Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Onweer en 24/7 buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:28

Net zoals vuurwerk (dan staat mijn pony wel op stal, en snachts dan ook, maar als het overdag onweert niet), gewoon niet gaan kijken want als je pony dan in paniek raakt dan raak je zelf ook in paniek want stel dat hij dit doet, stel dat hij dat doet...
Gewoon gaan slapen en denken dat paardjes in het wild het ook zo hebben :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 21:40

Inderdaad de kans is enorm klein.
Toevallig wel bij een vriend gebeurd paar weken terug toen het zo te keer ging....
Paard stond buiten (kon ook in schuilstal) was dus in schuilstal gaan staan met kont tegen de tralies.... Tja en op die tralies sloeg net de bliksem in.... Wel dood dus...
Tja dat is enorm zuur natuurlijk, en dat het net bij hem moest gebeuren (had na jaaren lang zeuren eindelijk een rijpaard, was na moeilijkheden toch dragend en zou 1 maand later veulen krijgen).

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:44

PBA_ schreef:
Heel vervelend mrjlnx, volgens mij weten wij allen dat buiten blijven geen garantie is dat het dier niet getroffen wordt. Maar dan is er een overweging wat het beste is. Op stal of buiten laten.

Wat jij ook zegt: Bij een boerderij/stal kan de bliksem ook inslaan. Staat alles in de hens, weet niet wat dan de beste overweging is.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:50

De paarden die bij ons 24/7 buiten staan halen we wel naar binnen met onweer, of als het kan gaan onweren. De kans is klein dat ze getroffen worden, maar wij willen die kleine kans alsnog niet riskeren. Ik weet niet of het opgaat voor alle paarden, maar die van ons zijn helemaal niet onrustig. Paar weken terug gingen we 'snachts om half 3 de paarden binnenhalen omdat het onweerde, en ze dus buiten stonden.. we gingen ze ophalen, maar zelfs toen de hemel volledig oplichtte stonden ze er heel rustig bij.. de paarden van ons hebben totaal geen problemen met onweer, we doen het puur voor onszelf. Achteraf blij, diezelfde nacht is een boerderij hier in de buurt ingeslagen en afgebrand..

We blijven trouwens altijd op 'snachts als het onweert.. dus ook als alle paarden op stal staan. We gaan in de keuken zitten tot het afgelopen is en gaan dan weer naar bed, ongeacht het tijdstip. Stel dat het inslaat.. dan liggen we in ieder geval niet in bed en kunnen we als het enigzins mogelijk is de stallen opengooien.. Misschien is dit helemaal niet haalbaar in de praktijk maar we gaan in elk geval niet slapen als het heel erg tekeer gaat.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:01

Mijn paard staat al bijna tien jaar de hele zomer 24/7 op de wei, met daaromheen bomen. Ook ik heb liever dat ze buiten staat, met het minimale risico op geraakt worden, dan in een stal die in de fik kan vliegen. Dat laatste risico is vele malen groter.
Eerlijk toegegeven, de eerste jaren had ik altijd een slechte nacht bij de eerste onweersbui van het seizoen, maar dat is nu helemaal over. Ik draai me lekker om en slaap verder.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:44

aahhp schreef:
De paarden die bij ons 24/7 buiten staan halen we wel naar binnen met onweer, of als het kan gaan onweren. De kans is klein dat ze getroffen worden, maar wij willen die kleine kans alsnog niet riskeren. Ik weet niet of het opgaat voor alle paarden, maar die van ons zijn helemaal niet onrustig. Paar weken terug gingen we 'snachts om half 3 de paarden binnenhalen omdat het onweerde, en ze dus buiten stonden.. we gingen ze ophalen, maar zelfs toen de hemel volledig oplichtte stonden ze er heel rustig bij.. de paarden van ons hebben totaal geen problemen met onweer, we doen het puur voor onszelf. Achteraf blij, diezelfde nacht is een boerderij hier in de buurt ingeslagen en afgebrand..

