mijn paard draait om tijdens buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:01

binky schreef:
Zo herkenbaar ,ik zie me nog gaan zo'n jaar of drie geleden......tot dat ik niet meer durfde en er bij regelmaat meer naast liep dan er op zat.Wat was ik bang......
Toch durf ik weer alleen de straat op met mijn tinker,ik heb ook toendertijd een stangbit gekocht maar was er zelf niet blij mee en dat dus gauw weer verruild voor zijn trensje.....
Ik zat op een gegeven moment al stijf bij de gedachten dat hij zou omdraaien,en op de plekken waar het gebeurde stapte ik met regelmaat af.Vooral omdat er veel verkeer was en ik ook nog niet levensmoe was.
Een vriendin met haar paard is me gaan ophalen van huis en ik reed dan altijd aan de binnenkant,zo gauw mijn tinker wilde omdraaien {ik voelde het gelukkig na enkele keren precies aan} zetten ze haar paard er zo dicht tegen aan dat hij de kans niet kreeg.
Dat heeft geholpen,verder ben ik hem heel erg gaan belonen als hij braaf was en heb ik hem geleerd goed stil te staan op comando en hem dan ook te belonen met een snoepje.Het heeft me heel wat snoepjes gekost {inmiddels weer afgebouwd en ook niet meer nodig} maar het heeft wel geholpen.
Hij staat nu net twee weken weer op de wei,en de eerste keer dat ik alleen ging rijden heeft hij het weer gebropeerd.Ik heb hem meteen aangepakt {kan bij de wei er is geen verkeer}ik ben er niet af gegaan en de keer daarop liep meneer als een zonnetje.
Hij weet weer wat ik van hem verwacht en zijn gedrag niet langer tolereer,maar het voornaamste is dat ik mijn angst onder controlle heb en ondanks zijn soms rare streken ik super veel van hem hou,tegenwoordig merk ik duidelijk dat dat wederzijds is en dat sterkt onze band.
Succes Ingetjuh14,het komt vast goed.

Dankjewel.. jouw verhaal komt idd heel heel heel kort bij het mijne. hahaha ook zo ene lekkere koudbloed.:P
ik moet haar denk ik stil laten staan en koekjes geven want als ik langer dan het haar zint stil ga staan heeft ze ook de neiging om te draaien. en ik denk dat als ik dat al miss zou overwinnen en mijn grondwerk buiten aan de hand aanpak.. dat ze dan ook als jou tinker hopelijk als een zonnetje weer gaat lopen.

heel erg bedankt:D

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 14:04

Valina schreef:
ingetjuh14 schreef:
JAh want ze is best wel stijf in de nek en ze kan volgensmij niet zo goed scherpe bochten maken naar rechts. maar het is niet bepaald ontspannnend voor haar als ik steeds haar hoofd naar rechts houd

Tja, maar nu is het voor jou niet bepaald ontspannend buitenrijden zo toch? (en voor haar ook niet, met dat rare gedrag)
Dus ik zou even geen boodschap hebben daaraan.
Zodra ze weer normaal doet, kan ze weer gewoon met haar hoofd recht lopen.

Je hoeft haar toch ook niet helemaal naar rechts te laten kijken?
Gewoon een beetje stelling naar rechts en gewoon goed je been erbij houden.
Zodra je voelt dat ze iets van plan is, meteen begrenzen en dan maar wel het hoofd overdreven naar rechts.

Mooi verhaal van Binky!
Ik hoop dat het voor jou ook zo gaat verlopen.
Mijn paard doet overigens ook alles voor snoepjes, dus dat is ook nog een goed idee denk ik!! ;)

heel erg bedankt. dat is idd zo.. dan is het voor haar ongemakkelijk maar zoals ze nu doet is het voor mij ook niet gemakkelijk dus ik denk dat ik het allemaal eens ga proberen. gewoon een beetje stelling is idd al genoeg zoals je zegt.
Ik hoop idd dat t ook goed gaat komen.. Want wat is er nou leuker dan lekker langs het kanaal kneure. hahaha

Ook met de snoepjes ga ik proberen..

Heel erg bedankt

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:00

Ik gebruik het woordje: staan,als hij stil moet staan,jou fries heeft voor de kar gelopen toch ?
Die moet dan toch eigenlijk al een commando kunnen zou je zeggen voor stilstaan.
Zoja probeer dat dan onder het zadel ook te gebruiken wie weet is dat het magische toverwoord ;)

Verder heb ik mijn tinker ook een keer laten behandelen door een ostheopaat ook omdat hij altijd 1 kant optrok wat ik waarschijnlijk nog in de hand werkte ook omdat ik scheef zit.
Sindsdien let ik ook meer op mijn houding,stap op met een krukje en probeer mijn tinker goed recht te richten.
Allemaal kleine veranderingen maar het heeft wel geholpen,dus wie weet heb je er wat aan.....
Baad het niet schaad het niet.
Nogmaals succes ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:12

Heel herkenbaar ik denk dat je hier te maken hebt met een linksgebogen paard TS!
Als je mij vraagt loopt je paard met pijn,dat omdraaien doet ze omdat het echt niet verder uit is te houden door waarschijnlijk rugpijn.
Je zult je paard eerst moeten rechtrichten,je zadel GOED laten keuren door een deskundig iemand.

