Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:47

Mag ik vragen waar dit was (mag ook via Pb).
Ik heb vorige week iets soortgelijks meegemaakt, waarbij ik keurig aan de kant bleef, maar de persoon op de trekker expres op mij af stuurde, waardoor het paard bijna de bosjes invloog. Ik weet inmiddels wie dit was en ga er werk van maken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:50

Even off topic.....Dat agrarische spul wordt ondertussen wel zo groot dat het simpel weg niet meer op een landweg past......hoe wil je dan uberhaubt passeren...

Electra63

Ik neem aan dat je het aan Pluttersput vraagt?

Lusitana

mirgino schreef:
de trekkers van tegenwoordig zou je zelf al bang van worden laat staan je paard en dat heeft niks met verkeersmak zijn te maken
het zijn gewoon grote enge dingen die ook nog veel lawaai maken.

Toch moet een paard het vertrouwen hebben dat als "de baas" zegt dat het niet eng is, het niet gevaarlijk is en het negeren.
Ik ben zelf hier in het bos met een drie jarige die net onder het zadel was een vrachtwagen met kraan erop tegen gekomen die boomstammen aan het laden was. Over eng gesproken. Mijn vriendin, op een vierjarige, zei dat ze wel voorop zou, maar haar paard wilde niet en dus ging ik met de driejarige voorop. We hadden een meter ruimte, daarnaast was een ravijn...
De driejarige was niet bang, omdat ik niet bang was. Dat is toch wel het geheim.
Ik zeg ook altijd dat vooral de ruiter verkeersmak moet zijn. :D
Ik heb bv ook eens op een Fries gereden die bang was voor tractoren. Ik ging door een dorp, met de eigenaresse op de fiets ernaast en we kwamen een tractor tegen. Ik had een lossig teugeltje en aaide het paard met een hand op de hals. Eigenaresse kneep haar fietsstuur bijna fijn... Paard draaide niet eens een oor...
Zo kan ik tientallen voorbeelden noemen.
Het kalm/onverstoorbaar blijven van de ruiter/menner is het allerbelangrijkste in dergelijke situaties.

Verder bereik je met een vriendelijke glimlach of smekend gezicht ook veel. Veel mensen houden er niet van zich gedwongen te voelen en kunnen het verzoek tot afremmen als iets dwingends ervaren, helemaal als er een boos gezich bij is. Als het bij een vriendelijk gezicht hoort, is het weer andere koek. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:51

papagroom schreef:
Even off topic.....Dat agrarische spul wordt ondertussen wel zo groot dat het simpel weg niet meer op een landweg past......hoe wil je dan uberhaubt passeren...

Bij ons is de dijk zo smal, dat 2 normale auto's elkaar niet kunnen passeren, zonder in de berm te gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:53

Dan zul je elkaar ergens moeten passeren waar je de ruimte hebt, bv bij een opgang van een boerderij. zowel voor een tractor met oplegger en een koets met paard is het ontzettend moeilijk om achteruit te gaan, dus het is zaak om dan ruim op tijd zo'n plek te spotten en daar in te duiken.
Overigens hebben de meeste dijken speciale passeerruimtes, toch?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:55

Electra63 schreef:
papagroom schreef:

Bij ons is de dijk zo smal, dat 2 normale auto's elkaar niet kunnen passeren, zonder in de berm te gaan.

Kijk en kom je dan zo`n joekel ding tegen....dan heb je echt een probleem.....hier helemaal op wegen met een berm van een meter en daarnaast een steil talud met daar onder een sloot.......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:58

Lusitana schreef:
Dan zul je elkaar ergens moeten passeren waar je de ruimte hebt, bv bij een opgang van een boerderij. zowel voor een tractor met oplegger en een koets met paard is het ontzettend moeilijk om achteruit te gaan, dus het is zaak om dan ruim op tijd zo'n plek te spotten en daar in te duiken.
Overigens hebben de meeste dijken speciale passeerruimtes, toch?