We blijven trouwens altijd op 'snachts als het onweert.. dus ook als alle paarden op stal staan. We gaan in de keuken zitten tot het afgelopen is en gaan dan weer naar bed, ongeacht het tijdstip. Stel dat het inslaat.. dan liggen we in ieder geval niet in bed en kunnen we als het enigzins mogelijk is de stallen opengooien.. Misschien is dit helemaal niet haalbaar in de praktijk maar we gaan in elk geval niet slapen als het heel erg tekeer gaat.

waarom haal je ze dan binnen?
Dan kunnen ze beter buiten blijven, kan je ook in bed blijven en is er geen kans dat ze in de stallen staan mocht er brand uitbreken tgv bliksem inslag

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:54

Omdat we niet het risico willen lopen dat ze op de open wei getroffen worden.. we hebben geen schuilstal o.i.d. in de wei.. en idd is er waarschijnlijk geen kans als er wel brand komt in de stal.. toch blijven we op, buiten die 4 om die normaal 's nachts buiten staan hebben we er nog 11 binnen staan..

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:52

Ik maakte me er ook nooit zorgen over.
Maar vorig jaar is de pony van mijn nicht wel door de bliksem getroffen, samen met haar veulen vonden we ze dood in de wei, de merrie lag over het veulen heen. ;(
Mijn pony liep samen met nog 2 paarden bij hen in de wei...
Elke keer als het onweert ben ik toch weer bang dat het nog een keer gebeurd.

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 00:11

aahhp schreef:
Paar weken terug gingen we 'snachts om half 3 de paarden binnenhalen omdat het onweerde, en ze dus buiten stonden.. .

Jeej, ik ben dus niet de enige die dit soort nachtelijke uitstapjes maakt voor dr paard(en) :D

aahhp schreef:

Vind dit wel heel goed :j . Misschien is bliksemafleider ook nog wel handig.

aahhp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:03

Hihi jij ook al? :P Ja dat zou idd nog kunnen.. wel is het zo (vertelde onze verzekering) dat wij in een gebied zitten met een laag risico,, iets met de stand van alle dingen zoals weilanden bomen boerderijen ofzo? dat is ons in ieder geval verteld :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:07

Mijn paarden staan ook dag en nacht buiten, ongeacht het weer. Is nog nooit wat gebeurd, ze hebben op 'omslotener' weilanden gestaan en weilanden die open en bloot in de polder lagen. Heb m'n merrie nou 9 jaar, er is nog nooit wat gebeurd. Heb ze ook liever buiten staan dan in een stal. Als daar de bliksem in slaat moet je verdomd snel handelen wil ze je er allemaal uit krijgen.

Bloempje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:29

Ik kan me beide kanten wel voorstellen.
Aan de ene kant: voor je eigen gemoedsrust is het misschien fijn als je ze binnen hebt. Maar als de bliksem in mocht slaan in de stal, heb je misschien een groter probleem dan als ze buiten staan.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:55

Schrikt hij van oud en nieuw? Dat is misschien een beetje vergelijkbaar?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:01

Onze paarden staan ook 24/7 buiten (wel met schuilstal) en dus ook met onweer... Vind het altijd heel eng en zie ook wel eens foto's
van paarden die door de bliksem getroffen zijn. Beetje cru, maar that's nature. Het kan gebeuren, maar denk niet dat je je zorgen hoeft
te maken met bomen en huizen om de wei heen TS :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:18

Tara_Jenny schreef:
Schrikt hij van oud en nieuw? Dat is misschien een beetje vergelijkbaar?

