Ruiterbewijs behalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 22:44

Breghje schreef:
blueguy schreef:
Maarja het is toch handig om bepaalde zaken te weten en uiteraard nog een keer door te nemen.
Ik heb er wel een gerust gevoel bij als ik hem haal. ^^

Dat kan je toch ook gewoon van internet plukken?? Als dat jou gevoel is moet je het uiteraard gewoon doen, maar ik heb het idee dat je het iets teveel waarde toeschrijft dan dat het daadwerkelijk voorstelt.

Tja dat is ook wel waar,..
Als het gewoon simpel te halen is, dan denk ik dat ik het wel ga doen,..
Moet ik er 'hemel en aarde' voor gaan bewegen, dan laat ik het lekker zitten ^^

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:03

Ik heb het dik 20 jaar geleden gedaan en toen was het echt een wassen neus. Springen? niet gedaan, Verkeer? nee hoor, alleen mini rondje bos met groep en of die examinator me heeft zien rijden onderweg betwijfel ik. Er zijn er toen een aantal gezakt op de theorie, maar ik dacht niet voor de praktijk.
Het schijnt nu wat meer voor te stellen, maar ik vindt de eisen aan bv optoming erg beperkend. Met mijn mix van engels type zadel met endurance beugels (met korf) en western bit (shank) zou ik dat examen niet mogen doen. En dan heb ik nog het "geluk" geen gangenpaard te hebben, want je moet stap, draf en galop laten zien.

Wil je het gaan halen ga dan naar een stal als realer waar ze ervaring hebben met alle eisen en voorbereidingen, zodat je niet tegen uitsluiting, etc. oploopt door het niet kunnen voldoen aan hokje engels of hokje western.

Is het je alleen te doen om de theorie zou ik de website hier eens doorkijken.
http://www.srr-nederland.nl/index.php/r ... smateriaal

Geen_idee

Re: Ruiterbewijs behalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:51

Ik heb mijzelf een tijd geleden ook op gegeven voor het ruiterbewijs, maar om bovenstaande over wa-verzekeringen etc. was voor mij de drempel om het niet meer te doen. Het heeft imo geen meerwaarde, behalve dat je op sommige plekken nu niet mag komen. Tsja...

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 10:19

Geen_idee schreef:
Ik heb mijzelf een tijd geleden ook op gegeven voor het ruiterbewijs, maar om bovenstaande over wa-verzekeringen etc. was voor mij de drempel om het niet meer te doen. Het heeft imo geen meerwaarde, behalve dat je op sommige plekken nu niet mag komen. Tsja...

Ik had contact opgenomen met de gemeente hier maar de mevrouw aan de telefoon kon mij niet de juiste informatie geven of het verplicht is,..
Ik wordt nog terug gebeld ^^

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:27

Kan ik je wel vertellen ;-)) In Den Helder is het nergens verplicht. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de tijden dat je wel en niet op het strand mag komen in het zomerseizoen.

Ik heb zelf 13 jaar geleden mijn ruiterbewijs gehaald (bij Manege Poelenburgh in Schoorl), maar nog nergens is er om gevraagd. Nu rijdt mijn dochter bij Manege Noot, maar ook daar niet verplicht. Wel gaf het bij maneges in het land, waar ik af en toe een buitenrit heb gemaakt, aan dat ik een bepaalde graad van kennis en vaardigheid had in het paardrijden. Daarvoor is het handig, meer voor jezelf, dan voor de verplichte gebieden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:15

Ook ik heb mijn ruiterbewijs gehaald bij stal het Reelaer. Mocht je het alsnog willen gaan halen, dan is die stal echt een aanrader. De paarden zijn braaf en lopen meerdere keren per jaar voor het ruiterbewijs. Ze zijn de route in het verkeer gewend, ze kennen de oefeningen, ze zijn op eigen terrein. Dat maakte het allemaal heel veel makkelijker. Ik vond het best een intensief weekend, weinig tijd om te relaxen. De begeleiding was super. Al met al echt een aanrader.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:27

Gooya schreef:
Ook ik heb mijn ruiterbewijs gehaald bij stal het Reelaer. Mocht je het alsnog willen gaan halen, dan is die stal echt een aanrader. De paarden zijn braaf en lopen meerdere keren per jaar voor het ruiterbewijs. Ze zijn de route in het verkeer gewend, ze kennen de oefeningen, ze zijn op eigen terrein. Dat maakte het allemaal heel veel makkelijker. Ik vond het best een intensief weekend, weinig tijd om te relaxen. De begeleiding was super. Al met al echt een aanrader.

