Rechtrichten, pijn, ? Man wat een drama's worden er van gemaakt zeg. Ik zal niet zeggen dat die punten controleren niet zal helpen, dat is nooit verkeerd natuurlijk. Maar als ik dit zo lees dan denk ik zeker niet dat 1 van die dingen er voor zorgen dat ze omdraait.
Het paard heeft altijd voor de kar gelopen zeg je,heb je altijd goed mee kunnen buitenrijden en ineens ging hij omdaaien en terug nar huis rennen.
Als ik jou verhaal zo lees, dan denk ik dat het niks te maken heeft met pijn of angstig gedrag, maar gewoon instinct
Is er iets veranderd in je huis omgeving..? Hoe lang stond je paard op die locatie voor hij begon? Zijn er nieuwe vriendjes bijgekomen? Weggegaan? Zou er iets kunnen zijn waardoor je paard niet van huis weg wil.
Het feit dat hij alleen naar links omdraait kan natuurlijk wel betekenen dat hij wat stijf is of niet goed recht gericht, maar heeft in mijn ogen niks te maken met de werkelijke reden waarom hij terug naar huis wil.
Paarden leren door herhaling, en als hij door herhaling heeft geleerd dat hij linksom het makkelijkst weg kan komen (ben je toevallig links? Linksom is ook de weg over, dus genoeg ruimte om te draaien) Zal hij linksom ook blijven gebruiken. Rechtsof heb jij waarschijnlijk een manier waardoor je hem wel te snel af bent.
Het feit dat jou paard omdraaid kan natuurlijk ook komen doordat jou band met jou paard blijkbaar niet groot genoeg is voor jou paard om op jou te vertrouwen in angstige situaties. Maar ook met andere paarden erbij doet hij het zeg je. Dus het zal echt het thuisfront zijn waar hij zo aan gehecht is en/of blijkbaar niet in de steek wil laten/ veilig is voor hem.
Ga inderdaad met hem aan de hand wandelen. Zorg dat hij ook op jou durft te vertrouwen en dat jij zijn vluchtoord kan zijn. Grondwerk thuis heeft hier geen zin. Thuis zijn de problemen niet. Een goed idee zou zijn als je er iemand bijhaald die je kan begeleiden die er ervaring mee heeft, dat kan zo vanachter de computer niet.
Citaat:
maar als ze geen pijn heeft speelt ze gewoon een spelletje, en zo klinkt het ook vind ik,
want als je paard opeens omdraait op een buitenrit, lijkt dat heel erg op; ik heb geen zin meer,
ik ga naar stal en 't kan me niet schelen wat jij vind.
Het feit dat ze naar stal rent en t niet kan schelen wat jij vind , klopt. MAar het stukje ik heb geen zin meer slaar nergens op natuurlijk. En zoals volgensmij ookal eerder benoemd, paarden spelen helemaal geen spelletjes. Zo werkt hun brein niet.
funnyhorses schreef:Heel herkenbaar ik denk dat je hier te maken hebt met een linksgebogen paard TS!
Als je mij vraagt loopt je paard met pijn,dat omdraaien doet ze omdat het echt niet verder uit is te houden door waarschijnlijk rugpijn.
Je zult je paard eerst moeten rechtrichten,je zadel GOED laten keuren door een deskundig iemand.
Dat omdraaien is (nog) geen ondeugd maar een duidelijke sein dat er er iets niet lekker zit.
Luister hier naar en doe er iets mee.
Het feit dat je paard dus ook door een begeleider heen loopt om om te kunnen draaien is een bevestiging op wat ik zeg.
Dus zo ver doe niks verkeerd maar je zult je paard eerst even moeten rechtrichten en héél goed naar het zadel moeten gaan kijken.Een niet rechtgericht paard loopt met ruspijn,en bij pijn loopt elk paard na verloop van tijd gewoon weg!(de pijngrens houd nml een keer op)
Ik vind het echt ronduit belachelijk dat je dit meisje na zo weinig informatie al veteld at ze haar paard moet laten nakijken E.D. Je zit achter je computer, je hebt het paard niet gezien en je hebt geen idee of het werkelijk pijn is.
Ga eerst maar eens door iemand die er verstand van heeft naar laten kijken of het werkelijk pijn is. Voor je allerlei grote dingen gaat ondernemen meis.
Ik vind het zo jammer dat bokt het altijd direct op pijn, dierenarsten, smeerseltjes van dit en dat als advies geeft. Sommige nemen dit klakkeloos over, terwijl er verre van ene deskundig advies kan worden gegeven vanuit het internet._Tara_ schreef:Zo te horen moet je haar echt eerst vanaf de grond gaan laten leren luisteren.
Waarom ze 't vroeger wel gewoon deed en nu niet. Tja, kennelijk heb je haar een vinger gegeven en heeft ze je hele hand genomen

Paarden spelen overigens geen spelletjes met je ofzo. Jij bent gewoon geen duidelijke leider en dan neemt je paard 't wel van je over.
Als jouw paard er vanuit gaat dat degene aan de kant gaat, is ze toch echt zwaar onrespectvol richting diegene