Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
mirgino schreef:de trekkers van tegenwoordig zou je zelf al bang van worden laat staan je paard en dat heeft niks met verkeersmak zijn te maken
het zijn gewoon grote enge dingen die ook nog veel lawaai maken.
Electra63 schreef:papagroom schreef:Even off topic.....Dat agrarische spul wordt ondertussen wel zo groot dat het simpel weg niet meer op een landweg past......hoe wil je dan uberhaubt passeren...
Bij ons is de dijk zo smal, dat 2 normale auto's elkaar niet kunnen passeren, zonder in de berm te gaan.
Lusitana schreef:Dan zul je elkaar ergens moeten passeren waar je de ruimte hebt, bv bij een opgang van een boerderij. zowel voor een tractor met oplegger en een koets met paard is het ontzettend moeilijk om achteruit te gaan, dus het is zaak om dan ruim op tijd zo'n plek te spotten en daar in te duiken.
Overigens hebben de meeste dijken speciale passeerruimtes, toch?
papagroom schreef:Ikben het er helemaal mee eens dat je paard voldoende verkeersmak moet zijn......maar het is (off topic)wel volkomen belachelijk dat een agrarische combinatie van wel30 ton zonder kenteken en met een bestuurder zonder rijbewijs op de weg mag komen.
Er rijden hier regelmatig jongetjes van 16-17 jaar oud op dat spul....en vooral in de oogsttijd levert dat veel ongelukken op....je kan wel zeggen ze mogen niet sneller als 40 km per uur...maar dat is met dat gewicht zelfs met een vrachtauto te snel...
Brainless schreef:papagroom schreef:Ikben het er helemaal mee eens dat je paard voldoende verkeersmak moet zijn......maar het is (off topic)wel volkomen belachelijk dat een agrarische combinatie van wel30 ton zonder kenteken en met een bestuurder zonder rijbewijs op de weg mag komen.
Er rijden hier regelmatig jongetjes van 16-17 jaar oud op dat spul....en vooral in de oogsttijd levert dat veel ongelukken op....je kan wel zeggen ze mogen niet sneller als 40 km per uur...maar dat is met dat gewicht zelfs met een vrachtauto te snel...
16/17 jarige moeten wel een trekkerrijbewijs (=Certificaat voor vakbekwaamheid) halen.
Dat bestaat uit een theorie en een praktijk gedeelte.
Zij mogen officieel niet harder dan 25km per uur.
En of de combinatie een kenteken heeft of niet maakt niet uit qua verkeersveiligheid.
Branca schreef:suffie schreef:De meeste trekkers kunnen niet harder dan 40 km per uur en op zulke smalle wegen halen ze dat vaak niet eens
:D De meeste trekkers van vroeger ja... Die van tegenwoordig moeten groter, sneller, zwaarder en breder.![]()
Qua armbeweging; ik neem aan dat je met getrekte arm naar boven en beneden hebt bewogen?Dat moet nl wel duidelijk zijn dan.Romulus schreef:ik zou gewoon achterhalen wie de bestuurder was van de tractor
geleiders van vee hebben bijna overal voorrang (jullie geleidden het paard voor de wagen)
dit kan prima een artikeltje 5 worden MITS!! je de bestuurder weet te achterhalen
Je bent geen geleider, maar bestuurder.
Art 5 is niet voor iedereen duidelijk, maar dat is hetzelfde idee wat ik eerder aanhaalde met nog steeds hetzelfde probleem; bewijs.
en zo komen ze ook de fabriek uit.
Mijn ukkie is bomproof, maar word er nog steeds niet blij van als iemand asociaal langsknalt. papagroom schreef:Ikben het er helemaal mee eens dat je paard voldoende verkeersmak moet zijn......maar het is (off topic)wel volkomen belachelijk dat een agrarische combinatie van wel30 ton zonder kenteken en met een bestuurder zonder rijbewijs op de weg mag komen.
_Hyperion_ schreef:Nou Lusitano...in veel gevallen heb je gelijk...maar het gaat niet altijd op hoor.
Ik was vorige week absoluut niet bang, want onze paarden zijn doorgewinterde rotten in het vak en ik ben al van alles tegengekomen. Dus toen ik die trekker tegenkwam ging ik zoals gewoonlijk netjes aan de kant (was op een uitloop van een bospad die nogal smal was, maar in het bos liggen ook akkers, vandaar), zodat we elkaar goed konden passeren.
Is hij bijna naast me, begint hij te grijzen (ik dacht die lacht me vriendelijk toe...), maar stuurt hij ineens op me af, geeft gas en toetert er bij. Voordat ik er erg in had jumpte mijn paard opzij richting bosjes en kreupelhout. En ook toen was ik niet bang, alleen wel even een schrikreflex, omdat ik er naast lag. Maar mijn paard bleef nog best lang van streek daarna en bij een volgende trekker die er aan kwam, was ik niet bang...maar het paard wel. Gelukkig reed die wel normaal, dus was het ook zo weer over, maar ik bedoel te zeggen dat een paard zo'n ervaring dat het zich doodgeschrokken is ook mee kan nemen naar een volgende situatie.
En dan is het aan de ruiter om die pavlovreactie uit te laten doven. En dan scheelt het idd als je niet bang bent.
Maar een ruiter die niet bang is, hoeft geen 100% garantie te bieden dat een paard dan nooit schrikt.

, maar sommige mensen snappen blijkbaar echt niet wat een bloedbad het is wanneer je een paard, al dan niet met wagen, tegen je motorkap hebt. Knollboll schreef:Net als wat de vorige berichten melden kan je hier niks aan doen, helaas.
Gelukkig is het nog goed afgelopen!
en wat betreft die tractor rijbewijs; dit is alleen verplicht vanaf je 16e als je er voor je werk mee gaat rijden. Rare hiervan is, dat als je het voor je eigen gebruikt, niet voor je werk, maar bijvoorbeeld boodschappen ermee gaat doen je er geen rijbewijs voor moet hebben ookal ben je 16...
[/quote]Citaat:
Ga ook weer niet geitenwollensokken-passeren, daar schiet t paard ook niks mee op.. maar nogmaals, ik houd er wel altijd rekening mee en probeer zo min mogelijk herrie te produceren.