Dat omdraaien is (nog) geen ondeugd maar een duidelijke sein dat er er iets niet lekker zit.
Luister hier naar en doe er iets mee.
Het feit dat je paard dus ook door een begeleider heen loopt om om te kunnen draaien is een bevestiging op wat ik zeg.

Dus zo ver doe niks verkeerd maar je zult je paard eerst even moeten rechtrichten en héél goed naar het zadel moeten gaan kijken.Een niet rechtgericht paard loopt met ruspijn,en bij pijn loopt elk paard na verloop van tijd gewoon weg!(de pijngrens houd nml een keer op)

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 11:36

funnyhorses schreef:
Heel herkenbaar ik denk dat je hier te maken hebt met een linksgebogen paard TS!
Als je mij vraagt loopt je paard met pijn,dat omdraaien doet ze omdat het echt niet verder uit is te houden door waarschijnlijk rugpijn.
Je zult je paard eerst moeten rechtrichten,je zadel GOED laten keuren door een deskundig iemand.

Dat omdraaien is (nog) geen ondeugd maar een duidelijke sein dat er er iets niet lekker zit.
Het feit dat je paard dus ook door een begeleider heen loopt om om te kunnen draaien is een bevestiging op wat ik zeg.

Dus zo ver doe niks verkeerd maar je zult je paard eerst even moeten rechtrichten en héél goed naar het zadel moeten gaan kijken.Een niet rechtgericht paard loopt met ruspijn,en bij pijn loopt elk paard na verloop van tijd gewoon weg!(de pijngrens houd nml een keer op)

meen je dat serieus? ik heb mijn paard een keer naar de kraker gebracht maar die vonden niks en die man die doet ook in amerika de paarden behandelen. Ze zat alleen vast aan de nek dus de kant die ze niet op draait. daar had ze een blokkade. Maar als ze rugpijn heeft dan zou ze dat toh ook in de bak moeten aangeven? en dat doet ze niet. we stappen op met een bokje en als ik opstap heeft ze de oren gewoon naar voren.. ook met het buitenrijden.. al haar iets neit prettig is, dat ze kreupel loopt iets dergelijks zie ik meteen het aan de oren.. dan heeft ze ze namelijk niet naarvoor en dus is er iets neit goed.. dat zie ik ook onde het galloperen als ik haar uit haar evenwicht breng soms dat merk ik dan gelijk.

Maar bedankt voor de tip.. Waar kan ik haar laten checken of het zadel niet goed ligt?

ingetjuh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:52

ik ben met het grondwerk begonnen en het gaat super :D ze begint t al te snappen betje bij beetje

Valina

Re: mijn paard draait om tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 23:15

Goed zo!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:47

Ik denk dat je ook gewoon heel erg streng moet zijn, ookal pakt ze het bit vast, wees ook maar eens streng met je hand. geef haar maar flink op haar donder want ze neem gewoon een loopje met je,
1x goed op haar donder geven en zorgen dat jullie de kant opgaan die jij op wilt, en ik denk
dat je van het probleem af bent!

[edit= natuurlijk wel eerst nakijken of ze nergens pijn heeft, anders is straffen oneerlijk tegen over haar,
maar als ze geen pijn heeft speelt ze gewoon een spelletje, en zo klinkt het ook vind ik,
want als je paard opeens omdraait op een buitenrit, lijkt dat heel erg op; ik heb geen zin meer,
ik ga naar stal en 't kan me niet schelen wat jij vind. ]

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:31

Heehee meis,

ik heb niet alle antwoorden gelezen.
Maar mijn belg doet het ook. Alleen op rechte lange stukken of als ze iets eng vind.
Dan draait ze om en rent in volle galop terug.
Ik heb haar toen een tijdje niet meer gereden en toen weer op gaan bouwen, minder gaan rijden.
Nu ik gemiddeld 1x in de week met dr buitenrijd vind ze het weer leuk endraait ze niet zo vaak meer om.
ik was op een gegeven moment ook ten einde raad. Maar nooit opgeven..
ik draai ook nooit om op een buitenrit ik zorg altijd dat ik een rondje rijd..
en goed je aandacht erbij houden.