Dat klopt, wij kijken altijd goed vooruit en weten waar de taluds enz. aanwezig zijn.
Maar op een hele smalle dijk een paard met voetganger passeren met een hele hoge snelheid vind ik gevaarlijk.
In mijn geval, was de Jeep ook 2 trimmers gepasseerd, die ook bijna van de dijk afrolden.
Ik ben blij, dat ik zijn kenteken heb. En als hij moet voorkomen (wat ik niet verwacht) dan ga ik.
Voor mij is het een principe-kwestie. Ik heb 3 uur op het bureau moeten wachten en de aangifte duurde ruim een uur. Maar er rijden daar ontzettend veel pony's/paaarden en het is landelijk gebied, daar moet je maar rekening mee houden.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:59

Nou Lusitano...in veel gevallen heb je gelijk...maar het gaat niet altijd op hoor.
Ik was vorige week absoluut niet bang, want onze paarden zijn doorgewinterde rotten in het vak en ik ben al van alles tegengekomen. Dus toen ik die trekker tegenkwam ging ik zoals gewoonlijk netjes aan de kant (was op een uitloop van een bospad die nogal smal was, maar in het bos liggen ook akkers, vandaar), zodat we elkaar goed konden passeren.
Is hij bijna naast me, begint hij te grijzen (ik dacht die lacht me vriendelijk toe...), maar stuurt hij ineens op me af, geeft gas en toetert er bij. Voordat ik er erg in had jumpte mijn paard opzij richting bosjes en kreupelhout. En ook toen was ik niet bang, alleen wel even een schrikreflex, omdat ik er naast lag. Maar mijn paard bleef nog best lang van streek daarna en bij een volgende trekker die er aan kwam, was ik niet bang...maar het paard wel. Gelukkig reed die wel normaal, dus was het ook zo weer over, maar ik bedoel te zeggen dat een paard zo'n ervaring dat het zich doodgeschrokken is ook mee kan nemen naar een volgende situatie.
En dan is het aan de ruiter om die pavlovreactie uit te laten doven. En dan scheelt het idd als je niet bang bent.
Maar een ruiter die niet bang is, hoeft geen 100% garantie te bieden dat een paard dan nooit schrikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:06

Het paard kan schrikken, maar hoe het met die schrik omgaat is ook aan de ruiter!
Ik zeg trouwens nergens dat het paard niet kan schrikken als de ruiter kalm is... ;)

Ik ben trouwens LusitanA. Er is ook een LuistanO op bokt, daarom zeg ik het, niet omdat ik aanstoot neem aan een verkjeerd gespelde naam ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:14

Ikben het er helemaal mee eens dat je paard voldoende verkeersmak moet zijn......maar het is (off topic)wel volkomen belachelijk dat een agrarische combinatie van wel30 ton zonder kenteken en met een bestuurder zonder rijbewijs op de weg mag komen.
Er rijden hier regelmatig jongetjes van 16-17 jaar oud op dat spul....en vooral in de oogsttijd levert dat veel ongelukken op....je kan wel zeggen ze mogen niet sneller als 40 km per uur...maar dat is met dat gewicht zelfs met een vrachtauto te snel...

BiHB

Re: Bijna aangereden door een tractor met de koets, aanklacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:33

Je hebt er nu niks meer aan, maar ik zou de volgende x toch naast het paard gaan lopen als er een tractor aankomt, wat niet weg neemt dat t natuurlijk ronduit onbeschoft is van de bestuurder van de tractor...

Alleen nog 1 opmerking... Je schrijft dat jij aan de ene kant van de leidsel trok, omdat de menner bezig was met voorwaarts drijven...
Ik men zelf al jaren en heb ook m'n bewijs, maar als menner moet je zelf je leidsels kunnen handelen en tegelijk je zweep.
Eigenlijk is t best listig als een ander persoon ineens de leidsel grijpt...
Ik snap dat t een noodsituatie was, maar ga de volgende keer liever naast t paard!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:41

papagroom schreef:
Ikben het er helemaal mee eens dat je paard voldoende verkeersmak moet zijn......maar het is (off topic)wel volkomen belachelijk dat een agrarische combinatie van wel30 ton zonder kenteken en met een bestuurder zonder rijbewijs op de weg mag komen.
Er rijden hier regelmatig jongetjes van 16-17 jaar oud op dat spul....en vooral in de oogsttijd levert dat veel ongelukken op....je kan wel zeggen ze mogen niet sneller als 40 km per uur...maar dat is met dat gewicht zelfs met een vrachtauto te snel...

16/17 jarige moeten wel een trekkerrijbewijs (=Certificaat voor vakbekwaamheid) halen.
Dat bestaat uit een theorie en een praktijk gedeelte.
Zij mogen officieel niet harder dan 25km per uur.

