grote struikelblok: grazen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: grote struikelblok: grazen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:57

Let alleen goed op de fructaanindexen, zeker haflingers zijn gevoelig voor hoefbevangenheid (heb er ervaring mee helaas). Te hoge fructaan gehalte in het gras kunnen gevaarlijk zijn. Momenteel valt het wel mee omdat het droog is, en er geen koude nachten zijn. Meer info hierover kan je vinden op www.paardnatuurlijk.nl

Overigens zijn er ook genoeg haflingers die er niet gevoelig voor zijn hoor :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:57

Misschien nog een tip voor als ie dalijk het volle gras op gaat; een graasmasker.
Mijn merrie (Schwarzwälder Fuchs) heb ik vorig jaar zo de wei op gegooid en die werd moddervet := (was toen voor mij ook allemaal de eerste keer). Heb haar toen later in het seizoen een graasmasker gekocht (Green Guard bevalt het beste), maar toen was het kwaad al geschied.. Gelukkig heeft ze niet HB gestaan, maar ze was zo tonnetje rond dat trainen ook niet echt gemakkelijk ging :=
Dit jaar heeft ze vrij vroeg de Green Guard om gekregen en nu is mooi in vorm :j Trainen gaat nu ook een stuk makkelijker en ze eet 's avonds rustiger haar hooi, het schrokkerige is er wat van af.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:01

Ik meot eerlijk bekennen dat ik het geven van de nodige tikken niet echt dé manier vind om jullie leiderschap te herstellen. IMO moet je dat leiderschap herstellen voordat je gaat wandelen zodat je het in een discussiemoment tussen jullie kan gebruiken en dat je niet op dat moment het leiderschap moet uitvechten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:11

Voor de rest is hij harstikke braaf dus ik zie niet echt in hoe ik het verder moet herstellen. Als hij voor de rest braaf is, en ook tijdens het wandelen verder braaf is, dan word het moeilijk corrigeren.

Een emmer gras is ook een goed idee inderdaad :) een graasmasker heb ik ook naar zitten kijken en ik dacht dat te doen als hij echt te dik zou worden maar een idee om het meteen al te doen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:15

Zelf ben ik geen fan van een graasmasker :o Ze kunnen moeilijker contact maken met andere paarden, of zichzelf jeuken. Ook is het geen succes als je een automatische drinkbak op de wei hebt staan (zoals wij hebben). Dat past niet :+

Zelf heb ik de luxe dat ik mijn haf altijd in het voorjaar (tot eind juni ongeveer) via strookbegrazing kan laten grazen 24/7. Dan kan ik beter bepalen hoeveel hij krijgt en op welk tijdstip. Hij heeft verder toegang tot hooi.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:20

Dat was mijn punt ook wel een beetje ja, hij komt straks in kudde verband en dan is het fijn als hij gewoon lekker kan stoeien en doen, daar is het echt een typetje voor, zonder dat hij telkens tegengehouden word.

de planning is wel om straks lekker aan de bak te gaan met de kar, daarnaast worden ze wel verweid en weten de mensen waar hij dan bij staat genoeg over paarden en weidegang.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:23

Kennlijk neemt hij op dat moment toch het voortouw en heeft dan toch de leiding over jou, niet 100% goed dus...
Mijn paard staat ook wel met graasmasker op, op de momenten dat er echt veel en vet gras staat en als ze te dik word. Maar ik denk dat het ook prima kan voor de opbouw, op die manier kan paard lekker op het gras eet de helft minder en dat kun je dan gaan afbouwen.
Vergis je er niet in hoor, maar sommige paarden hebben wel echt even tijd nodig om te snappen dat ze er gewoon mee kunnen eten.

Qua nadelen ben ik het inderdaad met Marieke_K eens. Maar als het de keuze tussen hoefbevangen of gezond is(in mijn geval dan), dan is die keus makkelijk gemaakt. En nogmaals in een opbouw kan het imo prima.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:33

Ja ik heb door dat onze relatie niet 100 procent is, het is voor hem erg moeilijk te begrijpen dat hij op me kan bouwen maar niet door me heen kan bouwen zeg maar... Hij is echt met sprongen vooruit gegaan in gedrag en gezondheid, maar dit is toch een puntje...

