Max. leeftijd voor langere buitenritten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:09

Mijn opaatje is 21 jaar. Maar de naam opa past niet echt bij hem. Hij raced de jonkies er ook uit in het bos. In de springlessen wordt ie megafanatiek. Juist lekker om de opaatjes en de omaatjes lekker van die buitenritten te laten maken. Rust roest. Kilometers is goed. En wat is er nou lekkerder voor een paard om dat in de natuur te doen.

Vooral doorgaan. Doe ik ook met mijn lieverd!
Laatst bijgewerkt door Illusion1990 op 15-05-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:11

Mijn vriendin gebruikte paarden van tegen de dertig en die gingen rustig de bergen in, maar tegen de gasten zei ze steevast dat ze 15 waren, omdat er inderdaad mensen zijn die denken dat oudere paarden, ja wat eigenlijk?
Eentje zal inmiddels wel 35 zijn en doet nog lekker mee hoor, als "15" jarige.

ydnew

Re: Max. leeftijd voor langere buitenritten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:06

Wij hebben hier vorig jaar ook een "oudje" gehad van rond de 20. Een franse draver die echt elk paard van ons eruit liep (en die zijn goed op conditie)! niet moe te krijgen! (hij liet het niet merken iig) Meneer was alleen te heftig voor de gemiddelde ruiter dus helaas hebben we hem weer naar de vorige eigenaar terug gedaan. Dus wat zegt de leeftijd nu?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:22

Zoals velen voor mij al zeggen: waarom niet? Als jij overtuigd bent van de goede lichamelijke gesteldheid van je paarden, dan is er toch niks mis mee?

Heb laatst een buitenrit gemaakt van 3 uur met tussenpauze. Ze hadden mij de "oma" van stal gegeven, 26 jaar oude Tinker, maar bij een galopje heuvel op begon ik als laatste en eindigde ik als tweede van de groep achter de begeleidster :') Hoezo "oma"?!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:29

Wat raar dat die mensen bepalen dat jouw paarden te oud zijn. Ik neem toch aan dat jullie in overleg een arrangement aan het samenstellen waren, waarbij jij als eigenaar aangeeft wat haalbaar is voor je paarden en wat niet? Zeker bij een particulier zoals jij zou ik daar meermaals naar vragen en vertrouwen op jouw oordeel.

(Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik je naam vaker heb gezien en zelf ook western rijd.)

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:38

ECHT onzin mijn paard is 27 en ik rij er nog steeds dagtochten mee.
en doe mee aan de eper 4 daagse en doe er nog steeds rengalop mee
als de conditie in orde is en er mankeert niets aan het paard dan kan het gemakkelijk. bij de NVVR waar ik lid van ben zijn veel oudere paarden die complete trektochten doen. moet wel een nieuw zadel kopen omdat ze rug wat holler is geworden.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:49

Het probleem is dat tegenwoordig je overal al leest en hoort dat paarden tussen 15-18 oud zijn en bij 18+ bejaard. Ik werd laatst ook aangekeken toen ik zei dat mijn 21jarige opa een weekend mee naar Drenthe gaat voor lekkere ritten. Nu wortd het gemiddelde paard ook steeds minder oud door diverse redenen. Dus als je oppervlakkige mensen had die alleen kijken naar die getallen zullen ze 19 en 21 wel bejaard en dus zielig hebben gevonden.

Nogmaals elk paard is oud op zijn eigen leeftijd. Ik kende 18jarige die echt op waren en ik heb zelf een 21e drukteschopper staan.

jitsudaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 17:34

onderschat oudjes niet hoor! sommige genieten er nog vol
van... denk dat je zelf wel in kan schatten wat het beste is
voor je paard. Liefs

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:45

lekker doen hoor! als ze goed in conditie zijn is er niks mis mee. als ik kijk naar onze 19-jarige welsh....we rijden dan regelmatig een buitenrit en ook wel van 2 uur en madame loopt dan altijd voorop voor de jonge bessies aan. hahaha en ze geniet volop!

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:53

heb zelf een paard gehad van 20 en die liet zich niet kisten door een van 9. zette in galop nog een tandje bij. hij was toen nog kern gezond. nu is hij er niet meer. haalde zijn been open en scheurde zijn buigpees.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:32

Paarden geven het zelf heel goed aan als ze goed behandeld zijn..
Als jij je paarden goed verzorgd en ze lopen zelf graag en zijn niet aan het hijgen o.i.d. na weinig inspanning, geen blessures etc.. Zou ik niet weten waarom niet.
Ze zijn wat ouder ja, wel reden om alles goed in de gaten te houden etc, paarden boven de 20 trekken het wat minder goed als ze moeten rijden nadat ze te weinig hebben gedronken omdat de waterbak het niet meer doet ofzo.
Maar zo gaat het toch ook met mensen? Iemand van boven de 50 kan makkelijk nog alles doen, maar als mijn moeder een nacht te weinig slaapt heeft ze er veel meer van dan toen ze 18 was, betekend niet dat ze niks meer kan.

jb_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:19

eht is onzin dat deze paarden te oud zijn
als ze gewoon getraind zijn en in goede conditie wie zijn hun dan om daarover te oordelen
als eigenaar kijk je heus wel kritisch naar het paard en weet wat hij aan kan. Ik ken ook jonge paarden die iets mankeren waardoor het allemaal iets minder makkelijk gaat en andersom oudere paarden die alles nog fluitend kunnen en soms nog wel harder gaan de de jonge

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:06

Ik vind 19&21 echt niet te oud hoor. Er zijn zat paarden die in die leeftijd nog frisser zijn in het bos dan paarden van bijvoorbeeld 10 jaar. Als ze in een goede conditie zijn en het gaat er niet te wilt aan toe, dan zie ik niet in waarom niet. En trouwens, jij wilt toch alleen het beste voor je paarden? Als jij zoiets hebt van, dit kan niet, dan doe je het toch ook niet?

Drx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:58

ik rij op mijn paardje van 21 alleen maar buiten. soms korte ritten, en soms ritten van 3,5 uur. natuurlijk ook een pauzetje ertussen, maar hij vind het echt ge-wel-dig. Iedereen zegt het: wat hij gaat graag mee met je op buitenrit. Buiten is voor een paard ook lekker ontspannen, ze kunnen dan van de natuur genieten en werken niet echt keihard. Ik ken iemand die met een super fitte pony van 29 afgelope zomer nog lekker buiten deed rijden!
Maar zoals mensen zeggen 15 is al te oud. Zo kreeg ik ook commentaar over mijn paardje, maar als je er plezier van heb, wrm niet?
blijf lekker rijden zou ik zeggen, en veel plezier, waarschijnlijk willen die mensen dan alleen maar hard en het paardje moe maken. Maar dat is voor een 10 jarige ook niet leuk en goed. ik heb trouwens 1 keer een klein wedstrijdje gedaan met mij arabiertje van 21 en 1.50hoog, tegen een (hoog op de bene staande) kwpn van 10 en 1.62 hoog, nou hij maakte haar dik in, en toen moest ik de kwpn ook nog eens via mijn paard tot stilstand brengen omdat die nietmeer wou stoppen...
en dan zeggen dat hij ooh zo oud is...