Mijn paard is veelste dik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Libje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:19

Nogmaals ik ben er uit !!!

En dan nog ze kreeg enorm veel hoor in stal en op wei en dit en dat toen werd ze juist dik !! en nu is ze dus door haar dikheid in gevaarlijk met gezondheid

Dus het heeft niks te maken dat ze dik word door het schranzen !!

JoviBan schreef:
Libje123 schreef:
zoals ieder paard daar staat ze van 9:00 tot 18:00 buiten !

Daarna krijgt ze geen eten meer ! en word ze gereden !

Dit is natuurlijk uit den boze!
Het spijsverteringsstelsel van een paard is er op gemaakt om continue ruwvoer te eten.
Darmen die stil komen te liggen vanwege geen ruwvoer, kan behoorlijk nadelige gevolgen hebben.
De darmen van jouw paard krijgen dagelijks dus 15 uur lang geen ruwvoer binnen!
Dan vind ik het niet zo gek dat jouw paard overdag behoorlijk loopt te schranzen van het gras. Gras is een dikmaker, hooi nièt.
Dus ik zou er zeker voor zorgen dat je paard 's nachts ook hooi te knabbelen heeft en niet met een lege maag de wei op gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:20

een muilkorf is prima hoor. Zie dat paarden zich er prima mee redden en er zelfs hooi mee kunnen eten na gewenning. Ik raad je alleen aan om het dieet wat je paard volgt niet te snel te laten gaan. Het zogenaamde crash dieet. Dit doet ook erg veel kwaad. Frustrerend hoor succes.

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:20

Probeer inderdaad haar spijsvertering wel zoveel mogelijk aan de gang te houden, dus over de dag verspreid kleine beetjes (hooi of ander ruwvoer) geven. Ik snap overigens ook dat dit erg veel tijd en energie vraagt om iedere keer kleine beetjes te geven, maar als je enkele momenten per dag heel veel te eten geeft en daarna een tijd niks, gaan ze dit opslaan en dit werkt averechts. Het kost alleen veel tijd, maar wellicht dat je met stalgenootjes iets kan regelen? Op het land inderdaad een muilkorf om als je geen plek hebt om haar op droog land te zetten. Succes!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:22

staan ze s'nachts op stal? zo ja misschien is een slow feeder (de kleinste variant) een idee. Zo krijgt ze wel wat binnen maar doet er de hele nacht over waardoor ze overdag niets in hoeft te halen.

Libje123

Re: Mijn paard is veelste dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 21:27

Dankje voor de laatste 3 reactie's eindelijk iets waar ik iets mee kan !!!

Muilkorf en slowfeeder (zon bak met stangen bedoel je dan toch ??) Die heb ik nog niet dus begin tot ik er 1 heb wel met een hooi net

Nu voel ik hem hangen is gevaarlijk etc !! deze niet volledig nagekeken en zo opgehangen dat er niks gebeurd

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:27

Trek je niks aan van die mensen!
Jij weet van jezelf dat je het beste wilt voor je dieren en daar sta je voor.
Dachten en deden maar is meer mensen wat jij doet!!

Succes!! Ik hoop dat het lukt!!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:35

een slow feeder kan je op verschillende manier maken. Heb voorheen altijd een aanhangernet gebruikt maar gaat vrij snel kapot dus ik ben ook op zoek naar iets nieuws. Maar het is wel een overweging waard. Verder als je het net goed hoog ophangt dat er geen been in kan blijven hangen kan het tijdelijk wel. Al ben ik geen voorstander van op die manier te eten maar dat is weer een ander verhaal.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:36

Jij hoort geen paard te hebben is gewoon een erg vervelende reactie, voegt niets toe, niemand heeft baat bij deze reactie, dus TS trek het je niet aan.
Ik denk ook een graaskorf voor overdag totdat het gras misschien kort is, veel gras is ook niet ongevaarlijk.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:50

Mijn pony is herstellende van hb en was ook veeeel te dik. Hij staat inmiddels de hele dag op het land met een graasmasker en 's avonds gaat hij op stal met aardig wat hooi. Door deze "aanpak" is hij heel veel afgevallen. De kunst is om te zorgen dat het afvallen ook weer niet te snel gaat ivm bloedvervetting. Doordat hij overdag alleen maar een beetje gras kan eten is het geen probleem dat hij dan op stal lekker wat hooi krijgt!

Succes

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:36

Er is één opmerkingen gemaakt, en je bent gelijk helemaal van de kaart. :(:) Het is er maar één hoor, de rest denkt met je mee. Zulke personen kun je het best negeren. We weten allemaal dat het moeilijk is om 24u naast je paard te staan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:53

je zegt dat er meerdere HB paarden op stal staan, kunnen die dan niet allemaal bijelkaar op een afgezet stuk land?
Een goede pensionhouder zou daarin mee werken om de klanten tevreden te houden en om de paarden te denken. Het feit dat er meerdere HB paarden op stal staan geeft al aan dat de wei te rijk is voor die paarden.
Mooie oplossing zou dan toch zijn om die paarden een kaal stuk te geven en eventueel bij te voeren met hooi.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:07

Inderdaad ik denk ook dat de pensionhouder mee zou moeten denken hij/zij kan toch best een stukje wei afzetten waar jou paardje op kan komen te staan? De stal waar mijn paard staat doet er alles aan om paarden met een blessure/overgewicht gezond te houden.
Een man op mijn stal had een paardje dat geblesseerd is geraakt aan zijn been en nu nooit meer bereden kan worden, dus hij wou haar in laten slapen. Toen heeft de stalhouder dat paardje overgekocht omdat hij dat zielig vond en heeft toen een extra weide aan laten leggen zonder gras, alleen zand. Daar komt dat paardje nu ook de hele dag te staan samen met paarden met overgewicht enzo.

Ik zeg niet dat hij gelijk nieuwe weides aan moet leggen maar ik zou het echt even bespreken met de stalhouder of er geen oplossing is. En anders als er echt niks anders mogelijk is inderdaad een muilkorf.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 21:28