Zit erg te gissen ermee, hij stond bij zijn vorige baas zomers ook op het land maar werd vroegtijdig op stal gezet omdat hij te dik werd, hij bleef maar dooreten. dat gedrag zie ik ook terug met aan de hand grazen, hij blijft dooreten, op supersnelheid. Daar is hij naar mijn weten nooit hoefbevangen of koliekerig geweest.

Zo een masker is toch 50 euro, en natuurlijk is het het waard als hij lekker naar buiten kan en gezond kan blijven maar dat betekend ook dat hij nonstop om moet blijven, want ik kan er niet elke morgen zijn om hem af en/of om te doen, ben er alleen in de avond uren en het is een stuk verder weg dan mijn eigen stal war ik nu sta dus k kan ook niet zeggen ik kom na stage, doe hem af en kom een paar uur later weer even om hem af te doen.

Denk dat ik de emmer ga proberen, dat is wel een heel goed idee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:46

je kan ook meer gaan geven hé. Vroeger maaiden wij volledige wasmanden voor mijn paard vooraleer ze van paddock naar weide ging
Maar ik denk dat op dit moment dit misschien wel de handigste manier is om hem ana gras te laten wennen en dat je het graasgedrag aan de hand er zoveel mogelijk kan "afleren" zonder angst te hebben dat je misschien niet duidelijk of consequent genoeg bent in het wanneer wel en wanneer niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 16:48

We hebben hier niet giga grasvelden dus ik zal het allemaal met de hand langs de kant moeten plukken en weer terug moeten fietsen naar paardlief, ik heb helaas geen grote grasvelden die ik mag maaien...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:51

Millanka schreef:
Ja ik heb door dat onze relatie niet 100 procent is, het is voor hem erg moeilijk te begrijpen dat hij op me kan bouwen maar niet door me heen kan bouwen zeg maar... Hij is echt met sprongen vooruit gegaan in gedrag en gezondheid, maar dit is toch een puntje...

Zit erg te gissen ermee, hij stond bij zijn vorige baas zomers ook op het land maar werd vroegtijdig op stal gezet omdat hij te dik werd, hij bleef maar dooreten. dat gedrag zie ik ook terug met aan de hand grazen, hij blijft dooreten, op supersnelheid. Daar is hij naar mijn weten nooit hoefbevangen of koliekerig geweest.

Zo een masker is toch 50 euro, en natuurlijk is het het waard als hij lekker naar buiten kan en gezond kan blijven maar dat betekend ook dat hij nonstop om moet blijven, want ik kan er niet elke morgen zijn om hem af en/of om te doen, ben er alleen in de avond uren en het is een stuk verder weg dan mijn eigen stal war ik nu sta dus k kan ook niet zeggen ik kom na stage, doe hem af en kom een paar uur later weer even om hem af te doen.

Denk dat ik de emmer ga proberen, dat is wel een heel goed idee.

Klinkt als mijn merrie... Die blijft ook maar dooreten := Nu is het schrokkerige er wat van af, maar ze eet wel het liefst de hele dag door.
Je kunt de Green Guard ook bij de Paardendrogist uitproberen, betaal je een paar euro (geloof rond de 10,-) voor een week. Daarna kun je beslissen om 'm te nemen of terug te sturen.
Als je ervoor kiest, zou ik er niet pas mee beginnen als ie al te dik is. Dan is het best moeilijk om het goed eraf te krijgen (tenminste, bij mijn merrie). Je zegt ook dat ie straks lekker aan het werk gaat met de kar; die van mij werd heel veel gereden, maar tegen dat gras kon ik bijna niet opboksen, ze werd toch heel flink. Dus ik ben heel blij dat ik dit jaar op tijd begonnen ben :j