En dan komt dus mijn vraag: je gaat daarna de straat op met een jonger, minder mak paard, niet op eigen terrein en net verkeersmak is. Wát is dan de toegevoegde waarde van het ruiterbewijs?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:43

Kort en snel antwoord: niets.
Het opleiden en begeleiden van een jong onervaren paard dat staat helemaal los van het ruiterbewijs, dat leer je daar ook niet.
Je moet op het examen laten zien dat je basisvaardigheden beheerst.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:59

Gooya schreef:
Kort en snel antwoord: niets.
Het opleiden en begeleiden van een jong onervaren paard dat staat helemaal los van het ruiterbewijs, dat leer je daar ook niet.
Je moet op het examen laten zien dat je basisvaardigheden beheerst.

Ik mag toch hopelijk aannemen dat je die basisvaardigheden ook op een jonger groener paard meeneemt. Het gaat niet om het opleiden van een jong onervaren paard, het gaat erom dat je met eender welk paard (buiten de voorgeprogrammeerde paarden van de opleiding) de weg op kan, dus vervang jong, onervaren voor eender welk woord, het komt op hetzelfde neer. Papiertje voegt niets toe. :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:21

Breghje schreef:
Papiertje voegt niets toe. :D

Helaas wordt het op sommige locaties wel geeist.
Ik stond met mijn paard in het Goois Natuurreservaat. Zodra ik met mijn paard buiten ging rijden, had ik direct buiten de stalmuren al een ruiterbewijs nodig, want zonder ruiterbewijs geen vergunning, en zonder vergunning geen toestemming om in het gebied te gaan rijden ^)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:40

Gooya schreef:
Breghje schreef:
Papiertje voegt niets toe. :D

Helaas wordt het op sommige locaties wel geeist.
Ik stond met mijn paard in het Goois Natuurreservaat. Zodra ik met mijn paard buiten ging rijden, had ik direct buiten de stalmuren al een ruiterbewijs nodig, want zonder ruiterbewijs geen vergunning, en zonder vergunning geen toestemming om in het gebied te gaan rijden ^)

Dat is vét balen idd, dan moet je wel :(:) . Gelukkig woon in waar het nergens is vereist, en hobbel ik al 30 jaar vrolijk overal in bos rond. :D

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:26

Ook ik heb geen ruiterbewijs:) is ook niet overal nodig, eigenlijk bijna nergenst;).. tis niet verplicht..
Ik ben van mening dat het voor jonge kinderen die weinig ervaring met het verkeer hebben wel handig zou zijn , maar voor bijvoorbeeld volwassenen die dus ook ervaring hebben in en met het verkeer dan hoeft dat echt niet.
En om je paard te leren kennen hoef je ook geen bewijs te hebben, dat leer je toch ook in rijlessen?..

Ik denk dat ook over dit onderwerp veel verschillende meningen zijn ( logische).. Ik zou zeggen doe wat je zelf goed/leuk of het beste lijkt:).

groetiesss

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 16:33

Een WA-verzekering is dat hetzelfde als een Aansprakelijkheidsverzekering?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:36

ElineS schreef:
Een WA-verzekering is dat hetzelfde als een Aansprakelijkheidsverzekering?

WA is Wettelijke Aansprakelijkheid

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:40

Ah bedankt. Ik zat te googelen maar ik las dat de Aansprakelijkheidsverzekering vaak foutief WA werd genoemd. En alle WA verzekeringen die ik vond waren voor auto's e.d. Maar goed, hetzelfde dus. Gelukkig, want ik ga deze week net een Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, aangezien ik er geen heb en niet meer op die van mijn ouders sta.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:53

ElineS schreef:
Ah bedankt. Ik zat te googelen maar ik las dat de Aansprakelijkheidsverzekering vaak foutief WA werd genoemd. En alle WA verzekeringen die ik vond waren voor auto's e.d. Maar goed, hetzelfde dus. Gelukkig, want ik ga deze week net een Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten, aangezien ik er geen heb en niet meer op die van mijn ouders sta.

Klopt, officieël heet dat AVP (aansprakelijkheids verzekering particulieren), maar WA is de bekende term.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 15:34

waarom niet? Je leert er enorm veel van!

