Wedstrijdambities maar geen eigen paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashti

Re: Wedstrijdambities maar geen eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:37

Ik start ook een paard van iemand anders op wedstrijd.

Hebben jullie de ervaring dat je het soms niet eens bent met de eigenaar? Hoe hebben jullie dat opgelost? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:09

Ik heb daar inderdaad wel eens mee te maken, ik spreek dit dan uit en geef mijn mening hierin. Soms pikt de eigenaar dit op en doet er iets mee en soms niet.
Indien mogelijk kan ik het nog met eigen middelen en binnen de grenzen van wat de eigenaar toestaat naar mijn hand zetten. Soms is het niet anders en leg ik me er bij neer. Een kwestie van geven en nemen, als de samenwerking er echt op stuk loopt is het beter ermee te stoppen denk ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:38

Ik krijg redelijk een vrije hand in wat ik met het paardje doe. Maar soms ben ik het ook niet helemaal eens met wat ze beslist. Ik heb het hiet dan over met haar, mits het belangrijk genoeg is om de discussie aan te gaan.
Als je echt rijtechnisch niet bij je standpunt kan blijven, zou ik er mee stoppen. Genoeg paarden om te rijden.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:08

Ik heb precies het zelfde. Gelukkig verzorg ik nu een paard en daar ga ik ook mee starten (eerst nog trainen en alles)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:42

u_times schreef:
Ik start ook een paard van iemand anders op wedstrijd.

Hebben jullie de ervaring dat je het soms niet eens bent met de eigenaar? Hoe hebben jullie dat opgelost? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Niet eens komt eigenlijk nooit voor, waar ik weleens tegenaan loop is dat de eigenaar minder ervaring heeft met de sport (gebruikte bv nooit dekens, geen ijzers, weinig voer en veel gras) Hij moet er dus wel aan wennen dat het paard nu echt sportbrok nodig heeft, dat hij goed ingepakt moet worden in de winter en ook staat hij inmiddels vierkant op ijzers...Gelukkig is dit allemaal geen probleem en heeft hij het er graag voor over maar ik moet het wel even voorzichtig brengen, niet alles tegelijk haha.
Rijtechnisch mag ik gewoon mijn gang gaan hoor, heel fijn.

Ik zou ook niet kunnen rijden voor een eigenaar als ik echt heel anders over zaken denk. Stel dat ik bv een paard zou uitbrengen en hij ging pertinent niet op ijzers of niet onder deken dan ga ik daar niet mee verder. Vind ik niet eerlijk tegenover paard en niet leuk voor mezelf.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:17

Ik rijd wedstrijden op een paard van iemand anders. Geen geld voor een eigen, dus dit is een prima oplossing.:) Om nu te zeggen dat ik ambities heb om verder te komen in de peerdensport.... ik weet niet hoor.

Ik help de eigenaar wel op het gebied van paardenverzorging. Zij hadden geen idee wat een bokvoetje was, dus dat is ook nooit verholpen door de hoefsmid. Wat nu al gevolg heeft dat ze op ijzers voor gezet moet worden, omdat haar bokvoetje anders teveel gaat slijten op het harde. Wat hen betreft gaan de paarden maar eens in het half jaar naar de hoefsmid. Ja en de wormenkuren zijn al helemaal een ramp. Niet letten op grasbuiken of hoefbevangenheid, dus gelukkig zijn de bijrijdstertjes om de boel in de gaten te houden en da's maar goed ook!

rijtechnisch wordt ik volledig vrijgelaten en het was mijn idee om wedstrijden te rijden. Ik krijg er dan een hele lieve eigenaar bij die mij heel graag zou willen brengen.

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:40

Leuk om jullie ervaringen te lezen.

Waar ik zelf tegen aan loop is het volgende:
Zoals al eerder aangegeven rijd ik het paard van iemand anders. Zij zelf heeft erg veel ervaring, kan goed rijden, maar heeft simpelweg te veel paarden om het allemaal in haar eentje te doen.
Afgelopen jaar heb ik een "vast" paard toebedeeld gekregen, hiermee start ik ook op wedstrijd. Het is geen gemakkelijk paard en ik heb duidelijk van begin af aan aangegeven dat ik begeleiding nodig heb. Ik zou graag (bv. 1x per week) structureel les van de eigenaresse krijgen. Puur om te voorkomen dat er stiekem fouten insluipen zeg maar. Ze heeft me beloofd mij zeker genoeg begeleiding te geven.
Helaas pakt het in de praktijk anders uit... Ik rijd het paard nu ongeveer 8 maanden en heb in die tijd misschien 10x hulp gekregen. Ik merk zelf dat mijn niveau en dat van het paard (!) niet vooruitgaat. Nu zijn we op een punt gekomen dat ze heeft besloten dat het paard waarschijnlijk door de ruiter (is bij hen in dienst) gereden zal gaan worden omdat ie te moeilijk is voor mij. Ze geeft aan dat ik het paard goed gereden heb, dat het niet aan mij ligt, maar dat het gewoon een moeilijk paard is dat een meer ervaren ruiter nodig heeft.
Hier baal ik natuurlijk erg van: vanaf begin af aan heb ik mijn twijfels gehad. Zij heeft mij toen eigenlijk overtuigd dat het wel zou lukken en heeft me beloofd veel begeleiding te bieden. Dit is echter niet gebeurd en nu moet ik het paard waarschijnlijk "afstaan" aan iemand anders. Ik heb het hier heel moeilijk mee.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt? En hoe ben je hier toen mee omgegaan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:34

Lastige situatie Ashti...

