automatiche drinkbak in de trailer? wat is jullie mening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lijkt jou een automatiche drinkbak in de trailer handig?

Poll eindigt op

1. Ja lijkt me heel fijn.
32 (24%)
2. Ik weet niet of ik het een goed of slecht idee vind.
11 (8%)
3. Nee lijkt me niet echt nodig
86 (66%)

Totaal aantal stemmen: 129

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:13

ElCamino schreef:
Wat ik wel een goed idee zou vinden overigens is een systeem dat je met 2 hendels de achterstang kan sluiten terwijl je zelf voorin staat. JLF trailers hebben dit maar Atec nog niet dacht ik. Zou een goede oplossing zijn voor mensen die niet alleen kunnen laden.
Ik heb gelukkig dit probleem zelf opgelost maar zou wel een goede zijn....

Twee hendels aan de wand, met de een draai je de stang naar binnen, met de ander sluit en open je het haakje.
Erg handig...

Dat zou echt superhandig zijn ja. Hoe gaat dat dan? Want ik zie het nog niet voor me. Je staat zelf voorin bij het hoofd en dan?

Ik ben idd terug geweest en toen is dat bandje erin gezet. Ik heb toch niet lang plezier gehad van mijn Regency want mijn jonge paard is over de voorstang gegaan en heeft de trailer toen compleet total los geslagen. Helemaal uit het lood, niet meer te repareren. Ik vond het voor de duurste trailer van het merk een erg lichtgewicht ding. Veel kunststof en plastic. Hij zag er leuk uit maar daar bleef het bij. Hij was niet erg degelijk.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:15

Suzanne F. schreef:
ElCamino schreef:
Wat ik wel een goed idee zou vinden overigens is een systeem dat je met 2 hendels de achterstang kan sluiten terwijl je zelf voorin staat. JLF trailers hebben dit maar Atec nog niet dacht ik. Zou een goede oplossing zijn voor mensen die niet alleen kunnen laden.
Ik heb gelukkig dit probleem zelf opgelost maar zou wel een goede zijn....

Twee hendels aan de wand, met de een draai je de stang naar binnen, met de ander sluit en open je het haakje.
Erg handig...

Dat zou echt superhandig zijn ja. Hoe gaat dat dan? Want ik zie het nog niet voor me. Je staat zelf voorin bij het hoofd en dan?

Ik ben idd terug geweest en toen is dat bandje erin gezet. Ik heb toch niet lang plezier gehad van mijn Regency want mijn jonge paard is over de voorstang gegaan en heeft de trailer toen compleet total los geslagen. Helemaal uit het lood, niet meer te repareren. Ik vond het voor de duurste trailer van het merk een erg lichtgewicht ding. Veel kunststof en plastic. Hij zag er leuk uit maar daar bleef het bij. Hij was niet erg degelijk.

ja klopt wel.
hij is licht en ziet er leuk uit maar daar is ook alles mee gezegt.
ik vind tot nu toe de starline het beste :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 15:17

hanny_jelke schreef:
ik vind tot nu toe de starline het beste :j

Die hebben we nu inderdaad in een aangepaste versie met verzwaarde assen. Hele degelijke solide trailer. Helaas wel minder mooi qua uiterlijk en geen zadelkamer erin. Maar ja, die Regency beviel echt niet en dat grapje heeft me veel geld gekost, hele trailer total loss.

hanny_jelke

Re: automatiche drinkbak in de trailer? wat is jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 15:21

wij hebben ook een starline en daar zit een zadelkamer in.
hij moet dan inderdaat wel als extra optie

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 16:40

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:34

Suzanne F:
Jean Luc Fautras heeft het, de bil stang zit dan dichtgeklikt met een systeem ipv met een pennetje zoals normaal.
Aan de zijwand van de trailer zit een geleiding naar achteren toen.
Je laadt je paard op normale wijze, stang staat dan open.
Als je voorin staat kun je met 1 hendel knijpen, dan gaat het "bekje" open. et de andere hendel trek je de bilstang dicht en dan sluit je het bekje weer. Voila en hij zit vast.
Beetje lastig uitleggen zo.... mijn vriendin heeft het erop laten zetten, erg handig.

Verder: Ik heb zelf de 2 paards technoline, de luxe, deze is van hout, wordt niet meer gemaakt maar is erg degelijk, niks extra maar gewoon goede trailer, tussenschot van volledig hout, geen zeil of plastic ertussen en een volledig houten hengstenschot ipv zo'n knullig ijzeren rekje, dus ze zien elkaar écht niet. Dat scheelt enorm. Ding is wel loeizwaar maar goed.... ben er erg blij mee

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:44

ElCamino schreef:
Suzanne F:
Jean Luc Fautras heeft het, de bil stang zit dan dichtgeklikt met een systeem ipv met een pennetje zoals normaal.
Als je voorin staat kun je met 1 hendel knijpen, dan gaat het "bekje" open. et de andere hendel trek je de bilstang dicht en dan sluit je het bekje weer. Voila en hij zit vast.
Beetje lastig uitleggen zo.... mijn vriendin heeft het erop laten zetten, erg handig.

