wachten in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:43

Suuzepuus, het gaat niet om de trailer en of het leuk is wat je gaat doen, het gaat om het respect en vertrouwen van je paard in jou en daarna pas de trailer.

Een paard is van nature claustrofobisch en een vluchtdier en die prop je dan in een trailer waar hij geen kant op kan en dus ook niet kan vluchten. Hoe leuk het ook is wat je gaat doen dat boeit een paard niet zo, hij wil veilig zijn in die trailer. Dus het veel leuke dingen gaan doen is niet de oplossing, het veel laden en leren dat je niet dood gaat in een trailer is de oplossing. Daar leren ze dus van, niet perse van de leuke dingen.

Dan heb je nog de dikke vinger paarden die niet een probleem hebben met de trailer an sich, als ze er eenmaal instaan is er vaak geen probleem, maar om ze eróp te krijgen..... Dan komt het echte leiderschap van het baasje in het zicht of juist het gebrek aan... :D

cissy

Re: wachten in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:43

Tamara, waarom zou je een ouder paard niet meer kunnen opvoeden?

Tamara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:58

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is. Maar eenmaal een gewoonte aangeleerd is moeilijk te af te leren.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:35

sarabande schreef:
Freggle_Edge schreef:
Kortom, ze moeten toch leren alleen op de wagen te blijven.

Dan begrijp je weinig van paarden
Het zijn kuddedieren en inderdaad er zijn er die inmiddels zoveel vertrouwen in de mens hebben dat ze zich laten afzonderen, maar het is tegen hun natuur.
Jouw paard wil voor je werken, waarom wil jij dan niet tegemoet komen aan zijn angst, onbehagen noem het wat je wilt, om alleen te zijn.

Dat het kudde dieren zijn had ook ik al wel begrepen hoor. :D
Mijn paarden lopen dan ook altijd met soortgenoten en staan ook nooit alleen op stal.
Maar ik oefen wel af en toe alleen te staan met poetsen/zadelen en alleen staan op de trailer.
Niet om te treiteren, maar omdat het handig is voor als je alleen op stap bent.
Neemt niet weg dat ik dit langzaam opbouw en als ik een lange dag wegga, altijd grooms meeneem, zodat hij altijd eruit kan als hij het zat zou worden.
Maar ik kan je vertellen dat mijn paarden geen moeite hebben om alleen op de wagen te staan.
Ik hoef dus niet tegemoet te komen in een angst, wat die heb ik voorkomen door het langzaam op te bouwenen te zorgen dat er altijd eten is in de trailer.
En zorgen voor heel veel vrijheid als hij thuis is.
Altijd eerst ff de wei op voordat we weggaan en als we terug komen ook altijd direct de wei op.
Zo blijven de daagjes uit voor paard ook leuk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:49

Dat is allemaal mooi, maar wel vanuit menselijke gevoelens beargumenteerd.
Er zijn, zoals ik al zei, paarden die er niets om geven en er zijn paarden die gewoon angstig zijn alleen. Daar helpt geen wei of wat dan ook aan, ze vinden het gewoon heel naar om alleen te zijn
Wat is er nu moeilijk aan om een ander paard of pony mee te nemen als je daarmee je paard tevredener kan houden???

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:17

Dan staat die ander alleen als je aan het rijden bent, ben je net zo ver.
Of die moet er wel de lol van inzien, maar als je er 1 uit de trailer haalt en 1 laat staan dan heb je meestal juist stress in de tent.
Maar je paard tevreden houden is wel waar het om draait.
Samen lol hebben, daar gaat het om.
Als je weet dat je paard met stress op de wagen staat, ga je zelf op den duur ook niet graag meer weg lijkt mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:49

Freggle_Edge schreef:
Dan staat die ander alleen als je aan het rijden bent, ben je net zo ver.

Het lijkt me ook wijs, oftewel voor de hand liggend, er een te kiezen die er niets om geeft dat geeft ook rust aan het paard.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 23:22

Ik ga morgen met biks proberen! hopelijk helpt dit!
@ cissy, nee meestal loop ik em erin en doet me vader de stang dicht...
Ik ben iig al blij met deze reactie's maar meer zin welkom (lll')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 07:20

doe het dan wel eens op die manier, misschien helpt het meer dan je denkt :) Als je meeloopt en dan de stang erachter laat doen en gelijk de klep dicht doet is het psychologisch anders voor je paard dan als je het hem zelf laat doen.
Als ik jou meeneem om te gaan parachute springen en ik duw jou uit het vliegtuig is het ook anders dan als ik je zelf laat springen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:29

@ cissy,
ja daar heb je ' n punt... ik moet heb om half 8 les dus ik ga het proberen, maar volgens mij loopt hij er dan niet in, alleen als ik zelf meeloop... nouja tis te proberen :D bedankt!
ps. ik probeer ook met biks/muslie.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 18:31

oh en over dat er nog een pony mee gaat; we hebben nog wel een shet waar ie heel erg gek op is maar dat zou ik moeten proberen, en morgen gaan we naar nog een nieuw paard kijken, dus dat zou ook nog eens een maatje kunnen worden van Viavia (lll' )
thankyou

