Maand opzegtermijn (?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:26

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:
Wettelijk gezien is je betalingstermijn je opzeg termijn. Dus betaal je per maand, dan zeg je ook op per maand. Daarbij wordt eigenlijk overal de eerste van de maand aangehouden, dus half April opzeggen is Mei ook nog betalen. Ook als je geen contract hebt (of misschien wel juist) is dit de regel.

Misschien kun je overleggen met je stalhouder en nog 2 weken betalen? De paarden wereld is klein, en ik zou zelf liever niet ergens met ruzie weg gaan.

als er geen contract is, heb je wettelijk gezien ook geen poot om op te staan.
Netjes is het niet nee, maar TS staat wel in haar recht. Ik zou ook niet betalen. Een zaak zullen ze er niet van maken neem ik aan :=

Ja, lekker ik vindt het zelf behoorlijk asociaal. Een pensionhouder is goed genoeg om je paard te verzorgen maar zodra er ook maar iets niet bevalt gaan ze gewoon pleiten. Blij dat ik geen pensionhouder ben. Als ik het af en toe zie wat voor klanten je hebt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:27

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:
als er geen contract is, heb je wettelijk gezien ook geen poot om op te staan.
Netjes is het niet nee, maar TS staat wel in haar recht. Ik zou ook niet betalen. Een zaak zullen ze er niet van maken neem ik aan :=

Dat is eigenlijk best een boeiende vraag. Zou het niet zo zijn dat als jij al een jaar gebruik maakt van hun services (de stal) en daarvoor ook al een jaar lang betaald (de huur) dat er dan automatisch sprake is van een contract? Ik weet het niet hoor, ik verzin ze ter plekke!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:27

@Bengels
Jij bent wel heel kort door de bocht en je oordeelt over iets waar je geen weet van hebt! Ik heb meerdere malen zaken aangegeven waar geen gehoor aan werd gegeven. Ik vond (vind) het verschrikkelijk dat ik daar weg MOEST. Maar de gezondheid van mijn paard gaat voor. En ik vind het dan heel jammer dat zij zich zo opstellen, ik had het namelijk heel graag anders gezien!!! Ik was daar maar wat graag gebleven en ik zal nooit maar dan ook nooit deze stal met naam en toenaam in een zwart daglicht zetten want dat verdienen ze niet maar ze hadden mij ook tegemoed kunnen komen!

Daarom ook mijn vraag Vjestagirl! Als het moet dan betaal ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:29

Tigra_ schreef:
Ja, lekker ik vindt het zelf behoorlijk asociaal. Een pensionhouder is goed genoeg om je paard te verzorgen maar zodra er ook maar iets niet bevalt gaan ze gewoon pleiten. Blij dat ik geen pensionhouder ben. Als ik het af en toe zie wat voor klanten je hebt.

dat kun je ook ondervangen door een huurcontract op te stellen en te laten ondertekenen door je klanten :)*

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 11:31

Je hebt een pb Tigra.

En verder ga ik er niet meer op in. Ik heb nu alweer spijt van dit topic.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:34

Bij ons is het bekend dat je een maand opzegtermijn heb, dit is mondeling altijd verteld.
Contracten heeft hij wel maar niet iedereen laten tekenen.

Misschien kun je samen met de staleigenaar eruit komen en bijvoorbeeld de helft van het stalgeld betalen aangezien je geen gras, hooi, stro etc meer kost.

Met mijn paard heeft op een andere stal gestaan maar na een week bleek dat ze daar echt niet kon wennen, ze at niet meer, stond heel de stal vrot te schoppen, stond de hele dag te gillen en ga zo maar door. We hebben toen besloten om terug te gaan naar de oude stal. De stal waar ze niet wilde wennen ben ik samen met de staleigenaar tot de oplossing gekomen om €150 te betalen ipv €250.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 28-04-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:34

Op wikipedia staat dat een overeenkomst ook mondeling gesloten kan worden. Een contract is wel een stukje papier. Ik denk dus (maar pin me er nogsteeds maar niet op vast) dat als je ergens een jaar staat en gebruik maakt van hun diensten, dat je dus een overeenkomst hebt, maar geen contract.

