paard altijd braaf, behalve naar de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:36

Helga_Jonker schreef:
Neem n lang halstertouw en als hij jou voorbij wil, zeg je niks, maar tik je met het uiteinde van het touw tegen z'n neus, werkt super!!

Heeft iemand nog goede tips voor mijn bedorven 20jarige ruin, die super is in het grondwerk, braaf mee loopt naar de wei, maar er vandoor gaat in de wei voordat het touw los is???
En super grondwerk doet in de wei en met de wei ingaan , maar ineens er weer vandoor gaat uit het niets, dan weer heel braaf meeloopt en vroemmm weer weg.
Snoepjes/brokjes is geen optie, die hoeft ie niet!!
Met n control halster kan ik m bij me houden, hoofdstel is geen optie, slaan ook niet,grondwerk ook niet, er is ooit iets gebeurd(niet bij mij), maar wat????
Hij is niet dominant, imponeert wel graag, kan m super los longeren in de wei, en kan m er ook altijd weer uithalen zonder problemen, en loopt super mee aan het halster overal naar toe, maar OhOh het in de wei zetten kan alleen ik, met de rest gaat hij er vandoor, alles al geprobeerd.......
Helupppppp!!!!!!!!!!!!!

Poeh, ja.... Daar zeg je zoiets! Ik zou in eerste instantie zeggen: omdraaien IN de wei en dan los maken. Maar ik begrijp dat ie al weg is als je de wei in komt en het hek nog niet eens dicht hebt?

Hier hebben wij ook wel eens zo'n paard en als ik dat in de wei moet zetten doe ik het halstertouw door de ring heen (zodat ie dubbel zit) en dan bij het in de wei gaan hoef je alleen het uiteinde te pakken (waar de sluiting aan zit) en dan floept ie zo door de ring heen als paard weg rent. Een oplossing voor het gedrag is het niet (je lost het niet op) maar je zorgt er wel voor dat niemand meegesleurd wordt.

En anders toch een stukje grondwerken... bijv stoppen en achteruit de wei in laten stappen? Of voor het hek open gaat even goed onder appel zetten zeg maar en daar dus iets in trainen van wachten.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:48

Alleen de leeftijd verschilt maar hier echt het zelfde probleem, ook blessuren en staat stil...ik lees graag mee !!

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:38

Bedankt voor je antwoord, maarre je mag nog meer goede tips bedenken want die heb ik al uitgeprobeerd, met laten gaan, dus het halstertouw door het halster, enfin toen was ie al weg voordat ie in de wei was..........en liep bij de buurman in het grasland, :D , kan m dan wel weer zo pakken, ook al geprobeerd: achteruit de wei in, omdraaien krijg je vaak de kans niet voor, maar 1 voordeel hij vliegt wel altijd de wei in, hihi.(als ik in de wei ben)
Grondwerk in de wei etc etc, doet ie allemaal goed, alleen dan in 1 keer wil ie weer weg.
Het moment van losmaken daar zit m de stress of angst ik weet het niet, rondje lopen in de wei, eruit en weer erin etc ook al gedaan, terug op stal gegooid en de shet wel in de wei, dan gaat het weer even goed en dan valt hij weer terug.
Als er iemand anders bij is schiet hij helemaal in de stress, angst heb ik zelf niet, geef m constant een opdracht en commando's, maar hij wil zelf bepalen wanneer hij weg wil, denk ik............
Staat ook stijf van spanning als hij maar denkt dat ik m los wil maken, dus dan doe ik dat niet en loop weer een rondje, achteruit etc, en speel met de klip van het touw, hihi, maar ook dat helpt niet.........
Vind t erg vervelend, ook voor Jonker zelf want hij kan alleen op de wei als ik thuis ben,mijn vriend waagt zich er niet meer aan..........
Heb al veel opgelost met m, want hij was keiii bedorven toen hij 2 jaar terug hier kwam,maar alles gaat nou super behalve het op de wei zetten :(