En of de combinatie een kenteken heeft of niet maakt niet uit qua verkeersveiligheid.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:44

Brainless schreef:
papagroom schreef:

16/17 jarige moeten wel een trekkerrijbewijs (=Certificaat voor vakbekwaamheid) halen.
Dat bestaat uit een theorie en een praktijk gedeelte.
Zij mogen officieel niet harder dan 25km per uur.

En of de combinatie een kenteken heeft of niet maakt niet uit qua verkeersveiligheid.

Dat rijbewijs stelt geen kloot voor.....en een kenteken zorgt er voor dat de zondaar achterhaald kan worden....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:50

Branca schreef:
suffie schreef:
De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens

:D De meeste trekkers van vroeger ja... Die van tegenwoordig moeten groter, sneller, zwaarder en breder. ;)

Qua armbeweging; ik neem aan dat je met getrekte arm naar boven en beneden hebt bewogen?Dat moet nl wel duidelijk zijn dan.

Romulus schreef:
ik zou gewoon achterhalen wie de bestuurder was van de tractor
geleiders van vee hebben bijna overal voorrang (jullie geleidden het paard voor de wagen)

dit kan prima een artikeltje 5 worden MITS!! je de bestuurder weet te achterhalen

Je bent geen geleider, maar bestuurder.
Art 5 is niet voor iedereen duidelijk, maar dat is hetzelfde idee wat ik eerder aanhaalde met nog steeds hetzelfde probleem; bewijs.

Ze kunnen misschien wel groter zwaarder en breder zijn dan "vroeger" Maar ze mogen nog steeds maar 50 ;) en zo komen ze ook de fabriek uit.

Wel een nare situatie TS maar ben bang dat je er vrij weinig aan kan doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 01:00

Belachelijk zeg.. Ook een keer zo'n geintje gehad op een dijk, was met mn veulen voor t eerst naar buiten, stalgenootje met brave pony mee (tevens zn beste vriendje). Komt er op de terugweg ineens een busje met een rotgang achter ons de dijk over gesjeesd. Zo'n inham naar een ander weiland (passeerpunt zeg maar) was nog vrij ver weg, maar ik had intussen gezien dat het de hoefsmid (!) van stal was dus zei nog dat ie wel rustig zou doen. But not. Mijn pony kende meedraven nog niet echt dus ik kon niet snel weg. Smid kwam pal achter Bis rijden, koppeling in, en gas geven om lekker herrie te produceren! Intussen was die brave pony al half aan de kletter en was bijna bij die inham, mijn pony besloot ook eindelijk om een pasje harder te gaan lopen en had er uiteindelijk niks van (ohhh wat was ik blij), ondanks dat die idioot m echt nog maar nét niet raakte.. De knul heeft iig nooit ook maar in de buurt van mijn poown hoeven komen, hoorde later via-via (want reken maar dat dit verhaal verteld is op stal) dat hij had gezegd niet te kunnen stoppen ivm veel kuilen in de weg.. Prachtig, maar hij zag ons al van een flinke afstand, je zíet dat er een iele pony met een kort staartje bij zit, zeker als je voor je werk met paarden omgaat kun je toch op zn minst wel gas terugnemen? Had ie echt niet vast komen te staan... Maar goed, ik heb de hemel op mn blote knietjes gedankt voor een bomproof geboren pony, hij heeft er geen trauma niks aan overgehouden, maar met zo'n jong beessie had t natuurlijk heel anders af kunnen lopen..

Kom ook nog vaak mensen tegen die idd expres gas geven ofzo, levensgevaarlijk. Bis kijkt er gelukkig niet eens naar, mja, een ander paard kan wel schrikken. Verkeersmak of niet, blijven vluchtdieren. En tsja, ts, afstappen was miss handiger geweest maar je gaat er toch verdorie ook niet vanuit dat zo iemand dan keihard doorrijdt. Ben het er mee eens dat er afgeremd wordt uit hoffelijkheid, maar dan nog.. Mag wel eens een wetje tegenaan geknald worden ofzo :+ Mijn ukkie is bomproof, maar word er nog steeds niet blij van als iemand asociaal langsknalt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 01:49

papagroom schreef:

Ben het helemaal met je post eens. Moet af en toe hier tussen de bollenboeren ook zowat m'n 4x4 in de sloot zetten.
Maar... tegelijkertijd vind ik niet dat je met een paard waarvan stuur/rem/gaspedaal tijdens zo'n confrontatie niet adequaat werken, de weg op zou moeten willen.