Klinkt handig zeg.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:44

Ik zou er ook niet voor kiezen. Als een paard niet uit een emmer drinkt, drinkt hij waarschijnlijk al helemaal niet op de trailer uit een automatische drinkbak. Meestal is het stress waardoor een paard op wedstrijd slecht eet en drinkt, en daar hebben de meeste paarden denk ik eerder last van op de trailer dan van de trailer af. Verder is het inderdaad extra gewicht. en een extra ding wat kapot kan en waar een paard zich aan kan verwonden, of wat in de weg zit.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:07

ElCamino schreef:
Suzanne F:

Verder: Ik heb zelf de 2 paards technoline, de luxe, deze is van hout, wordt niet meer gemaakt maar is erg degelijk, niks extra maar gewoon goede trailer, tussenschot van volledig hout, geen zeil of plastic ertussen en een volledig houten hengstenschot ipv zo'n knullig ijzeren rekje, dus ze zien elkaar écht niet. Dat scheelt enorm. Ding is wel loeizwaar maar goed.... ben er erg blij mee

daar zie ik ook zeker het nut van in!
een drinkbak vind ik niet nodig :n

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:38

Hmmm, lastig deze.
Ik vind het persoonlijk niet nodig.
Mijn paarden drinken op de weide ook uit een ton, dus dan kan dit op wedstrijd ook wel.

Maar, ik kan me perfect voorstellen dat dit een handige optie is om aan te bieden.

Over het water afvoeren/ rondpompen: kan je misschien eens informeren bij mobilhome- en camperbouwers.
Deze hebben wel ervaring met watercircuits. Zij kunnen je misschien ook info geven over het isoleren. Zodat het water niet te warm wordt in de zomer en de leidingen niet bevriezen in de winter.

Ook vind ik 100 l meepakken echt wel veel. Op wedstrijden is er toch meestal water beschikbaar? Wij namen gewoon 15 à 20 liter mee in 5-literflessen, en gaven dit in een ton aan mn beestje. Wou hij meer, dan was het gewoon bijvullen, had hij genoeg, dan hadden we geluk.
Ja, paarden drinken veel, maar ze drinken toch geen 100l per dag? Ik dacht 60l, op warme dagen. Gewoon zo rond de 30.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 09:51

Optiwolk, die van mij drinkt gemiddeld zo'n 50 a 60 liter per dag (op gewone dagen, als hij niet in het werk staat). Dan is een tankje van 100 liter zo gek nog niet, als je ervan uitgaat dat je ook wat knoeit en eventueel eens twee dagen op pad gaat. En hebben we het over een 1,5 paards of een 2 paards?

Ik zou het persoonlijk niet willen, weer een uitsteeksel waar hij aan kan blijven hangen, en waar hij mee kan klooien (lees slopen).
Zelfsluitende bilstang klinkt wel aantrekkelijk.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 10:05

Ik zie ook het nut er niet van in.
Daarnaast kan het in mijn ogen alleen maar kapot gaan, extra ballast en extra schoonmaak werk (zeker als er water in de leidingen blijft en je gebruikt je trailer niet geregeld.

Het systeem van Elcamino lijkt me wel heel handig. Maar ik denk dat daar al wel patent op zit.
Voor meer info over dat systeem:
http://www.cavadeos.com/content/view/full/29133 (is in het Frans, maar je krijgt bij de foto's wel een duidelijker beeld ervan)

Yannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:58

Het heeft voor en nadelen (zijn genoemd), Bovendien denk ik niet dat mijn pony er uit zou drinken. Ik denk dat ze zich veel meer consentreerd om niet "om" te vallen. Maar als je tussen stops maakt zou het dus wel erg handig kunnen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 17:11

Ik dacht gelijk aan het veilgheidsrisico, maar om andere al genoemde redenen vind ik het ook geen goed idee.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:00

Ik heb gestemd: nee, hoeft voor mij niet.
Behalve dat mijn paarden geen úren op de trailer hoeven te staan wachten (want áls het er al zou zijn, moet je het watercircuit alleen werkende hebben als je geparkeerd staat), vind ik het verlies aan te laden massa (toch al gauw 150kg als de tank+montage+water vol zit) te groot en het voordeel te klein. Dan nog dat ze wéér iets te slopen hebben in een trailer.
In mijn trailer zit een zadelkamer met daarboven een voerbak. Ook al zo'n nutteloos ding. Ja, leuk voor even, maar als je je raampje van je trailer per ongeluk open laat staan, dan heb je een binnenzwembad (lekker schimpie erin) en je paard kan heerlijk zijn tanden scherpen aan het polyester. Niet voor niets heb ik om het hele ding een traanplaatlaag laten zetten.