@Marieke_k: Tsja, er zitten idd wat nadelen aan wat betreft het sociale contact, maar dat verkies ik dan nog boven HB ;) Helaas heb ik geen mogelijkheid tot strookbegrazing, dus dit is voor ons wel een goede oplossing. Wij hebben geen automatische drinkbakken op de wei, dus daar zijn gelukkig geen problemen. Overigens heeft ze toch wel sociaal contact, het zal vast prettig zijn zonder korf, maar goed, dan krijg je andere problemen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:53

Pas wel op met gemaaid gras, dat gaat broeien in de maag en kan ook koliek ed vooroorzaken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:07

met maaien bedoel ik niet van degrasmaaier, dat zou ik nimmer nooit aan een paard geven, Ik bedoel met de hand plukken of afdoen met een sikkel/scherp mes als je het dan direct geeft, heb je geen broei

TS als je amper aan een ememr gaat komen dan heb je je in mijn ogen voorniks in de problemen gewerkt, want minder heeft qua gewenning weinig zin, een paard eet wel tientallen kilo's gras op een dag...

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-11 17:10

ja dat vermoedde ik al, heb wel vaker gehoord en gelezen dat gemaaid gras met de grasmaaier niet zo best is voor dieren. (bijv ook voor konijnen en cavia's niet)

edit

Veel anders kan ik niet doen, het is hier al moeilijk om uberhaupt aan een landje te komen, en al helemaal om hem van te voren eraan te laten wennen.... Er is wel gras waar hij kan grazen maar dat moet aan de hand, en ik kan het niet plukken voor hem.

Ik doe echt m'n best voor hem maar meer dan dit kan ik echt niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-11 22:34

Ik meld hier even, :) hij is er vandaag al op vooruit gegaan. Aan de hand naar het bos gegaan, als hij alleen maar eraan dacht gaf ik hem al een waarschuwing en hij gedroeg zich veel beter. Alleen op de terugweg op een veldje waar we al een paar keer eerder zijn gestopt, verwachtte hij dat we dat nu ook deden en nam het initiatief al (dit had ik wel verwacht, vandaar dat ik niet elke keer op hetzelfde plekje met hem wil grazen) en banjerde er al heen maar met de nodige correctie gedroeg hij zich redelijk en zijn we op mijn termen nog even gaan grazen.

Toppie! :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:19

Fijn dat het nu beter ging! En inderdaad als je er optijd bij bent kun je nog een stuk meer vertellen, dan wanneer ze al met de neus in het gras zitten :Y) ;) .
En goed consequent blijven nu!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 22:44

Ondertussen staat hij op het land, ik probeer een grasmasker op te doen maar het lukt hem niet om gras te eten. Ik heb het gat groter gemaakt, maar Mastro geeft heel snel op en probeert het nu niet eens meer... Dus heb hem toch weer afgedaan. Weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet want ik kan hem nu ook niet heel flink aan het werk zetten vanwege veiligheid van ons allebei.

Heb vandaag 2 uur met hem gewandeld.

Ook geprobeerd om hem bij de paarden een weilandje ernaast te zetten maar hij rent zowat door het draad heen om terug bij zijn andere kudde te komen...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:00

Ik zou echt een Green Guard proberen. Ik vond zo'n stoffen graasmasker met rubberen onderkant ook niet fijn voor mijn merrie. Kon ze ook niet zo goed mee overweg en ik vond 'm erg zweterig in de zomer.
Bij de Paardendrogist kun je de Green Guard een week op proef nemen. In het begin zal je paard het even vreemd vinden, maar das voor jullie allebei even doorzetten. Ik vond mijn merrie eerst ook zielig omdat ze het gras niet goed te pakken kreeg, maar na een paar dagen was ze er heel handig mee. Ze kan wel eten, maar niet overmatig én ze kan gewoon bij haar kudde blijven. Ook iets wat ik heel belangrijk vind.