Want het is nou eenmaal wettelijk niet vastgelegd, dat je voorrang hebt boven andere weggebruikers. Als je geluk hebt, wordt er rekening met je gehouden, niets meer niets minder.
Laatst bijgewerkt door Sientje op 15-05-11 02:14, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 02:11

wat een hufter zo van ff paardje op jagen :(:)
_Hyperion_ schreef:
Nou Lusitano...in veel gevallen heb je gelijk...maar het gaat niet altijd op hoor.
Ik was vorige week absoluut niet bang, want onze paarden zijn doorgewinterde rotten in het vak en ik ben al van alles tegengekomen. Dus toen ik die trekker tegenkwam ging ik zoals gewoonlijk netjes aan de kant (was op een uitloop van een bospad die nogal smal was, maar in het bos liggen ook akkers, vandaar), zodat we elkaar goed konden passeren.
Is hij bijna naast me, begint hij te grijzen (ik dacht die lacht me vriendelijk toe...), maar stuurt hij ineens op me af, geeft gas en toetert er bij. Voordat ik er erg in had jumpte mijn paard opzij richting bosjes en kreupelhout. En ook toen was ik niet bang, alleen wel even een schrikreflex, omdat ik er naast lag. Maar mijn paard bleef nog best lang van streek daarna en bij een volgende trekker die er aan kwam, was ik niet bang...maar het paard wel. Gelukkig reed die wel normaal, dus was het ook zo weer over, maar ik bedoel te zeggen dat een paard zo'n ervaring dat het zich doodgeschrokken is ook mee kan nemen naar een volgende situatie.
En dan is het aan de ruiter om die pavlovreactie uit te laten doven. En dan scheelt het idd als je niet bang bent.
Maar een ruiter die niet bang is, hoeft geen 100% garantie te bieden dat een paard dan nooit schrikt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 09:19

Branca, ik weet ook dat je op je eigen weghelft moet blijven etc, kan me ook voorstellen dat hij daarop zou reagren. Maar we waren ruim van tevoren van onze weghelft afgeweken in stap, en vroegen toen of hij langzamer kon gaan. Normaal gesproken, zodra we zien dat iemand afremt of iets aan de kant gaat, zijn wij de eerste die dan ook aan de kant gaan. Het is meer omdat wij al veel mensen zijn tegengekomen die je echt gewoon van de weg af rijden als je niet wat ruimte voor jezelf claimt, dat we dit doen.
Ik hgeb inderdaad duidelijk met gestrekte arm op en neer bewogen :j

Lusitana, dat mmoet ik wel zeggen hoor, voor deze kom ik er 10 tegen die gewoon heel natjes afremmen, aan de kant gaan, of zelfs hun hele voertuig uitzetten. Ze zijn er wel degelijk, en voor mij maakt het niet zoveel uit. Maar voor het paard, dat net heel goed ging, zijn we weer terug bij af. Nou is dat niet meer dan jammer, want ik vind ook dat je met zo'n paard heel goed moet weten waar je mee bezig bent. Nou nemen we normaal ook niet dit risico, maar we kwamen zo op die weg uit, en we dachten dat het wel zou gaan.

Eshter_r, van de koets gaan doen wij pertinent niet. Ik snap de gedachtegang, en onder het zadel is dat nog een optie. Maar als je paard gaat klooien en jij loopt ernaast, én de koets hangt er achter, dat is écht heel linke soep.

JuliaMaria, het gekke is, aan de hand en onder het zadel is het eigenlijk écht geen probleem. Dan kan ze wel wat kijken etc, maar nooit dat ze zo zal reageren zoals ze nu deed..

Sientje, ik ben niet degene die me erg druk maakt daar om. Ik heb altijd zo iets van: dat komt gewoon goed, we komen daar wel langs, van mijn kant eigenlijk helemaal geen spanning :n

BiancaLesley, ik kan je vertellen dat de menner in kwestie behoorlijk ervaren is, en echt wel weet wat hij doet wat dat betreft. Alleen in dit geval konden we niets anders, hij had zijn handen tegen zijn lijf aan omdat het paard anders de sloot in sprong, en had de zweep dus daarbij. En daarvoor is dan mijns inziens een groom :j

Zo, ik geloof dat ik iedereen nu heb kunnen beantwoorden, mocht dat niet het geval zijn, laat het mar even weten :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:44

