grote paniek in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:14

dianaw33 schreef:
Wat jij denkt dat desensibiliseren is is eigelijk flooding: een paard zo overspoelen met prikkels dat hij uiteindelijk overgeeft omdat hij niet meer aan die prikkel kan ontsnappen.
Mij ging het om dit zinnetje.
Jij denkt te weten wat ik denk over desensibiliseren.... ;)

Bij mij is desensibiliseren de approach en retreat van Parelli, een prikkel in afgezwakte vorm aanbieden dan terugtrekken en dan langzaam de prikkel opbouwen tot paard relaxed eronder is en blijft. Paard mag best lichte stress hebben of reageren en weglopen maar dan haal je dus de prikkel iets bij hem vandaan maar nooit helemaal weg (retreat).
Weghalen doe je pas als paard onstpant.
Niet de prikkel in volle hevigheid aanbieden en dan wachten tot paard stopt met reageren dat is inderdaad flooding.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 17:04

Tja dat is dan een verschil van aanpak, de wetenschappelijke vorm die op de universele leerprincipes uit de psychologie is gebaseerd is prikkel aanbieden zonder stress, omdat een gestressed paard geen nieuw gedrag kan aanleren, en dus niet goed hertraind kan worden.
Maar goed, ik geloof dat de TS niet veel wijzer wordt van deze discussie, haha. Advies: Zoek hulp bij iemand die je kan leren hoe je het zelf kunt oplossen. Dan kun je in alle rust oefenen zonder druk op de ketel.

cissy

Re: grote paniek in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:35

Er zijn meer wegen naar Rome behalve de wetenschapppelijke ;)
Waarom zou TS er niet wijzer van worden, misschien kan ze daarom wel een betere keuze maken uit de haar aangeboden trainers?

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:56

eum ja... al die dingen zijn dan weer totaal geen probleem, zeilen en balken enzo staat ze gwn op te slapen...

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:19

misschien als je er over beschikt een idee;
een tweepaards trailer een maatje erin te zetten en daarna jou paard erbij in?
of je trailer in het weiland zetten en je paard erbij laten lopen een paar dagen,
zodat ze de trailer ziet en ook ziet dat hij je paard niets doet.
misschien zelfs eten erin leggen (hooi/brokken) zodat ze haar eigen gelijk beloond ;)
niet gezegd dat het werkt, zijn maar tips!

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 18:10

Was dus weer van het begin begonnen maar ging moeizaam. Trailer stond al die tijd al in de wei. En als het verslechterd moet ik wel iets fout doen leek mij he. En ondertussen was ik het zo beu dat ik iemand anders heb laten komen.
Deze doet het op professionele basis en de afspraak was als ze niet kon geladen worden moest ik niet betalen.

1st heeft hij gezorgd dat ze vertrouwen en respect kreeg voor hem. Daarna moest ze erop maar ipv haar er telkens opnieuw op te sturen wnr ze erop en eraf vloog en dan staan bibberen zorgde hij dat ze er niet op kon door haar in haar 'vlucht' tegen te houden en er af te sturen tot ze weer rustig was en erop stapte en wnr ze het vertikte of weer erop vloog deed hij het tegenovergestelde door haar echt weg te jagen en haar wat 'achter haar veren te zitten' en dan weer opnieuw naar trailer en ze deed het dan wel.
Hij heeft ook echt zijn tijd er voor genomen en veel speelse oefenningen en pauzes erbij gedaan onwille van haar verleden.
Hij zei dat zij het éérste paard was waar hij 'eieren onder legt'.

Daarna moest alles toe, ging vlot MAAR dan rijden. Hij stond er dan bij maar wel aan de buitenkant vd deur om haar op haar gemak te stellen en ik moest buiten gewoon wat blijven praten. Ze ging idd flippen in trailer door te stampen en hangen enzo. Ik zou dan geprobeert hebben haar gerust te stellen maar hij (had mij gelukkig gewaarschuwd) werd (zogezegd) kwaad op haar en zette haar op haar plaats en ipv dat ze zou hysterisch doen werd ze gwn kalm! en heeft dat nog paar keer geprobeerd en toen het gedaan was werd ze ook zekerder en ben ik er bij gaan staan en daarna met de deur toe gereden en ernaast gestapt.

Het nut van dat kwaad worden moet een dominante hengst nabootsen. Die doet niet zielig omdat ze niet luisteren, duld geen tegenspraak en na een waarschuwing of 2 maakt hij zich kwaad.
Hij werd daarna ook direct de rust zelve en deed dat niet wnr ze bang was of stond te bibberen ofzo dan kreeg ze zelf pauze, werd geaaid of ging wandelen uit respect voor haar angst en telkens ze er af liep even laten staan en haar er weer op zetten zonder zelf te bewegen.

