters gaat zetten als je even een stop houd, gewoon halster met touw meenemen, simpel
halster over hoofdstel en touw om de hals
tamary schreef:Miepie77 schreef:waarom moet je ze vasthouden, je kan ze toch gewoon aan een boom/hek binden, kluisters blijven onzinnig
Geen hek, boom is te dik, dus geen ruimte om te grazen en er staat geen gras.
Kijk eens verder dan je neus lang is, een goed gebruikt hulpmiddel is niks gemeens of onzinnings aan.

Miepie77 schreef:tamary schreef:Geen hek, boom is te dik, dus geen ruimte om te grazen en er staat geen gras.
Kijk eens verder dan je neus lang is, een goed gebruikt hulpmiddel is niks gemeens of onzinnings aan.
ik denk dat jij eerder maar 1 optie ziet, blijft onzinnig wat je ook allemaal uitsluit
Zoolgangster schreef:Ik ken ook een 'echte' cowboy (nou ja paarden "boy" dus) die kluistert, en hij zweert erbij: door de "hobble training" zullen zijn paarden nooit hun benen aan flarden trekken, mochten ze eens in draad terechtkomen. Als ze vast komen te zitten, blijven ze braaf wachten op de baas. Hij bezwoer me, dat iedereen die ècht om paarden geeft, zijn paarden die basistraining zou moeten geven, het redt letterlijk paardenlevens, zei hij...
In NL is het not done, heb ik hem gezegd, en hij snapt maar niet waarom we dat dan niet doen.
Hij krijgt van zijn kopers complimenten dat zijn paarden ècht mak zijn, en betrouwbaar...
tamary schreef:Tja, in sommige landen is paarden leren omgaan met al die rare dingen die mensen verzinnen onderdeel van de basisopvoeding. Hier is het gebruikelijk om bij alles wat een paard eng, gevaarlijk, enz. kan vinden het paard te ontzien en veel situaties te vermijden. Het is een punt waarop ik daarom zoveel kijk naar wat er in de westernwereld gebruikelijk is. En hoewel ik lang niet overal achter sta en de reden erachter wil weten is het voor mij juist iets om op te trainen als ik schrikreacties tegen kom op dingen die ik noodzakelijk vind om te kunnen met pony. In de usa zijn een hoop dingen gebruikelijk omdat 3 dagen zonder paard (en dus vaak bagage) alleen in de bush dodelijk (kan) zijn. In nederland kom je altijd wel mensen tegen, maar de kans dat een paard dat niet onder controle is ongelukken maakt is hierdoor zeer groot.