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:39

Ik heb er weleens over nagedacht om m'n zweep weg te laten, omdat hij er (soms) heftig op kan reageren, maar wilde hem toch bij me houden voor mijn eigen veiligheid. :o Normaal gesproken zet ik hem ook niet binnen als hij zo doet, maar gisteren maakte hij het zo bont, dat ik zelf ook even tot rust moest komen, om hem fatsoenlijk naar de wei te kunnen brengen ;)
Hij werd ook weleens buiten gezet door anderen, die vaak gewoon wat harder meelopen en voor hem aan de kant gaan als hij dramt. Daardoor heeft ie zich waarschijnlijk ook aangeleerd dat hij niet hoeft te luisteren als ie naar de wei moet. :(
Die mensen zeggen ook dat ze nooit problemen hebben gehad met omhoog komen enzo, omdat ze niet bepaald streng waren. -O-
Op een tik met het touw reageert hij net zo heftig, een ophouding wil hij soms ook omhoog.. :n
Het is dus puur als je hem 'in de weg zit' met naar de wei brengen en dat hij zo snel mogelijk wil. :\

Wie o wie heeft de oplossing? :D

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 09:44

@ Helga_Jonker: Pff.. ben blij dat hij dat niet (meer) doet, hij heeft dat 2x geprobeerd, doet het niet meer ;)
Maar mijn oplossing schijnt niet bij jou te werken zo te horen. Bij mij was het vasthouden, stopte hij met trekken, kreeg hij een stukje appel en mocht hij los.
(allemaal zonder hengstenketting :j) Ik hoop dat je gauw een oplossing vindt, want om dat 'geworstel' iedere dag te hebben is natuurlijk ook niks..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:55

Helga_Jonker schreef:
Neem n lang halstertouw en als hij jou voorbij wil, zeg je niks, maar tik je met het uiteinde van het touw tegen z'n neus, werkt super!!

Heeft iemand nog goede tips voor mijn bedorven 20jarige ruin, die super is in het grondwerk, braaf mee loopt naar de wei, maar er vandoor gaat in de wei voordat het touw los is???
En super grondwerk doet in de wei en met de wei ingaan , maar ineens er weer vandoor gaat uit het niets, dan weer heel braaf meeloopt en vroemmm weer weg.
Snoepjes/brokjes is geen optie, die hoeft ie niet!!
Met n control halster kan ik m bij me houden, hoofdstel is geen optie, slaan ook niet,grondwerk ook niet, er is ooit iets gebeurd(niet bij mij), maar wat????
Hij is niet dominant, imponeert wel graag, kan m super los longeren in de wei, en kan m er ook altijd weer uithalen zonder problemen, en loopt super mee aan het halster overal naar toe, maar OhOh het in de wei zetten kan alleen ik, met de rest gaat hij er vandoor, alles al geprobeerd.......
Helupppppp!!!!!!!!!!!!!

Hoe gaat hij het hek door? Als het daar al snel gaat zou ik dat eens rustig stapje voor stapje laten doen. Zodra zijn lichaam door het hek is achterhand laten draaien zodat die ontkoppeld is en hij niet vooruit kan. Naast de schouder gaan staan, paard moet zijn hoofd naar jou toe draaien (meedenken dus) en dan kun je hem af doen. Doordat het paard op jou gefocust is en niet op de wei, heb jij de tijd om het halster rustig af te doen.

Ik zou dus even oefenen op de achterhand laten draaien en op stapje-voor-stapje lopen. Dus nadenken bij elke stap.

meisje2000

Re: paard altijd braaf, behalve naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:04

mijn paard heeft geen problemen naar de wei toe maar wel om op de trailer te stappen.
Ze begint te trekken en sleurt me vervolgens mee.
Ik heb dit opgelost door het halstertouw als bit te gebruiken.
Dus niet aan trekken maar als zij een trekbeweging maakt voelt ze het touw in haar mond en is het klaar.
Ik heb dit een aantal keren hoeven doen en nu loopt ze braaf mee de trailer op in een keer terwijl ik daarvoor uren bezig was.
Ze heeft er geen pijn aan gehad en ook geen wonden maar je hebt dan toch iets meer te zeggen dan wanneer je ze zo aan het halster meeneemt en het is in de wei makkelijk want je haalt touw uit de mond halster af en gaan met die banaan.
Dit moet echter wel een paar keer herhaald worden voordat ze het doorhebben en je kan het altijd op nieuw gebruiken mocht hij weer gaan treiteren om het zo te noemen