Brrr... hier zorg ik ook goed om niet op plekken te komen waar er niet minstens een meter uitwijkruimte is. Na een stom ongeluk met een vrachtwagen raakt mijn paard ook in paniek bij groot verkeer wanneer we op straat zijn. En dat kun je nergens anders oefenen dan op straat.... op zijn eigen erf is de trekker echt niet eng. :+

Nu heb ik gelukkig altijd een zus met pony bij zich die rustig midden op de weg stil gaat staan wanneer het gevaarlijk dreigt te worden om mensen te dwingen rustig langs te komen *\o/* , maar sommige mensen snappen blijkbaar echt niet wat een bloedbad het is wanneer je een paard, al dan niet met wagen, tegen je motorkap hebt.

TS veel succes met het weer vertrouwen opbouwen, en hopen dat het niet al te veel gevolgen heeft.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:57

Knollboll schreef:
Net als wat de vorige berichten melden kan je hier niks aan doen, helaas.
Gelukkig is het nog goed afgelopen!

en wat betreft die tractor rijbewijs; dit is alleen verplicht vanaf je 16e als je er voor je werk mee gaat rijden. Rare hiervan is, dat als je het voor je eigen gebruikt, niet voor je werk, maar bijvoorbeeld boodschappen ermee gaat doen je er geen rijbewijs voor moet hebben ookal ben je 16...

Als je in het bezit van een B-rijbewijs bent hoef je geen trekkerrijbewijs. Dit heb je alleen nodig als je vanaf 16 jaar en zonder rijbewijs een tractor op de openbare weg bestuurd.
Echter...als je met de tractor naar school of de supermarkt , kroeg o.i.d. gaat ben je zowiezo in overtreding omdat een tractor alleen voor lanbouwdoeleinden op de weg gebruikt mag worden..!

Even over het onderwerp:
Als de stuurinrichting van myn auto speling heeft ga ik ook de weg niet op en vervolgens tegenliggers waarschuwen dat mijn auto wel eens wat uit kan wijken.Alleen de weg op met een paard wat 110% of hoger verkeersmak is.
Ik kom zelf met enige regelmaat aanspanningen met onrustige paarden op de weg tegen die aan het beleren zijn en ga dan altijd een beetje zweten.Dus ik kan mij de reactie van de tractorbestuurder , alhoewel een beetje overtrokken, goed voorstellen. En ik denkt dat een menner ook best een beetje nerveus op de bok zit als ie weet dat zijn paard niet geheel verkeersmak is
Citaat:

[/quote]

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:00

Dan vraag ik me toch af hoe je een paard verkeersmak krijgt. Als je hem niet mag blootstellen aan verkeer word het erg lastig om hem er aan te laten wennen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:20

@Julius_juut
Via een B-weg, rijden/lopen met verkeersmakke paarden, achter een menner aan...

Evt. het paard met de trailer vervoeren naar een plek waar je wel de ruimte hebt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 19:30

Tsja, kom ik een paard tegen (b-weg of 80km-weg, maakt niet uit) houd ik daar áltijd rekening mee. Helemaal met mn vorige auto, daar had ik zo'n beetje een holle pijp onder gehangen, dus dan koppeling in tot ik gepasseerd was en bij langzaam rijden over een b-weg zo veel mogelijk op de koppeling rijden.. Brommer niet anders, ook altijd ff gas los bij passeren en eenmaal voorbij rustig weer opbouwen om niet in 1x te gaan knetteren :+ Ga ook weer niet geitenwollensokken-passeren, daar schiet t paard ook niks mee op.. maar nogmaals, ik houd er wel altijd rekening mee en probeer zo min mogelijk herrie te produceren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:54

Toen ik mijn rijlessen kreeg was een van de eerste dingen die ik geleerd kreeg dat je voor een paard áltijd af moet remmen. Het zijn en blijven vluchtdieren, hoe mak ze ook zijn.
Imo, als je dan gaat zeggen dan kan je beter van de weg af blijven, mag er geen enkel paard op de weg terecht komen, je weet nooit hoe ze reageren.

Bedankt voor de reacties in ieder geval so far, mijn moeder zei al maak een foto van de tractor, misschien dat iemand hem dan herkent oid. Maar ja, dat is ook weer zoiets, paard op de weg houden, boer vertellen dat hij niet aardig is, en daarbij ook nog een foto maken :')