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:52

Blijven aanpakken en vooral niet toegeven! Zodra hij ook maar 1x merkt dat hij het kan zal hij het altijd weer blijven proberen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 15:34

Vandaag succes!! Heb hem weer omgedaan, en ben meteen weggelopen en mezelf gedwongen door te lopen en niet te blijven kijken of die het kon... Terwijl ik langs het hek liep langs het weiland richting de stallen zag ik hem schuren in het poging dat ding af te krijgen, zelfs op een ander paard :') Maar daarna gooide hij zijn hoofd omlaag en begon die zowaar de eten met dat ding op! :D

Heb toen ik dat ding omdeed hem nog 1 keer laten zien door welk gat die moest eten door een pol gras voor hem recht overeind te houden zodat ie het zelf kon pakken. Denk dat dat heeft geholpen om hem te bewijzen dat ie het wel kan :)

Nu blijft ie op tot morgen ochtend en als het lukt gaat ie vanaf nu dus savonds door de weeks op en smorgens kom ik hem er weer afhalen :D

Green guard heb ik naar gekeken, ook bij de paarden drogist maar nu hij het hiermee wel doet blijf ik toch hier even bij.

Toen ik hem vandaag uit z'n wei haalde had hij uitgezakte mondhoeken, was echt heel maf om te zien en geen idee waardoor het kwam. Hij was ook aan het puffen om adem te halen, denk dat hij echt gewoon te veel eet... Vandaar dat ik nu ook vandaag zoiets had van, hup, ding om, weglopen en niet meer terug lopen... Want hij heeft er echt last van :(:)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-11 23:20

Nou, hij heeft allemaal wondjes op zijn neus van dat ding... Die gaat niet meer op... En nu word ie echt dik! Zit dus te kijken voor de greenguard maar ik ga volgende week op vakantie, heb week testtijd en tegen de tijd dat die aankomt is het wss alweer woensdag en dan heb ik dus niet meer zoveel tijd, daarnaast moet je hem na een week denk ik terug sturen of iets dergelijks en dat werkt ook niet als ik op vakantie ben.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:44

Paardendrogist levert vaak echt binnen paar dagen. Als je vandaag bestelt en betaalt, heb je kans dat je 'm vrijdag al binnen hebt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 15:07

Dat is juist het probleem want ik ben volgende week dinsdag al weg, en ik heb niemand die elke dag 2 keer erheen wilt om dat ding op en af te doen en ik wil erbij zijn om te zien of alles goed werkt....

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:09

Dan kun je van vrijdag t/m maandag toch bekijken hoe het gaat? Ik zie het probleem niet zo...
En ben je dan van plan om iedere keer als je op vakantie gaat, je paard weer zonder korf te laten staan? Dat lijke me nou ook niet echt ideaal. Is er geen stalgenootje dat je kan helpen?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:25

Sorry, heb je topic niet eerder gezien, maar dit gedrag heeft niets met respect voor jou te maken: Paarden zijn net als andere levende wezens echte opportunisten: ze doen dus (heel simpel) dat wat ze het meeste oplevert. Grazen levert direct iets op, het is dus zelfbelonend gedrag. Jouw "correcties" heeft het paard er gewoon voor over.

Het paard maakt gewoon een simpel rekensommetje: grazen - (min) straf/correctie = ..... Zolang de uitkomst van deze som nog steeds iets in de plus is blijft het dier grazen. Hoe krijg je het gedrag weg: neem de toegang tot het gras weg, dus haal de zelfbeloning weg. Dat kan op diverse manieren, maar is verreweg te verkiezen boven andere oplossingen (zoals een hardere "correctie").

Een andere optie is ander gedrag meer te belonen, het paard blijft rekenen, dus als het niet met zijn hoofd naar het gras duiken méér oplevert (b.v. hoofd omhoog houden, betekent suikerklontje), dan zal het dier ook stoppen met grazen.
Er zijn nog meer mogelijkheden om ongewenst gedrag te verminderen, maar onthou in ieder geval dat dit niets met gebrek aan respect te maken heeft.