Er staat ook dat je een authentieke acte op kunt laten maken door een notaris, die als dwingend bewijs kan gelden. Dat zou dus inhouden dat zelfs als je een contract hebt, je geen dwingend bewijs hebt om toch te moeten betalen.

Ik vind dit een lastige kwestie. Ik zou niet ergens met ruzie weggaan, tenzij ze echt heel grof nalatig zijn geweest.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:56

verootjoo schreef:
Tigra_ schreef:

dat kun je ook ondervangen door een huurcontract op te stellen en te laten ondertekenen door je klanten :)*

je bent me voor!
@ ts laat je niet kisten. Ik snap je wel. Maar ik snap de tegenhangers ook wel. Zitten goede argumenten bij. Maar wij waren er niet bij en kunnen het niet goed beoordelen van een afstand. En net zoals hierboven staat omschreven: hadden ze zich maar in moeten dekken.

maar goed.. 2 weekjes meer betalen is ook te doen toch? Kun je elkaar nog rustig tegenkomen in de supermarkt zonder potten jam te hoeven gooien :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:01

@tigra, de ph verricht een dienst waar je wel voor betaald, dus tja, als het je niet bevalt is het jouw goed recht weg te gaan. Dat is helemaal niet ondankbaar, zoals ik het begrijp van TS kan en wil haar ph de diensten niet leveren die haar paard nodig heeft en heeft het negatieve gevolgen voor haar paard, wat is er dan mis mee als ze weggaat? Dat is haar goed recht.

@ vjestagirl - ze is al weg, dus ze is niet met ruzie weggegaan.

Overigens, de maand opzegtermijn is om de periode op te vangen tussen vertrek van de een en komst van de andere klant, zoals ik lees is de stal weer gevuld dus ik zie het als zakkenvullen als de pensionhouder blijft vasthouden aan de opzegtermijn.
Het zou anders zijn als de box nog leeg zou zijn.

Aan TS, ik heb ooit het verhaal gehoord dat iemand ook aan de maand opzegtermijn gehouden werd terwijl de box alweer gevuld zou worden, zij heeft er toen spullen neergezet, PH boos, want die kon het paard er niet in kwijt, maar ja, klant zei "ik moest de box nog een maand betalen en dan zal ik er gebruik van maken ook" Toen was de maand opzegtermijn rap ingetrokken.

Dat wil niet zeggen dat je verhoudingen altijd op scherp moet zetten en het op deze manier op moet lossen, als de box niet bezet was geweest zou ik wel genegen zijn om compensatie te geven, maar nu de box volzit zie ik de noodzaak daar niet van in.

Aan alle mensen die dat wel vinden, waarom dan? (de wet gaat uit van redelijkheid en billijkheid, dus graag in dat kader argumenteren)

Dus waarom moet je betalen voor een dienst die je niet afneemt en degene die hem verleend er finaciëel niet op achteruit gaat omdat iemand anders diezelfde dienst nu afneemt.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:02

Als ik jou was zou ik nog voor een halve maand betalen.
stel je stalling is 100 euro per maand. jij hebt halverwege de maand opgezegd 13 april en je paard is eruit.
dus die andere 2 weken heb je betaald. ik zou nog half mei de stalling betalen. dan heb je toch een maand?

tis net wat je wilt, maar ik zou altijd bij een stal goed afsluiten.
je weet maar nooit waar je ze ooit nog eens nodig voor zou kunnen hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:07

joyce_eddy schreef:
Als ik jou was zou ik nog voor een halve maand betalen.
stel je stalling is 100 euro per maand. jij hebt halverwege de maand opgezegd 13 april en je paard is eruit.
dus die andere 2 weken heb je betaald. ik zou nog half mei de stalling betalen. dan heb je toch een maand?

tis net wat je wilt, maar ik zou altijd bij een stal goed afsluiten.
je weet maar nooit waar je ze ooit nog eens nodig voor zou kunnen hebben.

denk dat het wel ietsjes meer is dan 100 per maand.