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 19:54

Wij hebben een trailer waarop de paarden diagonaal staaan met een groot luik aan de zijwand. Zo kunnen ze lekker naar buiten koekeloeren als ze een tijdje op de trailer moeten wachten. Wellicht een idee als je trailer aan vervanging toe is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:45

SaraViavia schreef:
@ cissy,
ja daar heb je ' n punt... ik moet heb om half 8 les dus ik ga het proberen, maar volgens mij loopt hij er dan niet in, alleen als ik zelf meeloop... nouja tis te proberen :D bedankt!
ps. ik probeer ook met biks/muslie.

dit moet je niet gaan oefenen vlak voordat je naar les gaat, neem er de tijd voor op een ander moment, want anders gaat het NIET werken. Hij kent dat nl nog niet en zal daar best even over moeten nadenken en jijzelf ook omdat je (nog) niet weet hoe dat moet.
Bekijk eens wat filmpjes van Eddy Modde of Pat Parelli over trailerladen, die sturen nl ook de paarden voor zich uit. Eddy heeft daar een heel Ebook over geschreven en een online trailerlaadcursus gemaakt.
Je zou ook 29 mei naar de cursus in Aalten kunnen komen om te kijken hoe dat er aan toegaat, uiterst leerzaam!

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:50

Je zou anders altijd nog Petra van Twomoons kunnen inschakelen. Zie www.twomoons.nl, daar staan wel wat vergelijkbare verhalen op.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:55

Ook een optie inderdaad maar Petra heeft het helaas veel te druk en TS zal dan eerst verplicht een theorieavond moeten bijwonen om Petra thuis langs te laten komen dus dan ben je zomaar een paar weken verder.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:01

ik heb een paard als die alleen op kamion staat dan begint die ook te stampen te roepen enz... Als er een ander paard erbij is dan doet hij dat niet. Ik wil gewoon laten zien dat paarden niet graag alleen zijn. Als ik bv op wedstrijd gaat met 2 paarden en ik ga met ene paard opwarmen dan vraag ik altijd aan iemand anders om zijn of haar paard even op onze kamion te zetten zodat mijn ander paard niet alleen is. Dat lukt altijd!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:27

Oftewel neem gewoon die shet mee waar je paard zo gek op is, veel goedkoper dan al die cursussen :)*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:41

hangt er van af wat die shet vreet per jaar, als je die altijd mee moet nemen is dat ook niet handig. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:49

cissy schreef:
hangt er van af wat die shet vreet per jaar, als je die altijd mee moet nemen is dat ook niet handig. :D

Ze heeft die shet al en die op de trailer zetten lijkt me nu niet echt een enorme inspanning

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:53

tis maar hoe je het bekijkt :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:19

Qua laden is het inderdaad vaak makkelijker als je een maatje meeneemt. Echter, waar wij dan soms tegenaan lopen is dat de achterblijver, normaal altijd heel braaf in haar eentje, heel onrustig wordt als het andere paard van de trailer gaat. Dus dan zou je er nog één mee moeten nemen :D
Als je dat probleem niet hebt, is het meenemen van een maatje een praktische oplossing.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:32

Sammyoo schreef:
Wij hebben een trailer waarop de paarden diagonaal staaan met een groot luik aan de zijwand. Zo kunnen ze lekker naar buiten koekeloeren als ze een tijdje op de trailer moeten wachten. Wellicht een idee als je trailer aan vervanging toe is.

Wat is dat voor trailer die je hebt?, klinkt wel interessant...

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 19:50

cissy schreef:
Ook een optie inderdaad maar Petra heeft het helaas veel te druk en TS zal dan eerst verplicht een theorieavond moeten bijwonen om Petra thuis langs te laten komen dus dan ben je zomaar een paar weken verder.

ach ja... het probleem los je ook niet van de één op andere dag op. Dan is het te overwegen.

Bij kon ze toendertijd, maar dat is inderdaad al een tijdje geleden, vrij snel komen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:09

Wij hebben eerst een grote schamel gehad waarop ze dwars stonden, met groot zijluik. Omdat we de schamel niet meer kwijt konden op ons terrein (zalig ding trouwens, er konden drie paarden op en twee menwagens en je voelde hem amper achter je auto) hebben we hem voor een fautras oblic ingeruild. Daar hebben we weer een zijluik in laten zetten. Die heeft een Amerikaans laadsysteem (geen laadklep) waardoor in en uitladen over het algemeen ook weinig problemen geeft.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:29

Sammyoo schreef:
Wij hebben eerst een grote schamel gehad waarop ze dwars stonden, met groot zijluik. Omdat we de schamel niet meer kwijt konden op ons terrein (zalig ding trouwens, er konden drie paarden op en twee menwagens en je voelde hem amper achter je auto) hebben we hem voor een fautras oblic ingeruild. Daar hebben we weer een zijluik in laten zetten. Die heeft een Amerikaans laadsysteem (geen laadklep) waardoor in en uitladen over het algemeen ook weinig problemen geeft.

Oke, nou, heb eerlijk gezegt geen idee wat een schamel is, maar goed, ik begrijp dat ze daar dwars op de rijrichting in worden gezet.
Ik heb ook weleens gehoord dat achterstevoren vervoeren prettiger is voor de paarden, dan kunnen ze het remmen opvangen met hun achterhand.