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:12

Omdraaien of achteruit zetten elke keer als hij druk word.
Deze methode heb je veel gedult voor nodig maar dan krijg je het ook helemaal opgelost in een paar keer oefenen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 11:19

@meisje2000, hoe doe je dat touw dan door d'r mond? ;)
houd je dan de 2 uiteindes vast, of hoe moet ik dat zien?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:28

Ik zou in de linkerhand het touw vasthouden, en met je rechterhand het halster en zijn hoofd zo naar je toe trekken (zodat hij dus met gebogen hals staat). Wanneer hij flink aan het drammen is, zet je je elleboog in zijn hals en trekt hem naar je toe. Zo moet hij zijn hals wel buigen en een paard kan alleen snelheid maken als hij recht is.

Eventueel kun je een touwhalster proberen? Wanneer hij gaat drammen raad ik je aan om hem dus een rondje om je heen te laten lopen. En dan weer verder te lopen, weer drammen/voor je lopen? Is weer een rondje. Leren ze gauw genoeg, want vervelend zijn is een extra rondje lopen=extra moeite.

En bij het in de wei rennen, kan je het paard niet van te voren al los maken? Want dit gaat ten koste van jouw veiligheid! Of dus achteruit het weiland inzetten. Dus extra helper mee, die dus het hek opent wanneer het paard achteruit loopt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 12:44

het halstertouw maak je aan de ring onder het halster vast dan doe je hem aan de rechterkant door het ijzer heen (daar waar het stof aan vast zit) door de mond en weer door het ijzer en het uiteinde hou je gewoon vast.
Als het paard dan begint te trekken dan krijgt hij druk zoals een bit en zal hij stoppen.
(de meeste paarden dan he want zoals al eerder gezegd geen paard is het zelfde)
Dan weet hij dat als hij trekt hij druk in zijn mond krijgt en zal dan steeds minder gaan trekken om die druk niet te krijgen.
Op het moment dat hij dan rustig loopt beloon je hem en laat je ook het halstertouw los hangen (wel vast houden natuurlijk)
Zodra hij gaat trekken krijgt hij weer druk en zal hij moeten stoppen met trekken om van de druk af te komen.
Niet belonen als hij stopt met trekken maar belonen als hij een paar passen rustig met je mee loopt.
Meestal zullen ze een aantal keren proberen weg te schieten maar houden snel op als ze steeds de druk in de mond voelen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 14:16

Oke, wat veel tips! dankjewel! :D
@Juangi: gelukkig is hij wel braaf in de wei, kan hem gewoon omdraaien (loopt wel wat zenuwachtig te draven, maar stelt niet zoveel voor) en losklikken. Staat wel te snuiven en is wat ongeduldig, maar hij zal niet wegrennen voor je toestemming hebt gegeven ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 16:10

Misschien helpt het om in de wei nog een stukje met hem aan de hand te blijven stappen totdat hij rustig en ontspannen is. :)

In het begin loop je dan misschien 10 rondjes, maar dat maakt niet uit.

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 20:03

Tips genoeg voor de "Jonker" lees ik, maar het gekke is dat hij niet druk word of gaat drammen, het ene moment loopt hij braaf naast mij en uit het niets vroemmm gooit hij zich van mij af,ik heb inmiddels een lang katoenen touw en een touwhalster, want anders zou ik niet meer achter de laptop zitten hier denk ik :D dan hou ik geen hand en armen meer over met 600 kilo aan het einde van het touw..........ik wissel het ook steeds af met in de wei gaan, dan linksom dan rechtsom, achterwaarts erin, rondje lopen en stukje achteruit lopen, het maakt niets uit.....met dat touwhalster kan ik wel enigzins houden, krijg een flinke ruk en dan staat hij stil, kan zo in stilstand z'n hoofd naar beneden trekken en daar heeft hij een vreselijke hekel aan ;) hihi, maar zo gauw de druk minder word gooit hij zich weer weg, en dan trek ik m weer naar beneden, maar hij haalt er zelf de druk niet vanaf door nog meer te zakken met z'n hoofd, met blijven praten en soms mopperen gaat het enigzins, maar Oh wee als ik een keer goedzo zeg, dan gooit ie zich weer weg, snoepjes, brok, etc dat hoeft ie niet, terwijl hij er dol op is...........
Verder is het inmiddels een superknol om mee het bos in te gaan hoor!!!!!!!!!!
Na vele malen steigeren en omdraaien gaat het inmiddels al een hele tijd super /3 /3 /3 /3