Heb je tussendoor weleens aangegeven als er iets niet lukte, of algemeen dat je graag meer begeleiding zou willen? Ik denk dat goede communicatie wel superbelangrijk is daarin.
Om even een voorbeeld te geven, ik ga af en toe ook lessen met het paard dat ik rijd. Gewoon omdat ik anders vastloop, even te checken of het allemaal nog de goede kant op gaat. Ik rijd het paard nu drie jaar (met pauzes ivm veulens) en inmiddels M2, heb denk ik iets van 15 lessen max gehad in die tijd. Echter, van de winter komt er een punt dat er wissels op moeten. En ik heb dus nu al aangegeven, dat het dan gewoon nodig is om een aantal weken achter elkaar te gaan lessen voor een periode, omdat dat anders niet goedkomt. Want daar ben ik niet handig genoeg voor. Ik ben dus vooral heel duidelijk in wat ik wel en niet kan, als ik er niet uitkom dan zeg ik dat gewoon en dan is het geen probleem. Daardoor weet ik ook dat mocht het 'misgaan' in de zin dat ik iets niet opgelost krijg, dat het altijd ok is om hulp te vragen en dat die hulp er dan ook mag en zal komen. Duidelijk zijn dus, goed aangeven als je iets niet lukt is wel heel belangrijk imo.

Even buiten dit is de situatie gewoon vervelend nu, maar meer dan je erbij neerleggen zal je niet kunnen. Hopelijk krijg je er wel een fijn paard voor terug, waar je misschien dan wel beter mee overweg kunt.

En ter overweging: zou het kunnen dat het paard inmiddels zodanig op niveau is dat daarom de stalruiter het overneemt? Dat gebeurt natuurlijk op meerdere plaatsen, basis en B/L wordt gereden door 'amateurs' en daarna is het paard voldoende op leeftijd en netjes gereden zodat hij door de prof snel in het Z kan worden gestart...

Ashti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:06

_Esther_87_

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad voornamelijk een kwestie van duidelijk communiceren. Misschien moet zelf inderdaad ook duidelijker zijn in wat ik wil/verwacht.

De stalruiter start het paard in de L, ik in de B, dus daar zit overigens niet heel erg veel verschil in.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 13:33

Ashti schreef:
Leuk om jullie ervaringen te lezen.

Waar ik zelf tegen aan loop is het volgende:
Zoals al eerder aangegeven rijd ik het paard van iemand anders. Zij zelf heeft erg veel ervaring, kan goed rijden, maar heeft simpelweg te veel paarden om het allemaal in haar eentje te doen.
Afgelopen jaar heb ik een "vast" paard toebedeeld gekregen, hiermee start ik ook op wedstrijd. Het is geen gemakkelijk paard en ik heb duidelijk van begin af aan aangegeven dat ik begeleiding nodig heb. Ik zou graag (bv. 1x per week) structureel les van de eigenaresse krijgen. Puur om te voorkomen dat er stiekem fouten insluipen zeg maar. Ze heeft me beloofd mij zeker genoeg begeleiding te geven.
Helaas pakt het in de praktijk anders uit... Ik rijd het paard nu ongeveer 8 maanden en heb in die tijd misschien 10x hulp gekregen. Ik merk zelf dat mijn niveau en dat van het paard (!) niet vooruitgaat. Nu zijn we op een punt gekomen dat ze heeft besloten dat het paard waarschijnlijk door de ruiter (is bij hen in dienst) gereden zal gaan worden omdat ie te moeilijk is voor mij. Ze geeft aan dat ik het paard goed gereden heb, dat het niet aan mij ligt, maar dat het gewoon een moeilijk paard is dat een meer ervaren ruiter nodig heeft.
Hier baal ik natuurlijk erg van: vanaf begin af aan heb ik mijn twijfels gehad. Zij heeft mij toen eigenlijk overtuigd dat het wel zou lukken en heeft me beloofd veel begeleiding te bieden. Dit is echter niet gebeurd en nu moet ik het paard waarschijnlijk "afstaan" aan iemand anders. Ik heb het hier heel moeilijk mee.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie zoiets al eens meegemaakt? En hoe ben je hier toen mee omgegaan?

hier nog een. Ik rijd al een lange tijd een springpaard. Zij heeft een bokvoetje en is niet geschikt voor de hogere wedstrijdsport. Toch gelooft de eigenaar dat zij het zal maken en probeert hij haar te verkopen aan menig topruiter met de reden dat hij weinig vooruitgang ziet. Zelf heeft hij nul verstand van paarden en is er juist veel vooruitgang te zien op dressuurgebied. Springen doe ik weinig, vanwege dat voetje.