Rijden met handpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:09

kjoetie schreef:
Maar ik vind het toch wel een akelig idee dat je zo weinig kunt als ze eens schrikken ofzo..

De mensen die dit vaker doen, hebben jullie wel eens gevaarlijke situaties meegemaakt en het belangrijkste, hoe loste je dat op met 2 paarden?

Een paard dat blind gaat rennen bij schrik zou ik het niet mee doen, we hebben een welsh cob gehad die ik echt niet als handpaard (of als rijpaard met handpaard) zou meenemen omdat hij bij schrik teveel ruimte nodig had. De paarden waar ik het nu wel mee doe zijn allemaal paarden die bij schrik misschien een sprongetje opzij doen, maar dan stoppen en vlot reageren op correctie.
Mijn nieuwe aanwinste zal ook niet direct als handpaard meegaan het bos in, dat wordt eerst wandelen met andere combi's samen tot ze er redelijk vertrouwd mee is. Zij kan nogal heftig reageren, dus dan wil ik mijn aandacht volledig op haar kunnen richten en niet hoeven verdelen. Het hangt voor mij dus sterk af van de paarden of ik ze als handpaard meeneem.

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 17:16

Hier dezelfde vraag als TS, wat te doen in moeilijke situaties? S_L, jij klinkt ervaren met een handpaard, wil jij je ervarig delen?

Ook ik overweeg om met handpaard te gaan rijden gezien niet alleen achter kunnen blijven van eentje, 0 ervaring mee en vraag me af hoe te handelen richting handpaard bij stress van hem of van allebei. Is overigens verder geen heel stresserig paard, maar "just in case".

musinge

Re: Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 12:52

Er zijn speciale 'bijzet' teugels voor. Althans, in Nieuw Zeeland gebruikten we die. Die doe je gewoon aan je zadel aan de zijkant en 1 aan je hoofdstel volgens mij en je handpaard aan het hoofdstel.
Wij mochten inderdaad nooit iets om de knop van een westernzadel doen (m.u.v. lasso of werkgerij).
Als een paard dan zou trekken, dan trekt ie je zadel scheef of jou met paard en al voor de grond. Erg onveilig.