Succes meid! ik hoor het wel

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 14:01

Rechtrichten, pijn, ? Man wat een drama's worden er van gemaakt zeg. Ik zal niet zeggen dat die punten controleren niet zal helpen, dat is nooit verkeerd natuurlijk. Maar als ik dit zo lees dan denk ik zeker niet dat 1 van die dingen er voor zorgen dat ze omdraait.

Het paard heeft altijd voor de kar gelopen zeg je,heb je altijd goed mee kunnen buitenrijden en ineens ging hij omdaaien en terug nar huis rennen.

Als ik jou verhaal zo lees, dan denk ik dat het niks te maken heeft met pijn of angstig gedrag, maar gewoon instinct

Is er iets veranderd in je huis omgeving..? Hoe lang stond je paard op die locatie voor hij begon? Zijn er nieuwe vriendjes bijgekomen? Weggegaan? Zou er iets kunnen zijn waardoor je paard niet van huis weg wil.

Het feit dat hij alleen naar links omdraait kan natuurlijk wel betekenen dat hij wat stijf is of niet goed recht gericht, maar heeft in mijn ogen niks te maken met de werkelijke reden waarom hij terug naar huis wil.
Paarden leren door herhaling, en als hij door herhaling heeft geleerd dat hij linksom het makkelijkst weg kan komen (ben je toevallig links? Linksom is ook de weg over, dus genoeg ruimte om te draaien) Zal hij linksom ook blijven gebruiken. Rechtsof heb jij waarschijnlijk een manier waardoor je hem wel te snel af bent.

Het feit dat jou paard omdraaid kan natuurlijk ook komen doordat jou band met jou paard blijkbaar niet groot genoeg is voor jou paard om op jou te vertrouwen in angstige situaties. Maar ook met andere paarden erbij doet hij het zeg je. Dus het zal echt het thuisfront zijn waar hij zo aan gehecht is en/of blijkbaar niet in de steek wil laten/ veilig is voor hem.

Ga inderdaad met hem aan de hand wandelen. Zorg dat hij ook op jou durft te vertrouwen en dat jij zijn vluchtoord kan zijn. Grondwerk thuis heeft hier geen zin. Thuis zijn de problemen niet. Een goed idee zou zijn als je er iemand bijhaald die je kan begeleiden die er ervaring mee heeft, dat kan zo vanachter de computer niet.

Citaat:
maar als ze geen pijn heeft speelt ze gewoon een spelletje, en zo klinkt het ook vind ik,
want als je paard opeens omdraait op een buitenrit, lijkt dat heel erg op; ik heb geen zin meer,
ik ga naar stal en 't kan me niet schelen wat jij vind.

Het feit dat ze naar stal rent en t niet kan schelen wat jij vind , klopt. MAar het stukje ik heb geen zin meer slaar nergens op natuurlijk. En zoals volgensmij ookal eerder benoemd, paarden spelen helemaal geen spelletjes. Zo werkt hun brein niet.

funnyhorses schreef:

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat je dit meisje na zo weinig informatie al veteld at ze haar paard moet laten nakijken E.D. Je zit achter je computer, je hebt het paard niet gezien en je hebt geen idee of het werkelijk pijn is.

Ga eerst maar eens door iemand die er verstand van heeft naar laten kijken of het werkelijk pijn is. Voor je allerlei grote dingen gaat ondernemen meis.
Ik vind het zo jammer dat bokt het altijd direct op pijn, dierenarsten, smeerseltjes van dit en dat als advies geeft. Sommige nemen dit klakkeloos over, terwijl er verre van ene deskundig advies kan worden gegeven vanuit het internet.
_Tara_ schreef:
Zo te horen moet je haar echt eerst vanaf de grond gaan laten leren luisteren.

Waarom ze 't vroeger wel gewoon deed en nu niet. Tja, kennelijk heb je haar een vinger gegeven en heeft ze je hele hand genomen :P Paarden spelen overigens geen spelletjes met je ofzo. Jij bent gewoon geen duidelijke leider en dan neemt je paard 't wel van je over.
Als jouw paard er vanuit gaat dat degene aan de kant gaat, is ze toch echt zwaar onrespectvol richting diegene ;)

_/-\o_

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:16

Misschien helpt het als je haar meeneemt naar een onbekend gebied? Dat ze niet weet waar thuis is?

Punetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:27

WOOOWW mijn paard doet precies het zelfde!!!! ik weet ook niet wat ik eraan moet doen, die van mij komt van de politie vandaan :S

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:32

Ik heb dit ook een tijdje gehad, alleen ging die van mij niet rennen.
ik heb dit opgelost door haar terug om te draaien en dan afstappen en een stukje verder lopen, zodra ze rustig en braaf meeloopt stap ik weer op.
Dit heeft bij haar heel goed geholpen

Succes!

