Ik denk dat het een ophoping was van stress.
Ze was net verandert van stal, en het was allemaal nieuw voor haar.
Ik ben dus gewoon voorzichtig met haar gaan oefenen.
Als ze als eerste naar buiten ging, rondjes met der stappen in de wei tot dat het tweede paard kwam, dan gewoon losgelaten in de wei, toen in de wei zetten en er bij blijven staan en tot slot in de wei zetten en weglopen. Toen kende ze op het begeven moment het alleen staan, en toen probeerde ik het met als eerste binnen zetten, wel er bij blijven en aandacht geven, dat ging steeds beter. (stukje appel of beetje brokken als beloning) Vervolgens toen dat allemaal goed ging beginnen met opzadelen terwijl alle paarden buiten stonden, ik zorgde dan wel dat er hooi lag zodat ze bezig kon zijn.
(Kortom in rustige stapjes steeds iets meer van haar vragen)
Nu inmiddels bijna 5 maanden verder gaat het super!!! (Je kent der niet meer terug)
Ze kan alleen naar buiten (is dan op begin wel iets onrustig maar dat hebben wel meer paarden)
Alleen op stal staan gaat ook gewoon goed!
En het opzadelen is gewoon een genot geworden, ze staat heerlijk stil (soms bijna suf te slapen haha)
en heb er geen hooi meer voor nodig om haar bezig te houden. Kortom een wereld van verschil!!
De nieuwe stal, verandering, misschien ook wel van rust (plek waar alleen zij en de shet stonden) naar een plek waar (12 paarden staan) dus in haar ogen misschien "druk"..... het heeft waarschijnlijk gewoon allemaal zijn tijd nodig gehad om te wennen.
En de verandering van wei met inloop stal (dus naar buiten en binnen kunnen wanneer ze wou) naar een plek met stal en wei apart (dus wij bepalen wanneer ze naar buiten gaat en binnen)