Ik vind de jaarwisseling niet vergelijkbaar met onweer. Onweer is namelijk een natuurlijk fenomeen en vuurwerk niet. Onweer voelen ze aankomen en vuurwerk niet. Het enigste wat vergelijkbaar is, is dat het beide lawaai geeft en licht. Al is het licht van vuurwerk toch wel even iets anders. Dus ik vind het geen vergelijking.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:22

ikzelf vind omweer ook best eng.
maar in de wei is je paard het veiligst (kan vluchten, in de stal niet).
ik doe wel altijd het halster af

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:31

2 jaar geleden is mijn haflingerjaarling door de bliksem getroffen in een weiland aan kanten met bomen. Hij stond in een kudde van 6, de rest was ongedeerd. Ze staan nog steeds allemaal verder op die wei. Ik denk er wel telkens aan als het onweert, maar kan niet zeggen dat ik extra bang ben. Het is helaas een miljoenste tref, en tja.... dat hadden wij weer. Ze kunnen de inloopstal in, maar dat heb ik ze zelden zien doen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:31

tja het buiten laten of op stal geeft allebei hun risico.
mijne gaan altijd snachts op stal wat ik wel doe is stroomapparaat stekkers eruit trekken en de draden losmaken(van wei naar stal) dit ook meer omdat ik tegenwoordig op e wei ijzeren palen heb als onweer erop slaat danst het verder over je draad. als draad tot aan de stal loopt lopen de vlammen dus ook tot je stal. dus koppel ze altijd even los.

mijn pony liep vroeger ook 24/7 buiten op een dag begon het behoorlijk te regenen/onweren. mn oom(die bij de wei woont) ging naar binnen stond voor het raam zn handen te wassen en zag dus bliksem op een weipaaltje inslaan waar mn pony een paar meter vandaan stond. gelukkig had hij ook de stekkers van het stroomapp eruit getrokken.

als het snachts onweert lig ik ook net zo lang wakker tot het weer stil is.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:10

Toen ik mijn paarden aan huis had haalde ik ze altijd binnen. Op de pensionstal waar ze nu staan doen ze het ook. Daar staan ze nu 24/7 buiten, maar bij onweer worden ze naar binnen gehaald. Ik vind het prettig en risico's loop je altijd. Uiteindelijk moet je toch doen waar je je het prettigst bij voelt.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:14

zoals vanmorgen was het ook goed aan het onweren. volgens mij lag de boosdoener boven ons huis. het ging er hard aan toe zeg.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 12:17

Op een stal waar ik stond deden ze altijd de stroom erafhalen van de weides maar ze bleven gewoon buiten staan. Iedereen zegt wel dat er om hun wei bomen/huizen staan maar dat is nog geen garantie dat dat word geraakt, onweer zoekt altijd iets met de minste weerstand.

Esmeralda17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:35

Elmo1 schreef: "paarden vinden dat helemaal niet eng, ze blijven zelf gewoon buiten
wat je niet moet doen is tijdens onweer de wei op gaan om je paard er af te halen want dat is wel gevaarlijk voor jezelf, zeker als het open weiland is.

ik zou weer geen oog dicht doen als mijn paard in een stal zou staan met onweer, stel dat daar brand uitbreekt dan is alles verloren en kan het niet vluchten.
Het is dus maar wat je referentie kader is, een paard houd niet van opgesloten zijn, ook niet tijdens onweer

ben het ook eens met bovenstaande post dat als het gebeurd het een hele snelle dood is, hoe vreselijk ook voor jezelf, een paard lijd niets"

Ben het helemaal met je eens om zelf niet de wei op te gaan. Mijn collega ging zijn paarden eraf halen en toen sloeg de bliksem naast hem in. Het paard wat naast hem liep werd geraakt en heeft het niet overleefd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:22

jezus dan schrik je je toch ook rot.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 11:26

Mijn paard staat áltijd buiten, ook met onweer.
Hij vindt het helemaal niet eng dus ik maak me geen zorgen hoor :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 19:03

Dus jullie zeggen beter buiten dan binnen? :)
Ik ben het hier ook wel mee eens, Ik denk niet dat het snel inslaat op de stal naar stel het gebeurt, dan lijdt je paard nog veeeeeeeeeel meer dan dat hij geraakt word in de weide.
@Debora17, wat erg van je collega! alleen denk je dat het paard erg heeft geleden of juist niet? :)