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:53

Een dik maandje geleden heb ik me mn eerste paardje gekocht,
toen ik hier in het begin mee ging buitenrijden hinnikte ze heel de tijd naar de anderen en wou ze amper vooruit en draaide ze terug om.
Toen heb ik eens hard moeten wezen, nu is het omdraaien al veel minder en als ze nu te sloom gaat stappen dan doe ik haar draven :)

Ook het hinniken is al veel minder.

(Moet wel zeggen dat als ik onderweg andere paarden tegenkom of een weiland ze nog steeds moeilijk te houden is)
Ook ik rij altijd alleen

Succes

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:13

Paarden spelen wel spelletjes, heb je ooit een puber paard gehad?
dan weet je wel dat ze elke week want anders verzinnen om je uit te proberen.

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:14

:n hmm dat is inderdaad echt vervelend!
mijn pony heeft dit gedrag ook gehad telkens op het zelfde punt, en zelfs als ik dacht dat ze "normaal" liep presteerde ze het om ineens om te draaien.
ik heb een aantal keer iemand er naast laten lopen, die haar weer naar voren liet lopen ipv omdraaien.
heel erg veel overgangen rijden en ook schijnovergangen.
veel verschillende routes rijden, het punt waarop ze dan om draaide is ze dan even kwijt.
zijn een paar tips die mij hebben geholpen die tijd, hoop dat je er iets aan hebt! :)

Femke_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:13

ik heb dit probleem ook gehad met onze ijslander toen we hem kochten had hij een jaar stilgestaan en kon zijn vorige eigenaar hem niet aan, toen ik vor het eerst op buitenrit ging draaide hij zich ook plots om en ging renne! nou en dan was hij sterk!!. mijn oplossing was heel simpel:

als ze zich omdraaide gelijk terug draaien, ik hoorde dat jouw paard gaat rennen en het bit vast pakt! dan moet je je hand achter je knie vastzetten!(zorg wel dat je de zelfde kant om terug draaid dus draait het paard naar links dan moet jij zorgen dat hij rechtsom weer terugstuurd) laat haar dan maar rennen want zij is toch sterker maar probeer om haar hoofd opzij te houden. uiteindelijk zal ze opgeven om niet zo te hoeven lopen als ze eenmaal omgedraaid is zou ik het paard aanzetten in galop en hem/haar het hele stuk wat zij heeft lopen rennen terug te laten galloperen) het werkt echt na een paar keer snappen ze dat ze daardoor altijd weer terug moeten!

Femke_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 18:17

sorry ben ik weer, ik voeg nog even wat toe aan mijn vorige antwoord:

zorg dat jij de baas bent!! en NOOIT afstappen want dan heeft het paard gewonnen!! je moet een paar keer hard zijn maar dan is het ook klaar, dit moet nou eenmaal omdat een paard in de kudde een leider nodig heeft en die leider trapt de anderen ook hard van het eten vandaan!! maar toch blijven ze de leider volgen!! dta komt omdat ze een sterk iemand nodig hebben om te volgen!
zorg dus dat jij ALTIJD de baas bent!

Viteske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:51

Ik lees even mee, heb momenteel hetzelfde probleem met een ijslander.

Femke_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:46

ijslanders zijn echt leuke paarden is die ijslander op het plaatje van jou???

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:08

Femke_easy schreef:
sorry ben ik weer, ik voeg nog even wat toe aan mijn vorige antwoord:

zorg dat jij de baas bent!! en NOOIT afstappen want dan heeft het paard gewonnen!! je moet een paar keer hard zijn maar dan is het ook klaar, dit moet nou eenmaal omdat een paard in de kudde een leider nodig heeft en die leider trapt de anderen ook hard van het eten vandaan!! maar toch blijven ze de leider volgen!! dta komt omdat ze een sterk iemand nodig hebben om te volgen!
zorg dus dat jij ALTIJD de baas bent!

Daarom is 't in sommige situaties juist belangrijk dat je wel afstapt. Als je vanaf de rug van je paard nog geen duidelijke leider kan zijn, gaat dat vanaf de grond vaak een stuk makkelijker. Door er dan koste wat kost op te blijven zitten, kunnen de grootste ongelukken gebeuren.

Femke_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:42

daar heb je gelijk in, maar als je afstapt heeft het paard wel gewonnen dus mischien kun je dan beter vragen of er iemand even met je mee loopt! en een pad uit te zoeken zonder drukke wegen of een veilig pad waar er minder kan gebeuren dan kun je wel blijven zitten!!(ligt eraan of je dat wel hebt, ik woon in een gebied met alleen maar weiland dus aan drukke wegen enzo heb ik hier niet ja ik rijd afentoe door het dorp maar voor de rest niet aan gedacht)