Vjestagirl

Re: Maand opzegtermijn (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:09

Als jij geen gebruik kunt maken van je stal zou ik niet betalen, je bent malle Eppie niet. Maar als de pensionhouder nog n ander moet zoeken (wat hier het geval niet is) zou ik wél betalen. Weet jij veel wanneer je weer een beroep op iemand moet doen.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:11

PercyLeen schreef:
@Bengels
Jij bent wel heel kort door de bocht en je oordeelt over iets waar je geen weet van hebt! Ik heb meerdere malen zaken aangegeven waar geen gehoor aan werd gegeven. Ik vond (vind) het verschrikkelijk dat ik daar weg MOEST. Maar de gezondheid van mijn paard gaat voor. En ik vind het dan heel jammer dat zij zich zo opstellen, ik had het namelijk heel graag anders gezien!!! Ik was daar maar wat graag gebleven en ik zal nooit maar dan ook nooit deze stal met naam en toenaam in een zwart daglicht zetten want dat verdienen ze niet maar ze hadden mij ook tegemoed kunnen komen!

Daarom ook mijn vraag Vjestagirl! Als het moet dan betaal ik.

Ik heb mijn opmerking toch ook terug genomen. Ik denk dat verder niemand die gelezen heeft alleen jij. En ik kan inderdaad niet beoordelen of je paard daar wel of niet goed stond. Maar ik ben wel van mening dat als je daar een jaar lang gestaan hebt en nooit problemen hebt gehad en het voor jou niet meer werkt daar een pension houder niet de dupe van mag worden. Maar je paard is daar nu weg dus ik zou me ook geen zorgen meer maken. Je kunt altijd nog even met de pensionhouder om tafel gaan zitten en even kijken of er te praten valt over de maand stalgeld! Maar ik ben zelf van mening dat hij volledig in zijn recht staat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:13

Die stal is toch al weer verhuurd, dus waarom zou ze nu nog voor die stal betalen? Ze kan er geen gebruik meer van maken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 12:15

Ik heb inmiddels mijn ex stalhouder een mail gedaan en we praten hier over ruim 200 eur. Ik voel me er ontzettend rot onder en dat heb ik hem ook gezegd. Mocht hij voet bij stuk houden zal ik alsnog betalen (dan ben ik idd malle eppie want hij vangt dan gewoon 2x stalhuur) maar ik wil geen scheve gezichten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:16

PercyLeen schreef:
Ik heb inmiddels mijn ex stalhouder een mail gedaan en we praten hier over ruim 200 eur. Ik voel me er ontzettend rot onder en dat heb ik hem ook gezegd. Mocht hij voet bij stuk houden zal ik alsnog betalen (dan ben ik idd malle eppie want hij vangt dan gewoon 2x stalhuur) maar ik wil geen scheve gezichten.

Maar dan zou k wel eisen dat je er gebruik van kan maken :). Betalen voor iets wat je niet kunt gebruiken is natuurlijk van den gekken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:38

Vjestagirl schreef:
Op wikipedia staat dat een overeenkomst ook mondeling gesloten kan worden. Een contract is wel een stukje papier. Ik denk dus (maar pin me er nogsteeds maar niet op vast) dat als je ergens een jaar staat en gebruik maakt van hun diensten, dat je dus een overeenkomst hebt, maar geen contract.

Maar ik kan me ook voorstellen dat als je ergens zeg maar 8 jaar oid hebt gestaan met je paard je niet meer weet wat voor mondelinge overeenkomst er 8 jaar geleden is gesloten...
m.a.w.; ik vind het oerstom van de PH dat hij geen contract heeft laten tekenen, dan had het zwart op wit gestaan. Nu is het TS' woord tegen PH's woord.

Ik zou echt koppig zijn en niet gaan betalen, had PH zich maar in moeten dekken, en daarbij loopt hij niet eens geld mis. 200 euro vind ik nogal niet wat om te gaan betalen voor iets waar je niks aan hebt. Weet wel leukere dingen waar je het aan uit kan geven.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:40

Dit is toch gewoon heel simpel, zolang er niks op papier staat heb je geen opzegtermijn.. Klaar.
Je gaat toch geen maand extra betalen (terwijl die stal ook nog eens al gevuld is)

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:46

Wel grappig dat PercyLeen al op het einde van pagina 1 aangeeft het hier bij te willen laten en dat iedereen er blijkbaar toch nog commentaar op wil geven!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:51

PercyLeen schreef:

Dan maar scheve gezichten maar die kon me de bomen in.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:52

jesito schreef:
Ik heb dit precies het zelfde gehad toen ik in december verhuist ben van stal.