Wij moesten nog leren uit de oude boeken, stonden de meest voorkomende ziekte in, alle giftige planten, beenstanden en alle verkeersregels. Ik heb nergens op internet ooit 1 site gezien met al die info in 1 oogopslag. En van die 35 euro die je 1x in de 2 jaar moet betalen ga je niet dood toch?

Ik heb er veel van geleerd, dingen die ik dus niet wist en dingen die werden herhaald. Ook de verkeersregels zijn niet verkeerd om een keertje door te nemen. Ik raad het iedereen aan een keertje te doen als je de kans krijgt :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:39

Alles wat ik wilde weten en meer, heb ik allemaal van inet kunnen plukken. Niet van één site nee, maar één site heeft ook zijn beperkingen en ik houd graag een breed zicht open voor andere meningen en ervaringen.

Het gaat ook niet om het theoretische, het gaat om het praktische. Als jij op paard A je ruiterbewijs haalt, wil dat totaal niet zeggen dat jij paard B onder controle kan houden op de weg, alle theorie ten spijt. En dat zegt dat papiertje in feite wel, althans dat pretendeert het. En daar gaan ze de fout in, want dat kan niemand garanderen.

blueguyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 22:50

Toch vind ik het wel leuk dat er zo ontzettend veel meningen zijn tegenover het 'Ruiterbewijs',..
Ik denk; "Ik stel eens een makkelijke vraag" Maar dat is uitgelopen in een Topic van minimaal 35 reacties,.. hihi

Maar ga gerust lekker door hoor, ik lees gezellig mee ^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:39

Breghje schreef:
Alles wat ik wilde weten en meer, heb ik allemaal van inet kunnen plukken. Niet van één site nee, maar één site heeft ook zijn beperkingen en ik houd graag een breed zicht open voor andere meningen en ervaringen.

Het gaat ook niet om het theoretische, het gaat om het praktische. Als jij op paard A je ruiterbewijs haalt, wil dat totaal niet zeggen dat jij paard B onder controle kan houden op de weg, alle theorie ten spijt. En dat zegt dat papiertje in feite wel, althans dat pretendeert het. En daar gaan ze de fout in, want dat kan niemand garanderen.

Het ruiterbewijs is niet alleen gemaakt voor dat ene rondje buiten rijden in de week, maar ook over je weet van zaken op stal, in de wei of op de weg zelf (wat betreft verkeersregels heb ik het dan over). Ik zie het niet meer als een theorie toets voor je rijbewijs, je hebt de kennis maar dat betekend nog niet dat je kan rijden.
Klopt helemaal wat je zegt, maar het ruiterbewijs is geen papiertje die laat zien of je wel of niet kan rijden. Ik denk dat je zelf in moet kunnen schatten of het wel veilig is om met dat paard naar buiten te gaan. Als je dat niet in kan schatten hoor je sowieso niet op een paard thuis vind ik.

Ziektes, beenstanden, stalgebreken, giftige planten zijn toch wel een aantal dingen dat feiten zijn, de symptomen dan en hoe je ze kan herkennen zijn net zo goed feiten. Als ik ongeveer weet wat iets is ga ik pas zoeken, anders krijg ik een "door de bomen zie ik het bos niet meer" idee en word ik misschien wel op het verkeerde pad gezet. Wat dat betreft ga ik niet zo snel zo maar blindelings op internet zoeken.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 00:02

Het blijft een punt waar de meningen over zullen verschillen, daar ben ik het mee eens :)

Ik woon in één van die gebieden waar een ruiterbewijs verplicht is. Ik vind het prima.
Zoals ik al zei is het in principe niet heel moeilijk, en zeker op een braaf (manege)paard echt een ongelooflijk eitje. De theorie is voor de één lastiger dan voor de ander. Maar niet iedereen denk erover na op te zoeken hoe de verkeersregels zijn voor hij of zij de weg op gaat, ik vind het wat dat betreft juist goed dat je hiermee in aanraking komt als je je ruiterbewijs haalt. Het meeste zijn echt basisvaardigheden die je zou kunnen en/of moeten kennen.