Dus ik zou het zeker niet aanschaffen en zou bij een nieuwe trailer ook niet voor deze optie kiezen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:07

Ik heb op het moment een Atec Xxl met zadelkamer met alle luxe wat er te bedenken viel bij atec (hengstenrek,Stootkussens,beklede stangen voor en achter en dan nog allemaal van die kleine extra dingetjes zo heb ik er nog een soort witte achterlamp op laten zetten zodat ik in het donker fijner kan laden
Alleen geen auto bakken haha

Onze ijslander trailer heeft dat dus wel 80 liter water reservoir met auto bakken maar die trailer is wel 3 keer per week op de weg te vinden en de paarden drinken toch wel regelmatig

Ik zou er graag eentje willen hebben in mijn atec!
Maar dan zou 20 liter op 2 paards trailer genoeg zijn :j
80 liter is echt overbodig

Overigens snap ik het ''voerbak'' feit ook niet in mijn atec vind het een vreselijk onhandig ding word alleen maar smerig en ranzig had gewoon een aflopend iets moeten zijn....
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 29-05-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:10

Gelukkig ben ik niet de enige die een voerbak een dom ding vind :D . Ze hadden het beter een plateau kunnen maken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:11

pieteritus schreef:
Gelukkig ben ik niet de enige die een voerbak een dom ding vind :D . Ze hadden het beter een plateau kunnen maken.

wel aflopend dan....

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:14

Helemaal mee eens. Zullen we eens een mailtje sturen naar de trailerfabrikanten (of ze dit topic laten lezen :+ ).

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:15

Het lijkt mij overbodig!!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:23

pieteritus schreef:
Ik heb gestemd: nee, hoeft voor mij niet.
Behalve dat mijn paarden geen úren op de trailer hoeven te staan wachten (want áls het er al zou zijn, moet je het watercircuit alleen werkende hebben als je geparkeerd staat), vind ik het verlies aan te laden massa (toch al gauw 150kg als de tank+montage+water vol zit) te groot en het voordeel te klein. Dan nog dat ze wéér iets te slopen hebben in een trailer.
In mijn trailer zit een zadelkamer met daarboven een voerbak. Ook al zo'n nutteloos ding. Ja, leuk voor even, maar als je je raampje van je trailer per ongeluk open laat staan, dan heb je een binnenzwembad (lekker schimpie erin) en je paard kan heerlijk zijn tanden scherpen aan het polyester. Niet voor niets heb ik om het hele ding een traanplaatlaag laten zetten.

Dus ik zou het zeker niet aanschaffen en zou bij een nieuwe trailer ook niet voor deze optie kiezen.

Ja, afschuwelijk.
Maar je trailer een hele tijd dicht laten staan als je hem eens niet gebruikt, krijgt hij ook zo'n muf geurtje -O-
Ik leg er nu standaard oud hooi in/ wat vodden.

En ik kuis trouwens mijn trailer altijd volledig uit voor EN na het vervoer, maar dat zal aan mij liggen. :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:19

Mij lijkt het niet wat, reden dat je extra gewicht krijgt en niet iedereen over de combinatie van het B-E rijbewijs beschikt. Plus in de wintermaanden kan het bevriezen en dan..
Als het water er lang in zit is het niet echt fris meer om te drinken, niet iedereen denkt er aan om het eruit te laten lopen en te verversen.
Het lijkt me handiger dat het paard leert te drinken uit een emmer, als ze echt dorst hebben zullen ze het vast wel doen.

AmableJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:36

Ik zou er idd ook niet voor kiezen, maar ik heb dan ook een ontzettend makkelijk paard die zich overal thuis voelt. Dus als ik gewoon een emmer en een jerrycan water mee neem dan heeft hij alles wat er nodig is.

Waar ik overigens ooit van hoorde en wat ik wel een fantastisch idee vond is een remlicht in de trailer. Dus op het moment dat de auto remt gaat er ook een (rood) lampje in de trailer branden. Paarden leggen vrij snel de link tussen het remmende gevoel en het lampje en kunnen dus gaan anticiperen op het feit dat de combinatie gaat remmen. Een bhv instructeur vertelde mij dat een kennis van hem dat had ingebouwd en dat het perfect werkte. Lijkt me heel erg paardvriendelijk en ik zou dat echt een toevoeging vinden.