Bij mij stond het wel in het contract en had dus geen poot om op te staan.

dan had je dus een heel andere situatie ;-)
Om alle 'ik vind' en 'volgens mij' nog maar eens te ondervangen:
De wet bepaalt (artikel 7:228) dat - tenzij iets anders is overeengekomen, de opzegging dient te geschieden tegen een voor de huurbetaling overeengekomen dag op een termijn van tenminste een maand. In dat geval zou je mei dus nog moeten betalen. Als echter sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de verbintenis (die strekt tot het veilig huisvesten van het paard), dan is denkbaar dat die tekortkoming de vermindering van de huurprijs rechtvaardigt; in dit geval lijkt dat aan de orde, zeker als de problemen duidelijk (schriftelijk) zijn aangekaart. Ik denk dat je er idd goed aan doet, TS, om de problemen onderling proberen te verhelpen, de wereld is klein en je komt elkaar altijd nog wel weer eens tegen.
Succes

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:54

PercyLeen schreef:

Wat mij betreft ben je gek! Als de stal nu niet verhuurd zou zijn, vind ik het nog wat anders.
Je bent toch niet van plan er ooit nog naar terug te gaan?? Dan hoef je je daar alvast geen zorgen om te maken... :P
En je zult nooit weten dat wanneer je daar van hun weg zou moeten, hoe ver van te voren ze je dat zouden melden?!? Misschien had je dan ook te horen gekregen 'Er is geen contract, dus je hebt geen poot om op te staan'.....
En overigens sta je in de wet als huurder sterker dan als verhuurder, dus ik zou me er echt niet te druk om maken!
Je gaat daar weg met een reden. Meerdere malen heb je dingen aangegeven, waar niets mee werd gedaan. En nu ineens willen ze wel op hun strepen gaan staan?!?!?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 12:59

1 maand opzegtermijn is vrij normaal!

Ik had op mijn vorige stalling ook niets getekend, maar het zou wel een regelement/algemene voorwaarden staan..
Ik had ook ergens halverwege december opgezegd, maar ben om 1 februari vertrokken!
1 maand opzegtermijn vind ik normaal!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:06

geen contract is ook geen opzegtermijn. Je bent er immers niets over overeengekomen. Je hebt betaald voor de tijd dat je er was. Stom van de stalhouder. Echt niet gaan betalen, dat gaat hij nooit winnen als ie er al een zaak van zou willen maken.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:39

Misschien eens contact opnemen met de Belastingdienst en je vraag neerleggen?
Die zijn vast nieuwsgierig naar stallen die niet met bonnen of contracten werken maar wel dubbel geld vangen.
Kijken of ze dan nog steeds die maand stalhuur willen hebben maar ondertussen ook dubbele huur ontvangen van een andere pensionstalhuurder. Vraag maar ALLE bonnen op van de maanden dat je gehuurd hebt, als ie zonodig geld wil zien, zou iemand mij adviseren.
Van ons mocht ie de pot op, zeker als ie diezelfde stal direct weer vult met een ander paard.
Goede naam heeft ie gemaakt.

Dat je er zelf voor kiest om midden in een maand te vertrekken is je eigen keuze. Dan is het op zn minst netjes om de rest van de maand te betalen aan de pensionstalhouder. Maar dat ie dan ook nog eens 4 weken (+ die 2 weken van april) stalhuur wil hebben en ondertussen een ander paard erin zet, geen werk meer heeft aan jouw paard nog wel geld aan jou wil "verdienen" EN geld van de nieuwe pensionstalhouder....?

Dat tekent toch wel de persoon die achter de naam van deze stal staat.

Ik had hem nog een mailtje gestuurd en daarin de situatie nog een keer opgesomt hoe het gelopen is, hoe de betaling is gegaan, waarom je de volgende maand niet betaald en mailtje afgerond dat hierbij de Case Closed is.... :o

Degene die nu een scheef gezicht heeft ben jijzelf en volgens mij heb jij de centen wel beter te besteden. :-)
En die stalhouder lacht zich nu een krul in zijn l*l..... (ALS je zou betalen) }>