Wat ik wél kwalijk vind is dat de regels voor 'anders-rijdenden' dan engelse dressuur (bijvoorbeeld western, natural of gangenpaarden) verschrikkelijk beperkend zijn, tenminste zoals ik het ken van jaren geleden.
Het zou wat bij betreft niet uit mogen maken of je paard tolt of draaft, of je met of zonder bit rijdt, met een leerbitje of een gebroken trensje, met of zonder neusriem of met een boomzadel of boomloos.
Ook het sprongetje vind ik dubieus. Als je écht niet wilt springen is er ook bij een natuurlijke hindernis altijd wel een mogelijk om er omheen te gaan of terug te gaan. Na een paar heel linke ongelukken ben ik niet zo'n fan meer van springen als het niet noodzakelijk is, en ervaring heeft laten blijken dat het in meer dan 10 jaar nog nooit noodzakelijk is gebleken om over natuurlijke hindernissen te springen als je het liever niet doet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 08:34

__Marloes schreef:
Het ruiterbewijs is niet alleen gemaakt voor dat ene rondje buiten rijden in de week, maar ook over je weet van zaken op stal, in de wei of op de weg zelf (wat betreft verkeersregels heb ik het dan over). Ik zie het niet meer als een theorie toets voor je rijbewijs, je hebt de kennis maar dat betekend nog niet dat je kan rijden.
Klopt helemaal wat je zegt, maar het ruiterbewijs is geen papiertje die laat zien of je wel of niet kan rijden. Ik denk dat je zelf in moet kunnen schatten of het wel veilig is om met dat paard naar buiten te gaan. Als je dat niet in kan schatten hoor je sowieso niet op een paard thuis vind ik.

Ziektes, beenstanden, stalgebreken, giftige planten zijn toch wel een aantal dingen dat feiten zijn, de symptomen dan en hoe je ze kan herkennen zijn net zo goed feiten. Als ik ongeveer weet wat iets is ga ik pas zoeken, anders krijg ik een "door de bomen zie ik het bos niet meer" idee en word ik misschien wel op het verkeerde pad gezet. Wat dat betreft ga ik niet zo snel zo maar blindelings op internet zoeken.

Maar wie zegt dat wat zij zeggen absoluut is? Ben het uiteraard met je eens dat je zelf dingen in moet kunnen schatten, maar uit het gesprek dat ik met één van hun medewerkers heb gehad over de telefoon kwam nou ook niet bepaald veel kennis naar buiten, want antwoord op mijn vragen heb ik daar niet gekregen. En als iemand die zich daarmee bezig houdt me geen antwoord op mijn vragen kan geven (en nu heb ik het over de beginperiode dat het begon door te sijpelen dat het wettelijk moest gaan worden, dus zeg een 20 jaar geleden) dan zie ik er echt het nut niet van in. Beenstanden zijn feiten idd, weidebeheer, stalondeugden, giftige planten, ziekten en ontworming ook en dat is gewoon op te zoeken in boeken of inet. Ik persoonlijk vindt dat je als ruiter die basiskennis in huis moet hebben, ongeacht papiertje of niet. Persoonlijk vindt ik zelfs dat je basiskennis over bv hoeven moet hebben, iets wat bij veel paarden eigenaren ontbreekt, en een basis aan medische kennis over het paard zodat je dingen kan herkennen. En veel van die dingen leer je uit ervaring, van anderen ed.

We zullen het hier niet over eens worden denk ik, maar tot nu toe is er ook nog niemand met steekhoudende argumenten gekomen vóór dat papiertje, dus ik ben nog steeds niet overtuigd dat hetgeen zij te bieden hebben iets kan toevoegen aan mijn kennis -> of iets dat ik niet kan vinden via de bronnen inet, boeken etc. Buiten dat, als het zo goed is en zoveel toevoegd, hoe komt het dan dat het zo'n 20 jaar na dato nog steeds zeer beperkt ingevoerd is?

kellyyy88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:04

als je het prettig vind, gewoon doen:)

Kenjiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 20:31

Je hebt je ruiterbewijs ook als je A, B en C hebt dan moet je een dressuur proefje rijden een caprilie proef doen. Veel verenigingen doen dit je mag het ook op manege's doen.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 01:03

ik zit hier ook al een tijdje over na te denken. Ik wil wel mijn ruitersbewijs gaan halen.
Ik woon in groningen en hoor verder nooit iets hierover. Ook niet bij mensen die veel buiterijden enzo. Dus ik weet eigenlijk niet eens of het nou moet of niet en waar wel en waar niet.
Ik zal dit topic maar even gaan volgen. Erg handig :)