Er is zoizo nog wat werk en oefenning aan maar ben na 1 dag werk natuurlijk super blij met het resultaat!
Ik pakte het dus niet volledig slecht aan maar mijn timing en reactie waren vooral echt fout.

Ik legde ook voer vanvoor vroeger zodat ze zou kalmeren maar het ging erom dat ze er kalm op zou gaan, heeft geen voer gekregen, hij zei gwn als ge zin hebt om iets te geven moogt ge dat gwn doen maar niet voeren om haar aan mijn kant te winnen.
zei ook (was waar ik ook schrik voor had) als er een paard bij staat en de ene word zo wild en maakt de andere zot dan zit ge daar met 2 gevaarlijke paarden binnen...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:27

ik ben nu toch wel benieuwd wie je hebt laten komen (mag ook in PB), het klinkt mij hier en daar vreemd in de oren.... kwaad worden als dominante hengst???

Maar goed, je bent blijkbaar weer een heel stuk verder. Dat is niet geheel onbelangrijk.+:)+
Vergis je niet in wat slechte timing en reacties kunnen doen voor de relatie met je paard! Wees je dus bewust van wát je doet, dat zul je dan nu wel sneller doorhebben nadat je geoefend hebt. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:41

cissy schreef:
ik ben nu toch wel benieuwd wie je hebt laten komen (mag ook in PB), het klinkt mij hier en daar vreemd in de oren.... kwaad worden als dominante hengst???

Paniekreacties afkappen door een korte, felle reactie te geven (meer energie opbouwen dan paard zelf doet, zodat paard jouw weer ziet staan en zich met iets anders bezig gaat houden dan waar de angst vandaan komt) ken ik wel en doe ik zelf ook. Voornamelijk om paard te "dwingen" na te denken en dus te kunnen analyseren wat er echt gebeurt ipv in paniek schieten omdat paard niet weet wat te doen. Goed uitgevoerd schept dat de duidelijkheid die een paard van een veilige leider verwacht en dan kan paard tot rust komen. Dier legt dan verantwoordelijkheid voor zijn veiligheid bij de leider neer ipv zelf die beslissingen (en bij behorende stress) op zich te nemen.
Sommige paarden hebben vaak bevestiging nodig dat de leider die taak aan kan, en anderen kunnen met 1x (per jaar) toe.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:47

maar kwaad worden is nooit goed, dat is de verkeerde emotie.
Ik denk dat ze iets te snel gegaan zijn als het paard gaat flippen, dan is er ergens een stapje overgeslagen.

edit: kan ook zijn dat TS het anders bedoeld dan ik het interpreteer ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:57

Misschien dat de term assertief beter zou passen.

karolien1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 23:01

Vond dat kwaad worden idd ook vreemd, maar ja als je het niet probeert weet je het nooit denk ik dan.
Werkte echt duidelijk. 1st ging ze met haar lippen bewegen dat betekend dat ze zenuwen heeft dus dan moest ik haar aaien en kalmeren. of ze stopt dan of ze gaathaar lippen over elkaar wrijven en achter haar kijken dat betekend dat er een ontploffing gaat komen dus dan krijgt ze een waarschuwing. Dan kalmeert ze of gaat ze toch tekeer gaan en dan eens heel kwaad maken en direct zelf weer 'lief' worden en ze word direct kalm.

Steeds ingeladen, toe gedaan even in de wei gereden, lekker hobbelig. Zei als het moeilijk kan gaat het makkelijk zeker. ;) 1ste keer stond hij er gelukkig bij 5keer kwaad gemaakt. en eruit gelaten nadien om te laten grazen terug laden nog 2keer kwaad gemaakt ofzo. terug eruit en grazen en daarna wast gedaan enkel wat waarschuwingen en daarna met de deur toe gereden maar wel veel open gedaan om te kijken.

Morgen ga ik het weer proberen, super veel zenuwen. Hij zei dat ze er zeker op zou gaan maar ga toch pas ontspannen zijn als ik het echt zie.

Noemt Dirk en woont in Lennik. Doet dat beroepshalve, heeft ook pension hier ook in frankrijk en bulgarije. Doet alles met paarden, zadelmak maken, problemen, trailer, grondwerk,...

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:36

wauw dat filmpje is echt een intresante demostratie , Ragnildje . *D

Lolma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:22

Mijn paardje heeft ook last van trailer angst, maar word vooral niet kwaad op hem/haar. Je moet rustig beginnen en telkens als ze een stapje goed doet belonen met snoepje of biks. Wel jammer voor je! |( Ik rijd wedstrijden en mijn pony wil er wel in maar er niet meer uit en da's pas vervelend! ;) Veel succes!