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 09:55

Toen die van mij voor het eerst de wei op mocht was het ook veel rondjes stappen (zodat hij ook weet waar z'n wei eindigt :P) Maar het had geen effect gehad. Klikte hem los, knalde zo weg, dwars door de draad naar de andere kant van het land :( Gelukkig wel redelijk makkelijk kunnen pakken, maar dat wil je toch ook niet.. :n Is daarna in een andere groep gezet, heeft het nooit meer gedaan, klikte meteen :)

Gisteren heeft iemand anders hem buiten gezet, die zei dat hij wel haast had, maar verder braaf. Dus.. eis ik teveel van hem door te vragen dat hij langzamer moet en uit mijn buurt moet blijven? Of moet ik nog steeds mijn eigen manier volhouden en consequent blijven?
Ik heb er eerlijk gezegd een hekel aan als een paard je meesleurt, of het nou een eigen paard is of niet, ik ben altijd streng en maak altijd duidelijk dat het niet mag. Bij de meeste werkt het wel ;)

ssvanvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:33

ik heb niet alle reacties gelezen dus weet niet of dit al gezegd is (aa)
maar ik zal wel zo door blijven gaan en gewoon rustig tegen hem blijven praten.
neem mischien brokjes mee ofzo en vooral goed belonen als hij niks doet :D

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-11 12:04

@ssvanvliet: Met alleen lief en geduldig zijn ga ik er niet komen denk ik ;)
Als ik alleen rustig tegen hem praat en beloon met voer, lacht hij me keihard uit en doet ie gewoon waar hij zin in heeft, vrees ik :')
Het is wel een paard van dik 600kg (en dik is ie zeker :P) dat zich zacht gezegd nogal lomp gedraagt :o
Ik zal nogmaals benadrukken, dit doet hij alleen naar de wei :j voor de rest is hij het makkelijkste paard wat je kan hebben ;) Hij staat nu bijna 2,5 maanden stil, ik kan er zo op als ik wil :D gebeurt niks bijzonders.

Helga_Jonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:48

Nou die tip van zijn hoofd naar je toe draaien,als hij in de wei is, die werkt nou weer even super!!!
Maar hij heeft er een hekel aan merk ik al, dus goed zo, want dat betekent een stukje overgave naar mij toe!
Dus die gaan we even erin houden!!!
Bedankt!!!! :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:11

DIT WERKT ZEKER WETEN!:

Loop met m richting wei, als hij raar gaat doen dan loop je terug, en ga je weer opnieuw. Dat doe je de hele tijd tot dat hij normaal doet.
Dan krijgtie vanzelf door dat hij alleen naar de wei mag als hij normaal doen :D

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:17

Ik zal een hengstenketting omdoen. een paard keer streng zijn. bij mij pony is het dan weg. en als je hem/haar loslaat in het land een snoepje of iets geven. zodat ze wacht voor je der/hem losgooid

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:47

sabina1998 schreef:
DIT WERKT ZEKER WETEN!:

Loop met m richting wei, als hij raar gaat doen dan loop je terug, en ga je weer opnieuw. Dat doe je de hele tijd tot dat hij normaal doet.
Dan krijgtie vanzelf door dat hij alleen naar de wei mag als hij normaal doen :D

En dan draait ie ineens om, schiet hij in volle rengalop naar de wei met jouw erachteraan slepend.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:59

@ Juangi Zoiets had ik ook al over nagedacht :) als ik dat teruggaan als hij stout is blijft doen, wordt hij nog pissiger en zal hij op een gegeven moment toch wel echt er vandoorgaan denk ik :o dus.. nog iemand die een suggestie heeft, behalve hengstenketting?? :P